Etapy budowy
Etapy budowy
Przeczytałe artykuł http://szkielet.com.pl/porownanie/wywiad.php
i od razu urodziło mnie sie pytanie.
Na początek cytat:
A wady technologii drewnianej?
Nie da się budować w technologii szkieletowej etapami - np. w jednym roku zrobić stan surowy otwarty, w następnym zamknięty, a jeszcze następnym wykończyć. Tak można budować tylko w technologiach tradycyjnych. Poza tym takiego domu nie powinno się zostawiać na zimę bez ogrzewania. W budynku należy utrzymać przynajmniej +5 stopni C.
Ja planuje wybudowanie domu właśnie etapami w postaci:
1. Dom wykończony całkowicie z zewnątrz, tzn postawiony szkielet ze stolarką okienna i drzwiową oraz z kompletną elewacją i dachem bez ocieplenia wełną tylko styropian na elewacji + oczywiście tynk.
2. Nastepne etapy to wykonanie instalacji i wykończenia wewnatrz, czyli ocieplenie wełną i wykonanie scian z płyt g-k.
Drugi etap planuje właśnie wykonać po zimie, czyli przez zimę dom by stał w stanie surowym zamkniętym (bez ocieplenia wełną tylko tak jak napisałem w 1.)
Czy jet to mozliwe w moim przypadku skoro dom jest zabezpieczony całkowicie z zewnątrz ?
i od razu urodziło mnie sie pytanie.
Na początek cytat:
A wady technologii drewnianej?
Nie da się budować w technologii szkieletowej etapami - np. w jednym roku zrobić stan surowy otwarty, w następnym zamknięty, a jeszcze następnym wykończyć. Tak można budować tylko w technologiach tradycyjnych. Poza tym takiego domu nie powinno się zostawiać na zimę bez ogrzewania. W budynku należy utrzymać przynajmniej +5 stopni C.
Ja planuje wybudowanie domu właśnie etapami w postaci:
1. Dom wykończony całkowicie z zewnątrz, tzn postawiony szkielet ze stolarką okienna i drzwiową oraz z kompletną elewacją i dachem bez ocieplenia wełną tylko styropian na elewacji + oczywiście tynk.
2. Nastepne etapy to wykonanie instalacji i wykończenia wewnatrz, czyli ocieplenie wełną i wykonanie scian z płyt g-k.
Drugi etap planuje właśnie wykonać po zimie, czyli przez zimę dom by stał w stanie surowym zamkniętym (bez ocieplenia wełną tylko tak jak napisałem w 1.)
Czy jet to mozliwe w moim przypadku skoro dom jest zabezpieczony całkowicie z zewnątrz ?
-
- Posts: 3840
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
W zasadzie zaleca się budowanie bez przerw, tak by budynek jak najszybciej zakończyć. Jednak nasze, krajowe, realia są jakie są i czasami inwestorzy rozkładają budowę na etapy.
W Twoim przypadku zalecałbym takie rozwiązanie jak planujesz - bez montażu izolacji cieplnej - ale musisz zapewnić maksymalne przewietrzanie wnętrza budynku. Brak przewietrzania może doprowadzić do sinizny drewna i występowania na nim pleśni.
W Twoim przypadku zalecałbym takie rozwiązanie jak planujesz - bez montażu izolacji cieplnej - ale musisz zapewnić maksymalne przewietrzanie wnętrza budynku. Brak przewietrzania może doprowadzić do sinizny drewna i występowania na nim pleśni.
Jaka temperatura powinna być zachowana w tym przypadku gdy podczas zimy będą mrozy.
Czy samo przewietrzanie wystarczy, czy też powinno być dogrzewanie.
Ja planuję budowe domu od fundamentów i kominka z kominem, czyli moge od czasu do czasu napalic w kominku aby podnieść temperature podczas mrozów.
Czy można stosowac takie rozwiazanie "przechowania" domu do wiosny :?:
Czy samo przewietrzanie wystarczy, czy też powinno być dogrzewanie.
Ja planuję budowe domu od fundamentów i kominka z kominem, czyli moge od czasu do czasu napalic w kominku aby podnieść temperature podczas mrozów.
Czy można stosowac takie rozwiazanie "przechowania" domu do wiosny :?:
Pozdrawiam
Kiela
Kiela
-
- Posts: 3840
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Na czym ma polegać to wentylowanie ?
Przewietrzanie raz dziennie całego domu poprzez otwarcie okien, czy też np zamiast jednego lub dwóch oknien zastosowanie płyty z gęsto nawierconymi otworami, tak aby nie dostawał się bezpośrednio śnieg czy deszcz a była możliwa wymiana powietrza.
