izolacja termiczna
izolacja termiczna
Witam wszystkich
dwa miesiące temu wprowadziłem się do domu w konstrukcji szkieletowej. Wszystko było o.k. do momentu gdy przed kilkoma dniami zaczął wiać silny wiatr a temperatura zewnętrzna wynosiła 5 st. Przez trzy dni nie mogłem uzyskać temperatury wewnątrz wyższej niż 16 st. Zaznaczam, że dom jest nowy. Część parteru to ogrzewanie podłogowe a reszta tradycyjnie grzejniki. Przekrój ścian wygląda następująco:
- deska elewacyjna 3,5 cm
- łaty 2,5cm
- wiatroizolacja
- szkielet 15 cm wypełniony wełną
- dodatkowy szkielet 5 cm wypełniony wełną
- paroizolacja
- łaty 2cm
- płyta KG (miejscami podwójnie)
Proszę fachowców o pilną radę co z tym począć.
Pozdrawiam
dwa miesiące temu wprowadziłem się do domu w konstrukcji szkieletowej. Wszystko było o.k. do momentu gdy przed kilkoma dniami zaczął wiać silny wiatr a temperatura zewnętrzna wynosiła 5 st. Przez trzy dni nie mogłem uzyskać temperatury wewnątrz wyższej niż 16 st. Zaznaczam, że dom jest nowy. Część parteru to ogrzewanie podłogowe a reszta tradycyjnie grzejniki. Przekrój ścian wygląda następująco:
- deska elewacyjna 3,5 cm
- łaty 2,5cm
- wiatroizolacja
- szkielet 15 cm wypełniony wełną
- dodatkowy szkielet 5 cm wypełniony wełną
- paroizolacja
- łaty 2cm
- płyta KG (miejscami podwójnie)
Proszę fachowców o pilną radę co z tym począć.
Pozdrawiam
-
- Posts: 1601
- Joined: Sun 21 Aug, 2005
- Location: Siedlce
- Contact:
Znalezienie przyczyny zależy od dokładniejszych danych. Przede wszystkim jaka wełna i wiatroizolacja została użyta oraz temperatura zasilania na obiegach, a przy podłogowym dodatkowo przepływ wody w litrach ma minutę.
Ważną informacją jest również, czy podczas budowy została zachowana ciągłość (szczelność połączeń) paroizolacji. Przy braku płyt osb może mieć to kluczowe znaczenie.
Ważną informacją jest również, czy podczas budowy została zachowana ciągłość (szczelność połączeń) paroizolacji. Przy braku płyt osb może mieć to kluczowe znaczenie.
Dzięki za reakcję p.Grzegorzu. Sprawy, o które pan pyta wyglądają następująco :użyto wełny Uni-Mata Isover 15 + 5 cm dla uniknięcia mostków cieplnych. Paroizolacja na pewno jest prawidłowo ułożona. Co do centralnego ogrzewania to również wszystko jest w najlepszym porządku; piec olejowy 21 kw przy 105 mkw domu. W praktyce wygląda to tak, że grzejniki i pompy ustawione na max, a w domu było zimno. No i kwestia wiatroizolacji, nie wiem jaki to rodzaj i jakiego producenta, ale wykonawca zapewniał mnie, że wystarczająca. I to jest dla mnie zasadnicze pytanie czy podstawowym błędem jest brak płyty osb ponieważ kiedy był u mnie inny wykonawca prac wewnętrznych był zdziwiony jej brakiem. Podkreślam, że problem istnieje przy silnym wietrze, tak było tydzień temu gdy wiało od strony południowej i tak jest od wczoraj gdy wieje od północnej tzn. w pomieszczeniach po przeciwnej stronie jest ciepło. Pytam o to ponieważ mam zamiar zciągać elewację i kłaść osb, nie widzę innego sposobu na rozwiązanie problemu.
Powtarzam co do C.O. Wszystko działa bez zarzutu, ustawione na max grzejniki i podłogówka i oczywiście gorące. Gdy nie ma wiatru zawory grzejników i podłogówki w 5-cio stopniowej skali ustawione są na 2,5 a pompy w 3 stopniowej skali na 2 i jest ciepło jak w bajce. Podstawowa uwaga j.w.: gdy wieje od południa, w pomieszczeniach od północy jest dość ciepło i na odwrót. Dodatkowo powiem, że deski elewacyjne po kilku miesiącach od zamontowania mocno zmniejszyły swój pierwotny wymiar tzn. widać łebki gwożdzi wbijanych w pióro. Po zgłoszeniu reklamacji wykonawca stwierdził, że oczywiście jest to naturalne i nie stanowi problemu. Ponadto deski te przy dł.3 - 4 m były przybijane tylko na końcach i w pióro dla uniknięcia śladów po gwożdziac, więc drugi nie mocowany brzeg też sie odchylił od lat. Według mnie to również powoduje nieszczelności. Mam nadzieję, że wyrażam się w miarę jasno.
-
- Posts: 1601
- Joined: Sun 21 Aug, 2005
- Location: Siedlce
- Contact:
jarosław wrote:Przez trzy dni nie mogłem uzyskać temp wewnątrz wyższej niż 16 st.
