Montaż styropianu na elewacji bez wiatroizolacji

Dyskusja na temat błędów popełnianych w budownictwie szkieletowym.
rysnek
Posts: 6
Joined: Sat 10 Apr, 2010
Location: gdańsk

Post by rysnek » Sun 11 Apr, 2010

Dziękuję Panom za odpowiedź.Nie potrafię przeliczać ale posiadam umiejętność słuchania. Nie chcę się zastanawiać jak jest lepiej gdyż są ludzie którzy zjedli na tym zęby i wiedzą niemal wszystko w temacie. Osobiście buduję jachty, udzielam się w forach i wiem że czasem na proste pytanie trzeba prosto odpowiedzieć pomimo że pytanie wydaje się śmieszne. Dziś poszukam tematu listwy startowej panie Wojtku i jeszcze raz dzięki :smile:


ania76
Posts: 14
Joined: Mon 19 Jan, 2009
Location: 3city

Post by ania76 » Mon 07 Jun, 2010

A co w przypadku użycia styropianu nie ryflowanego?

KrystofObserver
Posts: 3
Joined: Sat 21 Aug, 2010

Post by KrystofObserver » Sun 22 Aug, 2010

Szanowni eksperci i użytkownicy forum czy taka konstrukcja ściany będzie prawidłowa:
Od środka:
- Płyta kartonowo-gipsowa
- Folia paroizolacyjna
- Płyta OSB
- Konstrukcja drewniana z wełną w środku
- Płyta OSB
- Folia wiatroizolacyjna
- Wełna mineralna
- Klej + Siatka
- Tynk (ewentualnie płytki)

Dodatkowe pytanka:
1.Jaką folię paroizolacyjną polecacie? Zależy mi na Mercedesie w swojej klasie? Czy może być z ekranem odbijajacym ciepło (taka z warstwą napylonego aluminium)?
2.Jaka wełnę polecacie do środka? Czy może być Rockwool?
3.Jaka folię wiatroizolacyjną polecacie, też najlępszą jaką w kraju można dostać. I czy wogóle w takim układzie ściany jest ona potrzebna i ma sens?
4.Jaką wełnę na zewnątrz? Czy może być Rockwool taka jaka stosuje sie do ocieplania domów murowanych na zewnątrz?
Dziękuje z góry za ewentualne odpowiedzi i komentarze.
Wszystko jest trudne nim stanie się łatwe.

inez
Posts: 21
Joined: Wed 09 Jul, 2008
Location: Warszawa
Contact:

Post by inez » Sat 04 Sep, 2010

Bedzie prawidlowa, o ile polozysz na koniec tynk mineralny lub silikatowy. NIE AKRYLOWY.
Jedno, co bym wyrzucila to OSB od srodka. Jelsi caly szkielet jest postawiony dobrze, to ona nie ma sensu - tylko podnosi koszty inwestycji.
Swoja droga - cieszy mnie, ze ktos w koncu dociepla swoj dom welna!
Pozdrawiam,
Agnieszka Lipka

inez
Posts: 21
Joined: Wed 09 Jul, 2008
Location: Warszawa
Contact:

Post by inez » Sat 04 Sep, 2010

KrystofObserver wrote:1.Jaką folię paroizolacyjną polecacie? Zależy mi na Mercedesie w swojej klasie? Czy może być z ekranem odbijajacym ciepło (taka z warstwą napylonego aluminium)?
2.Jaka wełnę polecacie do środka? Czy może być Rockwool?
3.Jaka folię wiatroizolacyjną polecacie, też najlępszą jaką w kraju można dostać. I czy wogóle w takim układzie ściany jest ona potrzebna i ma sens?
4.Jaką wełnę na zewnątrz? Czy może być Rockwool taka jaka stosuje sie do ocieplania domów murowanych na zewnątrz?
1. Moze.
2. Lepsza jest kamienna (Rockwool, Paroc)
3. Wiatro - niezaleznie od tego czy jest potrzebna czy nie w takim ukladzie - bardzo przydaje sie w trakcie budowy. My wszystkie swoje domy owijamy wiatro, bo mamy spokoj, ze nawet jak okna przyjada za pozno i nie da sie szybko robic elewacji, a pada i pada, to przynajmniej nam konstrukcja nie zamoknie. Jedna rzecz tylko - zanim przyjada okna nie przecinaj tej wiatroizolacji! Musi byc tak jak na zdjeciu.
4. Nie. Moze byc rockwool, ale nie lamelowy. tylko jeden rodzaj maja. moze byc tez paroc - fas3 czy fas4 - nie pamietam, bo cos zmieniali ostatniow produkcji.
pozdrawiam
Attachments
06-07.jpg

