Co pod gonty bitumiczne?

Techniczne aspekty materiałów dla domów szkieletowych
Post Reply
Gliwicki
Posts: 213
Joined: Mon 28 Jul, 2008
Location: Gliwice

Co pod gonty bitumiczne?

Post by Gliwicki » Wed 25 Nov, 2009

Zastanawiam się nad zastosowaniem w moim domu gontów bitumicznych i pojawiło się kilka niejasnosci. Bylłym bardzo wdzieczny za odpowiedź na frapujące mnie pytania:
W takim przypadku zalecane jest ułożenie na krokwiach poszycia z płyt OSB na pióro i wpust. Czy tylko takie płyty można zastosować? Płyty te są prawie 2 razy drozsze od standardowych OSB. W pewnych opracowaniach natrafiłem na onformacje, że można zastosować zwykłe płyty OSB z zachowaniem 3 mm dystansu pomiędzy nimi (za pomocą klipsów).
Czy pod gonty bitumiczne należy dawać papę wstępnego krycia? Niektórzy producenci gontów tego wymagają i uzależniają od tego warunki gwarancji (ale to może być również sposób na wzrost zysków - wymagają zastosowania swojej papy). W opracowaniach teoretycznych dotyczących budownictwa szkieletowego pojawia się jednak informacja, że takie papowanie nie jest konieczne, jeżeli nachylenie dachu jest większe od 18 stopni.

Jakie jest Wasze zdanie na ten temat?


roobik66
Posts: 788
Joined: Mon 28 Sep, 2009

Post by roobik66 » Wed 25 Nov, 2009

Pod gonty bitumiczne na typowym kanadyjczyku (rozstaw krokwi max. 60 cm ) mozesz spokojnie stosowac nawet deski 19 mm bez pior i wpustow. Przy dzisiejszej dosc atrakcyjnej cenie plyt OSB, zastosowanie desek jest przewaznie nieuzasadniene ekonomicznie (chyba ze sie zlecalo przetarcie drewna okraglego, to wtedy jest duzo cienkich desek powstalych przed "dobraniem" sie do srodka surowca). Plyty na pioro i wpust na pewno sa lepsze od zwyklych, ale zwykle z powodzeniem wystarcza. Przy rozstawie 60 cm wystarcza gr. 12 mm. Przy rozstawie 40 cm mozna dac 10 mm. Ale i tak w powszechnej ofercie handlowej najciensze to 12 mm. Kwestia papy, mozna dac napewno to dodatkowa warstwa, ale jesli dasz gruba pape podlej jakosci to ryzykujesz popsucie estetyki pokrycia z gontow. Bedzie widac zgrubienia na zakladach, albo nierownosci w miejscacch gdzie papa na tekturze za bardzo sie rozejdzie. Ja daje tylko pas wzdluz okapow, pas w koszach (tu musi byc dobra papa, najmniej podkladowa, nie stosoawac bron Boze izolacyjnej), i pape daje jak kat dachu jest mniejszy od 20 stponi. Jak na stromszym dachu zastosujesz gonty bez podkladu to mozesz byc spokojny, gont bitumiczny to najbardziej niezawodne pokrycie i na dodatek latwe w montazu.

Gliwicki
Posts: 213
Joined: Mon 28 Jul, 2008
Location: Gliwice

Post by Gliwicki » Wed 25 Nov, 2009

roobik66 - dziękuję za odpowiedź!
Mój dach ma 30 stopni i konstrukcję prostą jak budowa capa (czterospadzisty) - nie powinno więc być zbyt dużych problemów.
A co powiecie na temat stosowania 3 mm odstępów pomiędzy zwykłymi płytami OSB? W amerykańskich wydawnictwach zalecają stosowanie klipsów dystansujących typu H. Klipsy te są jednak montowane tylko pomiędzy poszczególnymi warstwami płyt (góra i dół). A co z odstępem w jednej warstwie (lewy i prawy bok)? Tam nie stosować odstępu?

Grzegorz Szostak
Posts: 1601
Joined: Sun 21 Aug, 2005
Location: Siedlce
Contact:

Post by Grzegorz Szostak » Wed 25 Nov, 2009

Dylatacja o której piszesz jest obowiązkowa. Na krawędziach równoległych do krokwi klips nie jest konieczny, a równą szczelinę uzyskujemy wbijając 2-3 gwoździe przed dosunięciem kolejnej płyty (do usunięcia później). Na krawędzi prostopadłej do krokwi klips ma za zadanie usztywnić połączenie by nie ulegało ugięciu.

