Czy wystarczy pojedyncze 20 cm wełny pomiędzy słupki?

Techniczne aspekty materiałów dla domów szkieletowych
Post Reply
Mareczek82
Posts: 10
Joined: Wed 22 Sep, 2010
Location: Żółkiewka

Czy wystarczy pojedyncze 20 cm wełny pomiędzy słupki?

Post by Mareczek82 » Tue 09 Aug, 2011

Witam,
Na wstępie chciałbym podziękować za świetną pracę przy serwisie internetowym, dzięki niemu postawiłem swój domek szkieletowy.
Pojawiła się jednak przede mną ważna kwestia. Otóż, mam kostrukcję jak już wspomniałem szkieletową o grubości ściany 20 cm. Patrząc od zewnątrz jest to panel PCV na 2 cm listwach pod którymi jest wiatroizolacja na płytach OSB 15 mm, które przybite są do szkieletu o grubości 20 cm, wełna między słupki, do których będzie zamocowana paroizolacja oraz GKB.
Planuję pomiędzy słupki dać wełnę szklaną (bardziej odporna na myszy) i tutaj zaczyna się dylemat. Sprzedawca w sklepie odradził mi Super Matę 0,033 która dawałaby współczynnik Rd - 6 argumentując tym iż
może ona opadać z czasem, doradził mi Aku Płytę 0,037 dającą współczynnik Rd - 5,4. I taką więc zamówiłem na budowę.
Po skontaktowaniu się z firmą Isover dowiedziałem się, że do konstrukcji drewnianej można zastosować także Super Matę. Czy więc w obecnej sytuacji opłaca się "wymienić" Aku Płytę na Super Matę przy różnicy Rd
na poziomie 0,6, czy ta róznica ma duże znaczenie na izolacyjności ściany mającej już opór cieplny Rd 5,4?

PS. Czy takie 20 cm wełny pomiędzy słupki wystarczy, czy mostki termiczne na 20 cm słupkach będą "do wytrzymania" czy trzeba dać jeszcze jedną warstwę ocieplenia, dla ich zlikwidowania np. od zewnątrz (czy też wewnątrz), na całą ścianę.
Podsumowując: czy wymieniać wełnę przy różnicy Rd - 0,6? Czy 20 cm wełny między słupkami ściany zewnętrznej wystarczy jako izolacja ściany?
Pozdrawiam, Marek


Adam Sztabach
Posts: 14
Joined: Tue 02 Aug, 2011

Post by Adam Sztabach » Wed 10 Aug, 2011

Witam,
zapraszam do zapoznania się z kalkulatorem firmy Knauf Insulation - http://knaufinsulation.pl/pl/program-obliczeniowe. Dzięki tym programom będzie Pan mógł obliczyć dokładnie jakiej grubości wełny użyć.
Chętnie odpowiem na inne pytania
Pozdrawiam
Adam Sztabach
eRzecznik firmy Knauf Insulation

Mareczek82
Posts: 10
Joined: Wed 22 Sep, 2010
Location: Żółkiewka

Post by Mareczek82 » Wed 10 Aug, 2011

Dziękuję za odpowiedź, pisałem do Isovera to oczywiście doradzili mi listwy na to od środka w poprzek i danie warstwy wełny na zlikwidowanie licznych mostków, zastanawiam się jedynie czy te mostki będą miały aż tak wielkie znaczenie przy prawidłowym ułożeniu Aku Płyty na lekki wcisk.

Piotr tomrer
Posts: 192
Joined: Sat 15 Sep, 2007
Location: Notteroy-Norwegia

Post by Piotr tomrer » Thu 11 Aug, 2011

Dobrze ci doradzil, daj listwy od wewnątrz na paroizolacje, rozprowadź w nich instalacje elektryczną i wypełnij wełną najlepiej 5 cm.

