Dom Stodoła w Hermanowej
Posted: Tue 28 Oct, 2014
Witam wszystkich!
Jestem konstruktorem i miłośnikiem domów drewnianych. W takim domu się wychowałem (dom z płazów) i chcę, aby moje dzieci wychowywały się w takiej samej atmosferze.
Przechodziłem przez kilka faz - dom z bali, dom z płazów przeniesiony i odremontowany etc. w końcu decyzja padła na dom szkieletowy. Po części z racji budżetu, a po części przez to, że chciałem taki dom postawić przy maksymalnym swoim udziale. Dla zainteresowanych podam również ceny - są to ceny realne, brutto, uwzględniające transport materiałów, robociznę ekip zewnętrznych (tam, gdzie była ona niezbędna) oraz takie dodatki jak folie, łączniki itp. Myślę, że jest to cenna wiedza dla osób, które chcą budować dom systemem gospodarczym.
Pomysł na dom był prosty - dom z bardzo prostą bryłą, bez skomplikowanych "ozdobników", parterowy z dachem dwuspadowym, dostosowany do położenia działki. Niestety nikt dzisiaj takich domów nie buduje, więc mieliśmy problem ze znalezieniem projektu. Ostatecznie zakończyło się na projekcie indywidualnym, opracowanym głównie przeze mnie. Z racji wyglądu nazwaliśmy dom pieszczotliwie "stodoła".
Nieocenioną pomocą była literatura książek p. Wojciecha Nitki, z których czerpałem wiedzę odnośnie rozwiązań i szczegółów konstrukcyjnych.
Efektem mojej pracy był projekt domu parterowego, o powierzchni użytkowej 137m2. Dom położony jest na działce i nachyleniu około 15% w kierunku południowym. Cała część "dzienna" domu usytuowana jest z przodu, ukierunkowana na stronę południową i na przepiękne widoki. Od strony północnej znajduje się część "techniczna" domu - kuchnia, spiżarka, garderoba, łazienka, pomieszczenie techniczne, oraz jeden jedyny pokój dzienny - gabinet.
Plan domu przedstawiam poniżej - północ od góry.
Parę słów o technologii.
FUNDAMENTY.
Dom posadowiony jest na ławach fundamentowych, na których wykonane są ściany fundamentowe murowane z bloczków. Szerokość ławy fundamentowej to 45cm. Pierwszy strop (podłoga) wykonany jest jako strop crawl-space, a więc ruszt drewniany zawieszony nad pustką powietrzną. Prosta bryła domu oraz konstrukcja bez ścian wewnętrznych nośnych (kilka słów o tym później), pozwoliła mi na wykonanie wyłącznie zewnętrznych ścian fundamentowych, w środku występują jedynie słupki oraz stopa pod komin. Ściany fundamentowe nie są niczym ocieplone, gdyż nie ma to sensu. Wykonana jest jedynie izolacja przeciwwodna w postaci 3-krotnego malowania dysperbitem do wysokości zasypki. Ławy i ściany fundamentowe wykonała mi firma, która wykonuje tego typu fundamenty na co dzień - wymagałem dużej dokładności. Odchyłka w szerokości domu wynosiła 5mm, odchyłka w górnej powierzchni ściany fundamentowej wynosiła 3mm. Malowanie i zasypanie fundamentu wykonałem sam. Całkowity koszt wykonania fundamentów łącznie z koparką i tyczeniem geodety to 21 430 zł brutto.
RUSZT DREWNIANY POZIOMU "0", ŚCIANY WEWNĘTRZNE I ZEWNĘTRZNE, STOLARKA OKIENNA.
Ruszt drewniany poziomu zero wykonany jest z desek ze świerka skandynawskiego o przekroju 45x245mm, w rozstawie 400mm. Środkiem domu po długości biegną dwa podciągi oparte na słupkach, wykonane z 3 takich desek zbitych razem. Całość konstrukcji jest bardzo sztywna. Ruszt docelowo wypełniony będzie wełną mineralną oraz zabezpieczony od dołu folią wiatroizolacyjną. Na całości rusztu ułożona jest płyta OSB3 o grubości 22mm i na niej stawiane są ściany zewnętrzne i wewnętrzne. Wykonane one są z desek o przekroju 45x145mm (zewnętrzne) oraz 45x95mm (wewnętrzne). Rozstaw słupków w ścianach zewnętrznych to 600mm, rozstaw słupków w ścianach wewnętrznych to 400mm. Ściany zewnętrzne docieplone będą wełną fasadową 200mm od zewnątrz oraz wełną 150mm wewnątrz ściany.
