Co znaczy hasło "dom pasywny"?

Techniczne aspekty domów pasywnych o konstrukcji drewnianej
Wojciech Nitka
Posts: 3841
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Co znaczy hasło "dom pasywny"?

Post by Wojciech Nitka » Fri 22 Mar, 2013

Dziś hasło "dom pasywny" staje się modne i bardzo popularne, a do tego używane w wielu wzniosłych hasłach reklamowych.
Co znaczy "dom pasywny"? Kiedy można, a kiedy nie powinno się nadużywać tego nazewnictwa?
Zapraszam do dyskusji.


roobik66
Posts: 788
Joined: Mon 28 Sep, 2009

Post by roobik66 » Mon 25 Mar, 2013

Przede wszystkim sa okreslone parametry, typu izolacja 30 cm, okna 3-szybowe, wysoka szczelnosc. Ale jednym z glownych cech (jesli nie podstawowa) jest wlasnie pasywne pozyskiwanie energii, poprzez odpowiednie rozmieszczenie okien, tj. max na poludnie, min. na polnoc. Odpowiednio zwarta bryla budynku. Typowe domy pasywne mozna sobie niestety poogladac glownie na zagranicznych stronach (np.: drummondshouseplans [jest tam wlasnie wprost wzorcowy typ takiego domu]), sa i polskie pracownie (np: Proekoart). Nagminnie jest w Polsce nieporozumienie w sprawie domow pasywnych, bo sama gruba izolacja i wysokiej izolacyjnosci stolarka to jescze nie dom pasywny. A czesto ludzie sobie roja, zeby byl dom rozlegly parterowy zroboiny niby pasywny. To wtedy bedzie najwyzej polpasywny.

roobik66
Posts: 788
Joined: Mon 28 Sep, 2009

Post by roobik66 » Mon 25 Mar, 2013

Tu podaje namiary na wzorcowy mozna powiedziec dom pasywny, nalezy wpisac w google kod projektu: W3960.

kozi_rocks
Posts: 116
Joined: Wed 28 Jun, 2006
Location: Wrocław

Post by kozi_rocks » Mon 01 Apr, 2013

Pasywny = kiedy zapotrzebowanie na energię do ogrzewania wynosi poniżej 15 kWh/(m² x rok). Pochodną tego, jest odpowiedni sposób zaprojektowania budynku wraz z mechaniczną instalacją odzysku ciepła i mechaniczną wentylacją.
Więcej info na stronie instytutu, który za to odpowiada: http://www.passiv.de/en/02_informations ... ehouse.htm
A tu najbliższa konferencja: http://www.passivhaustagung.de/siebzehn ... 13_pol.pdf

kozi_rocks
Posts: 116
Joined: Wed 28 Jun, 2006
Location: Wrocław

Post by kozi_rocks » Mon 01 Apr, 2013

roobik66 wrote:Przede wszystkim sa okreslone parametry, typu izolacja 30 cm
Czy mógłbyś podać źródło takiej informacji?

roobik66
Posts: 788
Joined: Mon 28 Sep, 2009

Post by roobik66 » Mon 01 Apr, 2013

Zrodlo : informacje na temat parametrow domow pasywnych znajdujace sie w internecie, o ile dobrze pamietam , to cos na stronach muratora.

kozi_rocks
Posts: 116
Joined: Wed 28 Jun, 2006
Location: Wrocław

Post by kozi_rocks » Mon 01 Apr, 2013

'izolacja 30cm' może wprowadzić czytającego w błąd: co innego 30cm styropianu na pustakach, a co innego 30cm celulozy w szkielecie. Każdy projekt to osobne obliczenia, stąd 'izolacja 30cm' jest nieprecyzyjne i nie wydaje się właściwe (tym bardziej, że w szkielecie trzeba się ratować dodatkowymi rozwiązaniami jesli chodzi o akumulację ciepła)
Właściwym, jak wspomniałem wcześniej, jest max 15 kWh/(m² x rok) - do którego się dąży w obliczeniach i jest to parametr stosowany przy projektowaniu.
W Polsce jest coraz więcej budynków pasywnych (pierwszy postawiono 7 lat temu). Budynków, bo w kraju postawiono nie tylko domy jednorodzinne, ale i chociażby sale gimnastyczne w technologii pasywnej.