Dla mnie to co piszesz to jakiś sci-fi, pamiętam jak zeszłej zimy budowałem swój dom, miałem tylko upchane 15 cm wełny między słupkami i po kilku godzinach byłem wstanie podgrzać wnętrze domu do 20 stopni paląc tylko w kominku. Teraz używam domu tylko w weekendy i bez problemu utrzymuję temperaturę powyżej 22 stopni delikatnie paląc tylko w kuchni kaflowej i wieczorem w kominku, a jak nie mam ochoty palić w kominku to ustawiam elektryczną podłogówkę na 22 stopnie i taką samą mam temperaturę w domu.jarosław wrote:Powtarzam co do C.O. wszystko działa bez zarzutu,ustawione na max grzejniki i podłogówka i oczywiście gorące
-
- Posts: 3840
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Według mnie masz tak zwany "oszczędnościowy" układ warstw ściany zewnętrznej - myśle tu o braku płyty OSB. Jednak według mnie to nie jej brak, przy prawidłowo ułożonej (sklejonej) wiatroizolacji, jest przyczyną wychładzania budynku. Wcześniej wszystkie ewentualne przyczyny wymienił Grzegorz.
Ze swej strony mogę podać ewentualne przyczyny, które, wedlug mnie, powinieneś sprawdzić:
- niedokładnie ułożona izolacja cieplna, a co za tym idzie liczne mostki cieplne. Zanim zaczniesz wymieniać elewację, proponuję wykonać badania termowizyjne, które winne stwierdzić miejsca ucieczki ciepła.
- brak szczelności folii paroizolacyjnej, szczególnie wokół gniazdek i kontaktów, czy też braku zachowania ciągłości, np. w miejscu połączenia ścianek dachowych ze ścianani zewnętrznymi i dachem,
- zbyt mała grubość izolacji w połaci dachu (nic o tym nie piszesz).
Ze swej strony mogę podać ewentualne przyczyny, które, wedlug mnie, powinieneś sprawdzić:
- niedokładnie ułożona izolacja cieplna, a co za tym idzie liczne mostki cieplne. Zanim zaczniesz wymieniać elewację, proponuję wykonać badania termowizyjne, które winne stwierdzić miejsca ucieczki ciepła.
- brak szczelności folii paroizolacyjnej, szczególnie wokół gniazdek i kontaktów, czy też braku zachowania ciągłości, np. w miejscu połączenia ścianek dachowych ze ścianani zewnętrznymi i dachem,
- zbyt mała grubość izolacji w połaci dachu (nic o tym nie piszesz).
Jak sie nie robi poszycia plytowego to trzeba dac podwojna wiatroizolacje. Druga przyczyna ( nieszczelnosci, brak ciaglosci , mostki) tu juz opisla pan WN. ja bym w opisanej sytuacji zastosowal folie aluminiowa od wewn, na to listwy 2cm, na to nowe GK. Prucie scian nie dosc ze bardzo klopotliwe i tak bedzie sie wiazalo z zakupem nowej paroizolacji i nowych GK. W miejscu grzejnikow mozna robic lekkie wneki , nie trzeba ich przesuwac. Prucie od zewnatrz to juz wogole makabra i wysokie koszty. Od wewn mozna to zrobic kolejnymi pomieszczeniami. Ja budujac zima ogrzeam budynek westfalka (8kw) i jest cieplo, a co dopoiero po zrobieniu c.o.. To co przeczytalem na temat niwmozliwosci osiagniecia porzadnej tempertaury jest dla mnie wstrzasajace. Przy tej mocy zainstalowanej ogrzewania nie doszukiwalbym sie przyczyny w systemie grzewczym
Mam tu jeszcze sposob ktory bym zastosowal zeby zmniejszyc przewiewanie sciany . Pisze pan ze oblicowka jest na latach 2.5cm. Proponuje po prostu dokrecic ( wkretami poprzez deski elawacji ) "reduktory" wlotu powietrza miedzy laty. Po prostu czesciowo zaslepic od spodu odstepy miedzy latami o polowe za pomoca listwy 1.2-1.5cm. pozosatala szczelina z powodzeniem wystarczy do wentylacji.
-
- Posts: 192
- Joined: Sat 15 Sep, 2007
- Location: Notteroy-Norwegia
Prawdopodobnie masz źle wykonaną wiatrozolacje. Ten temat jest mi znany z autopsji bo też mam ten problem. Mój dom zostal zbudowany w latach siedemdziesiątych, gdy jako wiatroizolacji używało się cienkiej, smolowanej papy. Właściwości izolacyjne takiej papy są nieporównywalnie gorsze od stosowanych obecnie. Przy silnych wiatrach duża ilośc ciepla jest wywiewana ze ścian, na szczęście mam ogrzewanie elektryczne a cena prądu nie jest tak wysoka mogę wiec sobie pozwolić na "podkręcenie" ogrzewania. Przekrój sciany jest taki sam jak u Ciebie i nie mam problemu z temperaturą wewnątrz nawet przy bardzo niskich temperaturach zimą. Problem pojawia sie tylko przy silnych wiatrach. Być może wiatroizolacja użyta przy budowie Twojego domu jest niskiej jakości albo zostala źle położona. Przyczyną chlodu może być też to o czym pisze Grzegorz i pan Wojciech a mianowicie nieszczelności paroizolacji w miejscach gdzie przechodzi instalacja elektryczna oraz niedostateczna izolacja polaci dachu.jarosław wrote: Podstawowa uwaga j.w.: gdy wieje od południa, w pomieszczeniach od północy jest dość ciepło i na odwrót.
Mam pytanie odnośie rodzaju ściany. Prawidłowy przekrój powinien wyglądać tak jak ma Pan Jarosław czy też elewację można wykonać ze styropianu od zewnątrz. W związku z tym potrzebne są tu jakieś przerwy na wentylację? Czy elewację zewnętrzną można wykonać z wełny utwardzonej? Poprostu chciałbym uniknąć kondensacji pary wodnej na styku połączeń styropianu i płyty OSB. Barzo dziękuję za odpowiedź.