Ze względu na to że pierwszy mój pan konstruktor kiepsko się spisał musiałem sam zainteresować się sprawą i od kilku dni przekopuje fora.
Wpadł mi do głowy pomysł na pasywną ścianę szkieletową:
- płyta gk
- konstrukcja szkieletowa (maksymalnie jak najcieńsza)
- izolacja w konstrukcji ????
- płyta osb
- styropian 20cm lub więcej.
Oczywiście wiem o klasycznej wentylacji, oddychaniu ścian itp. Jednak ta wentylacja kłóci się z pasywnością. Działanie tej konstrukcji miało by być następujące:
- styropian tworzy szczelną barierę od warunków zewnętrznych
- czy zastosować folię wiatroizolacyjną się zastanawiam, gdyż przewiduję całkowitą szczelność styropianu
- płyta osb miała by za zadanie usztywnić konstrukcję i styropian
- konstrukcja wypełniona izolacją najbardziej zbliżoną do parametrów drewna
- celowe niezastosowanie paroizolacji gdyż zablokowała by ona oddychanie tej konstrukcji do wewnątrz
- wewnątrz domu wentylacja mechaniczna z rekuperatorem i ogrzewaniem nadmuchowym odpowiadająca za prawidłową wilgotność
Podstawą do tego pomysłu było to że stropów i ścianek działowych nie izoluje się przeciwwilgociowo a w tym przypadku cała konstrukcja była by wewnątrz.
Proszę was o konstruktywną dyskusję zwłaszcza nad pomysłem utworzenia całej konstrukcji szkieletowej jako wewnętrznej.
Pomysł na pasywny szkieleciak
-
- Posts: 29
- Joined: Tue 27 Sep, 2011
- Location: Wick, Szkocja
- Contact:
Jak tak czytam co piszesz, to chyba nie za bardzo wiesz jak działa system pasywny.
Tak w największym skrócie, to system ten do działania potrzebuje dużych powierzchni przeszklonych usytuowanych zazwyczaj po stronie południowej domu (od południowego wschodu do południowego zachodu), przez który budynek będzie zyskiwał ciepło w ciągu dnia. Potrzebne są też do tego "powierzchnie" i materiały "akumulacyjne", które będą magazynować ciepło poprzez nagrzewanie się w dzień i oddawanie go w nocy. Są to zazwyczaj przegrody budowlane lub elementy budynku wykonane z materiału charakteryzujacego się dość dużą pojemnością cieplną, jak posadzki cementowe wykończone ceramiką czy wewnętrzne ściany murowane. Najlepiej jak w ciągu dnia słońce bezpośrednio na te materiały świeci, podłogi nie powinno się przykrywać żadnym dywanem czy innym izolatorem.
Ponieważ powierzchnia przeszklona, która ma zazwyczaj małą izolacyjność w ciagu nocy powoduje szybsze tracenie ciepła, to w celu kompensacji tego zjawiska ściany, a w szczególności dach powinny być dużo lepiej zaizolowane niż wymagają to standardy, również pomaga zainstalowanie rolet i opuszczanie ich na noc, co tworzy powietrzną warstwą izolacyjną, która również ma jakiś tam wpływ na zwiększenie izolacyjności powierzchni przeszklonych.
Również, ponad tymi "szklanymi ścianami łapiącymi ciepło" powinno się stosować szerokie okapy dachowe, aby latem zapobiegać przegrzewaniu się pomieszczeń/pomieszczenia. Latem słońce jest dużo wyżej na niebie, więc szeroki okap będzie zacieniał przeszkloną część i zapobiegał przegrzewaniu, natomiast zimą, gdy słońce jest dużo niżej, bez problemu światło i ciepło słoneczne dotrze przez przeszkloną powierzchnie do wnętrza.
Tak w największym skrócie, to system ten do działania potrzebuje dużych powierzchni przeszklonych usytuowanych zazwyczaj po stronie południowej domu (od południowego wschodu do południowego zachodu), przez który budynek będzie zyskiwał ciepło w ciągu dnia. Potrzebne są też do tego "powierzchnie" i materiały "akumulacyjne", które będą magazynować ciepło poprzez nagrzewanie się w dzień i oddawanie go w nocy. Są to zazwyczaj przegrody budowlane lub elementy budynku wykonane z materiału charakteryzujacego się dość dużą pojemnością cieplną, jak posadzki cementowe wykończone ceramiką czy wewnętrzne ściany murowane. Najlepiej jak w ciągu dnia słońce bezpośrednio na te materiały świeci, podłogi nie powinno się przykrywać żadnym dywanem czy innym izolatorem.
Ponieważ powierzchnia przeszklona, która ma zazwyczaj małą izolacyjność w ciagu nocy powoduje szybsze tracenie ciepła, to w celu kompensacji tego zjawiska ściany, a w szczególności dach powinny być dużo lepiej zaizolowane niż wymagają to standardy, również pomaga zainstalowanie rolet i opuszczanie ich na noc, co tworzy powietrzną warstwą izolacyjną, która również ma jakiś tam wpływ na zwiększenie izolacyjności powierzchni przeszklonych.