JaKuBa
Posts: 225
Joined: Wed 28 Jan, 2009
Location: Wejherowo

Post by JaKuBa » Sat 06 Apr, 2013

od jakiegos czasu w tv widze reklamy firmy arthauss - "lider domow pasywnych".
czy wiedzie na czym ta ich pasywnosc polega? bo na stronach w necie niczego specjalnego na ten temat nie pisza. a czy w samo haslo mozna wierzyc?

kozi_rocks
Posts: 116
Joined: Wed 28 Jun, 2006
Location: Wrocław

Post by kozi_rocks » Tue 09 Apr, 2013

JaKuBa wrote:od jakiegos czasu w tv widze reklamy firmy arthauss - "lider domow pasywnych".
czy wiedzie na czym ta ich pasywnosc polega? bo na stronach w necie niczego specjalnego na ten temat nie pisza. a czy w samo haslo mozna wierzyc?
http://www.szkielet.pl/forum/viewtopic. ... t=arthauss

User avatar
andstach1
Posts: 80
Joined: Wed 23 Feb, 2011

Post by andstach1 » Sun 28 Apr, 2013

Dom pasywny wyróżnia bardzo niskie zapotrzebowanie na energię do ogrzewania ok. 15 kWh/(m²*rok). Oznacza to, że w ciągu sezonu grzewczego do ogrzania jednego metra kwadratowego mieszkania potrzeba 15 kWh, co odpowiada spaleniu 1,5 l oleju opałowego, bądź 1,7 m³ gazu ziemnego, czy też 2,3 kg węgla.
Zapotrzebowanie na ciepło dla budynków konwencjonalnych budowanych obecnie wynosi około 120 kWh/(m²*rok). Istotą budownictwa pasywnego jest maksymalizacja zysków energetycznych i ograniczenie strat ciepła!!!
Aby spełnić warunki do budowy domu pasywnego, należy rozpocząć je najlepiej na etapie projektu. Wszystko zależy od zastosowanych materiałów i ich przenikalności cieplnej ale i również od samego projektu, i wielu czynników mających wpływ na uzyskanie efektu końcowego.
Główne zazady:
Zasada 20+20+30
To bardzo prosta zasada, którą powinien zapamiętać każdy projektant, inżynier i inwestor. Oznacza ona, że jeśli w ogóle myślimy o energooszczędnym budowaniu to powinniśmy ocieplić:
- fundament oraz „posadzkę” minimum 20 cm warstwą styropianu izolującą przed chłodem pochodzącym z gruntu,
- ścianę zewnętrzną minimum 20 cm warstwą,
- dach minimum 30 cm warstwą.
Mostki cieplne
Pasywność budynku zależy przede wszystkim od najsłabszego jego ogniwa. Jeżeli zlekceważony zostanie choćby jeden element konstrukcyjny budynku wpływający na energooszczędność to przenikalność cieplna będzie liczona właśnie do tego elementu.
W budownictwie drewnianym czy szkieletowym takimi elementami są m.in.:
- okna,
- nadproża okienne,
- połączenie ścian z dachem (murłaty),
- rogi budynku
- zewnętrzna izolacja termiczna (ocieplenie) w miejscu połączenia budynku z fundamentem,
- itd.,
Bryła budynku
Ma ona kluczowe znaczenie dla energooszczędności i powstawania mostków cieplnych. Zwarta prosta bryła, duże przejrzyste okna od strony południowej, mniej okien, drzwi otworów itd., od strony północnej, ma bardzo duże znaczenie wpływające na energooszczędność.
Stosując się do tych zasad możemy wybudować dom pasywny, nie znaczy to, że nie możemy poprzez zastosowanie kolejnych rozwiązań ograniczyć dodatkowo jego zapotrzebowania na ciepło.
Rozwiązania ograniczające zapotrzebowanie na ciepło:
- Rekuperacja powietrza z wentylacją mechaniczną:
Dobrze wykonany system, potrafi znacznie ograniczyć zużycie ciepła wymaganego do ogrzewania budynku – system niezwykle potrzebny w domach drewnianych!!! Warunkami jego wykonania jest wiedza projektanta – instalatora, odpowiednie wykonanie wymiennika gruntowego (rurowego, czy żwirowego), rozprowadzenie systemu, właściwe obliczenia ciśnienia i podciśnienia. Zastosowanie odpowiednich urządzeń – rekuperator, wentylatory urządzeń, które nas nie zrujnują podczas ich użytkowania.
- ogrzewanie podłogowe – jest to najlepszy sposób na ogrzewanie domów pasywnych czy kilku litrowych. Jednak i tu musi zostać ono wykonane właściwie, tylko tak może spełnić swoje zadanie. Ogrzewanie niskotemperaturowe, sterowane ręcznie lub elektronicznie, potrafi ograniczyć znacznie koszty utrzymania budynku w połączeniu z odpowiednim urządzeniem grzewczym. Temperatura podłogi nie może przekraczać 35 – 37 stopni C. Zalecane dla alergików, ogranicza powstawanie i unoszenie się kurzu, rozkład temperatur stały w każdym miejscu pomieszczenia, komfort cieplny stóp a co za tym idzie całego organizmu. Nie wymaga stosowania tylko i wyłącznie płytek, kamienia czy betonu dla właściwego działania. Panele podłogowe, deska podłogowa i inne wyrafinowane materiały wykończeniowe podłogi również nie przeszkadzają w tym sposobie ogrzewania – warunkiem jest zaprojektowanie go i określenie jak będziemy mieli wykończoną podłogę i z jakich materiałów.
- instalacje inteligentne
Dość drogie, ale również wpływające na zmniejszenie kosztów utrzymania i zapotrzebowania. Są to instalacje, które łączą wszystkie możliwe urządzenia w domu w celu jak najefektowniejszego wykorzystania ciepła i temperatur ograniczając jednocześnie jego zużycie. I tu warunkiem jest odpowiednio znający temat fachowiec. Wykorzystanie ciepła z kuchni podczas gotowania, poprzez rekuperator, dostosowanie ciepła do warunków pogodowych i temperatury słońca – kolektory słoneczne, stacja pogodowa, nagrzewnica powietrza w rekuperatorze i inne urządzenia, dostosowanie temperatur i pracy pompek podłogówki do czasu przebywania w domu osób. Te i wiele, wiele czynników mają znaczący wpływ na zmniejszenie kosztów.

pozdrawiam,

nydar1957
Posts: 201
Joined: Sat 02 Apr, 2011

Post by nydar1957 » Fri 03 May, 2013

W zasadzie wszystko ładnie zgodnie z tym co można wyczytać tu i tam. Nie zgodził bym się jedynie z grubościami izolacji na ścianie i dachu. Dodał bym po 10cm jako minimum.
Styropian na posadzce nie chroni przed chłodem a przed ucieczką ciepła.Kierunek przepływu energii jest jeden z cieplejszego do zimniejszego.
Duże okna od południowej strony. To jest powielanie tego co w cieplejszych stronach robią. Na naszej szerokości geograficznej w trakcie sezonu grzewczego słońca jest nic.W bilansie strat i zysków w tym okresie jest znak większości po stronie strat. W lecie natomiast generują problemy z przegrzewaniem pomieszczeń.
W domu pasywnym max. temp. dla podłogówki to 24-25oC dla utrzymania komfortu cieplnego wewnątrz.