Gliwicki
Posts: 213
Joined: Mon 28 Jul, 2008
Location: Gliwice

Post by Gliwicki » Thu 26 Nov, 2009

Grzegorz Szostak wrote:Dylatacja o której piszesz jest obowiązkowa. Na krawędziach równoległych do krokwi klips nie jest konieczny, a równą szczelinę uzyskujemy wbijając 2-3 gwoździe przed dosunięciem kolejnej płyty (do usunięcia później). Na krawędzi prostopadłej do krokwi klips ma za zadanie usztywnić połączenie by nie ulegało ugięciu.
Dziękuję za odpowiedź!
A czy możliwe jest zastosowanie innego rozwiania aniżeli klips? Nie wiem czy można takie coś kupić w Polsce ...

Wojciech Nitka
Posts: 3841
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Thu 26 Nov, 2009

Pytanie - dawać czy nie dawać podkładu pod gonty bitumiczne? Według mnie o tym decyduje producent i tego należy się trzymać. Oczywiście można dać kiedy producent np. nie zaleca, ale należy dać kiedy producent zaleca. To tak na przyszłość, kiedy coś by się z dachem działo.
Wykonanie zgodnie z zaleceniami producenta jest zawsze podstawą do obrony swojej prawidłowo wykonanej pracy.

H-klipsy produkuje firma Merit - www.merit.pl

Gliwicki
Posts: 213
Joined: Mon 28 Jul, 2008
Location: Gliwice

Post by Gliwicki » Thu 26 Nov, 2009

Dziękuję Panie Wojtku!

Greg Olchawski
Posts: 723
Joined: Fri 02 Mar, 2007
Location: Floryda/Poznan

Post by Greg Olchawski » Tue 01 Dec, 2009

Klipsy "H" nie maja nic wspolnego z dylatacja lecz usztywnieniem poszycia dachu, tak jak napisal kolega G.Szostak (pozdrawiam). Stosowanie plyt T&G nie jest konieczne.

Na temat stosowania czy nie podkladu z papy, pod gont bitumiczny, juz wczesniej pisalem (prosze sprawdzic moje wczesniejsze posty). W skrocie przypomne tylko, ze "papowanie jest obowiazkowe zgodnie ze sztuka, co wiecej przy bardzo malych spadach konieczne jest podwojne papowanie. Dodatkowo, w klimacie takim jak Polski, wymagana jest dodatkowa warstwa zabespieczajaca nad dolnymi partiami dachu jako zabezpieczenie podczas oblodzenia.
Fakt ze niektorzy producenci gontu nie wymagaja stosowania podkladu z papy nie oznacza ze nie wymaga tego sztuka budowlana. Jako analogie mozna podac ze producenta docieplenia z plyt styropianowych raczej nie obchodzi czy zastosuje sie wentylacje miedzy dociepleniem a poszyciem np scian.

Chcialbym zwrocic takze uwage na to, ze niektorzy producenci choc nie wymagaja stosowania podkladu to jednak uzalezniaja to od zastosowania plyt T&G, natomiast dla zwyklych plyt poszycia podklad wymagaja.
Jesli chcialbys sie dowiedziec jak wykonac przygotowanie pod gont zgodnie ze sztuka budowlana a nie wg lektury materialow producentow (czasami bardzo kontrowersyjnych) to jeszcze raz odsylam do moich wczesniejszych postow.
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL

Gliwicki
Posts: 213
Joined: Mon 28 Jul, 2008
Location: Gliwice

Post by Gliwicki » Tue 01 Dec, 2009

Dziękuję za odpowiedź! Już szukam w starych postach ...

Wojciech Nitka
Posts: 3841
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Tue 01 Dec, 2009

Greg Olchawski wrote:Jesli chcialbys sie dowiedziec jak wykonac przygotowanie pod gont zgodnie ze sztuka budowlana a nie wg lektury materialow producentow (czasami bardzo kontrowersyjnych) to jeszcze raz odsylam do moich wczesniejszych postow.
Witam po długiej przerwie. Gdzie byłeś jak Cię u nas nie było? Chyba nie grypa?
Co do Twojej wypowiedzi to moge się zgodzić co do opierania się tylko o sztukę budowlaną. Niestety, wykonując opinie czy ekspertyzy techniczne zmuszony jestem raczej podpierać się materiałami i zaleceniami producenta a nie sztuką budowlaną, która przez wykonawców może być różnie interpretowana.

