Paroizolacja - jaka i dlaczego?
Paroizolacja - jaka i dlaczego?
Jak wybrać paroizolację? I czym się kierować?
-
- Posts: 723
- Joined: Fri 02 Mar, 2007
- Location: Floryda/Poznan
może nie odpowiem dokładnie o to co pytasz ale porusze kwestie nawet ważniejszą: najbrardziem krytycznym elementem stosowania paroizolacji jest jej sposób/kultura montażu.
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL
Panowie, poczytałem już kapkę, troszkę mi też wyłożył Wojciech Nitka, ale wiedzy nigdy dość. I tak dla przykładu cały czas się zastanawiam - jeśli w moim domu płyta OSB jest kładziona z obu stron szkieletu, to czy to będzie dobry czy zły pomysł - bo niby skoro od środka mam do szkieletu przybite OSB, na to paroizolację i na to podwójny gips, to raczej wilgoci do środka nie wpuszczę wcale, prawda? Ale czy jeśli ona jednak skądciś się w szkielecie znajdzie, to czy będzie miała jak wyjść...?
Co do sposobu montażu - rozumiem, że ma być zamontowana starannie, na zakłady, a łączenia należy zabezpieczyć stosowną taśmą, następnie dbać by przy montażu gipsu jej zbytnio nie zdewastować i broń boże nie czynić w niej dziur do instalacji. Co jeszcze powinienem wiedzieć?
Wyczytałem gdzieś, że Pro Clima ma w swojej ofercie jakąś strasznie inteligentną folię, która zimą chroni szkielet przed wilgocią, ale latem pozwala wilgoci wyparować do wnętrza domu - pytanie jest sens za to dopłacać?
Co do sposobu montażu - rozumiem, że ma być zamontowana starannie, na zakłady, a łączenia należy zabezpieczyć stosowną taśmą, następnie dbać by przy montażu gipsu jej zbytnio nie zdewastować i broń boże nie czynić w niej dziur do instalacji. Co jeszcze powinienem wiedzieć?
Wyczytałem gdzieś, że Pro Clima ma w swojej ofercie jakąś strasznie inteligentną folię, która zimą chroni szkielet przed wilgocią, ale latem pozwala wilgoci wyparować do wnętrza domu - pytanie jest sens za to dopłacać?
-
- Posts: 3840
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Co to ma być? Schron? Nie przesadzasz? Jeżeli już tak chcesz, to mam nadzieję że piszesz o ścianach zewnętrznych. Na wewnętrznych nie kładzie się folii paroizolacyjnej.Rumcais wrote:jeśli w moim domu płyta OSB jest kładziona z obu stron szkieletu, to czy to będzie dobry czy zły pomysł - bo niby skoro od środka mam do szkieletu przybite OSB, na to paroizolację i na to podwójny gips
Co do inteligentnej paroizolacji to ma ją także Isover - http://www.isover.pl/Nasza-oferta/Folie ... izolacyjna
Mój wykonawca wyznaje technologię podwójnego OSB (na ścianach zewnętrznych jest 22 m od zewnątrz i 18 mm od wewnątrz, a na wewnętrznych obustronne 1 8 mm), ponieważ uważa, że to nadaje większą sztywność i daje zdecydowanie lepsze efekty akustyczne oraz daje zdecydowanie większe możliwości wieszania na ścianach ciężkich przedmiotów, wreszcie przy takim "stelażu" gips nie pęka.
Wracając do folii - czy taka inteligentna folia ma sens? Zwłaszcza wobec mało inteligentnego pod względem paroprzepuszczalności wewnętrznego OSB? (choć przyznaję, że przemyśliwam, czy z niego nie zrezygnować, bądź ograniczyć go do pasów tytułem stelaża stabilizującego płyty G-K).
Wracając do folii - czy taka inteligentna folia ma sens? Zwłaszcza wobec mało inteligentnego pod względem paroprzepuszczalności wewnętrznego OSB? (choć przyznaję, że przemyśliwam, czy z niego nie zrezygnować, bądź ograniczyć go do pasów tytułem stelaża stabilizującego płyty G-K).