woomaa
Posts: 114
Joined: Fri 18 May, 2012

Post by woomaa » Fri 10 May, 2013

Co do przeszkleń - jeśli da się nad oknami okap tak dobrany aby dawał cień od maja-czerwca, to chyba przegrzewanie nie będzie aż tak uciążliwe? Do tego drzewa liściaste od południa i mamy w lecie piękny cień i chłód a zimą te kilkanaście dni słonecznych ogrzewa wnętrze. Tylko wtedy trzeba dać w takim domu jakąś akumulacyjna ścianę naprzeciwko okna albo posadzkę.

nydar1957
Posts: 201
Joined: Sat 02 Apr, 2011

Post by nydar1957 » Sat 11 May, 2013

Cytujesz . A prawda jest taka,że na 200dni sezonu grzewczego masz kilkanaście dni słonecznych.Stąd straty> od zysków.Ale wolna wola.Można w to uwierzyć lub przeanalizować nasłonecznienie i kąt padania promieni w różnych porach roku.

woomaa
Posts: 114
Joined: Fri 18 May, 2012

Post by woomaa » Sat 11 May, 2013

Niestety jeszcze w domu nie mieszkam więc pozostaje cytowanie ;)

nydar1957
Posts: 201
Joined: Sat 02 Apr, 2011

Post by nydar1957 » Sat 11 May, 2013

W takim razie jesteś niewinny. :lol: .Życie zweryfikuje twoją wiarę w komercję .Zwłaszcza portfel.

woomaa
Posts: 114
Joined: Fri 18 May, 2012

Post by woomaa » Sat 11 May, 2013

Czyli najlepszy pasywny to bez okien :twisted:
A na powaznie - ja nie będe dawał przeszkleń na całej ścianie ale dwa okna sa niezbędne - wyjście z salonu na taras i wejście do mojego studia ;)

nydar1957
Posts: 201
Joined: Sat 02 Apr, 2011

Post by nydar1957 » Sat 11 May, 2013

Zrozumiałeś moje słowa zbyt dosłownie.Trzeba wyważyć co się chce.Ortodoksyjną oszczędność ciepła,czy oszałamiający widok z tak przeszklonej ściany.Ja wybrałem widok i kłopoty w lecie(pokonam je).
Studio?Śpiewasz,jesteś artystą ? A może projektujesz?

woomaa
Posts: 114
Joined: Fri 18 May, 2012

Post by woomaa » Sun 12 May, 2013

Robię zdjęcia. Chcę mieć widok i czasem cieplej zimą. Lato pokonam jak Ty.

fergy1
Posts: 5
Joined: Wed 15 May, 2013
Contact:

Post by fergy1 » Wed 15 May, 2013

No cóż - na pewno nazwa dom pasywny jest trochę nadużywana. Bo w końcu trzeba osiągnąć niemal 10x mniejsze użycie energii do ogrzewania a to nie jest łatwo osiągnąć.

User avatar
andstach1
Posts: 80
Joined: Wed 23 Feb, 2011

Post by andstach1 » Thu 16 May, 2013

woomaa wrote:Czyli najlepszy pasywny to bez okien :twisted:
A na powaznie - ja nie będe dawał przeszkleń na całej ścianie ale dwa okna sa niezbędne - wyjście z salonu na taras i wejście do mojego studia ;)
Witam,
Panowie zwolnijcie ... Pasywny nie znaczy bez okien ...
Pragnę przypomnieć, że w domach pasywnych czy kilku litrowych wykonuje się przeszklenia jak największe od strony południowej, pamiętajmy, że w zimie okno to swoistego rodzaju kolektor, nie tylko wprowadzający do pomieszczenia światło ale i również ciepło. Warunkiem tego jest zastosowanie okna (całego wraz z ramą) o odpowiednim współczynniku przenikania cieplnego, aby móc spełnić warunek domu pasywnego czy litrowego.
pozdrawiam.

