Dom Stodoła w Hermanowej

Pochwal się swoją budową.
mrunia
Posty: 7
Rejestracja: pn 20 paź, 2014

Dom Stodoła w Hermanowej

Post autor: mrunia » wt 28 paź, 2014

Witam wszystkich!

Jestem konstruktorem i miłośnikiem domów drewnianych. W takim domu się wychowałem (dom z płazów) i chcę, aby moje dzieci wychowywały się w takiej samej atmosferze.
Przechodziłem przez kilka faz - dom z bali, dom z płazów przeniesiony i odremontowany etc. w końcu decyzja padła na dom szkieletowy. Po części z racji budżetu, a po części przez to, że chciałem taki dom postawić przy maksymalnym swoim udziale. Dla zainteresowanych podam również ceny - są to ceny realne, brutto, uwzględniające transport materiałów, robociznę ekip zewnętrznych (tam, gdzie była ona niezbędna) oraz takie dodatki jak folie, łączniki itp. Myślę, że jest to cenna wiedza dla osób, które chcą budować dom systemem gospodarczym.

Pomysł na dom był prosty - dom z bardzo prostą bryłą, bez skomplikowanych "ozdobników", parterowy z dachem dwuspadowym, dostosowany do położenia działki. Niestety nikt dzisiaj takich domów nie buduje, więc mieliśmy problem ze znalezieniem projektu. Ostatecznie zakończyło się na projekcie indywidualnym, opracowanym głównie przeze mnie. Z racji wyglądu nazwaliśmy dom pieszczotliwie "stodoła".
Nieocenioną pomocą była literatura książek p. Wojciecha Nitki, z których czerpałem wiedzę odnośnie rozwiązań i szczegółów konstrukcyjnych.

Efektem mojej pracy był projekt domu parterowego, o powierzchni użytkowej 137m2. Dom położony jest na działce i nachyleniu około 15% w kierunku południowym. Cała część "dzienna" domu usytuowana jest z przodu, ukierunkowana na stronę południową i na przepiękne widoki. Od strony północnej znajduje się część "techniczna" domu - kuchnia, spiżarka, garderoba, łazienka, pomieszczenie techniczne, oraz jeden jedyny pokój dzienny - gabinet.
Plan domu przedstawiam poniżej - północ od góry.
Obrazek

Parę słów o technologii.
FUNDAMENTY.
Dom posadowiony jest na ławach fundamentowych, na których wykonane są ściany fundamentowe murowane z bloczków. Szerokość ławy fundamentowej to 45cm. Pierwszy strop (podłoga) wykonany jest jako strop crawl-space, a więc ruszt drewniany zawieszony nad pustką powietrzną. Prosta bryła domu oraz konstrukcja bez ścian wewnętrznych nośnych (kilka słów o tym później), pozwoliła mi na wykonanie wyłącznie zewnętrznych ścian fundamentowych, w środku występują jedynie słupki oraz stopa pod komin. Ściany fundamentowe nie są niczym ocieplone, gdyż nie ma to sensu. Wykonana jest jedynie izolacja przeciwwodna w postaci 3-krotnego malowania dysperbitem do wysokości zasypki. Ławy i ściany fundamentowe wykonała mi firma, która wykonuje tego typu fundamenty na co dzień - wymagałem dużej dokładności. Odchyłka w szerokości domu wynosiła 5mm, odchyłka w górnej powierzchni ściany fundamentowej wynosiła 3mm. Malowanie i zasypanie fundamentu wykonałem sam. Całkowity koszt wykonania fundamentów łącznie z koparką i tyczeniem geodety to 21 430 zł brutto.
Obrazek

