Materiał na dom szkieletowy

Techniczne aspekty materiałów dla domów szkieletowych
Post Reply
Andrzej Stanik
Posts: 2
Joined: Wed 20 May, 2009
Location: Radom

Materiał na dom szkieletowy

Post by Andrzej Stanik » Wed 20 May, 2009

Witam!
Mam możliwość zbudować dom szkieletowy z jodły. Czy ten gatunek drewna jest odpowiedni ??
AS


piter372009
Posts: 6
Joined: Mon 08 Jun, 2009

Post by piter372009 » Fri 19 Jun, 2009

witam
jodła jest lepsza od sosny,generalnie budują z jodły i świerka

piter372009
Posts: 6
Joined: Mon 08 Jun, 2009

Post by piter372009 » Fri 19 Jun, 2009

z teko co słyszałem kornik żeruje w sośnie a w świerka nie włazi nie wiem jak z jodłą sosna po latach zmienia kolor odbarwia się a świerk dłużej utrzymuje własny kolor.może fachowiec ci na to odpowie dokładniej,na tym forum jest wielu bardzo mądrych ludzi ,cierpliwie czekaj na inne odpowiedzi.
pozdrawiam.

Papa
Posts: 31
Joined: Fri 19 Jun, 2009

drewno na szkielet

Post by Papa » Fri 19 Jun, 2009

Z tego co sie orientuję to drewno na szkielet najlepiej jest wybierac biorąc pod uwage pochodzenie oraz jak zostało przygtowane. Proponuje świerk najlepiej skndynawski, bo rosnąc w surowym klimacie ma wolne przyrosty przez co jest lepszej klasy, a poza tym to drewno na szkielet miusi byc suszone komorowo do opdpowiedniej wilgotnosci 13 - 15% i juz taki proces skutecznie zabija wszelkie larwy i jest to materiał "nie smaczny" dla wszelkiego robaka. Poza tym drewno strugane czterostronnie jest w ten sposób zabezpieczone przeciwpożarowo ( 7 razy mniejsza pow. drewna w porównaniu z tarcicą ). Także rozumowanie w kategorii w co robak wejdzie a w co nie jest bez sensu. Podstawa to solidny szkielet... pozdrawiam

piter372009
Posts: 6
Joined: Mon 08 Jun, 2009

Post by piter372009 » Sat 20 Jun, 2009

ale z tym robakiem to prawda hehe :lol:

Andrzej Stanik
Posts: 2
Joined: Wed 20 May, 2009
Location: Radom

Post by Andrzej Stanik » Mon 22 Jun, 2009

:!: Dzięki za wszyskie wskazówki w sprawie jodły. W międzyczasie jednak zasięgnąłem informacji u fachowca -cieśli z regionu świętokrzyskiego. Jodła jest mało odporna na szkodniki, sinieje i !!!!! nie pachnie !!! W moim rejonie najlepiej sprawdza się jednak sosna :idea: !!, oczywiście, zawsze po modrzewiu :!: Modrzew jednak :cry: za drogi.
Zacząłem kopać pod fundament ... :lol:
Pozdrawiam
AS

szopen717
Posts: 1
Joined: Wed 24 Mar, 2010
Location: płock

Post by szopen717 » Wed 24 Mar, 2010

Witam! Parę lat pracowalem w Skandynawii budując domy szkieletowe. Próbuję teraz swoich sił w Polsce. Mam problem ze zdobyciem dobrego drzewa do wykonania konstrukcji. Proszę o pomoc jakieś namiary na solidnych !!
Image

JaKuBa
Posts: 225
Joined: Wed 28 Jan, 2009
Location: Wejherowo

Post by JaKuBa » Wed 24 Mar, 2010

z tego co wiem najlepsze drewno "kanadyjskie" robi http://www.dak-pol.com.pl/
to podobno pierwszy w polsce tartak, który podjal sie produkcji elementow konstrukcji dla domow szkieletowych. nawet moj kumpel z bielska-bialej u niego kupuje.