22mm czy tez 18 mm to sie daje na stropie czyzby twoj wykonawca mial sklad budowlany i handlowal plyta OSBRumcais wrote:na ścianach zewnętrznych jest 22m od zewnątrz i 18mm od wewnątrz, a na wewnętrznych obustronne 18mm), ponieważ uważa, że to nadaje większą sztywność i
Bogatym inwestorem jestes skoro takie sciany stawiasz tylko to bez sensu wystarcza 12 mm plyta i ewentualnie gdzieniegdzie 2 x gips - ale to Twoja kasa.
Zwrocilbym uwage te na zawartosc szkodliwego folmaldechydu w plycie - co najwyzej od wewnatrz w kuchni lub lazience bym dal OSB pod gips.
Ja już w końcu nie wiem czy stosować wiatroizolację i paroizolację czy nie.
Wcześniej ździebko dowiedziałem się o systemie Steico, byłem nawet na spotkaniu z jednym wykonawcą, pokazywał, tłumaczył i absolutnie żadnych folii w ścianach zewnętrznych nie stosował.
Od innego wykonawcy dostałem szczegółową wycenę pod Steico i folii też tam nie kładzie.
Pozostali z którymi rozmawiałem bądź e-mailowałem używają folii ale nie wiem jakich bo w wycenie nie podali mi dokładnych nazw, musiałbym popytać jeszcze.
Wcześniej ździebko dowiedziałem się o systemie Steico, byłem nawet na spotkaniu z jednym wykonawcą, pokazywał, tłumaczył i absolutnie żadnych folii w ścianach zewnętrznych nie stosował.
Od innego wykonawcy dostałem szczegółową wycenę pod Steico i folii też tam nie kładzie.
Pozostali z którymi rozmawiałem bądź e-mailowałem używają folii ale nie wiem jakich bo w wycenie nie podali mi dokładnych nazw, musiałbym popytać jeszcze.
Domyślam się, że wszystko zależy od użytych materiałów i jakości robót.
Weźmy na przykładzie butów, pomyślmy którą opcje wybralibyśmy:
1) zimowe ze skóry naturalnej i z naturalną wełną owczą w środku, przyjemne i cieplutkie; nie powinno się impregnować bo powstaje para wodna w środku i robi się syf z wełny, poza tym jest to od razu odczuwalne na stopach (zimne poty);
2) zimowe buty górskie, wielowarstwowe, z oddychającymi membranami (np. goretex), buty są ciepłe, nie przemakają i nie nasiąkają; stopa prawie nigdy się nie poci;
3) buty z kosza w hipermarkecie, plastik+guma+folia - zimą będzie zimno a latem gorąco (jak w czajniku)
to samo dotyczy kurtek, załóż na siebie latem cienką kurtkę przeciw deszczową (z folii lub gumy) i przejdź się na słońcu, ja w tym samym czasie założę cienką kurtkę z wełny i zobaczymy komu będzie 'przyjemniej'
Weźmy na przykładzie butów, pomyślmy którą opcje wybralibyśmy:
1) zimowe ze skóry naturalnej i z naturalną wełną owczą w środku, przyjemne i cieplutkie; nie powinno się impregnować bo powstaje para wodna w środku i robi się syf z wełny, poza tym jest to od razu odczuwalne na stopach (zimne poty);
2) zimowe buty górskie, wielowarstwowe, z oddychającymi membranami (np. goretex), buty są ciepłe, nie przemakają i nie nasiąkają; stopa prawie nigdy się nie poci;
3) buty z kosza w hipermarkecie, plastik+guma+folia - zimą będzie zimno a latem gorąco (jak w czajniku)
to samo dotyczy kurtek, załóż na siebie latem cienką kurtkę przeciw deszczową (z folii lub gumy) i przejdź się na słońcu, ja w tym samym czasie założę cienką kurtkę z wełny i zobaczymy komu będzie 'przyjemniej'
Nabijasz OSB wewnątrz bezpośrednio na konstrukcję a dopier później paroizolację i gips ?! Dobrze to zrozumialem ?