RUSZT DREWNIANY POZIOMU "0", ŚCIANY WEWNĘTRZNE I ZEWNĘTRZNE, STOLARKA OKIENNA.
Ruszt drewniany poziomu zero wykonany jest z desek ze świerka skandynawskiego o przekroju 45x245mm, w rozstawie 400mm. Środkiem domu po długości biegną dwa podciągi oparte na słupkach, wykonane z 3 takich desek zbitych razem. Całość konstrukcji jest bardzo sztywna. Ruszt docelowo wypełniony będzie wełną mineralną oraz zabezpieczony od dołu folią wiatroizolacyjną. Na całości rusztu ułożona jest płyta OSB3 o grubości 22mm i na niej stawiane są ściany zewnętrzne i wewnętrzne. Wykonane one są z desek o przekroju 45x145mm (zewnętrzne) oraz 45x95mm (wewnętrzne). Rozstaw słupków w ścianach zewnętrznych to 600mm, rozstaw słupków w ścianach wewnętrznych to 400mm. Ściany zewnętrzne docieplone będą wełną fasadową 200mm od zewnątrz oraz wełną 150mm wewnątrz ściany.
Całość drewna sprowadzana była ze Szwecji (o dziwo około 30% taniej niż drewno o takich parametrach dostępne w Polsce). Deski są z drewna klasy C24, czterostronnie strugane i fazowane na krawędziach oraz suszone komorowo. Na każdej desce umieszczone było cechowanie oraz symbol CE.
Nad oknami zostały wykonane nadproża z desek 45x245 na sztorc, wypełnione w środku wełną. Dodatkowo, nad dużymi oknami w salonie (rozpiętość 3.2m) zostały zaprojektowane belki z drewna klejonego KVH30 o przekroju 140x280mm.
Ściany zabezpieczone zostały od zewnątrz membraną wiatroizolacyjną TYVEK HouseWrap.
Do tak przygotowanej konstrukcji zostały wstawione okna Salamander Bluevolution 82 o wysokich parametrach energooszczędnościowych. Współczynnik przenikania dla szyby (2-komorowa) wynosi 0.5, współczynniki dla całych okien wynoszą od 0.65 do 0.81 W/m2K. Okna wstawione zostały na tzw. ciepłym parapecie oraz doszczelnione taśmami SWS. Taśmy od zewnątrz zostały połączone z membraną wiatroizolacyjną. Koszt wykonania rusztu, ścian, okien, rolet zewnętrznych sterowanych elektrycznie i komina łącznie z montażem to - bez docieplenia - 64245zł brutto.
Obrazek
Obrazek
Obrazek

KONSTRUKCJA DACHU, POKRYCIE DACHOWE
Konstrukcja dachu wykonana jest w postaci dźwigarów kratownicowych o rozpiętości równej szerokości domu - 9.2m. Pozwoliło to na dowolne ukształtowanie ścian wewnętrznych, w każdej chwili mogę je również "wyciąć" z domu i otrzymać dużą halę :)
Dach jest dwuspadowy, symetryczny, o kącie nachylenia połaci 25 stopni. Jedynym elementem "szpecącym" połać jest komin spalinowy do kominka.
Jako poszycie zastosowałem blachodachówkę grafitową w powłoce matowej. Pierwotny plan był, aby zastosować blachę na rąbek stojący, jednak aby wyglądała ona ładnie, więźba wymaga szlifowania od góry do milimetra - unikami wtedy wszelkich zniekształceń montażowych blachy, ale cena robocizny rośnie dwukrotnie. Różnica w cenie materiału również była znacząca, więc ostatecznie zdecydowaliśmy się na blachodachówkę.
Dolny pas dźwigarów kratownicowych stanowi jednocześnie konstrukcję stropu nad parterem. Do całości przymocowana będzie podbitka drewniana, na której ułożone będzie 600mm wełny mineralnej.
Całość montowały mi firmy zewnętrzne, osobna więźbę, osobna poszycie. Cena za całość to 34700zł brutto.
Z kosztem stanu surowego zamkniętego, bez docieplenia zamknąłem się w kwocie 120 tyś złotych.
Obrazek

POZOSTAŁE
Na chwilę obecną wykonane jest docieplenie ścian zewnętrznych systemem Rockwool do budynków szkieletowych o grubości 200mm, całość zaklejona z siatką i zagruntowana, zostawiona będzie na zimę. Tynk - na wiosnę. Koszt docieplenia z klejem i siatką, łącznie z montażem parapetów to 41000zł. W tej cenie jest również zakup wełny mineralnej do stropu "0", ścian zewnętrznych i wewnętrznych, na strop nad parterem oraz do wypełnienia podłogi montowanej na legarach - w całym domu grubość 50mm.