Maciej Bartoszek
Posts: 22
Joined: Wed 11 Jan, 2006
Location: Poznań

Post by Maciej Bartoszek » Thu 25 Mar, 2010

Drzewo rośnie w lesie panowie my operujemy terminem drewno! :)
M. Bartoszek

User avatar
Bud-Kup.pl
Posts: 1
Joined: Wed 23 Jun, 2010
Location: Jaworzno
Contact:

Post by Bud-Kup.pl » Wed 25 Aug, 2010

Wracając do materiału na dom szkieletowy...

Panie Andrzeju, dobrze że zrezygnował Pan z jodły - ona ma głównie zastosowanie w budownictwie wodnym i mostowym, ze względu na swoją trwałość w wodzie, ale w budownictwie ogólnym rzeczywiście nie jest polecana.

Jeśli chodzi o sosnę, to proszę pamiętać, że najlepsze właściwości techniczne ma drewno sosny ściętej w wieku od 80 do 120 lat. Drewno ze starszych drzew będzie mniej spoiste.

roobik66
Posts: 788
Joined: Mon 28 Sep, 2009

Post by roobik66 » Wed 25 Aug, 2010

Jodla to prawie swierk tyklo nieco mieksza. Nadaje sie na dom. Na wadliwe wykonanie (grozace zawilgoceniem trwalym) nie pomoze zaden gatunek. Nie wyglupiaj sie z tym struganiem i suszeniem tylko zlec w tartaku znurzeniowa impregnacje (im bardziej wilgotne drewno tym glebiej wniknie sol), potem na sztaple, miesiac i masz 15%.

Wojciech Nitka
Posts: 3840
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Wed 25 Aug, 2010

roobik66 wrote:Nie wyglupiaj sie z tym struganiem i suszeniem tylko zlec w tartaku znurzeniowa impregnacje (im bardziej wilgotne drewno tym glebiej wniknie sol), potem na sztaple, miesiac i masz 15%.
No przy takiej filozofii to chyba nie łatwo Ci będzie znaleźć klientów. A gdybym był inspektorem budowy na Twojej budowie - nie postawiłbyś domu z takiego drewna. A zatem należy współczuć tym, którzy podjęli się budowy domy z Twoją firmą.

roobik66
Posts: 788
Joined: Mon 28 Sep, 2009

Post by roobik66 » Thu 26 Aug, 2010

Ja robie z materialu z jakiego klient chce. I zazwyczaj nikt nie ma watpliwosci ze imregmowana zanurzeniowo sosna polska po 750 zl/m3 jest lepsza niz swierk skandynawski nieimpregnowany (ale strugany, ciekawe po co< jedyne rozsadne wytlumaczenie to ze ladnie wyglada>) po 1300 zl/m3. Ludzie chca miec na dom drewno impregnowane (nie ma sensu ich uswiadamiac ze przy prawidloweym wykonawstwie wilgoci w przegrodach nie ma prawa byc). A naczytaja sie bzdur ze musi byc strugane (gdzie to stoi w polskiej normie) i potrafia sobie wymyslic ze ma byc strugane i impregnowane (nagminne) i dochodzimy w tym momencie do absurdu na skale swiatowa. Dodam jeszcze cytat z ksiazki Kanadyjski dom bez bledow : wykonacwa nie zawsze ma wplyw na jakosc matrialu z ktorego buduje, drugi cytat: najlepsze jest drewno suszone przez dluzszy czas na powietrzu.

witia2807
Posts: 48
Joined: Mon 28 Sep, 2009
Location: małopolska
Contact:

Post by witia2807 » Wed 01 Sep, 2010

szopen717 wrote:Witam! Parę lat pracowalem w Skandynawii budując domy szkieletowe. Próbuję teraz swoich sił w Polsce. Mam problem ze zdobyciem dobrego drzewa do wykonania konstrukcji. Proszę o pomoc jakieś namiary na solidnych !!
Jeśli interesuje Cię dobry tartak w małopolsce który produkuje taki materiał to odezwij się na priv-a to dam Ci namiary.

