Przeciekający dach czy zła went.w nowym domku szkieletowym

Dyskusja na temat błędów popełnianych w budownictwie szkieletowym.
Post Reply
amaryll
Posts: 21
Joined: Mon 20 Sep, 2010

Przeciekający dach czy zła went.w nowym domku szkieletowym

Post by amaryll » Tue 02 Apr, 2013

Dzień dobry!
I znów zwracam się z prośba o pomoc. Chodzi o dach...
Dach mamy kryty gontem.
Warstwy ułożone są następująco: gont przybity bezpośrednio do płyty OSB, pod płyta pustka (nie wiem na ile prawidłowo zachowana) wełna mineralna i żółta folia paroizolacyjna. Kratka wentylacyjna jest tylko w szczycie (na strychu jest tylko jedno duże pomieszczenie około 40 m2)
Strych nie został wykończony jeszcze płytami karton-gips co nas uratowało. Folia w kilku miejscach się odczepiła. Wczoraj skapnęła na mnie z sufitu woda. Podejrzeliśmy pod wełnę i zobaczyliśmy, że na płycie osb jest widoczny zaciek na którym tworzy sie juz pleśń (nie jest jej dużo). Więcej folii nie odrywaliśmy, więc nie wiem co sie dzieje. Jutro mamy spotkanie z wykonawcą, który twierdzi, że na 90 % jest zrobiona za słaba wentylacja i że folia paroizolacyjna powinna być szczelniej przymocowana, a to co jest pokryte pleśnią, należało by pokryć jakimś antygrzybem.
I tu moja prośba. Nie chciałabym się znów nabrać.
1. czy powinnam zerwać całą wełnę mineralną?
2. co z płytami które sa pokryte pleśnią?
3. jak sprawdzić czy to aby nie przeciekający dach?
4. czy pod płyta OSB nie powinno być jeszcze folii paroizolacyjnej?
5. i w zasadzie jak się do tego zabrać?
Będę ogromnie wdzięczna za pomoc!


toja
Posts: 451
Joined: Sun 04 Mar, 2012

Post by toja » Tue 02 Apr, 2013

Dla mnie gont przybijany do OSB i izolacja w takiej konstrukcji to jakieś kuriozum - przykro mi, ale tak myślę.
Jak już to musi być bardzo dobra wentylacja - na zimnej płycie wykrapla się para oraz przecieka pokrycie dachowe (a to sa naturalne zjawiska, trzeba umożliwić wysychanie). Zgniłe płyty proszę wyrzucić. Żadna folia nie załatwi problemu - szczelnych paroizolacji nie ma.
Wg mnie powinnaś zatrudnić jakiegoś fachowca, który kompleksowo zaprojektuje Twój dach od nowa.

Greg Olchawski
Posts: 723
Joined: Fri 02 Mar, 2007
Location: Floryda/Poznan

Post by Greg Olchawski » Sun 07 Apr, 2013

1. gontu nie kładzie się bezpośrednio na poszyciu, tylko na podkładzie zabezpieczającym
2. wentylacja składa się z otworów nawiewowych i wywiewowych.
3. jeśłi woda jest tylko w jednym miejscu to całkiem możliwe że przyczyną jest przeciekanie pokrycia dachowego (nie zmienia to faktu że wentylacje należy także poprawić na prawidłowo działającą), a więc błąd wykonawczy podczas krycia. Grzybkiem nie musisz się przejmować w tym miejscu. Jeśli zlikwidujesz przyczynę zawilgocenia, zagrzybienie ustanie.
4. jak sprawdzić czy to nie jest przeciekający dach? No jedyny dobry sposób to podczas kilku obfitych opadów sprawdza się czy woda nie przedostaje się do środka. Dopiero po pozytywnej weryfikacji wprowadza się suche elementy zabudowy.
5. pod poszyciem nie wolno Ci zainstalować foli paro, tylko i wyłącznie tam gdzie masz teraz czyli od strony ciepłej/mieszkalnej.
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL

Wojciech Nitka
Posts: 3841
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Sun 07 Apr, 2013

Greg,
zawsze szanuję Twoje odpowiedzi.
Ale czy możesz uporządkować swoje wypowiedzi do konkretnych zapytań? Tak będzie po prostu czytelniej. Pytam, bo jaki przyporządkuję odpowiedź np. nr. 1) do zapytania nr. 1) to chyba wyjdzie "miszmasz".

amaryll
Posts: 21
Joined: Mon 20 Sep, 2010

Post by amaryll » Mon 08 Apr, 2013

Wszystko zrozumiałam :) I bardzo dziękuję za odpowiedź.
Wykonawca, po oględzinach, stwierdził, że ewidentnie źle jest zrobiona wentylacja. Wykluczył przeciekanie dachu.
Poprosiliśmy również o opinię dekarza, który również wykluczył przeciekanie i potwierdził błędy w wentylacji.
Wykonawca już zaczął poprawiać, jednak jeszcze tylko chciałam sie upewnić...
Jeśli wentylacja będzie zrobiona prawidłowo, czy na pewno nie trzeba zrywać całej wełny i odgrzybiać zapleśniałych płyt? czy nie jest tak, że jeśli nawet pleśń wyschnie, zarodki pozostaną?
Ale czy należałoby cały dach poprawiać od nowa jeśli gont znajduje się bezpośrednio na płycie osb?
Nie ma nadziei, że dach będzie szczelny?

Greg Olchawski
Posts: 723
Joined: Fri 02 Mar, 2007
Location: Floryda/Poznan

Post by Greg Olchawski » Sun 21 Apr, 2013

Dla nowych na forum: za informacje dziękuje się klikając przycisk "pomógł"

Re Wojtek: oczywiście moje odpowiedzi nie odnosiły się do kolejnych pytań tylko ogólnie traktowały o poprawności. Ale uwaga słuszna, dziękuję.

Re amaryll: Z tego co piszesz to dach jest szczelny ateraz zastanawiasz się że może nie???

Gontu nie kładzie się bezpośrednio na poszyciu ale jeśli tak masz już zrobione to nie ma co poprawiać jeśli jest szczelny. O szczelności ostatecznie decyduje sposób ułożenia gontu.

Zarodki pleśni są wszędzie w naszym otoczeniu. Aby pleśń mogła się rozwinąć potrzebne są 3 elementy: wilgoć, temperatura i pożywienie. Wyeliminuj jeden z elementów i problem z głowy. Najczęściej wszystko sprowadza się do wilgoci bo pozostałe 2 elementy są prawie nie do wyeliminowania.
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL

roobik66
Posts: 788
Joined: Mon 28 Sep, 2009

Post by roobik66 » Tue 23 Apr, 2013

Jak sie robi wykonczeniowke jak jest zimno (a post jest z 2 kw) to masa wody odparuwujacej ze szlichty i szpachlowania idzie do gory i sie wykrapla. Wentylacja musi miec nawiew w okapie, a w Polsce sie czesto zabija okap na sczelno , i wywiew w kalenicy lub w szczytach blisko kalenicy. No i musi byc droznosc przeplywu. Podklad na osb nie jest konieczny , dobry podklad czyli nie byle jaka papa tylko membrana pod gont lub shinglemate kosztuje 10 zl/m2, a gonty sa od 17 zl/m2. Nigdy nie kladlem gontu na osb na podkladzie i nigdy nie przeciekalo.

Greg Olchawski
Posts: 723
Joined: Fri 02 Mar, 2007
Location: Floryda/Poznan

Post by Greg Olchawski » Tue 23 Apr, 2013

roobik66,
Dlatego właśnie tak ważne jest (na zimę) jak najszybsze położenie izolacji termicznej oraz foli paro.
Podkład nie zwalnia z obowiązku poprawnego (czytaj szczelnego) ułożenia pokrycia dachu, ale jest obowiązkowy! Szanujący się producent gontów nie da Ci nawet gwarancji na gont położony bez podkładu/ów.
A dobry gont plus podkład plus poszycie dachu wyjdzie tyle co dobra dachówka.
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL

Wojciech Nitka
Posts: 3841
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Wed 24 Apr, 2013

Greg Olchawski wrote:Szanujący się producent gontów nie da Ci nawet gwarancji na gont położony bez podkładu/ów.
Swego czasu, prawie jednocześnie, robiłem dwie opinie techniczne na temat pokrycia dachu dachówką bitumiczną na płycie OSB/3. Temat dotyczył właśnie podkładu; czy jest wymagany czy nie. W jednej opinii stwierdziłem że jak najbardziej jest wymagany, a w w drugiej że nie jest wymagany. Tak że może być różnie z tym podkładem.

roobik66
Posts: 788
Joined: Mon 28 Sep, 2009

Post by roobik66 » Wed 24 Apr, 2013

A co Greg powiesz na to ze szanujaca sie firma GAF daje dozywotnia gwarancje na gont bez podkladu.

Greg Olchawski
Posts: 723
Joined: Fri 02 Mar, 2007
Location: Floryda/Poznan

Post by Greg Olchawski » Wed 24 Apr, 2013

Wojtek, przeczytaj to co sam napisałeś: jeśli raz wydajesz taką opinię, innym razem inną, to chyba coś jest nie tak (bynajmniej nie z gontem :wink: )
Poza tym, z całym szacunkiem dla Twojej wiedzy i doświadczenia, ale Twoja opinia na temat konieczności lub nie stosowania podkładu pod gontem jest nijak obowiązująca. Wolę zastosować zalecenia producentów, które de facto są zgodne z obowiązującym na świecie stanem wiedzy na ten temat (np kody budowlane)

roobik,
nie wiem o którym GAF-ie piszesz, bo ten którego ja znam oferuje dożywotnią gwarancję jeśli jest zainstalowany zgodnie z wymaganiami, a tam wyraźnie napisane jest o podkładzie: Szczelny klejony w strategicznych miejscach, plus zwykły jedna warstwa przy pochyleniach powyżej 1:4, dwie warstwy poniżej.
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL

Wojciech Nitka
Posts: 3841
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Wed 24 Apr, 2013

Greg Olchawski wrote:Wojtek, przeczytaj to co sam napisałeś: jeśli raz wydajesz taką opinię, innym razem inną, to chyba coś jest nie tak (bynajmniej nie z gontem :wink: )
Poza tym, z całym szacunkiem dla Twojej wiedzy i doświadczenia, ale Twoja opinia na temat konieczności lub nie stosowania podkładu pod gontem jest nijak obowiązująca. Wolę zastosować zalecenia producentów, które de facto są zgodne z obowiązującym na świecie stanem wiedzy na ten temat (np kody budowlane)
Nie rozumiem Twoich docinków.
Co do różnych opinii, to każda z nich dotyczyła gontów innego producenta; jeden nakazywał dawać podkład, drugi nie. Ot, cały problem i to z szacunkiem czy bez.

Dlaczego powołujesz się ciągle autorytatywnie na amerykański kod budowlany, a lekceważąco wypowiadasz się o normach europejskich? I tu i tu są przepisy, które należy przestrzegać, w tym że w Ameryce - amerykańskie, a w Europie - europejskie. Uszanuj to.

roobik66
Posts: 788
Joined: Mon 28 Sep, 2009

Post by roobik66 » Wed 24 Apr, 2013

Moze wyrazilem sie nie do konca precyzyjnie, bo podklad jest zawsze wymagany na szerokosci 1 m wzdluz okapu, no przy szerokich okapach nieco wiecej. Ze wzgledu na ochrone przy ewentualnych nawisach lodowych (ktore w zasadzie i tak nie maja prawa wystepowac przy odpowiedniej wentyalcji). Podreczniki wszystkie wydane przez Muratora podaja koniecznosc tylko pasa wzdluz okapu, nawet ksiazka "Kanadyjski szkieletowy dom bez bledow"