Całość drewna sprowadzana była ze Szwecji (o dziwo około 30% taniej niż drewno o takich parametrach dostępne w Polsce). Deski są z drewna klasy C24, czterostronnie strugane i fazowane na krawędziach oraz suszone komorowo. Na każdej desce umieszczone było cechowanie oraz symbol CE.
Nad oknami zostały wykonane nadproża z desek 45x245 na sztorc, wypełnione w środku wełną. Dodatkowo, nad dużymi oknami w salonie (rozpiętość 3.2m) zostały zaprojektowane belki z drewna klejonego KVH30 o przekroju 140x280mm.
Ściany zabezpieczone zostały od zewnątrz membraną wiatroizolacyjną TYVEK HouseWrap.
Do tak przygotowanej konstrukcji zostały wstawione okna Salamander Bluevolution 82 o wysokich parametrach energooszczędnościowych. Współczynnik przenikania dla szyby (2-komorowa) wynosi 0.5, współczynniki dla całych okien wynoszą od 0.65 do 0.81 W/m2K. Okna wstawione zostały na tzw. ciepłym parapecie oraz doszczelnione taśmami SWS. Taśmy od zewnątrz zostały połączone z membraną wiatroizolacyjną. Koszt wykonania rusztu, ścian, okien, rolet zewnętrznych sterowanych elektrycznie i komina łącznie z montażem to - bez docieplenia - 64245zł brutto.
KONSTRUKCJA DACHU, POKRYCIE DACHOWE
Konstrukcja dachu wykonana jest w postaci dźwigarów kratownicowych o rozpiętości równej szerokości domu - 9.2m. Pozwoliło to na dowolne ukształtowanie ścian wewnętrznych, w każdej chwili mogę je również "wyciąć" z domu i otrzymać dużą halę
Dach jest dwuspadowy, symetryczny, o kącie nachylenia połaci 25 stopni. Jedynym elementem "szpecącym" połać jest komin spalinowy do kominka.
Jako poszycie zastosowałem blachodachówkę grafitową w powłoce matowej. Pierwotny plan był, aby zastosować blachę na rąbek stojący, jednak aby wyglądała ona ładnie, więźba wymaga szlifowania od góry do milimetra - unikami wtedy wszelkich zniekształceń montażowych blachy, ale cena robocizny rośnie dwukrotnie. Różnica w cenie materiału również była znacząca, więc ostatecznie zdecydowaliśmy się na blachodachówkę.
Dolny pas dźwigarów kratownicowych stanowi jednocześnie konstrukcję stropu nad parterem. Do całości przymocowana będzie podbitka drewniana, na której ułożone będzie 600mm wełny mineralnej.
Całość montowały mi firmy zewnętrzne, osobna więźbę, osobna poszycie. Cena za całość to 34700zł brutto.
Z kosztem stanu surowego zamkniętego, bez docieplenia zamknąłem się w kwocie 120 tyś złotych.
POZOSTAŁE
Na chwilę obecną wykonane jest docieplenie ścian zewnętrznych systemem Rockwool do budynków szkieletowych o grubości 200mm, całość zaklejona z siatką i zagruntowana, zostawiona będzie na zimę. Tynk - na wiosnę. Koszt docieplenia z klejem i siatką, łącznie z montażem parapetów to 41000zł. W tej cenie jest również zakup wełny mineralnej do stropu "0", ścian zewnętrznych i wewnętrznych, na strop nad parterem oraz do wypełnienia podłogi montowanej na legarach - w całym domu grubość 50mm.
Z innych dodatkowych tematów do zrobienia:
- ogrzewanie: system nadmuchowy z pompą ciepła powietrze-powietrze, wspomagany grzałką elektryczną, współpracujący z kominkiem na paliwo stałe, nawilżaczem powietrza oraz rekuperatorem. Będzie on również pełnił funkcję klimatyzacji latem. Montaż odbędzie się wiosną 2015.
- CWU: zbiornik 250l zasilany pompą ciepła powietrze-powietrze, dogrzewany grzałką elektryczną, montaż wiosną 2015.
- woda: ze studni
- oczyszczalnia biologiczna z rozsączeniem do gruntu.
- cały dom zabezpieczony będzie od wewnątrz folią paroizolacyjną, w celu zbliżenia się parametrami do domu pasywnego, jednak nie przewiduję wykonywania testu szczelności, więc moje dywagacje są bardziej teoretyczne.
Do domu chce się wprowadzić w wakacje 2015, do tego czasu postaram się relacjonować budowę - może kogoś zachęci to do wyjścia z betonu
Z mojego prywatnego kosztorysu wynika, że powinienem się zamknąć w kwocie 360 000 zł - dom z pełnym wykończeniem, meblami i sprzętem AGD, nie licząc urządzania terenu na zewnątrz.