User avatar
andstach1
Posts: 80
Joined: Wed 23 Feb, 2011

Post by andstach1 » Thu 16 May, 2013

fergy1 wrote:No cóż - na pewno nazwa dom pasywny jest trochę nadużywana. Bo w końcu trzeba osiągnąć niemal 10x mniejsze użycie energii do ogrzewania a to nie jest łatwo osiągnąć.
Witam,
... ale nie jest aż tak ciężko jak by się mogło wydawać...
Podstawy:
1. Bryła budynku (zwarta, bez wykuszy itd),
2. Przeszklenia od strony południowej i jak największe,
3. Jak najmniej okien od strony północnej,
4. Budynek drewniany wykonany zgodnie z technologią,
5. Drewno do budowy domu KONSTRUKCYJNE (suszone komorowo, strugane czterostronnie, fazowane krawędzie) a nie drzewo z lasu - pamiętajmy, że większa wilgotność zmniejsza współczynniki,
6. Ocieplenie dodatkowe (np: przy domu Szwedzkim): zgodnie z zasadą 30/20/30 - podłoga, ściana, strop,
7. Brak mostków termicznych,
8. Wentylacja - działająca w jedną stronę - na zewnątrz :)
9. Odzysk energii, (rekuperacja, pompy ciepła, kolektory słoneczne, wiatraki, itd.)
10. Podliczenie przenikalności zastosowanych materiałów do materiału o najgorszym współczynniku.
.... i wychodzi dom pasywny.
,pozdrawiam.

Daenerys
Posts: 3
Joined: Thu 16 May, 2013
Location: Rzeszów
Contact:

Post by Daenerys » Thu 16 May, 2013

a mnie interesuje to, czy dom pasywny może być drewniany i w budownictwie szkieletowym. Zastanawiam się właśnie nad budową domu szkieletowego, ale chciałabym również by było na wyposażony w urządzenia do ekologicznego wytwarzania energii i regulacji temperatury w domu.

nydar1957
Posts: 201
Joined: Sat 02 Apr, 2011

Post by nydar1957 » Thu 16 May, 2013

Kolego andstach1. Powielasz informacje z obcojęzycznych opracowań. Duże południowe przeszklenia w Polsce są nieporozumieniem w sensie energooszczędności. W ostatnim sezonie grzewczym było po 2-4 dni słoneczne/m-c. Oznacza to ni mniej ni więcej, że dysponowaliśmy 704 godzinami bezsłonecznymi na miesiąc a reszta godzin to non stop słońce.
Ja prosty chłop ledwo piśmienny jestem, ale wychodzi mi że 704 h bez słońca zimą, przyniesie większe straty energii przez szyby niż 16 h słonecznych.
Ostrożniej też bym traktował rekuperatory w układzie WM. Rekuperatory wymuszają wentylację mieszającą, nieefektywną i energochłonną.Rekuperatory nie współpracują z wentylacją wyporową,bo tak małych nie ma.
Bryła budynku. A/V nie jest zbyt istotny o ile uporządkowany jest obieg energii, uwzględniający całościowo zagospodarowanie energii odpadowej generowanej przez dom.
Dodał bym jeszcze pkt.11. Szczelność i jeszcze raz szczelność. I pkt.12. GWC-gruntowy wymiennik ciepła (jedno z nielicznych pasywnych urządzeń energooszczędnych).

User avatar
andstach1
Posts: 80
Joined: Wed 23 Feb, 2011

Post by andstach1 » Fri 17 May, 2013

Widzę, że na wszystkich wątkach chciałbyś udowodnić mi swoją przewagę nade mną.
Potwierdziłem to już w innym wątku, Jesteś najmądrzejszy.
Nie wiem czy ty chłop czy nie, czy piśmienny czy nie ale według Twoich obliczeń wynika, że okna są nie potrzebne ... ale i tu wdarł się mały błąd bo zgodnie z przepisami musi być właściwa ilość światła do wielkości pomieszczenia, no w zasadzie to można zawsze zamontować więcej lamp ...
Odnośnie rekuperacji - poczytaj to co napisałem a w szczególności forum na elektrodzie.
Odnośnie szczelności, polecam słoik bo idealnie szczelnych materiałów budowlanych nie ma. Stosując się do prawidłowych zasad systemu domu szkieletowego, szczelny będzie, a nawet więcej po kilku latach pracy drewna, nie będzie w nim wiał wiatr, bo ma wiatroizolację ...
Proponuję jednak, pisać nie do mnie a do autora, wtedy nie zaśmiecimy wątku takimi polemikami.
, pozdrawiam.