Mareczek82
Posts: 10
Joined: Wed 22 Sep, 2010
Location: Żółkiewka

Post by Mareczek82 » Thu 11 Aug, 2011

Chyba paroizolację na listwy a nie pod, przecież paroizolację daje się bezpośrednio pod płyty GK, tak radzili w Isoverze.
Rozumiem, że każda warstwa wełny, zwłaszcza krzyżująca się z poprzednią poprawia właściwości izolacyjne, czy jednak w tym przypadku gdy będzie jej już 20cm to czy korzyści przewyższą koszta?
Zapraszam do dalszych wypowiedzi.
Kalkulator knaufa jest owszem bardzo fajny, ale niema tam możliwości obliczenia korekty współczynnika ze względu na mostki wzdłuż słupków drewnianych.
Pozdrawiam i dziękuję za zainteresowanie moim postem

Piotr tomrer
Posts: 192
Joined: Sat 15 Sep, 2007
Location: Notteroy-Norwegia

Post by Piotr tomrer » Thu 11 Aug, 2011

Mareczek82 wrote:Chyba paroizolację na listwy a nie pod, przecież paroizolację daje się bezpośrednio pod płyty GK, tak radzili w Isoverze.
Źle Ci radzili, zrob tak jak napisalem. To sprawdzona i ztwierdzona przez SINTEF metoda stosowana już nie tylko w Norwegii, rownież w Polsce.

Mareczek82
Posts: 10
Joined: Wed 22 Sep, 2010
Location: Żółkiewka

Post by Mareczek82 » Thu 11 Aug, 2011

Ciekawe rozwiązanie, pierwszy raz o tym słyszę, w takim wypadku możnaby się także z tym wstrzymać, bo skoro folia miałaby iść bezpośrednio na słupki to watę można dołożyć też później. Z drugiej strony to tak się nad tym zastanawiam bo jest to 30 metrowa dobudówka do istniejącego domu z bali, który na chwilę obecną jest w zasadzie nie ocieplony, bo oprócz 12cm bali są grube płyty pilśniowe od środka i paździeżowe obite panelami PCV od zewnątrz, tylko jedna ściana jest zaizolowana wełną piątką więc też nie za dużo, i o ile nie można tego nazwać może ciepłym domem to jak się pali to jest ciepło, z wyliczeń programem Knaufa (bez okien, i niedoróbek) wychodzi mi że U ścian starego domu jest gdzieś na poziomie 0,8 podczas gdy moje będą miały ok 0,18 nie licząc mostków na słupkach. wiec i tak będzie dużo lepiej.
A z racji że niezbyt zbywa mi kasy obecnie to może te dodatkowe 5cm wełny dać w przyszłości poprostu na płytach GK od środka i przykryć kolejną warstwą GK, skoro folia i tak miałaby być "pod wełną".
Co o tym myślicie?
Pozdrawiam

Piotr tomrer
Posts: 192
Joined: Sat 15 Sep, 2007
Location: Notteroy-Norwegia

Post by Piotr tomrer » Thu 11 Aug, 2011

To nie jest dobry pomysl, 5 cm izolacji polożonej na foli paroizolacyjnej nie zatrzyma wilgoci, ale płyta gipsowa pod izolacją już tak, możesz mieć problem.

Mareczek82
Posts: 10
Joined: Wed 22 Sep, 2010
Location: Żółkiewka

Post by Mareczek82 » Fri 12 Aug, 2011

Planuję ułożenie paroizolacji Aquatec VB Reflex, podobno aktywna, jest to membrana z zastosowanym aluminium od strony wewnętrznej więc po połączeniu z wełną tworzy sę jakby ekran odbijajacy promieniowanie cieplne.
PS. Nadal niezbyt rozumiem dlaczego warstwa folii powinna być pod ostatnią warstwą wełny.
I sprawa najważniejsza, jak duży wpływ na temp. ściany będą miały te mostki, przy założeniu, że temperatura wewnątrz jest na poziomie ok. 18st, a na zewnatrz -18st?