Przewietrzanie raz dziennie całego domu poprzez otwarcie okien, czy też np zamiast jednego lub dwóch oknien zastosowanie płyty z gęsto nawierconymi otworami, tak aby nie dostawał się bezpośrednio śnieg czy deszcz a była możliwa wymiana powietrza.
Pozdrawiam
Kiela
Kiela
-
- Posts: 3840
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
-
- Posts: 3840
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Etapy budowy opisane w poprzednich postach to jeszcze nie wszystko.
Planuje budowę domu parterowego z użytkowym poddaszem, gdzie własnie to poddasze chcę wykończyć za 2 czy 3 lata natomiat parter po zimie.
- Czy mogę w ten sposób zrobić ?,
- Czy wymaga to na etapie budowy stanu suroweg zamknietego dostosowania dachu tak aby pózniej móc wykończyc poddasze (chodzi mi np o folie wysokoparaprzepuszczalną, czy tez szczelinę wentylacyjną (przygotowaną ?)
- Nie mam pojęcia czy są jakieś róznice pomiedzy nieużytkowym poddaszem, a użytkowym (oczywiscie w konstrukcji dachu i ewentualnych warstw, czyli foli itp)
- Czy strop też powinien być inny (szczeliny w płycie OSB ?) jak po jakimś czasie zakryje je podłogą.
Planuje budowę domu parterowego z użytkowym poddaszem, gdzie własnie to poddasze chcę wykończyć za 2 czy 3 lata natomiat parter po zimie.
- Czy mogę w ten sposób zrobić ?,
- Czy wymaga to na etapie budowy stanu suroweg zamknietego dostosowania dachu tak aby pózniej móc wykończyc poddasze (chodzi mi np o folie wysokoparaprzepuszczalną, czy tez szczelinę wentylacyjną (przygotowaną ?)
- Nie mam pojęcia czy są jakieś róznice pomiedzy nieużytkowym poddaszem, a użytkowym (oczywiscie w konstrukcji dachu i ewentualnych warstw, czyli foli itp)
- Czy strop też powinien być inny (szczeliny w płycie OSB ?) jak po jakimś czasie zakryje je podłogą.
Pozdrawiam
Kiela
Kiela
-
- Posts: 3840
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Rozumiem, że roboty wykończeniowe chcesz zakończyć na parterze, by z kilka lat wykonczyć poddasze. Można tak zrobić, ale trzeba zwrócić uwagę na kilka spraw.
Najważniejsza to - czy niewykończone poddasze będzie ogrzewane czy nie. Jeżeli tak, możesz roboty zakończyć na założeniu izolacji cieplnej i folię paroizolacyjną na całej powierzchni przegród zewnętrznych poddasza. Uważam to za najlepsze rozwiązanie, niekomplikujące innych rozwiązań. Jeżeli natomiast poddasze nie będzie ogrzewane stop parteru na kilka lat będzie stanowil przegrodę zewnętrzną, a tym samym byłoby wymagane założenie na nim folii paroizolacyjnej, której normalnie w przegrodach wewnętrznych się nie zakłada.
Możesz co prawda folii nie zakładać, ale będziesz musiał być nastawiony na ucieczkę ciepła na poddasze, a tym samym zwększone koszty ogrzewania.
Nie ogrzewając poddasza (bo nie planujesz montaż izolacji cieplnej na poddaszu), nie powinieneś zakładać pełnego poszycia podłogi, gdyż wilgoć migrująca z parteru na poddasze skraplać się będzie na dolnej powierzchni zimnej płyty podłogi poddasza, a tym samych może doprowadziić do zniszczenia izolacji cieplnej stropu i destrukcji konstrukcji stropu.
Tak więc najlepszym rozwiązaniem jest zakończyć roboty poddasza na założeniu izolacji cieplnej z folią i zapewnieniu tam w okresie zimowym dodatniej, nawet minimalnej, temperatury.
Najważniejsza to - czy niewykończone poddasze będzie ogrzewane czy nie. Jeżeli tak, możesz roboty zakończyć na założeniu izolacji cieplnej i folię paroizolacyjną na całej powierzchni przegród zewnętrznych poddasza. Uważam to za najlepsze rozwiązanie, niekomplikujące innych rozwiązań. Jeżeli natomiast poddasze nie będzie ogrzewane stop parteru na kilka lat będzie stanowil przegrodę zewnętrzną, a tym samym byłoby wymagane założenie na nim folii paroizolacyjnej, której normalnie w przegrodach wewnętrznych się nie zakłada.
Możesz co prawda folii nie zakładać, ale będziesz musiał być nastawiony na ucieczkę ciepła na poddasze, a tym samym zwększone koszty ogrzewania.