szafa1977
Posts: 1
Joined: Wed 03 Nov, 2010

Post by szafa1977 » Wed 03 Nov, 2010

Wojciech Nitka wrote:
roobik66 wrote:Nie wyglupiaj sie z tym struganiem i suszeniem tylko zlec w tartaku znurzeniowa impregnacje (im bardziej wilgotne drewno tym glebiej wniknie sol), potem na sztaple, miesiac i masz 15%.
No przy takiej filozofii to chyba nie łatwo Ci będzie znaleźć klientów. A gdybym był inspektorem budowy na Twojej budowie - nie postawiłbyś domu z takiego drewna. A zatem należy współczuć tym, którzy podjęli się budowy domy z Twoją firmą.
Nie ma jednej szkoły odnośnie drewna do domów szkieletowych, zarówno suszone strugane jak i niesuszone niestrugane mają swoje plusy i minusy i stwierdzenie "gdybym był inspektorem budowy na Twojej budowie - nie postawiłbyś domu z takiego drewna" jest bezpodstawne. Z tego co widzę to Pan bardziej opiera się na szkole Północno Amerykańskiej, gdzie domy buduje się z listewek i wymienia na nowe po 20 latach. Szkoła Skandynawska natomiast preferuje drewno o większych przekrojach i to niestrugane, ponieważ poprzez swoją wielokrotnie większą powierzchnię przyjmuje o wiele więcej impregnatu, dlatego nawet deski elewacyjne nie są heblowane, a domy stoją tam po kilkaset lat.

KonradJ
Posts: 69
Joined: Tue 24 Mar, 2009

Drewno w Skandynawii.

Post by KonradJ » Thu 04 Nov, 2010

Drewno konstrukcyjne w Skandynawii jest strugane i stemplowane

Wojciech Nitka
Posts: 3840
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Thu 04 Nov, 2010

szafa1977 wrote: Szkoła Skandynawska natomiast preferuje drewno o większych przekrojach i to niestrugane, ponieważ poprzez swoją wielokrotnie większą powierzchnię przyjmuje o wiele więcej impregnatu, dlatego nawet deski elewacyjne nie są heblowane, a domy stoją tam po kilkaset lat.
Może udowodnisz to co tak bardzo autorytatywnie piszesz. A może pomyliło Ci się drewno stosowane na konstrukcję z drewnem stosowanym na okładziny elewacyjne? Nie mniej czekam na to byś udowodnił Forowiczom swoją wypowiedź.

Piotr tomrer
Posts: 192
Joined: Sat 15 Sep, 2007
Location: Notteroy-Norwegia

Post by Piotr tomrer » Fri 05 Nov, 2010

szafa1977 wrote: Szkoła Skandynawska natomiast preferuje drewno o większych przekrojach i to niestrugane, ponieważ poprzez swoją wielokrotnie większą powierzchnię przyjmuje o wiele więcej impregnatu, dlatego nawet deski elewacyjne nie są heblowane, a domy stoją tam po kilkaset lat.
Jak czytam takie bzdury to nie wiem śmiać się czy płakać, kolejny mądrala co niewiele widział, a resztę sobie dopowiedział.

roobik66
Posts: 788
Joined: Mon 28 Sep, 2009

Post by roobik66 » Fri 05 Nov, 2010

Ludzie przeciez dobrze tam szafa to ujal: nie ma jednej szkoly budowania szkiletowcow. Mozna zrobic dom i z drewna obciosanego siekiera , i bedzie on trwalszy od domu zbudowanego z drewna szuszonego i struganego ale zle wykonanego tj. narazonego na trwale zawilgocenie. Piotr tomrer albo udaje albo slabo sie orientuje , bo przeciez takich domow budownych kiedys z surowej tarcicy albo nawet z ciosanych siekiera krawedziakow jest w skandynawii bez liku. Ta tarcica ktora jest obecnie tam na rynku to wynik glownie zmonopolizowania przez kilku producentow i wynik samej technologi przetwarzania drewna. W Norwegii stosuje sie gr. 48 mm , szer : 98, 148, 198, 223. W Szwecji gr. 45, szer . 95, 145, 195, 245. Tak ze wlasciwie sa podobne do standartu polnocnoamerykanskiego.