Czy jest może tutaj ktoś kto zbadał skutki takiego ułożenia wełny, jaki był rozkład temperatur w scianie itp.
Może mógłby się wypowiedzieć także Pan Nitka, w opracowaniach i ilustracjach dotyczących konstrukcji wogóle nie wspomniano o 2 warstwach wełny na ścianach.
Pozdrawiam

Piotr tomrer
Posts: 192
Joined: Sat 15 Sep, 2007
Location: Notteroy-Norwegia

Post by Piotr tomrer » Mon 15 Aug, 2011

Mareczek82 wrote:w opracowaniach i ilustracjach dotyczących konstrukcji wogóle nie wspomniano o 2 warstwach wełny na ścianach.
Nie znajdziesz tego w polskich opracowaniach bo nasz kraj nie ma tak dopracowanych technologi jak inne kraje gdzie budownictwo szieletowe jest podstawowym sposobem wznoszenia budynów mieszkalnych.

Mareczek82
Posts: 10
Joined: Wed 22 Sep, 2010
Location: Żółkiewka

Post by Mareczek82 » Tue 16 Aug, 2011

Ok, czy mógłby ktoś rozwinąć kwestię folii położonej na słupkach a ostatnie 5cm waty położone na folię? Z logicznego punktu widzenia ta wata będzie narażona na zawilgocenie gdyż będzie między folią a GK, dlaczego takie rozwiazanie jest preferowane np. w Norwegii?
Taka ściana szkieletowa to konstrukcja podobna do dachu no i tam daje się wełnę w krokwie i drugą warstwę w poprzek i dopiero na to opóźniacz pary, dlaczego tutaj trzeba zrobić inaczej?
Pozdrawiam

Adam Sztabach
Posts: 14
Joined: Tue 02 Aug, 2011

Post by Adam Sztabach » Sat 27 Aug, 2011

Wg Knauf Insulation należy najpierw położyć warstwę paroprzepuszczalną, następnie wełnę o grubości 20 cm między krokwiami oraz 10 cm pod nimi. Na to kładziemy paroizolację i płytę gipsowo- kartonową. Takie zastosowanie systemu daje nam U= 0,140 (W/m2K)
Pozdrawiam
Adam Sztabach
eRzecznik firmy Knauf Insulation

Mareczek82
Posts: 10
Joined: Wed 22 Sep, 2010
Location: Żółkiewka

Post by Mareczek82 » Sat 03 Sep, 2011

Witam pownownie,
Zauważyłem może ciekawe rozwiązanie problemu mostków termicznych na pewnej budowie, gość zamontował na słupkach paski cienkiego styropianu, takiego jak na ekrany zagrzejnikowe, tyle że zamiast aluminium był karton. Dla przykłądu jeśli słupek ma 4cm szerokości to pasek styropianu jakieś 8, ja dałbym nawet 10-12cm, tylko czy takie rozwiazanie wystarczająco utrudni "drogę zimna" po słupkach.
Albo jeszcze lepiej taśmę brzegową takąjak sotsuje się do posadzek.
Proszę o wypowiedzi gdyż zależy mi na jakimkolwiek w miare skutenym sposobie uniknięcia kolejnej warstwy wełny na słupkach gdyż mam już zrobione podejścia do grzejników i dając te warstwę musiałbym robić wnęki na grzejniki gdyż odsunięcie ich od ściany raczej nie wchodzi w rachubę.
Proszę o wypowiedzi, co o tym myślicie?
Pozdrawiam

snekker
Posts: 3
Joined: Wed 24 Aug, 2011

Post by snekker » Sat 03 Sep, 2011

Będziesz miał w mieszkaniu rekuperator?? Bo jeżeli nie, to te straty które będziesz miałto jest nic w porównaniu ze stratami w wentylacji.