Również, ponad tymi "szklanymi ścianami łapiącymi ciepło" powinno się stosować szerokie okapy dachowe, aby latem zapobiegać przegrzewaniu się pomieszczeń/pomieszczenia. Latem słońce jest dużo wyżej na niebie, więc szeroki okap będzie zacieniał przeszkloną część i zapobiegał przegrzewaniu, natomiast zimą, gdy słońce jest dużo niżej, bez problemu światło i ciepło słoneczne dotrze przez przeszkloną powierzchnie do wnętrza.
-
- Posts: 29
- Joined: Tue 27 Sep, 2011
- Location: Wick, Szkocja
- Contact:
Gdzieś tam w innym wątku pisałeś, ze w Anglii mieszkasz, więc pewnie znasz angielski, to masz tutaj podstawy razem ze schematem (kliknij w rysunek, to się powiększy do czytania).
Jeżeli nie masz o tym pojęcia, to musisz niestety poczytać i poszukać trochę, w internecie jest sporo informacji na ten temat zwłaszcza w języku angielskim, lub jest też sporo ksiażek, poszukaj na amazonie.
Jeżeli nie masz na to czasu, to najlepiej zleć to profesjonaliście, czyli architektowi, tylko nie staremu, bo tacy nie mają o tych rzeczach pojęcia.
Jeżeli byś ten dom budował tutaj na wyspach, a nie w Polsce, to mógłbym Ci zrobić projekt, zarówno architektoniczny jaki i konstrukcyjny, bo akurat specjalizuję się w "sustainable design" bo to dynamicznie rozwijąjcy się tutaj rynek z uwagi na ciągły wzrost cen paliw i energii. Mam też swój własny system paneli ściennych, łatwy do wykonania nawet na budowie. System używa tylko trochę więcej drewna niż potrzebujesz na ścianę grubości 140mm zapewniając przestrzeń na izolację o grubości prawie 300mm wewnątrz ściany, czyli nie potrzeba żadnych dodatkowych izoalcji na zewnątrz, a styropian w szkielecie to moim zdaniem nieporozumienie.
Jeżeli nie masz o tym pojęcia, to musisz niestety poczytać i poszukać trochę, w internecie jest sporo informacji na ten temat zwłaszcza w języku angielskim, lub jest też sporo ksiażek, poszukaj na amazonie.
Jeżeli nie masz na to czasu, to najlepiej zleć to profesjonaliście, czyli architektowi, tylko nie staremu, bo tacy nie mają o tych rzeczach pojęcia.
Jeżeli byś ten dom budował tutaj na wyspach, a nie w Polsce, to mógłbym Ci zrobić projekt, zarówno architektoniczny jaki i konstrukcyjny, bo akurat specjalizuję się w "sustainable design" bo to dynamicznie rozwijąjcy się tutaj rynek z uwagi na ciągły wzrost cen paliw i energii. Mam też swój własny system paneli ściennych, łatwy do wykonania nawet na budowie. System używa tylko trochę więcej drewna niż potrzebujesz na ścianę grubości 140mm zapewniając przestrzeń na izolację o grubości prawie 300mm wewnątrz ściany, czyli nie potrzeba żadnych dodatkowych izoalcji na zewnątrz, a styropian w szkielecie to moim zdaniem nieporozumienie.
Drogi przyjacielu z lubianych prze zemnie gór Szkocji na temat energetycznych systemów pasywnych wiem sporo i mam swoje własne pomysły prawdopodobnie warte opatentowania, wrzuciłem ten temat bo domek planuję w Polsce nie kochając tutejszych deszczów, pierwsze myślałem o lekkim szkielecie stalowym ale ceny są tak chore że warto mi samemu zjechać do polski i postawić szkielet drewniany na którym znam się kiepsko, zwłaszcza na tym zawilgacaniu konstrukcji proszę o wypowiedź na temat ostatniego zdania które powtórzę
Proszę was o konstruktywną dyskusję zwłaszcza nad pomysłem utworzenia całej konstrukcji szkieletowej jako wewnętrznej.
Proszę was o konstruktywną dyskusję zwłaszcza nad pomysłem utworzenia całej konstrukcji szkieletowej jako wewnętrznej.
-
- Posts: 29
- Joined: Tue 27 Sep, 2011
- Location: Wick, Szkocja
- Contact:
Paroizolację stosuje się przede wszystkim celem ochrony nasiąkliwej izolacji a nie konstrukcji, jak wełna na przykład, która zawilgocona traci właściwości izolacyjne. W przypadku zastosowania w ścianie izolacji nienasiąkliwej, jak styropian, nie ma wtedy potrzeby stosowania paroizolacji (przynajmniej w UK), chociaż jest tam przecież wciąż konstrukcja drewniana.
Odnośnie Twojego pomysłu, to już się chyba do niego odniosłem wyrażając swój stosunek co do użycia styropianu.
