Szkieletowy dom prawie pasywny - krok po kroku

Techniczne aspekty domów pasywnych o konstrukcji drewnianej
konrads
Posty: 1
Rejestracja: czw 18 gru, 2014

Szkieletowy dom prawie pasywny - krok po kroku

Post autor: konrads » pt 19 gru, 2014

Witam Państwa,

To mój pierwszy post i mam nadzieję nie ostatni :)
Nazywam się Konrad, l. 35, w najbliższym roku-dwóch chciałbym razem ze swoją żoną rozpocząć budowę domu w technologii szkieletowej.
Miejsce budowy - Kobyłka pod Warszawą, działka niewielka ok. 450 m.kw. z mediami prąd, woda miejska i kanalizacja.
Technologia szkieletu przekonuje nas w 100%, jednak ze względu na małą popularność takich domów, boimy się popełnić większych błędów.
Ponieważ zapewne nie będziemy mieli szansy budować kolejnych domów, więc przygodę z jego planowaniem rozpocząłem odpowiednio wcześniej, i od około roku czytam różne fora budowlane itp. Kupiłem też książkę założyciela tego forum (pana W. Nitki) ale jak to czasami bywa w takich przypadkach, to niestety im więcej czytam, tym mniej wiem, a poza tym z rozumieniem niektórych spraw technicznych mam spory problem.

Założeniem jest dom blisko pasywny, a przynajmniej parametrami przegród zewnętrznych..
Dom jak najmniej obsługowy (wszystko na prąd) i tani w budowie.

Ogólna koncepcja:
- oczywiście szkielet drewniany (drewno suszone, strugane itd)
- wymiary zewnętrzne 8 x 13, wewnętrzne 7 x 12 (przyjęte orientacyjnie pół metra ściany zewnętrznej)
- parter + pełne piętro + kawałek poddasza
- wygląd "nowoczesnej stodoły"
- żadnych balkoników, wykuszy, lukarn a przede wszystkim bez kominów!
- zdecydowanie przekonuje nas fundament typu crawl space


System ogrzewania + cwu:
- kable grzejne pod płytkami (czyli prawie wszędzie) + sterowanie w każdym pomieszczeniu
- pompa ciepła powietrze-powietrze zwana popularniej klimatyzatorem (zapewne LG model H09AK lub inny z grzaniem w niskich temp. i wysokim COP)
- powietrzna pompa ciepła cwu np. immerwater 150l
- oczywiście wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła

Okna:
- budynek ze względu na malutką działkę nie może być idealnie na południe, okna będą tylko od strony południowo-wsch (dwa okna) i południowo-zachodniej (sześć okien),
- pozostałe dwie ściany ślepe (bez okien będzie tylko łazienka na piętrze, ale nie przeszkadza nam to)
- okna oczywiście "pasywne" czyli pakiet szybowy min. 0,6-0,5..
- bardzo zaciekawił mnie pomysł umieszczenia samych pakietów szybowych w xps (zaczerpnięte z innego forum) - tylko nie wiem, czy taki pomysł wypaliłby w domu szkieletowym? Generalnie żona wyraziła wstępną aprobatę, że w naszym domu wystarczy tylko otwierane wyjście na taras i drzwi wejściowe, ale tylko w przypadku samych pakietów szybowych (okna "bez ramki"). Jeżeli miałyby być fixy, to już mają być otwierane.

Przekrój ściany/elewacja
Założyłem grubość ściany zewnętrznej 50 cm, mieszkam teraz w kamienicy grubość ściany 60 cm więc przyzwyczajenie bierze górę
od zewnątrz:
1) najchętniej: wpadły nam w oko płyty drzazgowo-cementowe (CETRIS -> http://www.cetris.cz/pl/)
ewentualnie: modrzew
2) pustka
3) wiatroizolacja
4) wełna 2 x 10 cm
5) konstrukcja + wełna 15 cm
6) płyta MFP
7) paroizolacja
8 ) ruszt (na kabelki itp) wełna 10 cm
9 ) płyty kartonowo-gipsowe (być może dwie warstwy, chcę za wszelką cenę uniknąć spękań, czy da się tego uniknąć?)

Ponieważ teren na budowę już jest, więc powoli przymierzamy się do zlecenia architektowi wykonania indywidualnego projektu.