Greg Olchawski
Posts: 723
Joined: Fri 02 Mar, 2007
Location: Floryda/Poznan

Post by Greg Olchawski » Wed 02 Dec, 2009

Witam Wojtku i dziekuje. Wykonujemy renowacje hotelu i termin jest bardzo napiety, niestety przez to nie bede zbyt aktywny do konca roku.
Co do podejscia to wg mnie sa dwie szkoly:
1. opieranie sie na kodzie budowlanym (jako sztuce budowlanej)
2. opieranie sie na materialach producentow

Kazde z podejsc ma swoje uzasadnienie i idealow raczej nie ma. Mozna bowiem natknac sie na kody ktore sa stare i przy obecnym stanie wiedzy zupelnie nieadekwatne do rzeczywistosci. Z kolei co do zalecen producentow to oczywiscie nigdy nie chcemy byc w sprzecznosci z wymaganiami gwarancyjnymi, ale dosc latwo mozna zauwazyc (chociazby w tym temacie ktory tu omawiamy czyli gontach bitumicznych) ze czasami wymagania producentow sa zbyt male.

Ja jestem zwolennikiem (ale takze niewolnikiem :wink: z racji tego gdzie dzilam) opierania sie na dobrym i nowoczesnym (ale surowym) kodzie budowlanym jakim jest np zestaw kodow ICC. Niewatpliwa zaleta opierania sie na dobrym kodzie jest fakt iz traktuje on obiekt budowlany kompleksowo, kiedy to producent materialow budowlanych skupia sie tylko na swoim produkcie i jego zachowaniu.
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL

www_mluksus_pl
Posts: 25
Joined: Mon 17 Aug, 2009
Location: woj.łódzkie

Co pod gony ?

Post by www_mluksus_pl » Sat 23 Jan, 2010

Witam wszystkich forumowiczów.

Zajmuje sie gontami bitumicznymi od 10 lat i powiem jedno co wynika z mojego doświadczenia: zawsze ale to zawsze należy dawać podkład pod gonty bitumiczne np cos na welonie szklanym(membrane z wkładka bitumiczną) nie polecam zwykłych pap podkładowych czym grubsze nie znaczy lepsze.Następna rzecz to obowiązkowo dobrą papę po długości okapów w koszach i na okapach wiatrówek.Mam kilka sprawdzonych firm mogę coś zaproponować.Nigdy nie wykonujcie pokrycia gontami bez podkładu.brak podkładu w koszach i na okapach przy dużym mrozie i zlodowaceniu na dachu powoduje przemarzanie gontu i przecieki sa gwarantowane. Mam zdjecia dachów wykonanych bez podkładu które latem nie ciekną a zima zaczynają sie duże problemy.
Pozdrawiam
Sebastian

Gliwicki
Posts: 213
Joined: Mon 28 Jul, 2008
Location: Gliwice

Re: Co pod gony ?

Post by Gliwicki » Sat 23 Jan, 2010

www_mluksus_pl wrote:Mam kilka sprawdzonych firm mogę coś zaproponować.
Jeżeli można prosić o namiary, to byłbym bardzo wdzieczny ...
Nie sprzeczaj się z idiotami, ściągną Cie na swój poziom i pokonają doświadczeniem.

Gliwicki
Posts: 213
Joined: Mon 28 Jul, 2008
Location: Gliwice

Re: Co pod gony ?

Post by Gliwicki » Sat 23 Jan, 2010

www_mluksus_pl wrote:Mam kilka sprawdzonych firm mogę coś zaproponować.
Jeżeli można prosić o namiary, to byłbym bardzo wdzieczny ...
Nie sprzeczaj się z idiotami, ściągną Cie na swój poziom i pokonają doświadczeniem.

dwronka
Posts: 394
Joined: Sun 17 May, 2009

Re: Co pod gony ?