Z innych dodatkowych tematów do zrobienia:
- ogrzewanie: system nadmuchowy z pompą ciepła powietrze-powietrze, wspomagany grzałką elektryczną, współpracujący z kominkiem na paliwo stałe, nawilżaczem powietrza oraz rekuperatorem. Będzie on również pełnił funkcję klimatyzacji latem. Montaż odbędzie się wiosną 2015.
- CWU: zbiornik 250l zasilany pompą ciepła powietrze-powietrze, dogrzewany grzałką elektryczną, montaż wiosną 2015.
- woda: ze studni
- oczyszczalnia biologiczna z rozsączeniem do gruntu.
- cały dom zabezpieczony będzie od wewnątrz folią paroizolacyjną, w celu zbliżenia się parametrami do domu pasywnego, jednak nie przewiduję wykonywania testu szczelności, więc moje dywagacje są bardziej teoretyczne.

Do domu chce się wprowadzić w wakacje 2015, do tego czasu postaram się relacjonować budowę - może kogoś zachęci to do wyjścia z betonu :)
Z mojego prywatnego kosztorysu wynika, że powinienem się zamknąć w kwocie 360 000 zł - dom z pełnym wykończeniem, meblami i sprzętem AGD, nie licząc urządzania terenu na zewnątrz.

Pozdrawiam miłośników drewna i zapraszam do dyskusji!


toja
Posty: 417
Rejestracja: ndz 04 mar, 2012

Re: Dom Stodoła w Hermanowej

Post autor: toja » śr 29 paź, 2014

Napisałeś, że drewno miało oznaczenie CE, ale te, które pokazałeś na zdjęciu to nie jest oznaczenie zgodne ze standardem Unii.

mrunia
Posty: 7
Rejestracja: pn 20 paź, 2014

Re: Dom Stodoła w Hermanowej

Post autor: mrunia » czw 30 paź, 2014

To co pokazałem na wcześniejszym zdjęciu, to oznaczenie klasy wytrzymałości, umieszczone na każdej desce od czoła.
Znakowanie CE znajdowało się na boku każdej deski i wyglądało tak:
Obrazek

tomswierk
Posty: 4
Rejestracja: wt 11 lis, 2014

Re: Dom Stodoła w Hermanowej

Post autor: tomswierk » wt 11 lis, 2014

Witaj. Piszesz ze budujesz systemem gospodarczym i wspomagasz się ekipami zewnętrznymi tam gdzie jest to niezbedne. Doprecyzuj proszę co wykonałeś samodzielnie a co musiałeś zlecić. Interesuje się żywo Twoim tematem ponieważ mam praktycznie identyczna sytuacje jak Ty. Chcemy budować identyczny dom własnymi silami dlatego kosztorysu które podajesz są dla Nas bardzo cenne.
Jeśli to nie tajemnica, moglbys wyodrębnić koszt stolarki otworowej?

mrunia
Posty: 7
Rejestracja: pn 20 paź, 2014

Re: Dom Stodoła w Hermanowej

Post autor: mrunia » wt 11 lis, 2014

Witaj. Do chwili obecnej samodzielnie wykonałem: izolację przeciwwilgociową ścian fundamentowych, montaż stropu "0", montaż płyty OSB na stropie "0", montaż konstrukcji ścian zewnętrznych i wewnętrznych, obijanie ścian zewnętrznych płytami OSB, montaż folii wiatroizolacyjnej na płycie OSB. Ostatnio zrobiłem również instalację centralnego odkurzania oraz działam teraz przy instalacji elektrycznej.
Na murarce się nie znam, więc ławy i ściany fundamentowe wykonała mi firma. Więźba dachowa była tańsza z montażem (VAT 8%) niż bez (VAT 23%). Podobnie blacha, stolarka okienna oraz montaż docieplenia.
Sama stolarka okienna wyniosła mnie: okna i drzwi balkonowe 14 100 zł, drzwi wejściowe 5 200 zł, drzwi do pomieszczenia technicznego 1 670 zł, rolety zewnętrzne sterowane elektrycznie na 9 okien 7 900 zł. Na tych produktach można by sporo zaoszczędzić - u nas są dwa duże okna (3.0x2.2 m), jedno podnoszono-przesuwne, co zrobiło cenę.
Generalnie sposób budowy mam prosty. Znajduję towar który mnie interesuje, szukam najtańszego dostawcy przez Internet, negocjuję u niego cenę, a następnie idę do lokalnego sprzedawcy, pokazuję mu najlepszą ofertę jaką mam i mówię, że jak mi da w tej cenie, to biorę u niego. w 95% przypadków się godzą.

