Czym grzejecie swoje szkieleciaki?

Instalacje elektryczne, wodno-kanalizacyjne i ...wszystkie inne.
Post Reply
MC
Posts: 26
Joined: Tue 17 May, 2011
Location: Blachownia
Contact:

Czym grzejecie swoje szkieleciaki?

Post by MC » Mon 24 Sep, 2012

Witam,
czym ogrzewacie swoje szkieleciki ? i jak to się sprawuje? Ja planuję u siebie prąd + kominek (parter 70m, poddasze w późniejszym etapie 40 m).
Tylko się zastanawiam, czy zwykłe konwektory, czy lepiej kable grzejne w podłodze? Czy jest sens w szkieleciku akumulować ciepło w podłodze w II taryfie ?
A może promienniki podczerwieni?


MC
Posts: 26
Joined: Tue 17 May, 2011
Location: Blachownia
Contact:

Post by MC » Mon 26 Nov, 2012

Czy może tu na forum jest ktoś, kto ma w swoim domu szkieletowym ogrzewanie podłogowe w wylewce (najlepiej elektryczne - kable grzewcze).
Proszę o opinie jak to się sprawdza?

nydar1957
Posts: 201
Joined: Sat 02 Apr, 2011

Post by nydar1957 » Mon 26 Nov, 2012

Akumulacja ciepła w wylewce to nie jest zbyt dobry pomysł. Będziesz miał tej wylewki 6-7 ton ,a przy tej ilości masy akumulacyjnej możesz zmagazynować 3-6 kWh energii cieplnej(w ramach komfortu). Jakie masz zapotrzebowanie na ciepło.Na ile to ci starczy?Szkielety nie magazynują ciepła,więc trzeba dostarczać mało,ale ciągle.
Niestety mam wodne,więc nie doradzę w zakresie elektrycznych.Chociaż uważam ,że mają sens,ale w domach bardzo energooszczędnych.Rozważył bym też jakąś alternatywę,bo zimą czasami śnieg zrywa trakcję.

MC
Posts: 26
Joined: Tue 17 May, 2011
Location: Blachownia
Contact:

Post by MC » Tue 27 Nov, 2012

Dzięki za zainteresowanie tematem. Właśnie tego się obawiam czy ładowanie ogrzewania akumulacyjnego na siłę do domku, który tak naprawdę akumulacji nie ma, jest dobrym pomysłem.
Jeśli chodzi o wylewkę to planowałem około 7 cm, przy domku 70m2 na parterze to jest 10-11 ton.
OZC na razie robiłem na własną rękę, ale chyba oddam do jakiegoś fachowca. na razie na sam parter 72 m2 dostałem wyniki:
Roczne zapotrzebowanie na ciepło do ogrzewania Q!-h!=: 9,57 GJ/rok
Roczne zapotrzebowanie na ciepło do ogrzewania Q!-h!=: 2659 kWh/rok
Wskaźnik sezonowego zapotrzebowania na ciepło EA: 133,3 MJ/(m!+2!=·rok)
Wskaźnik sezonowego zapotrzebowania na ciepło EA: 37,0 kWh/(m!+2!=·rok)
Wskaźnik sezonowego zapotrzebowania na ciepło EV: 50,3 MJ/(m!+3!=·rok)
Wskaźnik sezonowego zapotrzebowania na ciepło EV: 14,0 kWh/(m!+3!=·rok)

Ściana zewnętrzna 0,14 (tynk, styropian 10cm, osb, wełna 15cm (0,33), osb, kartongips)
Strop 0,136 (kartongip, wełna 23 cm (0,33), osb)
podłoga 0,166 (piasek 40cm, styropian 10 cm, płyta fundamentowa, styropian 10 cm, wylewka 7 cm)

A jeśli chodzi o o alternetywę to generalnie robię kominek z DGP. I w zasadzie to ma być główne źródło ciepła (puki się nie znudzi :))

nydar1957
Posts: 201
Joined: Sat 02 Apr, 2011

Post by nydar1957 » Tue 27 Nov, 2012

A ten styropian na zewnątrz szkieletu to będziesz kleił,czy ryflowany?