Pozdrawiam miłośników drewna i zapraszam do dyskusji!
Jestem konstruktorem i miłośnikiem domów drewnianych. W takim domu się wychowałem (dom z płazów) i chcę, aby moje dzieci wychowywały się w takiej samej atmosferze.
Przechodziłem przez kilka faz - dom z bali, dom z płazów przeniesiony i odremontowany etc. w końcu decyzja padła na dom szkieletowy. Po części z racji budżetu, a po części przez to, że chciałem taki dom postawić przy maksymalnym swoim udziale. Dla zainteresowanych podam również ceny - są to ceny realne, brutto, uwzględniające transport materiałów, robociznę ekip zewnętrznych (tam, gdzie była ona niezbędna) oraz takie dodatki jak folie, łączniki itp. Myślę, że jest to cenna wiedza dla osób, które chcą budować dom systemem gospodarczym.
Pomysł na dom był prosty - dom z bardzo prostą bryłą, bez skomplikowanych "ozdobników", parterowy z dachem dwuspadowym, dostosowany do położenia działki. Niestety nikt dzisiaj takich domów nie buduje, więc mieliśmy problem ze znalezieniem projektu. Ostatecznie zakończyło się na projekcie indywidualnym, opracowanym głównie przeze mnie. Z racji wyglądu nazwaliśmy dom pieszczotliwie "stodoła".
Nieocenioną pomocą była literatura książek p. Wojciecha Nitki, z których czerpałem wiedzę odnośnie rozwiązań i szczegółów konstrukcyjnych.
Efektem mojej pracy był projekt domu parterowego, o powierzchni użytkowej 137m2. Dom położony jest na działce i nachyleniu około 15% w kierunku południowym. Cała część "dzienna" domu usytuowana jest z przodu, ukierunkowana na stronę południową i na przepiękne widoki. Od strony północnej znajduje się część "techniczna" domu - kuchnia, spiżarka, garderoba, łazienka, pomieszczenie techniczne, oraz jeden jedyny pokój dzienny - gabinet.
Plan domu przedstawiam poniżej - północ od góry.
Parę słów o technologii.
FUNDAMENTY.
Dom posadowiony jest na ławach fundamentowych, na których wykonane są ściany fundamentowe murowane z bloczków. Szerokość ławy fundamentowej to 45cm. Pierwszy strop (podłoga) wykonany jest jako strop crawl-space, a więc ruszt drewniany zawieszony nad pustką powietrzną. Prosta bryła domu oraz konstrukcja bez ścian wewnętrznych nośnych (kilka słów o tym później), pozwoliła mi na wykonanie wyłącznie zewnętrznych ścian fundamentowych, w środku występują jedynie słupki oraz stopa pod komin. Ściany fundamentowe nie są niczym ocieplone, gdyż nie ma to sensu. Wykonana jest jedynie izolacja przeciwwodna w postaci 3-krotnego malowania dysperbitem do wysokości zasypki. Ławy i ściany fundamentowe wykonała mi firma, która wykonuje tego typu fundamenty na co dzień - wymagałem dużej dokładności. Odchyłka w szerokości domu wynosiła 5mm, odchyłka w górnej powierzchni ściany fundamentowej wynosiła 3mm. Malowanie i zasypanie fundamentu wykonałem sam. Całkowity koszt wykonania fundamentów łącznie z koparką i tyczeniem geodety to 21 430 zł brutto.
RUSZT DREWNIANY POZIOMU "0", ŚCIANY WEWNĘTRZNE I ZEWNĘTRZNE, STOLARKA OKIENNA.
Ruszt drewniany poziomu zero wykonany jest z desek ze świerka skandynawskiego o przekroju 45x245mm, w rozstawie 400mm. Środkiem domu po długości biegną dwa podciągi oparte na słupkach, wykonane z 3 takich desek zbitych razem. Całość konstrukcji jest bardzo sztywna. Ruszt docelowo wypełniony będzie wełną mineralną oraz zabezpieczony od dołu folią wiatroizolacyjną. Na całości rusztu ułożona jest płyta OSB3 o grubości 22mm i na niej stawiane są ściany zewnętrzne i wewnętrzne. Wykonane one są z desek o przekroju 45x145mm (zewnętrzne) oraz 45x95mm (wewnętrzne). Rozstaw słupków w ścianach zewnętrznych to 600mm, rozstaw słupków w ścianach wewnętrznych to 400mm. Ściany zewnętrzne docieplone będą wełną fasadową 200mm od zewnątrz oraz wełną 150mm wewnątrz ściany.
Całość drewna sprowadzana była ze Szwecji (o dziwo około 30% taniej niż drewno o takich parametrach dostępne w Polsce). Deski są z drewna klasy C24, czterostronnie strugane i fazowane na krawędziach oraz suszone komorowo. Na każdej desce umieszczone było cechowanie oraz symbol CE.