KrystofObserver
Posts: 3
Joined: Sat 21 Aug, 2010

Post by KrystofObserver » Mon 06 Sep, 2010

inez, serdeczne dzięki za odpowiedź.
W sumie to nie wyobrażam sobie domu drewnianego i steropianu. Coś mi w tym duecie nie gra. Styropian jest nienaturalny i łatwopalny, chociaż płyty OSB też są nasączane jakimiś chemikaliami. W każdym bądź razie nie lubię styropianu i już.
Piszesz,że wszystkie swoje domy owijacie wiatro... Kto to jest my? Podaj jakiś namiar na priva.
Co do zastosowania płyty OSB podG-K to wydaje mi się to rozwiązanie solidniejsze. Nie bardzo widzę wieszania jakichś cięższych przedmiotów na ścianie na hakach (kołkach), które tylko przechodzą przez warstwę 12 mm G-K.
Pozdrawiam
Wszystko jest trudne nim stanie się łatwe.

Marcin L
Posts: 1364
Joined: Sat 26 Mar, 2005
Location: z Polski

Post by Marcin L » Mon 06 Sep, 2010

OSB wewnatrz nie jest wcale tak super. Nasaczone to jest folmaldehydami itp wiec stosowalbym to z umiarem :roll:

KrystofObserver
Posts: 3
Joined: Sat 21 Aug, 2010

Post by KrystofObserver » Mon 06 Sep, 2010

Marcin L wrote:OSB wewnatrz nie jest wcale tak super. Nasaczone to jest folmaldehydami itp wiec stosowalbym to z umiarem :roll:
Czyli rozumiem to tak. Z jednej strony gdy pod płytą G-K bedę miał płytę OSB, to z jednej strony wzmacnia mi to konstrukcję dając możliwość powieszenia różnych ciężkich rzeczy na całej powierczchni ściany(nie martwiąc sie czy wytrzyma czy nie), natomiast z drugiej strony zatruwam mieszkańców, z powodu folmaldehydów ulatniających się z płyt OSB.
A podobno dom budowany z elemantów drewnianych i drewnopodobnych ma być taki zdrowy.... Może jednak murowany zdrowszy..... I bądź tu człowieku mądry......Ciężka dezyzja...
Pozdrawiam
Wszystko jest trudne nim stanie się łatwe.

Wojciech Nitka
Posts: 3841
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Tue 07 Sep, 2010

Dla płyty OSB klasy E1 zawartość formaldehydu przyjmuje się mniej niż 8 mg/100 g.
Natomiast dla płyty OSB klasy E2 zawartość formaldehydu przyjmuje się powyżej 8 a mniej niż 30 mg/100 g.

inez
Posts: 21
Joined: Wed 09 Jul, 2008
Location: Warszawa
Contact:

Post by inez » Tue 07 Sep, 2010

KrystofObserver wrote:Co do zastosowania płyty OSB podG-K to wydaje mi się to rozwiązanie solidniejsze. Nie bardzo widzę wieszania jakichś cięższych przedmiotów na ścianie na hakach (kołkach), które tylko przechodzą przez warstwę 12 mm G-K.
To prawda, ze OSB wewnatrz powinna byc uzywana jak najrzadziej. Nawet jesli ilosc formaldehydu jest w normie, to nie zmienia to faktu, ze im mniej tym lepiej (pytanie czy norma jest wlasciwa?).
Plyta OSB polozona od srodka podnosi takze koszt budynku - jest bardzo droga i niewygodna do kladzenia, wiec robocizna tez do najtanszych nie nalezy.