User avatar
andstach1
Posts: 80
Joined: Wed 23 Feb, 2011

Post by andstach1 » Fri 17 May, 2013

Daenerys wrote:a mnie interesuje to, czy dom pasywny może być drewniany i w budownictwie szkieletowym. Zastanawiam się właśnie nad budową domu szkieletowego, ale chciałabym również by było na wyposażony w urządzenia do ekologicznego wytwarzania energii i regulacji temperatury w domu.
Oczywiście TAK!
System szkieletowy sprzyja budowie budynków pasywnych. Jednak do projektu trzeba wprowadzić zmiany, jeżeli ne został opracowany do domu pasywnego. Na ścianę zewnętrzną dołożyć 20cm stropianu (wełny) strop 30cm wełny (dach) podłoga 20 cm styropianu (lub inna ilość innego materiału izolacyjnego spełniającego warunki przenikalności). Zastosować okna wraz z ramami o odpowiedniej przenikalności.
Pozostaje wszystko jeszcze przeliczyć i gotowe.
Do regulacji i kontrolowania temperatury, można zastosować wiele orginalnych rozwiązań, lub pobawić się i wykonać je w większości samodzielnie, lub kupić osobne elementy i złożyć w całość. Wbrew pozorom nie jest to takie trudne. Podstawowe parametry układu powinny zawierać:
- stację pogodową (pomiar prędkości wiatru, temperatury zewnętrznej, wilgotności i opadów deszczu) - koniecznie z wyjściem (rodzaj wyjścia nie istotny, jednak najlepszy jest PWM),
- sterownik programowalny (dobry jest z procesorem Atmega - jeżeli układ wykonujemy samodzielnie z poszczególnych podzespołów) - tzw. płytka testowa
- głowice elektromagnetyczne (do rozdzielaczy podłogówki - lub grzejników)
- czujniki temp. rozmieszczone w pomieszczeniach, nawiewie wentylacji - rekuperacji itd.
- kontraktony otwarcia okien, drzwi, kominka itd,
- instalację do podłączenia
Układ na Atinie programujemy, lub wgrywamy program (dużo gotowych darmowych rozwiązań, lub lepsze odpłatne, nie koniecznie bardzo drogie -napisanie do indywidualnych potrzeb do 200zł).
Podłączamy urządzenia:
- stacje pogodową,
- urządzenia pomiarowe - czujniki temperatury, kontraktony,
- urządzenia sterujące - głowice elektromagnetyczne, pompki CO, pompki rozdzielaczy, rolety elektryczne, itd.
- urządzenia grzewcze i inne - piece CO, pompy ciepła, centrale wentylacyjne czy rekuperacyjne.
W zależności od złożoności systemu i napisanego programu programujemy godziny, temperatury, dni, osobne pomieszczenia, podniesienie i zamknięcie rolet (np. czujnik zmierzchowy) zapalenie oświetlenia i wiele wiele innych ....
pozdrawiam.

nydar1957
Posts: 201
Joined: Sat 02 Apr, 2011

Post by nydar1957 » Fri 17 May, 2013

,,Forum dyskusyjne". Jak sama nazwa wskazuje, miejsce do wymiany poglądów. Piszesz rzeczy z którymi się nie zgadzam. Raz z obliczeń raz z doświadczenia. Mam całą południową ścianę przeszkloną oknami trzyszybowymi i wiem co mówię. Takie okna generują więcej strat jak zysków, choć niewymierny jest z nich widok latem czy zimą.
Nawet jesień ma przez takie okna inny koloryt. Co nie oznacza, że w sensie energetycznym są opłacalne.
Szczelność. Obracasz to w żart ze słoikiem w roli głównej, zamiast wytłumaczyć forumowiczom o co chodzi.
Z twoim ego coś nie teges. Nikt nie chce pokazać swojej przewagi. Trą się tylko poglądy.