Nie ogrzewając poddasza (bo nie planujesz montaż izolacji cieplnej na poddaszu), nie powinieneś zakładać pełnego poszycia podłogi, gdyż wilgoć migrująca z parteru na poddasze skraplać się będzie na dolnej powierzchni zimnej płyty podłogi poddasza, a tym samych może doprowadziić do zniszczenia izolacji cieplnej stropu i destrukcji konstrukcji stropu.
Tak więc najlepszym rozwiązaniem jest zakończyć roboty poddasza na założeniu izolacji cieplnej z folią i zapewnieniu tam w okresie zimowym dodatniej, nawet minimalnej, temperatury.
Mój wybrany wykonawca zakłada folię paroizolacyjną na (stropie) przegrodzie pomiędzy parterem a poddaszem bez względu na to czy poddasze jest uzytkowe czy nie, motywuje to tym ze ciepło mozna zatrzymac na parterze, a na poddasze dostanie sie schodami. Niby logiczne rozwiazanie. Wiekszość czasu w domu przebywa sie w pokoju dziennym (czytaj salon), który u mnie znajduje sie na parterze. Ja planuję dogrzewac go kominkiem mając c.o. na gaz. I w zasadzie w salonie powinna być temperatura ok 20 stopni, natomiast na poddaszu w okolicach 18 stopni (poniewaz niejako jest to tylko sypialnia) dopóki dzieciaki nie zapragną być same z dala od rodziców i wtedy będą wymagac 20 stopni na poddaszu. myślę że załatwi to ogrzewanie c.o.. A na tym etapie budowy obnizy koszty związane z ociepleniem poddasza z uwagi na proponowane przez Pana rozwiazanie.
Co Pan o tym myśli ?
Co Pan o tym myśli ?
Pozdrawiam
Kiela
Kiela
-
- Posts: 3840
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Tu też brak odpowiedzi ?
Ja rozumiem że ma Pan duzo pracy i duzo pytań, ale odpowiadając laikowi jako ekspert wciąga Pan go w te tematy coraz bardziej.
Lecz nagle głucha cisza nie wiadomo z jakich przyczyn ?
czy to jest rozsądne podejście zacząć wiele tematów "po łebkach" i ich nie zakończyć ?
Ja rozumiem że ma Pan duzo pracy i duzo pytań, ale odpowiadając laikowi jako ekspert wciąga Pan go w te tematy coraz bardziej.
Lecz nagle głucha cisza nie wiadomo z jakich przyczyn ?
czy to jest rozsądne podejście zacząć wiele tematów "po łebkach" i ich nie zakończyć ?
Pozdrawiam
Kiela
Kiela
-
- Posts: 3840
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
-
- Posts: 3840
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Tu masz rację. Trzeba jednak zrozumieć niektórych Inwestorów, którzy nie zawsze dysponują pełną kwotą na budowę "pod klucz", a z tych czy innych przyczyn nie mogą otrzymać bankowego kredytu. Wówczas zostaje budowanie etapami, w miarę napływu gotówki. Tym Inwestorom też należy pomóc.Wyga73 wrote:Dom drewniany moim skromnym zdaniem należy wykonywać w jednym sezonie i nie ryzykować etapowania w zakresie konstrukcji, docieplenia i ogrzewania.
-
- Posts: 3840
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Ad. 1 - O jakich tu pretensjach piszesz, przecież to są rady fachowca dla inwestora nie znajacego sie na budownictwie mające pomóc mu w rozplanowaniu np. jak w moim przypadku etapów budowy.Wyga73 wrote: 1. Czyli (to uwaga do eksperta) nie wdawałbym się na Pana miejscu w takie dysputy, ponieważ niewielkie odstępstwo od Pana zaleceń może skończyć się żle dla wykonawcy domu i pretensjami do Pana.
2. Dom drewniany moim skromnym zdaniem należy wykonywać w jednym sezonie i nie ryzykować etapowania w zakresie konstrukcji, docieplenia i ogrzewania.
Jeszcze chyba nikt do nikogo nie miał pretensji o rady na forum, a jak miał to był idiotą.
Ad. 2 - Popieram, niemniej jednak wypowiedź Wojtka Nitki mówi sama za siebie - Tym Inwestorom też należy pomóc.
P.S.
Nie każdy urodził się bogaty i nie każdy chce wydac kasę i się wprowadzić. Może niektórzy chcą zrobić we własnym domu coś sami na czym się znają np. pomiedzy etapami wykonać wszelakie instalacje ?