tomswierk
Posty: 4
Rejestracja: wt 11 lis, 2014

Re: Dom Stodoła w Hermanowej

Post autor: tomswierk » wt 11 lis, 2014

Dzięki za szybką odpowiedz. Tak się składa ze mam firmę produkująca okna i drzwi drewniane. Generalnie mam dość duża stolarnię także moje możliwości w tej materii jak i szkieletu oraz więźby dachowej są dość spore. Twój temat ułatwił nam wykonanie wstępnego kosztorysu. Dziękuje bardzo i kibicuje udanej i bezproblemowej budowy. Będę śledził postępy prac!

mrunia
Posty: 7
Rejestracja: pn 20 paź, 2014

Re: Dom Stodoła w Hermanowej

Post autor: mrunia » wt 11 lis, 2014

Weź pod uwagę to, że mam bardzo prostą bryłę domu. Każde udziwnienie bryły ma znaczny wpływ na cenę fundamentu, więźby, pokrycia itp.

tomswierk
Posty: 4
Rejestracja: wt 11 lis, 2014

Re: Dom Stodoła w Hermanowej

Post autor: tomswierk » wt 11 lis, 2014

Mam tego pełną świadomość dlatego też chcemy dom opisany na prostokącie z dachem dwuspadowym :-)

tomson
Posty: 5
Rejestracja: ndz 29 mar, 2015

Re: Dom Stodoła w Hermanowej

Post autor: tomson » wt 30 cze, 2015

Witam, pisałeś, że najpierw postawisz ściany zewnętrzne a następnie dach, żeby dowolnie kształtować wewnętrzny układ domu.
Jak ma się sztywność budynku ze względu na początkowy brak ścian działowych?

mrunia
Posty: 7
Rejestracja: pn 20 paź, 2014

Re: Dom Stodoła w Hermanowej

Post autor: mrunia » wt 30 cze, 2015

Niee no, tak nie pisałem. Pisałem, że w każdej chwili mogę je wyciąć z domu, bo ich układ nie ma wpływu na konstrukcje dachu. Oczywiście ściany wewnętrzne zrobiłem przed postawieniem więźby, a ich wycięcie na chwilę obecną pociągnęłoby za sobą konieczność odpowiedniego stężenia ścian zewnętrznych.

tomson
Posty: 5
Rejestracja: ndz 29 mar, 2015

Re: Dom Stodoła w Hermanowej

Post autor: tomson » śr 01 lip, 2015

Przepraszam za błędną interpretację.
Zagalopowałem się bo ja wolałbym ściany wewnętrzne z profili lub drewna ale bez konstrukcyjnego połączenia z zewnętrznymi.
Unikam wtedy problemów z ciągłością paroizolacji, mam dużą stodołę np.12x8 i mogę szybko ją zakryć.
Jak będzie się miała wówczas sztywność budynku, bez ścian wewnętrznych? Czy sam wiązar usztywni wszystko?

1. OSB,
2. słupki 15x4 z wełną,
3. łata 5 cm kręcona prostopadle + dodatkowe 5 cm wełny
4. paroizolacja przymocowana zszywkami, zszywki pozaklejane taśmą
5. kolejne 5 lub 10 cm wełny
6. profil stalowy CW+UW 50
7. GK

W ten sposób mam miejsce na ewentualne przewody, unikam współpracy okładziny wewnętrznej z drewnem co minimalizuje jakiekolwiek pęknięcia itp., paroizolacja jest w 100% szczelna, izolacja w 3 warstwach eliminuje jakiekolwiek mostki.