Post by dwronka » Sun 24 Jan, 2010

www_mluksus_pl wrote:Zajmuje sie gontami bitumicznymi od 10 lat i powiem jedno co wynika z mojego doświadczenia: zawsze ale to zawsze należy dawać podkład pod gonty bitumiczne np cos na welonie szklanym(membrane z wkładka bitumiczną) nie polecam zwykłych pap podkładowych czym grubsze nie znaczy lepsze.Następna rzecz to obowiązkowo dobrą papę po długości okapów w koszach i na okapach wiatrówek.Mam kilka sprawdzonych firm mogę coś zaproponować.Nigdy nie wykonujcie pokrycia gontami bez podkładu.brak podkładu w koszach i na okapach przy dużym mrozie i zlodowaceniu na dachu powoduje przemarzanie gontu i przecieki sa gwarantowane. Mam zdjecia dachów wykonanych bez podkładu które latem nie ciekną a zima zaczynają sie duże problemy.
Pytanie po co przepłacać jeśli wystarczą dwie warstwy papy na welonie szklanym lub sbs?

www_mluksus_pl
Posts: 25
Joined: Mon 17 Aug, 2009
Location: woj.łódzkie

co pod gonty

Post by www_mluksus_pl » Sun 24 Jan, 2010

"Pytanie po co przepłacać jeśli wystarczą dwie warstwy papy na welonie szklanym lub sbs?"
Przepraszam nie rozumię pytania co przepłacac i jakie dwie warstwy???

dwronka
Posts: 394
Joined: Sun 17 May, 2009

Re: co pod gonty

Post by dwronka » Sun 24 Jan, 2010

www_mluksus_pl wrote:"Pytanie po co przepłacać jeśli wystarczą dwie warstwy papy na welonie szklanym lub sbs?"
Przepraszam nie rozumię pytania co przepłacac i jakie dwie warstwy???
Może wyrażam się w innym języku..... nie wiem. Każdy promuje to co chce sprzedać, a mambrana bitumiczna nie jest tania. Tu mamy przykład: http://www.icmarket.pl/ceresit-membrana ... 16486.html Chyba, że mówimy o dwóch innych produktach.
Po co dwie warstwy a po to aby mieć pewność, że pokrycie bedzie bardziej szczelne i tu wystarczy np matizol pv 64.

www_mluksus_pl
Posts: 25
Joined: Mon 17 Aug, 2009
Location: woj.łódzkie

Co pod gonty bitumiczne?

Post by www_mluksus_pl » Sun 24 Jan, 2010

"Może wyrażam się w innym języku..... nie wiem. "
Po co sie od razu denerwować. Raczej nigdy nie zaproponowałbym klientowi membrany na dach za 500 zł za rolkę 20 m to jest jakis kosmos.
Mówie o membranie na welonie szklanym z wkładką bitumiczną np IKO Armourbase lub firmy Bauder lub Copernit wszystkie te firmy sprzedają podkłady w cenniku detalicznm dla klienta po ok 7,20 zł za m2(ja sprzedaje taniej).A jeżeli chodzi o 2 warstwy papy to uważam to za przerost treści nad formą to tak jakby zimą na duzy mroz zalozyc sobie 2 czapki.Papa podkładowa pod gonty jak sama nazwa wskazuje to tylko podkład i ma spelniac inne zadania zabezpieczeniem dachu przed przeciekaniem ma byc sam gont.
Pozdrawiam
Sebastian

Greg Olchawski
Posts: 723
Joined: Fri 02 Mar, 2007
Location: Floryda/Poznan

Post by Greg Olchawski » Wed 27 Jan, 2010

www_mluksus_pl wrote:A jeżeli chodzi o 2 warstwy papy to uważam to za przerost treści nad formą to tak jakby zimą na duzy mroz zalozyc sobie 2 czapki.
Dwie warstwy podkladu sa konieczne przy bardzo malych spadkach dachu. Nic nie szkodzi jesli nie rozumiesz dlaczego tak jest. Sa nawet i tacy co robia po 20-30 lat i uwazaja ze podklad wogole jest niepotrzebny.
A nawiasem mowiac, to ubieranie sie "warstwami" jest jak najbardziej zalecane na mrozy.
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL

www_mluksus_pl
Posts: 25
Joined: Mon 17 Aug, 2009
Location: woj.łódzkie

Post by www_mluksus_pl » Fri 29 Jan, 2010

Jakbys przeczytał Greg dokładnie co napisałem wyżej to byś wiedział że zawsze bezwzględnie zalecam dawanie podkładu po gonty niezaleznie czy dach ma 30 stopni czy 90.
A tutaj mozesz sobiie poczytac jak powinien prawidlowo wygladac podklad na dachu i czemu zapobiega:
http://roofing.owenscorning.com/homeown ... r-barrier/
http://roofing.owenscorning.com/homeown ... etesystem/