I tutaj kilka pytań:
- czy doświadczeni forumowicze mogliby przedstawić ewentualne wady/modyfikacje założeń wymienionych powyżej?
- jakie wady ma crawl space?
- chcielibyśmy na parterze "open space" - czy przy szerokości budynku 8 metrów jest to wykonalne np. drewnem kvh tylko na stropy?
- czy jeśli użyjemy w ścianie płyt mfp na pióro-wpust to paroziolacja jest konieczna? czy lepiej normalne płyty mfp + paroziolacja?
- czy ktoś korzystał z płyt drzazgowo-cementowych jako elewacja? kładą to nawet na dach.. fajnie to wygląda i nie jest drogie.
- czy w domu szkieletowym jest sens montować okna "w warstwie ocieplenia"?
- koncepcja wodnej podłogówki + pompa ciepła p-w np. panasonic aquarea monoblok 5kw w bardzo ciepłym domu szkieletowym jakoś nas nie przekonuje.. czy może niesłusznie? trzeba by jeszcze dokupić klimę na lato, co dodatkowo podraża koszty inwestycyjne..

I najważniejsze pytanie:
- komu można zlecić projekt takiego indywidualnego domu? czy są "polecani" odważni architekci nie bojący się więcej niż 20cm warstwy ocieplenia i nowych pomysłów? :)

Chciałbym opisywać krok po kroku wszystkie działania związane z budową takiego domu, oczywiście razem ze zdjęciami itp.
Będę wdzięczny za każdą okazaną pomoc.


MajorDamage
Posty: 75
Rejestracja: pt 31 sty, 2014

Re: Szkieletowy dom prawie pasywny - krok po kroku

Post autor: MajorDamage » ndz 05 cze, 2016

Witam,
Układ przekroju ściany ok. Jednak ponieważ chcesz uzyskać parametry pasywne powinieneś do systemu wprowadzić układ mieszany izolacji dodając izolację refleksyjną zamiast wewnętrznej warstwy wełny pod płytą g/k, która zastąpi jednocześnie paroizolację i zadziała jak refleks dla powietrza wewnątrz pomieszczenia, czy to ciepłego (w zimie) czy chłodnego (w lecie). Stosuję ten układ w przekrojach energooszczędnych i wypada rewelacyjnie. Oczywiście przemyśl stosowanie wełny mineralnej/skalnej, znacznie lepsza będzie wełna drzewna (w matach lub nadmuchu- nie wierz w bzdury, że osiada) I mówię tu o wielowarstwówce (4AL+podwójna ochrona bąbelkowa) a nie o marketowej podróbce. Na poszycie (przed wiatroizolacją od strony wewnętrznej) zastosuj płytę MFP 12-15mm. Co do płyt g/k to wystarczy jak zamotujesz płyty GKF i GKFI (są sztywniejsze) i łączenia wykonasz systemowo z fizelinką i taśmą amerykanką. Oczywiście możesz wydać więcej kasy i położyć siatkę z włókna szklanego po całości na białym, drobnoziarnistym kleju + taśmy amerykanki w narożach ale wtedy dochodzi położenie gładzi. Ale tak też się robi. Kwestia ceny. Ogrzewnie kablami odpada na tzw."pełzającej podłodze" chyba, że wzmocnisz strop podwóją płytą MFP i wylejesz miksokreta. A maty elektryczne kosztują. Lepiej pomyśleć o ogrzewaniu podczerwienią w takim przypadku. Okna zamontuj w połowie warstwy zewnętrznej izolacji i konstrukcji budynku. Oczywiście z taśmami paroizolacyjnymi i rozprężnymi. Nie tylko pianką. Daruj sobie też wkładanie wełny w ścianki wewnętrzne. Dźwięki stłumisz (bo nigdy nie wyeliminujesz całkowicie) izolując taśmami dylatycyjnymi okładzinę, która przecież jest tutaj membraną. Na upartego zastosuj tam też refleks i z głowy (taniej). Co do architekta to o takich specjalistów baaaardzo trudno i lepiej wspomóc się zatrudniając koordynatora, który doradzi i dopilnuje generalnego wykonawcę (nie wierz w tzw."kierowników". Kosztuje to ok.8tys ale warto. Ps. "kabelki" prowadzi się w warstwie konstrukcji. I nie trzeba w rurkach. Po co się denerwować... Pozdrawiam

Tomi
Posty: 9
Rejestracja: ndz 30 paź, 2016

Re: Szkieletowy dom prawie pasywny - krok po kroku

Post autor: Tomi » pt 16 gru, 2016

Przy montażu okien nie zapomnij o panelach podokiennych, bo bez nich nie uda ci się uzyskać zadowalającego efektu,w postaci ograniczenia ucieczki ciepła na zewnątrz.


ODPOWIEDZ

Wróć do „Wymagania techniczno-montażowe dla domów pasywnych o konstrukcji drewnianej”