Typowa ściana w konstrukcji skandynawskiej wygląda następująco :
1 fasada drewniana ( jak ktos nie lubi plyta np. Minerit plus tynk )
2 dylatacja około 28 mm poprzez użycie listwy typu łata 28 mm x 70 mm
3 wiatroizolacja lub płyta asfaltowa
4 konstrukcja np. 195 mm ocieplona wełną
5 . Paroizolacja
6 . Nabity rygiel 45mm x 45 mm ( na wszelkie media ja hydraulika , prąd itd ) w to włożona wełna
7 OSB 11 mm na to plyta KG
Użycie OSB na zewnątrz jest nie spotykane w Szwecji za to coraz częściej widać pod fasadą gips zewnętrzny zamiast płyty asfaltowej , według mnie ta płyta spawdza się doskonale ( w Polsce sprzedaje ją firma Steico z Poznania)
Typowa ściana w konstrukcji skandynawskiej wygląda następująco :
1 fasada drewniana ( jak ktos nie lubi plyta np. Minerit plus tynk )
2 dylatacja około 28 mm poprzez użycie listwy typu łata 28 mm x 70 mm
3 wiatroizolacja lub płyta asfaltowa
4 konstrukcja np. 195 mm ocieplona wełną
5 . Paroizolacja
6 . Nabity rygiel 45mm x 45 mm ( na wszelkie media ja hydraulika , prąd itd ) w to włożona wełna
7 OSB 11 mm na to plyta KG
Użycie OSB na zewnątrz jest nie spotykane w Szwecji za to coraz częściej widać pod fasadą gips zewnętrzny zamiast płyty asfaltowej , według mnie ta płyta spawdza się doskonale ( w Polsce sprzedaje ją firma Steico z Poznania)
masz na myśli lukę inspekcyjną ? Jeżęli tak to jak najbardzie się zgadzam , powinna ona być np w ścianie kolankowej za ktróa np leża przewody wentyacyjne , elektryczne itd .
W innym wypadku nie widzę sensu , jeżeli jest używany system rury w rurze do rozprowadzenia wody , czy peszel z gotowym wciągniętym kablem elektycznym to nie ma miejsca na awarię zakładając że nikt nie wrąbie śruby przy montażu OSB . Jeżeli jest kładziony system wodny na press system to w miejscu połączenia rury powinna być luka rewizyjna .
Co do wentylacji to wymogi są podwójnego gipsu najlepiej o podwyższonej odporności ogniowej , w przestrzeni gdzie sią ona znajduje , konstrukcja drewniana nie może by ćbliżej niż 5 cm od rury oczywiście stalowej , ma to zapobiec ewentualnemu przenoszenia siępożaru pomiędzy pomieszczeniami .
Termit dalej nie jestem przekonany czy Ciebie dobrze zrozumiałem , co maszz na myśli pisząc ruszt serwisowy ?
pozdr
W innym wypadku nie widzę sensu , jeżeli jest używany system rury w rurze do rozprowadzenia wody , czy peszel z gotowym wciągniętym kablem elektycznym to nie ma miejsca na awarię zakładając że nikt nie wrąbie śruby przy montażu OSB . Jeżeli jest kładziony system wodny na press system to w miejscu połączenia rury powinna być luka rewizyjna .
Co do wentylacji to wymogi są podwójnego gipsu najlepiej o podwyższonej odporności ogniowej , w przestrzeni gdzie sią ona znajduje , konstrukcja drewniana nie może by ćbliżej niż 5 cm od rury oczywiście stalowej , ma to zapobiec ewentualnemu przenoszenia siępożaru pomiędzy pomieszczeniami .
Termit dalej nie jestem przekonany czy Ciebie dobrze zrozumiałem , co maszz na myśli pisząc ruszt serwisowy ?
pozdr
a gdzie o tym pisza?Patriko wrote:Co do wentylacji to wymogi są podwójnego gipsu najlepiej o podwyższonej odporności ogniowej , w przestrzeni gdzie sią ona znajduje , konstrukcja drewniana nie może by ćbliżej niż 5 cm od rury oczywiście stalowej , ma to zapobiec ewentualnemu przenoszenia siępożaru pomiędzy pomieszczeniami .
Do JaKuBa jest to zalecenie konsultantów od wentylacji i ochrony p.poż w Szwecji. Dodatkowo zalecają stosowanie 3 gipsu w pomieszczeniach serwisowych jak np. pomieszczenie z napędem windy, zbiornikiem z olejem opałowym itd.
Jak to wygląda w Polsce, nie mam pojęcia, może zajmie głos w tej sprawie ekspert od wentylacji i ochrony p.poż ?
Pozdr.
Jak to wygląda w Polsce, nie mam pojęcia, może zajmie głos w tej sprawie ekspert od wentylacji i ochrony p.poż ?
Pozdr.