worms
Posts: 23
Joined: Tue 03 May, 2011
Location: wytrzasnąć atomówkę

Post by worms » Tue 09 Jul, 2013

andstach1 wrote:Oczywiście TAK!
System szkieletowy sprzyja budowie budynków pasywnych. Jednak do projektu trzeba wprowadzić zmiany, jeżeli ne został opracowany do domu pasywnego. Na ścianę zewnętrzną dołożyć 20 cm styropianu (wełny) strop 30 cm wełny (dach) podłoga 20 cm styropianu (lub inna ilość innego materiału izolacyjnego spełniającego warunki przenikalności). Zastosować okna wraz z ramami o odpowiedniej przenikalności.
Ok - piszemy tutaj o 30/20/30 i piszemy spełniającego warunki przenikalności, a ja spytam jakie to są ? bo przecież wełna może być 0,041, a może być 0,035 to samo styropian (0,038 lub 0,031) rozumiem, że im niższy tm lepszy, lecz przecież nie zastosuje wełny isover multimax 30 (0,030) bo mnie po prostu na nią nie stać (nie wiem w ogóle kogo stać) a może kolego podasz przykład, wzór dla szkieleciaka jak obliczyć współczynnik przenikania ciepła przez przegrodę (ścianę) zewnętrzną... tyczy się to dofinansowaniu NF40, gdzie I, II i III strefa klimatyczna 0,15 IV i V strefa klimatyczna 0,12 (może nie do końca umiem wytłumaczyć o co mi chodzi... - kiedy będę wiedział, że spełniam owe wymagania - bo wtedy mogę świadomie decydować np. z jaką lambdą kupować wełnę, a nie opierać się na jak najlepszej i zastanawiać, czy się uda sięgnąć 0,12 czy nie....
"Wszystko jest trudne nim stanie się proste..." Fuller

koziemleko
Posts: 3
Joined: Thu 11 Jul, 2013

Post by koziemleko » Thu 11 Jul, 2013

Fajnie, że pojawil sie taki watek bo nie wiedzialam co to jest, a mysle ze to przydatna informacja:)
Budujemy dom...

tomek s
Posts: 1
Joined: Sat 13 Jul, 2013

Post by tomek s » Sat 13 Jul, 2013

W Norwegii ściana zewnętrzna domu pasywnego to;
- ściana konstrukcyjna 150 mm,
- wełna 50 mm,
- ściana konstrukcyjna 100 mm,
- paroizolacja,
- łaty 50x50 mm + wełna 50 mm, warstwa do instalacji.

maja40790
Posts: 3
Joined: Tue 13 Aug, 2013
Contact:

Post by maja40790 » Thu 15 Aug, 2013

Noo to jest zupełnie inny sposób ocieplania, a kto jak kto ale kraje północy to się znają na ogrzewaniu i na stratach energii

drewnianytomek
Posts: 4
Joined: Mon 11 Nov, 2013
Contact:

Post by drewnianytomek » Mon 11 Nov, 2013

Domy pasywne są modne w dzisiejszym świecie patrzenia na ekologię. Można powiedzieć, że cechy domu pasywnego posiada każdy dom drewniany, kanadyjski czy inne. Sama technologia oparta na drewnie jest już bardziej ekologiczna niż domy drewniane. Dalsze szczegółowe rzeczy w domu plus elementy dodawane wzmacniają to znaczenie. W zależności od kraju jednak domy pasywne mają technologicznie pewne ramy projektowe.

danielaproszek
Posts: 3
Joined: Mon 03 Mar, 2014

Re: Co znaczy hasło "dom pasywny"?

