czy dom drewniany oddycha?

Techniczne aspekty budowy "domów gotowych"
Post Reply
izolator
Posts: 7
Joined: Mon 23 Jul, 2007

czy dom drewniany oddycha?

Post by izolator » Tue 24 Jul, 2007

Witam wszystkich forum-owiczów!
od dłuższego czasu interesuje się bud.drewnianym i przemawiają za mną wszystkie argumenty: czas budowy, koszty, energooszczędność... itd. JEST TYLKO JEDNO ALE!!!

Zakładam, że mój prefabrykowany dom będzie dobrze zaizolowany (welną), wykonany z należyta starannością, z prawidłowo przygotowanego drewna o wilgotności 18%-19% i ...... szczelny. Konstrukcja ścian zewnętrznych (od wew):
GK
folia paroizolacyjna
OSB3
wełna
OSB3
klej + styropian + klej + tynk

Rekuperator zadba o wymianę powietrza wewnątrz domu i odzyska ciepło, minimalizując moje wydatki na ogrzewanie. Skuteczny system ogrzewania połączony np z solarem na dachu sprawi, że będę już bardzo szczęśliwy. Styropian i dobrej jakości tynk sprawi, że elewacja mojego domy będzie szczelna i trwała.

Więc proszę Was o odpowiedź na pytanie: co się stanie z drewnem konstrukcyjnym o wilgotności 18%-19%, które na lata zamknięte zostanie między:
1) OSB3, które nie przepuszcza wilgoci,
2) Folią paroizolacyjną, która nie przepuszcza wilgoci,
3) styropianem, który nie przepuszcza wilgoci,

Wilgoć nie dostanie się do ściany od zewnątrz - bo jak? - nie przejdzie przez styropian, tynk i OSB3
Wilgoć nie dostanie się do ściany od wewnątrz - bo jak? - nie przejdzie przez folie paroizolac. i OSB3
Wilgoć nie dostanie się do ściany - bo jak? - budynek musi być szczelny, więc otwory na stolarkę okienną i drzwiową są zabezpieczone taśmami i foliami.

Jeżeli jest jak powyżej to wilgoć także nie wydostanie się z wnętrza ściany. Czyli będzie się tam ...kisiło wraz z moim drewnem.
Czy jest ktoś, kto może mi na to pytanie odpowiedzieć? Czy moje ostatnie ALE jest uzasadnione?

Pozdrawiam
izolator
[/u][/list]


adiz1
Posts: 53
Joined: Mon 14 Aug, 2006
Location: Częstochowa

Post by adiz1 » Tue 24 Jul, 2007

Moim zdaniem wymienione " przeszkody" takie jak folie, płyty wilgocio/wodoodporne czy styropian nie dają 100% szczelności - w minimalnym stopniu coś taka przegroda przepuszcza. Może w przypadku drewna o kilkunasto % wilgotności to wystarcza. A swoją drogą jaką w praktyce najniższą wilgotniość może osiągnać drewno? Może te kilkanaście % to już max. bo przecież otaczające nas powietrze też zawiera wilgoć.

broda
Posts: 45
Joined: Sun 18 Sep, 2005
Location: Warszawa

Post by broda » Thu 26 Jul, 2007

Opowiedzią na Twoje pytanie, moze byc część artykułu, który zamieszczam.