A plyty GK: KrystofObserver, pamietaj, ze plyta GK, wbrew pozorom jest takze materialem konstrukcyjnym. Na jednym kolku do GK mozesz powiesic 20 kg (na scianie! nie na suficie), co mozesz przeczytac na stronie rigips (gdzies w materialach technicznych jest wyliczenie). Jesli wieszasz szafki, to na scianie radze najpierw powiesic szyne do wieszania szafek. Szyne mocujesz co 40 lub 60 cm do slupkow sciany (zalezy jaki masz rozstaw), a na niej wieszasz szafki. Nie dosc, ze na 100% nie spadna, to jeszcze sa prosto powieszone ;-) bo szyne latwiej wypoziomowac, niz pojedyncza szafke.

Jesli masz do powieszenia inne ciezkie rzeczy to radze wbic wstawke (kawalek drewna) pomiedzy slupki, zanim polozysz paroizolacje i GK. Uwierz mi, ze rzeczy tak ciezkie, ze wymagaja wstawek wiesza sie raz na 10 lat (piec, terma itp). A jak kiedys bedziesz zmienial instalacje hydrauliczna, to rozprucie GK do dolozenia wstawki to pikus w porownianiu z balaganem przy TAKIM remoncie.

Wojciech Nitka
Posts: 3841
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Wed 08 Sep, 2010

W Polsce dopuszczalne stężenie substancji szkodliwych dla zdrowia w powietrzu pomieszczeń mieszkalnych i budynkach użyteczności publicznej podane są w zarządzeniu ministra zdrowia i opieki społecznej z 12 marca 1996r.
Zarządzenie to zawiera wykaz aż 35 substancji, dla których ustalono poziomy maksymalnych stężeń w powietrzu pomieszczeń kategorii A (pomieszczenia mieszkalne, budynki służby zdrowia, oświaty i pomieszczenia do przechowywania żywności) oraz w powietrzu pomieszczeń kategorii B (budynki użyteczności publicznej oraz pomieszczenia pomocnicze w mieszkaniach). W zarządzeniu tym dla pomieszczeń kategorii A wartość maksymalnego stężenia formaldehydu ustalono na poziomie 0,05 mg/m3, czyli 2,5 - krotnie niższym niż w Niemczech i większości krajów zachodnich (0,1 ppm = 0,124 mg/m3), a dla pomieszczeń kategorii B wartość 0,l mg/m3 (dwukrotnie wyższą niż dla kategorii A).

Wojciech Nitka
Posts: 3841
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Wed 08 Sep, 2010

Firma Kronopol, oprócz zwykłej płyty OSB, produkowanej w klasie higieny E1, oferuje również płytę Kronopol OSB o obniżonej zawartości formaldehydu. Zawartość formaldehydu w tej płycie wynosi poniżej 1 mg na 100 g suchego produktu.
Płyta jest powszechnie dostępna w nieco wyższej cenie co powszechnie sprzedawana płyta.

Jerzy Kisiel
Posts: 1
Joined: Sun 10 Oct, 2010

Post by Jerzy Kisiel » Mon 11 Oct, 2010

Drodzy Forumowicze,
chciałbym poruszyć jeszcze temat wełny mineralnej zamiast styropianu... Mam teraz niezłą zagwozdkę, bo za chwilę będę musiał ocieplić elewację. Stan obecny jest taki że jest wykonana konstrukcja 15cm, OSB 18 mm i wiatroizolacja. Chciałem zastosować styropian ryflowany, ale takowego nigdzie w promieniu 150 km nie dostanę, więc chce zamówić listwy drewniane gr 15mm szer 60 mm, zamontować je co 25 cm na poszyciu a na to dać styropian 10 cm kręcony na wkręty do drewna 120mm (przez kołki do styropianu z obciętymi częściami rozporowymi)

Jednak zacząłem się zastanawiać nad wełną... m.in. ze względu na niepalność oraz lepsze właściwości przepuszczania powietrza i wilgoci. Czy wełnę też powinno się umieszczać się na elewacji na stelażu drewnianym? Słyszałem opinię, że wełnę można kręcić bezpośrednio - ze względy na jej właściwości (nie jestem specjalistą, ale trochę nie chce mi się w to wierzyć)? Co sądzicie o tej sprawie? Czy ktoś stosował u siebie stelaż drewniany pod styropian?

I ostatnie pytanie - jak wykańczać otwory okienne (górna krawędź) w przypadku styropiany ryflowanego/stelażu drewnianego?



Post Reply

Return to “Najczęściej popełniane błędy w budownictwie szkieletowym”