Post by danielaproszek » Mon 03 Mar, 2014

Wojciech Nitka wrote:Dziś hasło "dom pasywny" staje się modne i bardzo popularne, a do tego używane w wielu wzniosłych hasłach reklamowych.
Co znaczy "dom pasywny"? Kiedy można, a kiedy nie powinno się nadużywać tego nazewnictwa?
Zapraszam do dyskusji.
Dom pasywny to energooszczędne budownictwo, jest przeznaczony dla osób świadomych słowa ekologia, które dbają o środowisko - a tak naprawdę myślę, że niedługo będzie to standard w budownictwie, sama chce mieć taki dom :) informację o budownictwie domów pasywnych znalazłam na stronie http://domy.procyon.com.pl/dom-pasywny znajdują sie tam sporo przydatnych informacji ;)

Martin5
Posts: 158
Joined: Mon 27 Jan, 2014

Post by Martin5 » Mon 03 Mar, 2014

Wszyscy wyliczają tak samo: dom pasywny jest tak drogi w konstrukcji, że dodatkowe koszty nigdy nie zwrócą się w postaci oszczędności na ogrzewaniu.
Nie ma więc tu mowy o ekologii. Można jedynie mówić o kolejnej dziedzinie życia, w którą wepchnęli się urzędnicy ze swoimi cennymi radami i nakazami.
Podobnie jak coraz ostrzejsze normy podnoszą ceny samochodów (oraz ich awaryjność) tak coraz większe zaostrzenia przy budowie domów powodują, że domy nie będą tanieć (a powinny, bo obecnie są chorendalnie drogie). Kto na tym zyskuje? SYSTEM. Czyli urzędnicy żerujący na ludziach.

kowalsky
Posts: 2
Joined: Sun 30 Mar, 2014
Contact:

Post by kowalsky » Sun 30 Mar, 2014

Żeby jakiś dom mógł być określony mianem pasywnego musi spełnić określone wymagania (tak, jak wylistował to @andstach1), kiedy spełni te oczekiwania, może starać się o certyfikat, dzięki czemu prawnie nazywany jest pasywnym.

maratonczyk7
Posts: 3
Joined: Tue 01 Apr, 2014
Contact:

Post by maratonczyk7 » Tue 01 Apr, 2014

Może i masz rację Martin5. Ciężko jest zaoszczędzić na takim domu względem normalnej budowy. Koszta i koszta i jeszcze raz koszta

heisemberg
Posts: 1
Joined: Thu 22 Jan, 2015

Re: Co znaczy hasło "dom pasywny"?

Post by heisemberg » Thu 22 Jan, 2015

Tak czytam wypowiedzi na forum dotyczące domów pasywnych i muszę przyznać ze coraz bardziej jestem zainteresowany tematem. Przymierzam się do budowy moje własnego domu, dlatego dziękuję wszystkim użytkownikom za cenne informację.

Karaś
Posts: 23
Joined: Tue 18 Feb, 2014

Re: Co znaczy hasło "dom pasywny"?

Post by Karaś » Wed 25 Mar, 2015

Życzę sukcesów, jak coś ruszy daj znać w temacie.

edytakula79
Posts: 5
Joined: Tue 24 Mar, 2015

Re: Co znaczy hasło "dom pasywny"?

Post by edytakula79 » Mon 30 Mar, 2015

dziekuje wszystkim forumowiczom za cenne informacje... rozwarze wybudowanie tego typu domu :)

JustynaWagner
Posts: 10
Joined: Fri 10 Apr, 2015

Re: Co znaczy hasło "dom pasywny"?

Post by JustynaWagner » Fri 10 Apr, 2015

Przecież nawet na wikipedii można znaleźć definicję.

gumka1985
Posts: 2
Joined: Sat 11 Apr, 2015

Re: Co znaczy hasło "dom pasywny"?

Post by gumka1985 » Sat 11 Apr, 2015

Ja tez dziękuję za wyjaśnienie mi tego hasła, dzięki i pozdrawiam :D



Post Reply

Return to “Wymagania techniczno-montażowe dla domów pasywnych o konstrukcji drewnianej”