Greg Olchawski
Posts: 723
Joined: Fri 02 Mar, 2007
Location: Floryda/Poznan

Post by Greg Olchawski » Thu 25 Apr, 2013

Wojciech Nitka wrote:Nie rozumiem Twoich docinków.
Co do różnych opinii, to każda z nich dotyczyła gontów innego producenta; jeden nakazywał dawać podkład, drugi nie. Ot, cały problem i to z szacunkiem czy bez.
A czy ma dla Ciebie sens następujące stwierdzenie?: Gont asfaltowy jest gontem, i zasady jego kładzenia są dokładnie takie same bez względu na to czy jest wyprodukowany przez firmę A czy firmę B. Nic nie poradzę jeśli tego nie rozumiesz, w takich momentach zaczynam nawet rozumieć dlaczego, wg Ciebie, raz trzeba stosować wiatroizolację w szkieletach, innym razem nie (prefabrykaty). Oczywiście "rozumieć" nie poprzez spójne i logiczne zasady tylko raczej poprzez wytłumaczenie typu "zależy jak leży".
Wybacz, to nie są złośliwe docinki z mojej strony, po prostu wypadałoby abyś się zdecydował trzeba czy nie trzeba. Mylić się nic złego, zawsze można się poprawić, ale to co teraz robisz to wprowadzasz niepotrzebnie chaos.

roobik,
przegiąłeś z tym Muratorem, to tak jakby definicji szukać w ... wikipedi albo jeszcze gorzej. Nigdy nie czytałem i nie zamierzam. Są lepsze i wiarygodniejsze źródła informacji.
Zasady opisałem wcześniej: podkład i to KLEJONY, jest zawsze, natomiast jedna lub dwie warstwy (zależnie od nachylenia) zwykłego podkładu także są obowiązkowe. Podałeś dobry przykład GAF'a, tam także masz jak byk takie zasady. Zresztą z tego co podawał tutaj na forum ktoś z Norwegii, tam zasady są podobne.
Z mojej strony to tyle, nikogo przecież nie zmuszam, niech każdy robi jak uważa. Pozdrawiam
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL

roobik66
Posts: 788
Joined: Mon 28 Sep, 2009

Post by roobik66 » Fri 26 Apr, 2013

Greg trzeba wziasc temat na logike. Papa na przyklad jest wodoszczelna jak papiaki sa bite pod zakladka klejona lepikiem. Jezeli przybijemy ja wierzchnimi papiakami , i jeszcze podziurkujemy ja gesto papiakami od montazu gontow to ten podklad jest guzik warta ochrona wodoszczelna. Gont ma papiaki schowane pod zakladka. Jedynym sensownym wytlumaczeniem stosowania podkladu jest prowizoryczne przekrycie , bo nawet wbrew pozorom nie takie szybkie np. na skomplikowanym dachu. A gont wg . ksiazek kanadyjskich mozna klasc nawet ponizej 1 :3 bez podkladu stosujac mniejsza czesc odslonieta. Co do ksiazek Muratora , to nie durnoctwa ktorych duzo sie wydaje, lecz przetlumaczone materialy czestpo szkoleniowe zza oceanu.

Greg Olchawski
Posts: 723
Joined: Fri 02 Mar, 2007
Location: Floryda/Poznan

Post by Greg Olchawski » Sat 27 Apr, 2013

roobik,
nigdy nie pisałem że gontu nie kładzie się poniżej nachylenia 1:3: oto przykład
Cytat:
czyli 2 warstwy podkładu w dachach o nachyleniu do 1/3 i jedna powyżej, oprócz tego pas samoklejący.
Gontu nie kładzie się poniżej 1:6 bo to już są dachy płaskie.

Co do podkładu, to kładzie się go szybko, ale wbrew temu co mówisz nie powinien on być tymczasowym zabezpieczeniem tylko od razu kładziony gont (oczywiście po całej obróbce).