Mareczek82
Posts: 10
Joined: Wed 22 Sep, 2010
Location: Żółkiewka

Post by Mareczek82 » Sat 03 Sep, 2011

Rekupator może kiedyś, narazie mnie nie stać na wydatek rzędu 5 kafli. Proszę o kolejne wypowiedzi odnośnie mojego pomysłu na niwelację mostków.
Pozdrawiam i dziękuję za zainteresowanie moim postem

snekker
Posts: 3
Joined: Wed 24 Aug, 2011

Post by snekker » Sun 04 Sep, 2011

Ok, czy mógłby ktoś rozwinąć kwestię folii położonej na słupkach a ostatnie 5cm waty położone na folię? Z logicznego punktu widzenia ta wata będzie narażona na zawilgocenie gdyż będzie między folią a GK, dlaczego takie rozwiazanie jest preferowane np. w Norwegii?
Taka ściana szkieletowa to konstrukcja podobna do dachu no i tam daje się wełnę w krokwie i drugą warstwę w poprzek i dopiero na to opóźniacz pary, dlaczego tutaj trzeba zrobić inaczej?
Pozdrawiam
W Norwegi mozna tak zrobić bo zazwyczaj domy mają maja rekuperatory, więc w mieszkaniach nie ma wilgoci....
W Norwegi dają na ściany słupki 20 i jest ok. Straty cieplne na słupkach sa i tak mniejsze niz na oknach. Współczynnik przewodności ciepła drewna w poprzek włókien to 0,15W/m*K co daje opór cieplny R 1,33 - U= 0,7
W Norwegi nie daje się styropianu na zewnątrz, ani osb gdyż te materiały mają słaby współczynnik dyfuzji pary wodnej... Z zewnątrz daje się np coś w rodzaju płyty pilśniowej nasączonej impregnatami. Czasem dają re gips..

Mareczek82
Posts: 10
Joined: Wed 22 Sep, 2010
Location: Żółkiewka

Post by Mareczek82 » Sun 04 Sep, 2011

Dziękuję za wyjaśnienie,
Czyli generealnie skoro w norwegii wystarcza 20cm ocieplenia w szkielecie to chyba tym bardziej w polsce, kwestię mostków planuję odrobinę zniwelować właśnie tą piankową taśmą brzegową szer 10cm, do posadzek czyli będzie zachodzić na wełnę po jakieś 3,5cm po obu stronach tak więc skieruje to "zimno" w wełnę gdzie wytraci na intensywności, skolei 5mm takiej pianki to jest dość dobry izolator bo jak np. owinąłem rękę to czuć dość spore ciepło, a jako że nie będzie to na całej ścianie to nie zablokuje oddychania ściany a jednak odizoluje gipsy od słupków.... chyba że się mylę...

Michał Nowaczyk
Posts: 11
Joined: Sun 03 Jan, 2010
Location: Konin

Post by Michał Nowaczyk » Sat 19 Nov, 2011

Mareczek82, Witam. wszystkich. Mam pytanie do Mareczek82
Pomysł z taśmą brzegową zdaje egzamin? Czy może inaczej rozwiązałeś ten problem? Może jakieś foto.
Pozdrawiam
Michał.

Mareczek82
Posts: 10
Joined: Wed 22 Sep, 2010
Location: Żółkiewka

Post by Mareczek82 » Sat 19 Nov, 2011

Co do taśmy brzegowej to pojawił się pewien problem, bo o ile najprawdopodobniej spełnia ona swoje zadanie to problem pojawia się w chwili mocowania płyt to słupków.
Bardzo trudno jest wkręcić wkręt żeby nie przebił się przez płytę, gdyż podczas wkręcania najpierw ustępuje pianka i płyta się ugina ale gdy wkręt miałby się już schować w papierze to pianka wówczas odbija i wkręt wchodzi w płytę całkiem i lipa, trzeba bardzo ostrożnie wkręcać wkręty, gdybym to robił jeszcze raz może dałbym jakieś paski z "czegoś" na tą taśmę aby nie uginała się tak punktowo.
Największy problem jest przy glifach i brzegach płyt bo wtedy to bywa że nawet płyta pęknie.
Pozdrawiam



Post Reply

Return to “Materiały budowlane dla domów szkieletowych”