Piotr tomrer
Posts: 192
Joined: Sat 15 Sep, 2007
Location: Notteroy-Norwegia

Post by Piotr tomrer » Fri 05 Nov, 2010

roobik66 wrote:wynik glownie zmonopolizowania przez kilku producentow i wynik samej technologi przetwarzania drewna
G...o prawda, to wynik łatwiejszego dostępu do technologii. Wszystkim, którzy interesują się tematem polecam lekturę książki reklamowanej na tym forum. Została wydana w latach 50-tych, na stronach omawiających ochronę i zabezpieczenie drewna przed ogniem i szkodnikami jako pierwszy sposób zaleca się struganie wysuszonego drewna. Wiedziano o tym już 50 lat temu, czemu więc nie stosowano tej metody? Z tego samego powodu z jakiego dzisiaj ludzie nie latają na Marsa.

roobik66
Posts: 788
Joined: Mon 28 Sep, 2009

Post by roobik66 » Sat 06 Nov, 2010

I niektorzy tak bardzo w to uwierzyli ze np. nie stosuja wentylacji (podpodlogowej , albo dachu) bo przeciez w ksiazkach pisza ze jak jest suszone i strugane to odporne na korozje biologiczna. Niestety nie jest to takie proste. A za to powinienes widziec w Norwegi w starych domach podlogi nad przestrzenia podpodlogowa ukladane z ledwo ledwo sciosanych okraglakow (z pozostawiona kora na dodatek) , ale dzieki temu ze wykonawcy mysleli i zastosowali wentylacje to po 150 latach stropy sa w dobrym lub bardzo dobrym stanie.

KonradJ
Posts: 69
Joined: Tue 24 Mar, 2009

Drewno w Norwegii.

Post by KonradJ » Sun 07 Nov, 2010

Ja zgodze sie z Piotrem, buduje w Norwegii juz 9 lat i nie mam zadnych zastrzerzen co do drewna konstrukcyjnego, ale Piotrze w Norwegii buduje sie tez z 36 mm / 73, 98, 123, 148, 173, 198, 223, np, architekci z mesterhus lub aystemhus stosuja dosc czesto, ja jestem osobiscie zwolennikiem 48 mm. W Norwegii deski konstrukcyjne musza byc oznaczone co do producenta, klasy drewna, itd. bardzo ulatwia to sprawe chocby podczas kotroli jaka by sie odbyla na placu budowy przez osoby do tego uprawnione.

KonradJ
Posts: 69
Joined: Tue 24 Mar, 2009

Wentylacja dachu

Post by KonradJ » Sun 07 Nov, 2010

Co do wentylacji np.dachu zawsze robie kanal wentylacyjny 5cm,jeszeli chodzi o tzw.cieple poddasze lub jak kto woli poddasze zamieszkalne.

darek111
Posts: 75
Joined: Sun 10 Oct, 2010

Post by darek111 » Mon 14 Mar, 2011

Witam. Stoje przed wyborem jakie kupić drewno na szkielet . Mam do wyboru sosna lub swierk - co mam wybrać prosze o poradę .

Wojciech Nitka
Posts: 3840
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Fri 25 Mar, 2011

roobik66 wrote:Ja robie z materialu z jakiego klient chce.
roobik66 - według normy PN-EN 1995-1-1 - Eurokod 5. Projektowanie konstrukcji drewnianych. Część 1-1: Postanowienia ogólne. Reguły ogólne i reguły dotyczące budynków. Załącznik krajowy NA - pkt NA.8.1 Wilgotność drewna litego stosowanego na elementy konstrukcyjne nie powinna przekraczać:
- 18% - w konstrukcjach chronionych przed zawilgoceniem,
- 23% - w konstrukcjach pracujących na otwartym powietrzu.

darek111
Posts: 75
Joined: Sun 10 Oct, 2010

Post by darek111 » Wed 27 Apr, 2011

Mam poważny problem - a mianowicie mój fundament ma nierówność ok 8 cm czy mogę to zniwelować obrzeżami chodnikowymi o grubości 6 cm czy koniecznie trzeba robić nadlewkę. Dodam że fundament będzie nadmurowany na 2 bloczki.

yoshka
Posts: 1
Joined: Sat 09 Jul, 2011

Post by yoshka » Sat 09 Jul, 2011

Witam
Możecie polecić jakąś firmę oferującą materiały na dom szkieletowy z lubuskiego? okolice Gorzowa
dość pilne :)



Post Reply

Return to “Materiały budowlane dla domów szkieletowych”