W UK nie zaleca się stosowania styropianu do izolacji ścian i dachów budynków mieszkalnych (niezlależnie od konstrukcji budynku), choć nie jest to zabronione. Jednak jeżeli styropian został użyty do izolacji zarówno ścian jak i dachu, to przepisy budowlane narzucają użycie wentylacji mechanicznej dla wszystkich pomieszczeń z systemem wymiany ciepła z uwagi na brak oddychania przegród zewnętrznych budynku. Jak jest w Polsce to nie wiem, ale przypuszczam, że nie ma w tym względzie wymagań skoro na potęgę ociepla się stare bloki styropianem, gdzie nieczęsto stropodachy również były nim ocieplone. Moim zdaniem styropian powinno się używać w budownictwie mieszkaniowym tylko w posadzkach betonowych, albo do izoalcji konstrukcji, które i tak już nie oddychają ze wzgędu na właściwości użytego materiału konstrukcyjnego czy okładzinowego/wykończeniowego.
Jezeli zamierzałbyś przesunąć całą izolację na zewnątrz konstrukcji, to wtedy szkielet ścian projektuje się tylko z uwagi na nośność i grubość ściany szkieletowej może być dużo mniejsza tak jak sugerujesz. Przypuszczam, że dla małego domu parterowego wystarczył by wtedy przekrój słupków nawet 38 x 75mm w rozstawie co 600mm.
Odnośnie Twojego pomysłu, to już się chyba do niego odniosłem wyrażając swój stosunek co do użycia styropianu.
W UK nie zaleca się stosowania styropianu do izolacji ścian i dachów budynków mieszkalnych (niezlależnie od konstrukcji budynku), choć nie jest to zabronione. Jednak jeżeli styropian został użyty do izolacji zarówno ścian jak i dachu, to przepisy budowlane narzucają użycie wentylacji mechanicznej dla wszystkich pomieszczeń z systemem wymiany ciepła z uwagi na brak oddychania przegród zewnętrznych budynku. Jak jest w Polsce to nie wiem, ale przypuszczam, że nie ma w tym względzie wymagań skoro na potęgę ociepla się stare bloki styropianem, gdzie nieczęsto stropodachy również były nim ocieplone. Moim zdaniem styropian powinno się używać w budownictwie mieszkaniowym tylko w posadzkach betonowych, albo do izoalcji konstrukcji, które i tak już nie oddychają ze wzgędu na właściwości użytego materiału konstrukcyjnego czy okładzinowego/wykończeniowego.
Jezeli zamierzałbyś przesunąć całą izolację na zewnątrz konstrukcji, to wtedy szkielet ścian projektuje się tylko z uwagi na nośność i grubość ściany szkieletowej może być dużo mniejsza tak jak sugerujesz. Przypuszczam, że dla małego domu parterowego wystarczył by wtedy przekrój słupków nawet 38 x 75mm w rozstawie co 600mm.
Radziłbym sięgnąć do specjalistycznej prasy, zaczerpnąć trochę wiedzy i dopiero wtedy zacząć szukać na forach dodatkowych informacji;
Na początek polecam Ci Muratora Numer Specjalny Extra 1/2011 - Dom Energooszczędny. Wprowadzi Cię w podstawowe techniki budowy domu m.in pasywnego; oraz "Droga do racjonalizacji wykorzystania energii poprzez modernizację budynków, procesy termomodernizacyjne i zastosowanie odnawialnych źródeł energii." Andrzej Malwiński
Też ten temat drążę od dłuższego czasu i stwierdzam, że jako laik najwięcej dowiedziałem się na przeróżnych targach domów i mieszkań oraz energetycznych. Jak mam więcej czasu to jeżdżę na konferencje otwarte dot. energooszczędności i/lub termomodernizacji.
Najwięcej ogólnie dostępnych informacji jest na stronach niemieckojęzycznych ale trzeba liczyć się z tym, że Niemcy jak budują dom pasywny to po całości czyli z pełną automatyką i wszystkimi możliwymi bajerami które choć trochę przyczyniają się do energooszczędności.
Na początek polecam Ci Muratora Numer Specjalny Extra 1/2011 - Dom Energooszczędny. Wprowadzi Cię w podstawowe techniki budowy domu m.in pasywnego; oraz "Droga do racjonalizacji wykorzystania energii poprzez modernizację budynków, procesy termomodernizacyjne i zastosowanie odnawialnych źródeł energii." Andrzej Malwiński
Też ten temat drążę od dłuższego czasu i stwierdzam, że jako laik najwięcej dowiedziałem się na przeróżnych targach domów i mieszkań oraz energetycznych. Jak mam więcej czasu to jeżdżę na konferencje otwarte dot. energooszczędności i/lub termomodernizacji.
Najwięcej ogólnie dostępnych informacji jest na stronach niemieckojęzycznych ale trzeba liczyć się z tym, że Niemcy jak budują dom pasywny to po całości czyli z pełną automatyką i wszystkimi możliwymi bajerami które choć trochę przyczyniają się do energooszczędności.