Pozdrawiam
Kiela
Kiela
Czy po tym etapie można wewnatrz konstrukcje drewniana zaimpregnować powierzchniowo poprzez natrysk środkami solnymi lub pomalować np Drewnochronem (bezbarwnym).Wojciech Nitka wrote: W takim stanie budynek może poczekać do dalszej realizacji.
Chodzi mi o to żeby leciutko zaimpregnować aby domógł stać cała zimę i nie był podatny na grzyby czy inne ustrojstwa na robakach skończywszy.
Oczywiście zachowując przewietrzanie ?
Pozdrawiam
Kiela
Kiela
-
- Posts: 3840
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
hmmm, i więcej czytam, tym więcej pytań....
Wiem, że powinno się od razu stawaić na cały domeczek itd, ale jak sie nie ma kasy, to...no wąłśnie, można etapować też tak jak ktoś pisał, czyli parter do zamnieszkanai a potem poddasze. Z tego co wyczytałam i zrozumialam>> mam nadzieje ze dobrze>> poddasze też powinno być ogrzewane....Czy takj postępując koszty związane z budową etapami (etap 1 + 2) są podobne jak wykończenie wszystkiego od razu? A jeśli są wieksze to mniej więcej o ile procentowo?
A jeśli jednak decydowało by się na jakąs termoizolację i ocieplenie stropu bez ogrzewanai to jak ma się to do kosztów i ewentualnych szkód dla domku?
wybaczcie, mzoe pytania moje nei maja sensu, wynika to z braku wiedzy, ale moze zrozumiecie co mam na mysli i wytlumaczycie w prosty sposób....
-
- Posts: 3840
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Etapowanie budowy może być różne - etapowanie bez zamieszkania czy też etapowanie z zamieszkaniem.
Pierwszy przypadek obejmuje postawienie konstrukcji z całkowitym wykończeniem budynku na zewnątrz - pełne pokrycie dachu i pełne wykończenie elewacji wraz ze stolarką otworową i parapetami. Tak postawiony budynek może pozostawić na dłuższy czas nawet bez ogrzewnania. Później dopiero możesz zakładać izolację cieplną i prowadzić dalsze roboty.
Drugi przypadek - to tak jak wyżej, z tym że parter wykańczasz do stanu zamieszkania, a poddasze pozostawiasz nie wykończone - pozostaje jedynie konstrukcja dachu, konstrukcje ścianek (bez izolacji cieplnej) i podłoga. Jednak w tym przypadku musisz pomyśleć o założeniu folii paroizolacyjnej i izolacji cieplnej (20 cm) w grubości stropu nad parterem. To dodtakowy koszt, którego nie poniosłabyś, gdybyś dom wykańczała całkowicie.
Pierwszy przypadek obejmuje postawienie konstrukcji z całkowitym wykończeniem budynku na zewnątrz - pełne pokrycie dachu i pełne wykończenie elewacji wraz ze stolarką otworową i parapetami. Tak postawiony budynek może pozostawić na dłuższy czas nawet bez ogrzewnania. Później dopiero możesz zakładać izolację cieplną i prowadzić dalsze roboty.
Drugi przypadek - to tak jak wyżej, z tym że parter wykańczasz do stanu zamieszkania, a poddasze pozostawiasz nie wykończone - pozostaje jedynie konstrukcja dachu, konstrukcje ścianek (bez izolacji cieplnej) i podłoga. Jednak w tym przypadku musisz pomyśleć o założeniu folii paroizolacyjnej i izolacji cieplnej (20 cm) w grubości stropu nad parterem. To dodtakowy koszt, którego nie poniosłabyś, gdybyś dom wykańczała całkowicie.
-
- Posts: 3840
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Koszty naprawdę nie wysokie - dodatkowa folia paroizolacyjna, która normalnie w stropach międzykondygnacyjnych nie jest wymagana, ale w tym przypadku winnaś ją założyć, oraz koszt róźnicy w grubości izolacji cieplnej (20 cm) w stosunku do powszechnie stosowanej izolacji akustycznej grubości 10 cm.
Tak więc koszt raczej nie duży i winien się zamknąć wraz z robocizną w granicach 1.000 zł.
Tak więc koszt raczej nie duży i winien się zamknąć wraz z robocizną w granicach 1.000 zł.
Panie Wojtku, a mozna tak? w stropie izolacja 10 cm zabezpieczona folia,( i tak musi byc ze wzgledu na akustyke) na stropie, tymczasowo warstwa pozostala 10- 20 cm,która póniej bedzie izolacja dachu? i jeszcze jedno- czy folia paraizolacyjna pozostawiona w stropie po wykonczeniu budynku ma jakis wplyw na trwalosc konstrukcji?.Pozdrawiam