MC
Posts: 26
Joined: Tue 17 May, 2011
Location: Blachownia
Contact:

Post by MC » Wed 28 Nov, 2012

Będzie to robił generalny wykonawca, ale z tego co się orientuje to jest klejony i kołkowany.
Aczkolwiek można się dogadać inaczej, bo widziałem jak u kogoś robił z wiatroizolacją i styropianem ryflowanym. No ale to zapewne podnosi koszt.

toja
Posts: 451
Joined: Sun 04 Mar, 2012

Post by toja » Wed 28 Nov, 2012

MC a jak wyliczyłeś dla podłogi na gruncie 0,166 ?
Ciekawi mnie jakie wartości obliczeniowe lambdy przyjąłeś dla styropianu ściśniętego konstrukcją i obciążeniem użytkowym itd ?
Pomijając fakt, że nie jest sprzedawany w Polce styropian, który ma dopuszczenie do stosowania jako materiał konstrukcyjny (pod fundamentem budynku). Ale niech tam, kupisz jakiś kosmiczny materiał, ale jak policzyłeś jego obliczeniowe parametry cieple pod obciążeniem i wilgocią ?

MC
Posts: 26
Joined: Tue 17 May, 2011
Location: Blachownia
Contact:

Post by MC » Wed 28 Nov, 2012

Powiem tak. Akurat podłogę mam najbardziej na pałę policzoną. Ponieważ jest to płyta fundamentowa ale o niejednorodnym przekroju, a do tego z różnym styropianem.
Nie jestem budowlańcem, ale z tego co spamiętałem to ma być pod całością płyty styropian ESP, a pod obrzeżem i ścianami nośnymi (gdzie będą jakieś specjalne zbrojenia i grubszy fundament - wieńce czy coś) ma być XPS.
i chyba grubszy niż pod pozostałą częścią płyty.
Ten styropian ma być na poduszce z piasku/pospółki 30-50 cm (ma być tylko zdjęty humus i cały budynek podniesiony ponieważ są wysoko wody gruntowe). Pod piaskiem ma być jakaś folia i zdaje się że między piaskiem i styropianem też. Płyta jak wspominałem będzie miała różną grubość, w środku - na płycie - pod wylewkę chcę dać 10 cm styropianu i na to wylewka, a na wierzch to już panele w większości i trochę płytek.

Obliczenie w programie OZC zamieszczam w załączniku. Jeśli założenia są błędne to proszę o poradę.
Attachments
podłoga.jpg

MC
Posts: 26
Joined: Tue 17 May, 2011
Location: Blachownia
Contact:

Post by MC » Wed 28 Nov, 2012

Taki przykładowy przekrój płyty znalazłem na necie.
Z tym że to jest przykład pod budownictwo stacjonarne. U mnie "pogrubienia" płyty miały by mieć 25 cm, sama płyta 15 cm , podbudowa 30-50 cm no i dodatkowo pod podbudową geowłóknina. Z tymi foliami to coś chyba namieszałem :)
Attachments
płyta ecotherm.jpg

toja
Posts: 451
Joined: Sun 04 Mar, 2012

Post by toja » Wed 28 Nov, 2012

MC wrote:U mnie "pogrubienia" płyty miały by mieć 25 cm, ...
???
To jakiej wysokości będzie cokół ? i na jakiej głębokości posadowienie ?
Moim zdaniem 30 + 35 = 65 cm - minimum ! i nie zamierzam dyskutować na ten temat (z góry przepraszam za megalomanię).
Ale mówiliśmy o izolacji termicznej. Czyli woda gruntowa jest na gł. 40 cm i będziesz dodatkowo robił podsypkę z piasku. No to tak: piasek silnie podciąga wodę kapilarnie więc choćby z tego względu styropian traci 50% dokładając coś na ściśnięcie, to po 5 latach dla deklarowanej lambdy na poziomie 0,04 założyłbym 0,12 (ile dokładnie, nie mam pojęcia, ale w dopuszczeniu tych XPS-ów i EPS-ów jako konstrukcji nośnej musi być to opisane).

MC
Posts: 26
Joined: Tue 17 May, 2011
Location: Blachownia
Contact:

Post by MC » Wed 28 Nov, 2012

toja wrote:
MC wrote:U mnie "pogrubienia" płyty miały by mieć 25 cm, ...
???
To jakiej wysokości będzie cokół ? i na jakiej głębokości posadowienie ?
Moim zdaniem 30 + 35 = 65 cm - minimum ! i nie zamierzam dyskutować na ten temat (z góry przepraszam za megalomanię).
Nie bardzo rozumiem o czym piszesz. Firma która ma ten fundament robić, specjalizuje się w fundamentach pod szkody górnicze i robią tego naprawdę dużo rok w rok.
myślę że będą wiedzieli co i jak
toja wrote: Ale mówiliśmy o izolacji termicznej. Czyli woda gruntowa jest na gł. 40 cm i będziesz dodatkowo robił podsypkę z piasku. No to tak: piasek silnie podciąga wodę kapilarnie więc choćby z tego względu styropian traci 50% dokładając coś na ściśnięcie, to po 5 latach dla deklarowanej lambdy na poziomie 0,04 założyłbym 0,12 (ile dokładnie, nie mam pojęcia, ale w dopuszczeniu tych XPS-ów i EPS-ów jako konstrukcji nośnej musi być to opisane).
Woda gruntowa jest jest na 100 cm i w odwiercie a poziom w odwiercie ustala się na 50 cm.
humusu jest około 25 cm.
Ja to widzę tak, że po zdjęciu humusu w jego miejsce trafi podbudowa, piasek gruby zagęszczany warstwami. średnio grubość warstwy będzie miała 40 cm (w sumie woda będzie jakieś 65 cm pod styropianem. I zapewne będzie ta wymiana z 1 lub 1,5 metra poza obrys budynku. pod podbudową będzie geowłóknina. na podbudowę trafi styropian 12 cm ESP a tam gdzie są obrzeża i ściany nośne (grubsza część płyty) 10 cm XPS. Na to folia i płyta betonowa. cokół ocieplony około 6 cm. no i dalsza część to już wewnątrz budynku. 10 cm styropianu pod wylewką, folia i wylewka.
Wracając do tego styropianu, to nawet jak zmienię jego parametry na 0,12 to się robi przenikalność podłogi 0,201 a w całości zmienia się Wskaźnik sezonowego zapotrzebowania na ciepło EA: z 37,0 kWh/(m2*rok) na 43,3 więc suma sumarum niewiele.

A tego styropianu będzie 12 a nie 10 pod płytą, więc jeszcze mniej.

toja
Posts: 451
Joined: Sun 04 Mar, 2012

Post by toja » Thu 29 Nov, 2012

Nie rozumiesz o czym piszę? Spróbuję wyjaśnić:
37 na 43,3 to o 17% większe koszty ogrzewania, ale to Twoja sprawa.
Jednak grubość izolacji na prezentowanych przez Ciebie rysunkach nie wynika tylko z konieczności ograniczania kosztów ogrzewania. Pod ławami ( bo w zasadzie masz płytki fundament ławowy, a nie płytowy) i wokół nich izolacja termiczna jest układana w celu zabezpieczenia posadowienia przed wysadziną mrozową. Zachowując dotychczasową logikę naszej dyskusji należy więc zwiększyć grubość tej izolacji do 30 cm, stosując "moją" wartość obliczeniową lambdy !?
Powyższe manipulacje nie mają realnego sensu ponieważ - dalej nie mamy wiarygodnych danych co do stosowanych materiałów.
Podaj proszę nazwę i producenta izolacji, którą zastosujesz jako materiał konstrukcyjny, zapytam go o jej (izolacji) parametry cieplne i wytrzymałościowe i ich wpływ na bezpieczeństwo konstrukcji. Skoro zajmuje się tym firma budująca na szkodach górniczych nie powinno to sprawiać problemów - chyba, że takiego materiału nie znają ?

MC
Posts: 26
Joined: Tue 17 May, 2011
Location: Blachownia
Contact:

Post by MC » Thu 29 Nov, 2012

W takim układzie to chyba lepiej dołożyć 5 cm pod wylewką niż 20 pod fundamentem. A jeszcze w szkielecie gdzie mam elewację ocieploną 10 cm to cokołu nie ocieplę bardziej niż 6-7 cm. w takim układzie 30 cm pod płytą traci całkiem sens moim zdaniem.

toja
Posts: 451
Joined: Sun 04 Mar, 2012

Post by toja » Fri 30 Nov, 2012

MC wrote:W takim układzie to chyba lepiej dołożyć 5 cm pod wylewką niż 20 pod fundamentem.
Twój wniosek jest słuszny i tutaj jest pies pogrzebany. Takie "zwykłe" styropiany pod "płytami" przy wysokiej wodzie gruntowej, ściśnięte ciężarem budynku, oblepione zaczynem cementowym wyciekającym z betonu mają niewielkie znaczenie termoizolacyjne. Po co więc są ? To jest zwykły szalunek tracony, który umożliwia w najtańszy sposób wykonanie cieńszej warstwy "płyty".
Inna sprawa jest z izolacją oznaczona na rysunku XPS F-50. Ona pełni funkcje izolacyjną oraz konstrukcyjną i do takiego zastosowania musi być dopuszczona odpowiednimi zgodnie z obowiązującymi przepisami. Jeżeli ktoś ma jednak zamiłowanie do obchodzenia przepisów - nazwę to inaczej - będzie miała zagwarantowane utrzymanie właściwości cieplnych i nośnych przez cały okres eksploatacji budynku.
A tak przy okazji co to za materiał oznaczony XPS F-50? Co oznacza te F-50 ? Bo jeżeli to jest porównywalne z CS50 to taki materiał nie nadaje się do niczego. Dlatego spróbuj dowiedzieć od wykonawcy dokładnie: oznaczenia i producenta tych materiałów.