To, że gwoździe są przykryte warstwą wyżej to oczywiste. To że sposób ułożenia gontów (jak i podkładów czy obróbki) musi zapewniać szczelność przed wodą opadową to też oczywiste i wcale nie jest argumentem za tym aby podkładu nie stosować. Podkład ma kilka zadań do spełnienia i winien zawsze być stosowany. Pozdrawiam.
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL

roobik66
Posts: 788
Joined: Mon 28 Sep, 2009

Post by roobik66 » Sat 27 Apr, 2013

Mi chodzi o to ze kanadyjska instrukcja dopuszcza montaz gontow bitumicznych na spadkach mniejszych od 1 : 3 po "skroceniu" czesci odslonietej bez stosowania podkladu. Co do podkladu w PL ludzie chca przykryc jakas tragiczna papa ktora nie ma nic wspolnego z papa stosowana np. w Norwegii (no moze poza kolorem) , takie marne papy nie dosc ze sie od wigoci przerazliwie falduja to jeszcze tworza potem bardzo widoczne zgrubienia na zakladach. Lepiej nie klasc nic niz taka byle jaka pape na tekturze. Sa odpowiednie podklady cienkie i nie faldujace sie od wilgoci , ale od okolo 10 zl /m2 , no i jescze robota, to juz sie robi kilka tysiecy.

Greg Olchawski
Posts: 723
Joined: Fri 02 Mar, 2007
Location: Floryda/Poznan

Post by Greg Olchawski » Sun 28 Apr, 2013

czyli jeśli pozwalają bez podkładu poniżej 1:3 to tym bardziej powyżej. Przyznam że jeśli w Kanadzie naprawdę dopuszcza się taki montaż to bardzo bym się, ale z drugiej strony nie znam tamtych kodów ani jurysdykcji. Jednak jeśli producent gontów poda w instrukcji montaż z podkładem to zamyka sprawę.

Jeśli chodzi o sam podkład, to jakość podkładu nie oznacza dowolności jego stosowania. Poza tym dodatkowym wodoszczelnym pasem podkładu klejonego, podkład(Y) muszą być oddychające. Poza najdroższymi membranami podkładowymi, to w zasadzie wszystkie pozostałe nie mogą być pozostawione na pastwę wilgoci czy opadów, czyli bezpośrednia instalacja gontów po podkładzie. Standardowym podkładem jest odpowiedniej wagi papa asfaltowa na osnowie właśnie tekturowej.

Już pisałem, że
A dobry gont plus podkład plus poszycie dachu wyjdzie tyle co dobra dachówka.
Kto twierdzi, że "powinno" być taniej?
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL

roobik66
Posts: 788
Joined: Mon 28 Sep, 2009

Post by roobik66 » Sun 28 Apr, 2013

No wlasnie temat podkladu to nie byle co. Z tego co mi wiadomo to wzorcowy podklad jest bardzo daleki i wygladzie i jakosci i wlasciowosciach od wielu (no bo jednak nie wszystkich pap [zdarzaja sie chlubne wyjatki]), np. GAF ma podklad cienki i nie faldujacy Shinglemate, chociaz przedstawiciel mowil mi ze nie ma problemu z DOZYWOTNIA gwarancja nie robiac podkladu , co istotne warunkiem gwarancji jest odpowiednia wentylacja dachu. Innym typowym podkladem pod gont jest Dorken Delta Roof , ktora ma jescze ta zalete ze ma specjalna powierzchnie ulatwiajaca chodzenie .

Greg Olchawski
Posts: 723
Joined: Fri 02 Mar, 2007
Location: Floryda/Poznan

Post by Greg Olchawski » Tue 30 Apr, 2013

poszukałem co nie co i rzeczywiście może być tak, że kody Kanadyjskie nie "nakazują" użycia podkładu, co bardzo źle świadczy o tych standardach. Na szczęście stowarzyszenia branżowe nadrabiają tą niefrasobliwość urzędników i biurokratyczny bezwład np http://rpm.rcabc.org/index.php?title=7. ... K_INCLUDED Takich standardów trzymają się dobrzy wykonawcy.
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL



Post Reply

Return to “Najczęściej popełniane błędy w budownictwie szkieletowym”