Pozdrawiam

Greg Olchawski
Posts: 723
Joined: Fri 02 Mar, 2007
Location: Floryda/Poznan

Post by Greg Olchawski » Sat 30 Jan, 2010

To co napisales przeczytalem bardzo wyraznie. fakt ze stosujesz podklad cieszy bo jest wielu (takze producentow) ktorzy mysla ze nie trzeba. Moj komentarz, jesli przeczytasz uwaznie, odnosil sie dokladnie do stwierdzenia:
www_mluksus_pl wrote:A jeżeli chodzi o 2 warstwy papy to uważam to za przerost treści nad formą to tak jakby zimą na duzy mroz zalozyc sobie 2 czapki.
Otoz przy spadkach ponizej 18 stopni konieczne jest juz stosowanie podwojnego podkladu. Tak wyraznie mowi np amerykanski ICC. Na stronach OwensCorning sa tylko informacje ogolne. Firma OwensCorning wie ze jej produkty obowiazuje scisle wymagania lokalnych kodow amerykanskich. O tym takze wie kazdy lokalny licencjonowany contractor oraz miejscy inspektorzy. Takiej szczegolowej (i bardzo waznej) wiedzy juz sie nie podaje na zwyklych stronach www producenta. Ale i tak fajnie ze podales linka, byc moze Ci ktorzy zapieraja sie ze nie trzeba wykonywac zadnego podkladu pod gontami czegos sie naucza

O wielu tych aspektach mowilem juz wczesniej np tutaj: http://www.szkielet.pl/forum/viewtopic. ... ght=#16948
pozdrawiam
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL

www_mluksus_pl
Posts: 25
Joined: Mon 17 Aug, 2009
Location: woj.łódzkie

Post by www_mluksus_pl » Sat 30 Jan, 2010

Przeczytalem tego posta do ktorego link mi podales i ciesze sie bardzo ze jestes jedna z nielicznych osob zreszta chyba na tym forum ktora wie cos na temat podkladu no bo przeciez Pan "G.SZ" nie chcialem wymieniac z nawiska uznany doradca na tym forum ma tyle samo pojecia co moj 5 letni syn.
A teraz chcialbym wyjasnic kwestie 2 warstw papy.Nie wiem o co chodzi ale pracowalem w USA na dachach "residential roofing" czyli wiekszosci z gontow i z calym szacunkiem nigdy nie widzialem zeby ktos dawal 2 papy podkladowe. W miejscach gdzie istnialo ryzyko przecieku dawalo sie Ice and Water Shield czyli pape podkladowa klejona na calej powierzchni zreszta tak samo na okapach i w koszach aby uchronic dach przed lodem. A jezeli chodzi o katy dachow to nie wiem jak zaleca Owens Corning i GAF ale np IKO nie zaleca stosowania gontow na dachu jak nie masz 15 stopni: http://www.iko.sk/documents/faq/low-slope.xml?lang=pl
Reszta firm produkujacych gonty takie jak ISOLA, Kerabit, IcoPal czy Katepal sie nie liczy maja takie samo doswiadczenie w gontach jak Polska w produkcji samochodów.
Pozdrawiam
Sebastian

Greg Olchawski
Posts: 723
Joined: Fri 02 Mar, 2007
Location: Floryda/Poznan

Post by Greg Olchawski » Sat 30 Jan, 2010

Sebastian, wszystko zalezy kiedy i w jakiej czesci US pracowales, oraz na jakich spadkach dachow. Wytyczne ktore podalem sa wg ICC ktory szybko wypiera wszystkie inne dotychczasowe kody. Dwie warstwy sa wymagane przy dachach 2in12 do 4in12 (byles w US to wiesz o co chodzi). 2in12 to okolo 9,5° a 4in12 to 18.5°. Oczywiscie takie spadki sa bardzo rzadko, niemniej jednak kody musza uwzgledniac wszystkie sytuacje. Ponizej 9.5° nie wolno stosowac gontow.