Drewno i wełna mineralna

Z ciepłem, które w okresach chłodów przenika z domu do otoczenia przez zewnętrzne przegrody, przemieszcza się też para wodna. Gdy dociera do chłodniejszych warstw ściany czy dachu - wykrapla się w nich. Jeśli dzieje się to np. w warstwie wełny mineralnej, to skroplona para wodna spowoduje jej zawilgocenie (a tam, gdzie panuje już ujemna temperatura - zaszronienie). Taka zawilgocona lub zaszroniona wełna zmniejsza swą izolacyjność termiczną. Jeśli przegroda ma drewnianą konstrukcję, to i ona ulegnie zawilgoceniu, co oczywiście grozi korozją biologiczną drewna. Jak z tego widać, zawilgocenie ma wpływ nie tylko na zdrowotność całego budynku, ale i bezpieczeństwo jego konstrukcji. To dlatego ochrona przegród zewnętrznych przed wilgocią z wnętrza domu jest tak istotna w domach w całości zbudowanych z drewna. Nie jest też bez znaczenia w domach murowanych, których dachy mają przecież przeważnie drewnianą konstrukcję. Jedynie ściany murowane, w których przepływ pary wodnej jest bardzo powolny, nie są zazwyczaj zagrożone opisanym zawilgoceniem. Ważne jest też, że sam mur ma zdolność pochłaniania części wilgoci z powietrza w domu i magazynowania jej do czasu, gdy poziom wilgotności się obniży.

Folia - ochrona przed parą

Przegrody o konstrukcji drewnianej, ocieplone wełną mineralną, najskuteczniej chroni się przed wilgocią z wnętrza domu przez osłonięcie ich od strony wewnętrznej folią paroizolacyjną. Folia ta bywa też nazywana paroszczelną, co jest trochę mylące, bo tak naprawdę nigdy całkowicie szczelna nie jest, choć jej paroprzepuszczalność jest co najmniej tysiąc razy mniejsza niż wysokoparoprzepuszczalnej folii dachowej stosowanej w dachach od strony zewnętrznej. Jej charakter znacznie lepiej oddaje przetłumaczone z angielskiego vapour retarder określenie "opóźniacz przepływu pary wodnej" (lub krócej: opóźniacz pary). Tak naprawdę nie chodzi bowiem o to, aby para wodna wcale nie dostała się do przegrody (bo taki ideał jest trudny do osiągnięcia), a jedynie o to, by przepływ ten nie był gwałtowny. Przy powolnym przepływie nawet gdy dojdzie do wykroplenia pary wodnej, wilgoć może stopniowo odparować do atmosfery bez trwałego zawilgacania przegrody.

Konieczność stosowania paroizolacji wynika także z tego, że "podaż" wilgoci napływającej z pomieszczeń nie jest stała - na przykład w łazienkach szybko rośnie, kiedy ktoś myje się pod natryskiem. Jeśli łazienka znajdowałaby się na poddaszu, a w dachu brakowałoby paroizolacji, to po każdym użyciu natrysku z łazienki tej dostałyby się do dachu znaczne ilości pary, co zimą musiałoby się skończyć zawilgoceniem izolacji cieplnej.

W takiej samej sytuacji dach osłonięty folią paroizolacyjną ma dużą szansę pozostać suchy.

Nie tylko dlatego, że para wodna przepływająca wolno i w małych ilościach przez izolację może nie czyniąc szkód być usunięta stamtąd na zewnątrz, ale przede wszystkim dlatego, że zanim przez trudną dla niej przeszkodę dotrze do wnętrza przegrody, jej nadmiar zostanie usunięty na zewnątrz dzięki sprawnie działającej wentylacji.

Kanadyjczycy nie mają wątpliwości

Kanadyjczycy bardzo dokładnie osłaniają folią paroizolacyjną ściany i dachy, by maksymalnie ograniczyć napływanie do nich wilgoci wewnętrznej. Szczególną uwagę zwracają na szczelność tej izolacji, i to do tego stopnia, że zalecają nawet wkładanie specjalnych zatyczek do kontaktów, by przez nie - gdy nie ma wtyczki - wilgoć nie wchodziła w przegrodę. A czynią tak pomimo tego, że większość domów w Kanadzie ogrzewana jest ciepłym powietrzem, które skutecznie usuwa wilgoć z pomieszczeń!