Nad oknami zostały wykonane nadproża z desek 45x245 na sztorc, wypełnione w środku wełną. Dodatkowo, nad dużymi oknami w salonie (rozpiętość 3.2m) zostały zaprojektowane belki z drewna klejonego KVH30 o przekroju 140x280mm.
Ściany zabezpieczone zostały od zewnątrz membraną wiatroizolacyjną TYVEK HouseWrap.
Do tak przygotowanej konstrukcji zostały wstawione okna Salamander Bluevolution 82 o wysokich parametrach energooszczędnościowych. Współczynnik przenikania dla szyby (2-komorowa) wynosi 0.5, współczynniki dla całych okien wynoszą od 0.65 do 0.81 W/m2K. Okna wstawione zostały na tzw. ciepłym parapecie oraz doszczelnione taśmami SWS. Taśmy od zewnątrz zostały połączone z membraną wiatroizolacyjną. Koszt wykonania rusztu, ścian, okien, rolet zewnętrznych sterowanych elektrycznie i komina łącznie z montażem to - bez docieplenia - 64245zł brutto.
KONSTRUKCJA DACHU, POKRYCIE DACHOWE
Konstrukcja dachu wykonana jest w postaci dźwigarów kratownicowych o rozpiętości równej szerokości domu - 9.2m. Pozwoliło to na dowolne ukształtowanie ścian wewnętrznych, w każdej chwili mogę je również "wyciąć" z domu i otrzymać dużą halę
Dach jest dwuspadowy, symetryczny, o kącie nachylenia połaci 25 stopni. Jedynym elementem "szpecącym" połać jest komin spalinowy do kominka.
Jako poszycie zastosowałem blachodachówkę grafitową w powłoce matowej. Pierwotny plan był, aby zastosować blachę na rąbek stojący, jednak aby wyglądała ona ładnie, więźba wymaga szlifowania od góry do milimetra - unikami wtedy wszelkich zniekształceń montażowych blachy, ale cena robocizny rośnie dwukrotnie. Różnica w cenie materiału również była znacząca, więc ostatecznie zdecydowaliśmy się na blachodachówkę.
Dolny pas dźwigarów kratownicowych stanowi jednocześnie konstrukcję stropu nad parterem. Do całości przymocowana będzie podbitka drewniana, na której ułożone będzie 600mm wełny mineralnej.
Całość montowały mi firmy zewnętrzne, osobna więźbę, osobna poszycie. Cena za całość to 34700zł brutto.
Z kosztem stanu surowego zamkniętego, bez docieplenia zamknąłem się w kwocie 120 tyś złotych.
POZOSTAŁE
Na chwilę obecną wykonane jest docieplenie ścian zewnętrznych systemem Rockwool do budynków szkieletowych o grubości 200mm, całość zaklejona z siatką i zagruntowana, zostawiona będzie na zimę. Tynk - na wiosnę. Koszt docieplenia z klejem i siatką, łącznie z montażem parapetów to 41000zł. W tej cenie jest również zakup wełny mineralnej do stropu "0", ścian zewnętrznych i wewnętrznych, na strop nad parterem oraz do wypełnienia podłogi montowanej na legarach - w całym domu grubość 50mm.
Z innych dodatkowych tematów do zrobienia:
- ogrzewanie: system nadmuchowy z pompą ciepła powietrze-powietrze, wspomagany grzałką elektryczną, współpracujący z kominkiem na paliwo stałe, nawilżaczem powietrza oraz rekuperatorem. Będzie on również pełnił funkcję klimatyzacji latem. Montaż odbędzie się wiosną 2015.
- CWU: zbiornik 250l zasilany pompą ciepła powietrze-powietrze, dogrzewany grzałką elektryczną, montaż wiosną 2015.
- woda: ze studni
- oczyszczalnia biologiczna z rozsączeniem do gruntu.
- cały dom zabezpieczony będzie od wewnątrz folią paroizolacyjną, w celu zbliżenia się parametrami do domu pasywnego, jednak nie przewiduję wykonywania testu szczelności, więc moje dywagacje są bardziej teoretyczne.
Do domu chce się wprowadzić w wakacje 2015, do tego czasu postaram się relacjonować budowę - może kogoś zachęci to do wyjścia z betonu
Z mojego prywatnego kosztorysu wynika, że powinienem się zamknąć w kwocie 360 000 zł - dom z pełnym wykończeniem, meblami i sprzętem AGD, nie licząc urządzania terenu na zewnątrz.
Pozdrawiam miłośników drewna i zapraszam do dyskusji!