Przepisy odnosza sie takze do zwyklej papy podkladowej czyli roofing felt (za wyjatkiem okapow czy koszy). Stosowanie papy klejonej na calej powierzchni jest jak najbardziej bardzo dobra praktyka budowlana :grin:
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL

Grzegorz Szostak
Posts: 1601
Joined: Sun 21 Aug, 2005
Location: Siedlce
Contact:

Post by Grzegorz Szostak » Sat 30 Jan, 2010

www_mluksus_pl wrote:Przeczytalem tego posta do ktorego link mi podales i ciesze sie bardzo ze jestes jedna z nielicznych osob zreszta chyba na tym forum ktora wie cos na temat podkladu no bo przeciez Pan "G.SZ" nie chcialem wymieniac z nawiska uznany doradca na tym forum ma tyle samo pojecia co moj 5 letni syn.
Z całym szacunkiem, ale napisałem wyraźnie w kontekście tego co producent podał. Gonty bitumiczne kładłem pierwszy raz mając 16 lat przy zarobkowaniu latem. Tam n.p. nie było podkładu a masa do nałożenia na deskowanie i dopiero przybijanie gontów. Osobiście to rozwiązanie uważam za dużo lepsze niż podkład n.p. z papy. Mamy wtedy solidne mechaniczne połączenie gontu z poszyciem i dodatkową warstwę wodoszczelną.

www_mluksus_pl
Posts: 25
Joined: Mon 17 Aug, 2009
Location: woj.łódzkie

Post by www_mluksus_pl » Sat 30 Jan, 2010

Z calym szacunkiem Panie Grzegorzu moze mi pan szerzej naswietlic to rozwiazanie bo nie za bardzo wiem o czym pan mowi: " a masa do nałożenia na deskowanie i dopiero przybijanie gontów"
Czekam z niecierpliwoscia na odpowiedz.

Grzegorz Szostak
Posts: 1601
Joined: Sun 21 Aug, 2005
Location: Siedlce
Contact:

Post by Grzegorz Szostak » Sat 30 Jan, 2010

Najprościej można to przyrównać do foli w płynie stosowanej w łazienkach. Tworzy wodoszczelną powłokę i jest jednocześnie połączeniem mechanicznym z wykończeniem wewnętrznym. Ewentualnie proponuję zerknąć na produkt Sikabond.

Greg Olchawski
Posts: 723
Joined: Fri 02 Mar, 2007
Location: Floryda/Poznan

Post by Greg Olchawski » Sat 30 Jan, 2010

Grzegorz, ten cytat wczesniej to nie moj.
Co do "smolowania" pod gonty to jest zupelnie niepotrzebne. Dzisiejsze podklady zwlaszcza klejone znakomicie spelniaja zadanie. Co wiecej, liczy sie tez szybkosc montazu tak by jak najwczesniej zabezpieczyc nowo powstala konstrukcje.
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL

Grzegorz Szostak
Posts: 1601
Joined: Sun 21 Aug, 2005
Location: Siedlce
Contact:

Post by Grzegorz Szostak » Sun 31 Jan, 2010

Greg Olchawski wrote:Grzegorz, ten cytat wczesniej to nie moj.
Przepraszam, poprawione.
Greg Olchawski wrote:Co do "smolowania" pod gonty to jest zupelnie niepotrzebne. Dzisiejsze podklady zwlaszcza klejone znakomicie spelniaja zadanie.
Załóż, że nie masz gdzie kupić dobrego podkładu i stajesz przed problemem co zrobić. Oczywiście czas gra istotną rolę (zabezpieczenie konstrukcji), ale nie kosztem trwałości poszycia.

www_mluksus_pl
Posts: 25
Joined: Mon 17 Aug, 2009
Location: woj.łódzkie

Post by www_mluksus_pl » Sun 31 Jan, 2010

"Smołowanie pod gonty" - Panowie to musiało byc chyba z 50 lat temu.
Pozdrawiam

Grzegorz Szostak
Posts: 1601
Joined: Sun 21 Aug, 2005
Location: Siedlce
Contact:

Post by Grzegorz Szostak » Sun 31 Jan, 2010

www_mluksus_pl wrote:"Smołowanie pod gonty" - Panowie to musiało byc chyba z 50 lat temu.
Kilka miesięcy wstecz trafiłem na instrukcję kanadyjskiego gontu. Dalej zalecają "smołowanie" czyt. nałożenie warstwy odpowiedniej masy jeżeli warunki atmosferyczne są takie a nie inne. To w zastępstwie odpowiedniego podkładu.

