Świadectwa energetyczne budynków
Posted: Thu 31 Jul, 2008
Świadectwa energetyczne budynków
Począwszy od 1 stycznia 2009 roku wszystkie budynki sprzedawane lub wynajmowane będą musiały posiadać świadectwa energetyczne.
Każdy budynek oddany do użytkowania oraz podlegający zbyciu lub wynajmowi powinien posiadać w formie świadectwa charakterystykę energetyczną określającą wielkość energii wyrażoną w kWh/m2/rok niezbędnej do zaspokojenia różnych potrzeb związanych z użytkowaniem budynku (ogrzewanie, oświetlenie, przygotowanie ciepłej wody). Świadectwo charakterystyki energetycznej budynku ważne będzie 10 lat. Obowiązek posiadania świadectwa dotyczy również budynków z lokalami mieszkalnymi.
Z obowiązku posiadania świadectwa - certyfikatu zwolnione będą budynki:
- podlegające ochronie na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,
- używane jako miejsca kultu,
- przeznaczone do użytkowania w czasie nie dłuższym niż 2 lata,
- niemieszkalne służące gospodarce rolnej,
- przemysłowe i gospodarcze o zapotrzebowaniu na energię nie większym niż 50 kWh/m2/rok,
- mieszkalne przeznaczone do użytkowania nie dłużej niż 4 miesiące w roku,
- wolnostojące o powierzchni użytkowej poniżej 50 m2.
Od 1 stycznia 2009 r. żadna transakcja na rynku nieruchomości nie będzie możliwa bez posiadania certyfikatu energetycznego.
Notariusz sporządzający umowę kupna - sprzedaży będzie żądał obok odpisu z księgi wieczystej, świadectwo energetyczne budynku.
W budynkach nowo budowanych świadectwo energetyczne będzie wykonywał projektant budynku i dołączał je do projektu budowlanego. Do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie inwestor zobowiązany będzie dołączyć poza dotychczasowymi dokumentami (oryginał dziennika budowy, oświadczenie kierownika budowy o zgodności wykonania obiektu z projektem budowlanym, warunkami pozwolenia na budowę, przepisami, protokołami badań i sprawdzeń, inwentaryzację geodezyjną, powykonawczą) również kopię świadectwa charakterystyki energetycznej.
Świadectwo charakterystyki energetycznej budynku będzie mogła sporządzać osoba, która:
- posiada pełną zdolność do czynności prawnych,
- nie była karana za przestępstwo przeciwko mieniu, wiarygodności dokumentów, obrotowi gospodarczemu i pieniężnemu lub za przestępstwa skarbowe,
- posiada wykształcenie wyższe magisterskie, ukończyła kurs certyfikacji zdając egzamin przed komisją powołaną przez Ministra Budownictwa,
- posiada wykształcenie wyższe oraz ukończyła studia podyplomowe na kierunkach: architektura, budownictwo, inżynieria środowiska, energetyka lub pokrewne w zakresie audytu energetycznego na potrzeby termomodernizacji oraz oceny energetycznej budynków,
- posiada uprawnienia budowlane do projektowania w specjalności architektonicznej, konstrukcyjno - budowlanej lub instalacyjnej albo odbyła szkolenie i złożyła z wynikiem pozytywnym egzamin przed komisją powołaną przez Ministra Budownictwa.
W Ministerstwie Budownictwa prowadzony będzie rejestr osób które złożyły z wynikiem pozytywnym egzamin.
W rejestrze osób wpisywane będą następujące dane:
- numer wpisu,
- numer uprawnień,
- data wpisu,
- imię i nazwisko,
- data i miejsce urodzenia,
- adres do korespondencji,
- numer telefonu i faksu.
Osoby znajdujące się na liście Ministra Budownictwa i posiadające uprawnienia do wydawania certyfikatu będą podlegały odpowiedzialności cywilno - prawnej za wydane przez siebie świadectwa.
W przypadku opracowania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku o powierzchni użytkowej przekraczającej 1.000 m2, który jest zajmowany przez organy administracji publicznej lub któremu świadczone są usługi znacznej liczbie osób, jak dworce, lotniska, muzea, hale wystawiennicze, świadectwo charakterystyki energetycznej powinno być umieszczone w widocznym miejscu w budynku.
Właściciel budynku jest zobowiązany zapewnić sporządzenie świadectwa charakterystyki energetycznej budynku, jeżeli:
- upłynął termin ważności świadectwa,
- w wyniku przebudowy lub remontu budynku, uległa zmianie jego charakterystyka energetyczna.
W rozporządzeniu wykonawczym do ustawy zostanie określona metodologia obliczania charakterystyki energetycznej budynku i lokalu mieszkalnego oraz sposób sporządzania i wzór świadectw charakterystyki energetycznej uwzględniając w szczególności: dane ilościowe i wskaźniki charakterystyki energetycznej budynku i lokalu mieszkalnego, dane osoby wykonującej świadectwo oraz niezbędne dane osobowe właściciela budynku lub lokalu mieszkalnego. Ponadto Minister Budownictwa określi również w drodze rozporządzenia, sposób przeprowadzania i zakres programowy szkolenia, egzaminu, warunki i wysokość odpłatności za szkolenie i postępowanie egzaminacyjne mając na uwadze zapewnienie odpowiedniego poziomu edukacyjnego szkoleń.
Wprowadzenie świadectw energetycznych budynków wynika z konieczności realizacji dyrektywy 2002/91/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z 16 grudnia 2002 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy - Prawo budowlane.