Na koniec chciałbym Ci tez powiedzieć ze, nie myslałes chyba ze wilgotnośc tarcicy konstrukcyjnej po paru latach wyniesie 0%?? Optymalna wilgotnosc to 16-18%! Polecam tez przeczytanie tego artykułu http://www.szkielet.pl/problemy.php?show=29-30_eifs.

Pozdrawiam. Polecam przegladanie forum. Na pewno znajdziesz odpowiedzi na swoje pytania.

Michał G.
Posts: 54
Joined: Sat 07 Jan, 2006
Location: Toruń

Post by Michał G. » Fri 27 Jul, 2007

Wysuszenie drewna do wilgotności prawie 0% jest możliwe tylko w warunkach laboratoryjnych. Przy wilgotności powietrza 50-70% wilgotność drewna utrzymuje się na poziomie kilkunastu procent i jest prawidłowa. Niebezpieczeństwo pojawia się dopiero gdy przekroczy ok. 25%, wtedy drewno staje się idealną pożywką dla grzybów i owadów.

Pozdrawiam,
Michał

izolator
Posts: 7
Joined: Mon 23 Jul, 2007

Post by izolator » Fri 03 Aug, 2007

Bardzo Wam dziękuję za odpowiedzi ! Wasze argumenty przemawiają do mnie. Pozdrawiam !

Avecbud
Posts: 76
Joined: Sun 03 Jun, 2007

Post by Avecbud » Mon 06 Aug, 2007

Zostawcie te tematy fachowcom chyba, ze sami chcecie nimi zostac i budowac domy. ale do tego potrzebna jest wiedza i lata praktyki.
Pozdrawiam.

izolator
Posts: 7
Joined: Mon 23 Jul, 2007

Post by izolator » Tue 07 Aug, 2007

Avecbud wrote:Zostawcie te tematy fachowcom chyba, ze sami chcecie nimi zostac i budowac domy. ale do tego potrzebna jest wiedza i lata praktyki.
Pozdrawiam.
Witam
Czy mógłbyś trochę rozwinąć swoją odpowiedź. Jeżeli jesteś fachowcem to proszę Ciebie o potwierdzenie powyższych informacji.

Dzięki za zainteresowanie
Pozdrawiam

Avecbud
Posts: 76
Joined: Sun 03 Jun, 2007

Post by Avecbud » Tue 07 Aug, 2007

Witam
Jeszcze raz proponuje tematy techniczne pozostawic fachowcom. Potwierdzam powyzsze wypowiedzi co do izolacji, chociaz sa rowniez inne sposoby szczelnej izolacji.

izolator
Posts: 7
Joined: Mon 23 Jul, 2007

Post by izolator » Thu 09 Aug, 2007

Drogi AVECBUD,
Tak się składa, że mam w planie wybudować 200m2 dom z prefabrykatów, który będzie mnie kosztował ponad 600.000 PLN. W związku z powyższym Twoja odpowiedź pt. "zostawcie tematy techniczne fachowcom" proponuje abyś zostawił ...... sobie.

Ja chcę wiedzieć CO, JAK i DLACZEGO jak mam wydać tyle kasy. Myślę, że robił byś tak samo na moim miejscu. Stąd moja obecność na forum i zadane pytanie, na które otrzymałem odpowiedź. Wg Ciebie jest ona niepełna bo istnieją inne sposoby szczelnej izolacji. Proszę więc Ciebie raz jeszcze o rozwinięcie Twojej odpowiedzi.