Greg Olchawski
Posts: 723
Joined: Fri 02 Mar, 2007
Location: Floryda/Poznan

Post by Greg Olchawski » Mon 01 Feb, 2010

Grzegorz, czy czasem nie chodzilo tam o cos zupelnie innego niz smolowanie tj samoprzylepna mase bitumiczna w rolkach?
Pomijajac aspekt czysto praktyczny takiego smolowania, to w przypadku plyt drewnopochodnych poszycia dachu pojawiaja sie inne problemy natury technicznej ktore uniemozliwiaja stosowanie tego procesu. To co zdawalo egzamin w przypadku deskowania dachu drewnem litym, teraz sie nie sprawdzi.
Poza tym, chyba nie ma wiekszego problemu znalesc dzisiaj dobra pape podkladowa?
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL

Grzegorz Szostak
Posts: 1601
Joined: Sun 21 Aug, 2005
Location: Siedlce
Contact:

Post by Grzegorz Szostak » Mon 01 Feb, 2010

Masa bitumiczna w rolce z warstwą klejącą jest najlepszym rozwiązaniem. Niestety z dostępnością jest dużo gorzej.
Greg Olchawski wrote:To co zdawalo egzamin w przypadku deskowania dachu drewnem litym, teraz sie nie sprawdzi.
Otóż to. Do dziś nie zapomnę jak zjechała dachówka po jednej zimie bo z oszczędności zastosowano zwykłą papę podkładową.
Greg Olchawski wrote:Poza tym, chyba nie ma wiekszego problemu znalesc dzisiaj dobra pape podkladowa?
Tylko termozgrzewalną.

www_mluksus_pl
Posts: 25
Joined: Mon 17 Aug, 2009
Location: woj.łódzkie

Post by www_mluksus_pl » Mon 01 Feb, 2010

Dostępność dobrych pap podkładowych, membran z wkładką bitumiczną i pap podkładowych klejonych na całej powierzchni (nie termozgrzewanych) jest bardzo duża. Każdy szaujący się producent gontów ma je w swojej ofercie. Nie ma najmniejszego problemu z ich zakupem.
Pozdrawiam
Sebastian

huhu
Posts: 3
Joined: Sun 22 Jul, 2018

Re: Co pod gonty bitumiczne?

Post by huhu » Mon 23 Jul, 2018

ODkopie bo mam problem. Mam mały budynek gospodarczy - konstrukcja szkieletowa. Na razie na dachu krokwie, Chce na to dać płytę osb i dalej.... nie wiem.... wiatroizolacja ? jaka? od razu papa i na to gont? Chce dać gont bo jest cichy a okno sypialni mi wychodzi na dach tego budyneczku i nie chce miec hałasu w czasie deszczu.
Czy jesli daje papę pod gont to jeszcze w ogole musze jakąś wiatroizolację stosowac? Jaką papę obecnie polecicie pod gont na osb?

zbiegusek
Posts: 285
Joined: Thu 27 Apr, 2017

Re: Co pod gonty bitumiczne?

Post by zbiegusek » Wed 25 Jul, 2018

Mam podobną sytuację i ja bym wiatroizolacji nie dawał - bo i po co? :)
OSB, papa podkładowa i na to gonty. Albo jako podkładówkę zastosować jakąś lepszą papę. Chyba bite papiakami do OSB i na to normalnie gonty? Tu nie mam pewności. :)

Wojciech Nitka
Posts: 3841
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Re: Co pod gonty bitumiczne?

Post by Wojciech Nitka » Sat 28 Jul, 2018

Proszę zwrócić uwagę na producenta dachówek i instrukcje na opakowaniu.
Jedni producenci zalecają układania dachówki na podkładzie, inni bezpośrednio na płycie poszycia dachu.
Zawsze powinno się dostosować do takich zaleceń, gdyż nie przestrzeganie ich naraża na utratę gwarancji.

miki789
Posts: 2
Joined: Mon 25 Mar, 2019

Re: Co pod gonty bitumiczne?

Post by miki789 » Mon 25 Mar, 2019

Ja się zdecydowałem na hydroizolację fundamentów za pomocą płynnej gumy. Szybka obsługa, wyjątkowo sprawnie im to poszło. Metoda jest natryskowa także faktycznie można zaoszczędzić na czasie. Guma wnika w najmniejsze zakamarki, nie zostawia jakiś wolnych przestrzeni.

MarcinMiel
Posts: 2
Joined: Thu 11 Apr, 2019

Re: Co pod gonty bitumiczne?

Post by MarcinMiel » Thu 11 Apr, 2019

I jak się trzyma ta hydroizolacja fundamentowa?



Post Reply

Return to “Materiały budowlane dla domów szkieletowych”