Henryk Jankowski, Rzeczoznawca majątkowy
Źródło: Pomorski Kurier Nieruchomości nr 21/2007
Począwszy od 1 stycznia 2009 roku wszystkie budynki sprzedawane lub wynajmowane będą musiały posiadać świadectwa energetyczne.
Każdy budynek oddany do użytkowania oraz podlegający zbyciu lub wynajmowi powinien posiadać w formie świadectwa charakterystykę energetyczną określającą wielkość energii wyrażoną w kWh/m2/rok niezbędnej do zaspokojenia różnych potrzeb związanych z użytkowaniem budynku (ogrzewanie, oświetlenie, przygotowanie ciepłej wody). Świadectwo charakterystyki energetycznej budynku ważne będzie 10 lat. Obowiązek posiadania świadectwa dotyczy również budynków z lokalami mieszkalnymi.
Z obowiązku posiadania świadectwa - certyfikatu zwolnione będą budynki:
- podlegające ochronie na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,
- używane jako miejsca kultu,
- przeznaczone do użytkowania w czasie nie dłuższym niż 2 lata,
- niemieszkalne służące gospodarce rolnej,
- przemysłowe i gospodarcze o zapotrzebowaniu na energię nie większym niż 50 kWh/m2/rok,
- mieszkalne przeznaczone do użytkowania nie dłużej niż 4 miesiące w roku,
- wolnostojące o powierzchni użytkowej poniżej 50 m2.
Od 1 stycznia 2009 r. żadna transakcja na rynku nieruchomości nie będzie możliwa bez posiadania certyfikatu energetycznego.
Notariusz sporządzający umowę kupna - sprzedaży będzie żądał obok odpisu z księgi wieczystej, świadectwo energetyczne budynku.
W budynkach nowo budowanych świadectwo energetyczne będzie wykonywał projektant budynku i dołączał je do projektu budowlanego. Do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie inwestor zobowiązany będzie dołączyć poza dotychczasowymi dokumentami (oryginał dziennika budowy, oświadczenie kierownika budowy o zgodności wykonania obiektu z projektem budowlanym, warunkami pozwolenia na budowę, przepisami, protokołami badań i sprawdzeń, inwentaryzację geodezyjną, powykonawczą) również kopię świadectwa charakterystyki energetycznej.
Świadectwo charakterystyki energetycznej budynku będzie mogła sporządzać osoba, która:
- posiada pełną zdolność do czynności prawnych,
- nie była karana za przestępstwo przeciwko mieniu, wiarygodności dokumentów, obrotowi gospodarczemu i pieniężnemu lub za przestępstwa skarbowe,
- posiada wykształcenie wyższe magisterskie, ukończyła kurs certyfikacji zdając egzamin przed komisją powołaną przez Ministra Budownictwa,
- posiada wykształcenie wyższe oraz ukończyła studia podyplomowe na kierunkach: architektura, budownictwo, inżynieria środowiska, energetyka lub pokrewne w zakresie audytu energetycznego na potrzeby termomodernizacji oraz oceny energetycznej budynków,
- posiada uprawnienia budowlane do projektowania w specjalności architektonicznej, konstrukcyjno - budowlanej lub instalacyjnej albo odbyła szkolenie i złożyła z wynikiem pozytywnym egzamin przed komisją powołaną przez Ministra Budownictwa.
W Ministerstwie Budownictwa prowadzony będzie rejestr osób które złożyły z wynikiem pozytywnym egzamin.
W rejestrze osób wpisywane będą następujące dane:
- numer wpisu,
- numer uprawnień,
- data wpisu,
- imię i nazwisko,
- data i miejsce urodzenia,
- adres do korespondencji,
- numer telefonu i faksu.
Osoby znajdujące się na liście Ministra Budownictwa i posiadające uprawnienia do wydawania certyfikatu będą podlegały odpowiedzialności cywilno - prawnej za wydane przez siebie świadectwa.
W przypadku opracowania świadectwa charakterystyki energetycznej budynku o powierzchni użytkowej przekraczającej 1.000 m2, który jest zajmowany przez organy administracji publicznej lub któremu świadczone są usługi znacznej liczbie osób, jak dworce, lotniska, muzea, hale wystawiennicze, świadectwo charakterystyki energetycznej powinno być umieszczone w widocznym miejscu w budynku.
Właściciel budynku jest zobowiązany zapewnić sporządzenie świadectwa charakterystyki energetycznej budynku, jeżeli:
- upłynął termin ważności świadectwa,
- w wyniku przebudowy lub remontu budynku, uległa zmianie jego charakterystyka energetyczna.
W rozporządzeniu wykonawczym do ustawy zostanie określona metodologia obliczania charakterystyki energetycznej budynku i lokalu mieszkalnego oraz sposób sporządzania i wzór świadectw charakterystyki energetycznej uwzględniając w szczególności: dane ilościowe i wskaźniki charakterystyki energetycznej budynku i lokalu mieszkalnego, dane osoby wykonującej świadectwo oraz niezbędne dane osobowe właściciela budynku lub lokalu mieszkalnego. Ponadto Minister Budownictwa określi również w drodze rozporządzenia, sposób przeprowadzania i zakres programowy szkolenia, egzaminu, warunki i wysokość odpłatności za szkolenie i postępowanie egzaminacyjne mając na uwadze zapewnienie odpowiedniego poziomu edukacyjnego szkoleń.
Wprowadzenie świadectw energetycznych budynków wynika z konieczności realizacji dyrektywy 2002/91/WE Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z 16 grudnia 2002 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy - Prawo budowlane.
Henryk Jankowski, Rzeczoznawca majątkowy
Źródło: Pomorski Kurier Nieruchomości nr 21/2007