Pozdrawiam
IZOLATOR

Grzegorz Szostak
Posts: 1601
Joined: Sun 21 Aug, 2005
Location: Siedlce
Contact:

Post by Grzegorz Szostak » Sat 11 Aug, 2007

izolator wrote:Więc proszę Was o odpowiedź na pytanie: co się stanie z drewnem konstrukcyjnym o wilgotności 18%-19%, które na lata zamknięte zostanie między:
1) OSB3, które nie przepuszcza wilgoci,
2) Folią paroizolacyjną, która nie przepuszcza wilgoci,
3) styropianem, który nie przepuszcza wilgoci,
Możesz zastosować dość prostą logikę - robisz odpowietrzenia ścian u góry, nie zapominając jednocześnie o odprowadzeniu wody u dołu. Izolowanie całkowite jest pozbawione sensu - to się wykonuje tylko w łazience (a i to nie do końca - wentylacja).

broda
Posts: 45
Joined: Sun 18 Sep, 2005
Location: Warszawa

Post by broda » Sun 12 Aug, 2007

Witam forumowiczów!! Stwierdzenie "pozostawcie to fachowcom" jest jak najbardziej nie na miejscu!!! Kazdy, a zwłaszcza pracownicy firm jak i inwestorzy powinni wiedziec duzo na temat warunków wilgotnościowo-cieplnych domu, a zwłaszcza gdy jest to dom drewniany!! odpowiedzi na pytania po co folia paroizolacyjna, po co wiatroizolacja, powinny byc jak najbardziej dostepne. Dlaczego! Znając odpowiedzi, inwestor bardziej sie przekona do tego budownictwa, niz tradycyjnego, a zwłaszcza gdy budownictwo ekologiczne jest teraz w modzie!!! Izolator proponuje szukac dalej odpowiedzi na dręczące Cie pytania!!!

Avecbud
Posts: 76
Joined: Sun 03 Jun, 2007

Post by Avecbud » Tue 14 Aug, 2007

Jeszcze raz powtorze, zeby zostawic to fachowym firma. Jesli chce Pan miec dom z prawdziwego zdazenia, to jest moja propozycja. Nie ma w Polsce firm dodam tylko zeby sie nie narazic znajacych temat budowy takich chalup.
Pozdrawiam i nie chce byc konkurencja na tym forum, ale tepie partactwo.

piko
Posts: 90
Joined: Wed 15 Aug, 2007
Location: Łódź

Post by piko » Wed 15 Aug, 2007

Ja też nie lubię partactwa, ale jeszcze bardziej nie lubię demagogii i populizmu. Do tego nie potrzeba fachowych firm, gdyż zrozumienie tej technologii jest dosyć proste, jednak wykonanie powinno być fachowe, aby konstrukcja była trwała i nie występowały później problemy.
Co do konstrukcji.
Tak jak to zostało opisane wcześniej nie ma takiej możliwości aby wilgoć nie wnikała, jednak poprzez zastosowanie odpowiedniej wentylacji zaróbno wnętrza, jak i poddasza można ją równie dobrze odprowadzić. Ważne tu jest również dokładne położenie wszystkich warstw, zgodne z wymogami. Należy również dodać, że jedynymi materiałami nie przepuszczającymi wilgoci są metal, szkło i folia aluminiowa dużej grubości.
Para wodna nie jest sama w sobie groźna dopuki nie przekroczy punktu rosy czyli dopuki nie skropli sie w ścianach, gdyż obniży to termoizolację warstw termoizolacyjnych.

Do użytkownika Avacbud
Nie znam niestety Pańskiej fachowości, jednak uważam osobiście, że takie informacje są raczej ogólnodostępne i można unikać autoreklamy mówiąc że nie ma firmy, która się na tym zna oprócz Pańskiej. Jak widać niektórzy oprócz być może Pana się na tym znają. Co prawda tajniki można sobie zostawić, ale takie informacje zachęcają do budowy domów w naszej technologii, gdyż obalają mity odstraszające ludzi od tej technologii.

Pozdrawiam

Wojciech Nitka
Posts: 3841
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Wed 15 Aug, 2007

Avecbud wrote:Nie ma w Polsce firm dodam tylko zeby sie nie narazic znajacych temat budowy takich chalup. Pozdrawiam i nie chce byc konkurencja na tym forum, ale tepie partactwo.
I tu ponownie muszę Cię rozczarować i to bardzo - w kraju jest wiele firm, które budują solidne domy i to przestrzegając wszelkie wymogi stawiane technologii. A Tobie nieznającemy polskiego rynku nie wolno się na ten temat wypowiadać. To tylko obniża Twój autorytet na tym Forum.