A gdzie dałeś paroizolacje na podłodze??? na OSB czy nie dawałeś?

mrunia
Posty: 7
Rejestracja: pn 20 paź, 2014

Re: Dom Stodoła w Hermanowej

Post autor: mrunia » śr 01 lip, 2015

Niestety zagadnienie sztywności budynku jest na tyle skomplikowane, że ciężko dać jednoznaczną odpowiedź. Na to, czy budynek się nie "złoży" wpływ mają:
- Położenie budynku i obciążenie wiatrem (jeśli budynek osłonięty to będzie trzeba zapewnić mniejszą sztywność, jeśli bardziej wyeksponowany, to większą)
- kształt dachu
- Wysokość ścian zewnętrznych, wielkość i rozmieszczenie otworów
- Rozstaw słupków
- Wymiary płyt ściennych i sposób ich montażu
Oraz kilka innych czynników.

Ja mam wymiary domu około 16x9 m i w momencie gdy nie było ścian wewnętrznych, to cała konstrukcja była mocno podatna. Dodatkowo z uwagi na duży salon (około 7x6 m, jedna strona domu bez ścian poprzecznych) zamontowałem u siebie stężenia ukośne w poziomie stropu.

Wracając do Twojego postu, ściany wewnętrzne nie zamocowane do konstrukcji będą Ci się mocno kiwały - wbrew pozorom połączenie górą i dołem z belkami oczepowymi usztywnia je również. Poza tym montaż ścian wewnętrznych w sytuacji, gdzie będziesz miał zrobione ściany zewnętrzne i wiązary będzie mocno utrudniony. Same wiązary nie usztywnią Ci konstrukcji w dostateczny sposób, gdyż one stężają ją tylko w jednym kierunku i tylko w poziomie płaszczyzny stropu - najbardziej tutaj narażona na utratę stateczności będzie ściana o długości 12m w sytuacji gdy wiatr wieje prostopadle do niej, niestety wiązary (zakładam, że robisz je tradycyjnie "w poprzek" domu) będą miały niewielki wpływ na poprawę jej stateczności (w zasadzie rozłożą siły od wiatry na dwie ściany, nic poza tym).

Patrząc na Twoje uwarstwienie ściany zastanawiam się czemu dajesz paroizolację pomiędzy dwie warstwy wełny? Paroizolacja powinna być pomiędzy warstwą 5 a 7, tak aby "przed nią" od strony wnętrza nie było już izolacji termicznej.

U mnie na podłodze paroizolacja będzie bezpośrednio pod podłogą. Docelowy przekrój przez strop dolny będzie następujący (od zewnątrz):
- wiatroizolacja przytrzymywana łatami drewnianymi
- dżwigar 45x245 mm na sztorc co 40cm
- wypełnienie między dźwigarami z wełny mineralnej 25 cm
- płyta OSB-3 22mm
- legarki 4x5 cm na sztorc
- wełna 5cm układana między legarami
- paroizolacja
- paski filcu grubości 8mm na legarach (wytłumienie podłogi)
- podłoga drewniana 32mm

Mopek
Posty: 1
Rejestracja: czw 07 lip, 2016

Re: Dom Stodoła w Hermanowej

Post autor: Mopek » pt 08 lip, 2016

Dzień dobry,
Również chcę zbudować drewnianą "stodołę" do mieszkania ok 110-120m2 - opis budowy szalenia ciekawy i dokładny.
Czy jest szansa, aby uploadował Pan jeszcze raz zdjęcia planów i konstrukcji?

Pozdrawiam serdecznie
Marcin

mrunia
Posty: 7
Rejestracja: pn 20 paź, 2014

Re: Dom Stodoła w Hermanowej

Post autor: mrunia » pt 08 lip, 2016

Jeśli gdzieś znajdę to nie ma problemu. Proszę podesłać na PW adres email to podeślę plany w DWG.



ODPOWIEDZ

Wróć do „Galeria zdjęć domów z okresu budowy”