W jednym z wątków zarzucasz mi (o ile mnie to tyczy) "Jesli ktos podjal sie byc ekspertem na tym forum to ma obowiazek odpowiadania na zadane pytania.". Odpowiadam Ci:
- sympatyczny kolego - to Forum założyłem ja, ja nadzoruję jego działalność i ja finansuję jego utrzymanie. Ty wpisałeś się tu i ...i udzielasz się na nim tylko nie ponosząc przy tym żadnych konsekwencji - ani moralnych (działasz po ickiem) ani finansowych. Przy tym piszesz wiele bzdur, które jak czytam - opadają ręce i ... nawet gdybym chciał - nie umie się do Twoich bzdur ustosunkować, by naszych Forumowiczów nie wprowadzić w błąd.

Pamiętaj o jednym - nikt na tym Forum nie ma żadnych obowiązków - ani Forumowicze do zadawania pytań, ani ja do udzielania odpowiedzi. Działalność onu stron jest całkowcie dobrowolna.

A Ty? A Ty o ile Ci się tu nie podoba - możesz założyć swoje Forum. Chętnię będę je odwiedzał i ...

Avecbud
Posts: 76
Joined: Sun 03 Jun, 2007

Post by Avecbud » Wed 15 Aug, 2007

Panie Wojtku szkoda mi czasu na debaty i dyskusjena ten temat. Ja jestem praktykiem, a nie teoretykiem i ciekawi mnie co Pana tak szokuje w moich odpowiedziach? Prosze o podanie przykladu. Niestety, ma Pan obowiazek odpowiadania na pytania, a firmy jakie sie reklamuja i wypowiedzi inwestorow mowia same za siebie. Nie jestem ekspertem, bo nie znam sie na elektryce, hydraulice ale reszta jest bez problemu. To forum z tego co widze ma za zadanie szkolenia i uswiadomienia jak powinno sie budowac takie domy. Mam szacunek do Pana i jeszcze pewnej osoby na tym forum i moj ostatni post jest tylko moja uwaga. Skoro taka strona powstala. Brak jest u nas fachowej literatury na ten temat i doswiadczenie tez znikome .Taka jest prawda. Ludzie zadaja Panu pytania, swiadczy to o braku zaufania do firm. Jesli poleca Pan firmy na priva to musisz byc ekspertem i wiesz co robisz.
Pozdrawiam.

piko
Posts: 90
Joined: Wed 15 Aug, 2007
Location: Łódź

Post by piko » Wed 15 Aug, 2007

Avecbud wrote:Panie Wojtku szkoda mi czasu na debaty i dyskusjena ten temat. Ja jestem praktykiem a nie teoretykiem i ciekawi mnie co Pana tak szokuje w moich odpowiedziach?
Pozdrawiam.
Może się wtrącę, ale jak dla mnie jest to błąd sam w sobie. Jak można być praktykiem nie będąc teoretykiem? Znaczy robić coś bez dogłębnej wiedzy na ten temat. To tak jakby artysta plastyk zajął się elektryką i podpinał się pod trójfazówkę nie wiedząc nawet co to jest i jak to działa. Efekt mógłby być "porażający".
Literatura jest i nie jest jej wcale tak mało, ale niestety niestety żadna książka nie opisuje dokładnie wszystkich aspektów i aby pene tematy zgłębić należy sięgać nieraz do kilku pozycji naraz. Słusznie zostało zauważone, że forum ma uczyć zatem nie ma tu miejsca na odsyłanie tylko do "fachowych firm" w miejscu gdzie nie jest to konieczne.



Post Reply

Return to “Wymagania techniczno-montażowe dla "domów gotowych"”