MC
Posts: 26
Joined: Tue 17 May, 2011
Location: Blachownia
Contact:

Post by MC » Fri 30 Nov, 2012

zapewne miało być F-500 czyli coś takiego:http://domenergooszczedny.eu/product.php?id_product=569
pewnie literkę zjadło.

Ale temat tego fundamentu na razie wstrzymany przez mojego projektanta, ponieważ stwierdził że to kompletnie nie ma sensu i trzeba zrobić najnormalniejszą w świecie płytę, bez żadnych pogrubień (płytkich ław) i cudów wianków :) Będzie też niby nieco taniej.
Niestety obawiam się, że XPS-em pod całą płytą może być problem. Z tego co przeglądałem oferty na internecie to chyba wszystkie większe firmy od płyt ładują ESP.
A wracając do ogrzewanie podłogowego (akumulacyjnego) w szkielecie. Szukam kogoś kto ma takie coś zrobione i sprawdził na własnej skórze czy to się sprawdza.
Na razie znalazłem jedną osobę. Ale ma kable nie w wylewce tylko w warstwie kleju pd płytkami. no i to jest jego pierwszy seson. Na razie mieści się w II taryfie, a zużycie prądu jest małe . no ale tez co wieczór rozpala kozę.
Dopiero jak przyjdą prawdziwe mrozy to się okaże.

vwgarb
Posts: 6
Joined: Sat 24 Oct, 2009

Post by vwgarb » Sun 16 Dec, 2012

Hey ja mam zrobione ogrzewanie podłogowe(alupex w wylewce) na parterze w łazience w kuchni, przedpokoju, wiatrołapie i pod dużym oknem w salonie, dodatkowo mam pozakładane kaloryfery + rozprowadzenie ciepła z kominka ale tylko grawitacyjnie. Co do ogrzewania mieszkamy już 3-cią zimę (było nawet -36 st) i jest bardzo ciepło. Powiem ci tak na parterze podłogówki spisują się rewelacyjnie a w szczególności na wiatrołapie (sucho i ciepłe buty z rana). Na parterze kaloryfery mam pozamykane termostatami a pootwierane mam tylko na górze.
Powiem tak nie chciałem robić podłogówki ale kolega mnie namówił i jestem jemu bardzo wdzięczny.

volcom0
Posts: 1
Joined: Tue 18 Dec, 2012

Post by volcom0 » Tue 18 Dec, 2012

Posiadam ogrzewanie podłogowe ale nie jestem jakoś mega zadowolony z rachunków. Słyszłem że dobre są kotły kondensacyjne. Cena nie jest taka wysoka a dzięki temu zjawisku właśnie kondensacji mniej energii "ucieka" co daje ową oszczędność.

Yaro
Posts: 2
Joined: Wed 03 Oct, 2012
Location: Katowice

Post by Yaro » Sun 30 Dec, 2012

Witam
Odświeżę temat, mam zamiar wybudować w przyszłym roku szkieletowca Z4. I zastanawiam się nad ogrzewaniem kominkiem + powietrzna pompa ciepła (pompa typu powietrze-woda) mam prośbę do użytkowników tego typu pompy (o ile tacy tu są) o podzielenie opinią na jej temat jak się to sprawuje.

MC
Posts: 26
Joined: Tue 17 May, 2011
Location: Blachownia
Contact:

Post by MC » Tue 02 Apr, 2013

toja wrote:
MC wrote:W takim układzie to chyba lepiej dołożyć 5 cm pod wylewką niż 20 pod fundamentem.
A tak przy okazji co to za materiał oznaczony XPS F-50? Co oznacza te F-50 ? Bo jeżeli to jest porównywalne z CS50 to taki materiał nie nadaje się do niczego. Dlatego spróbuj dowiedzieć od wykonawcy dokładnie: oznaczenia i producenta tych materiałów.
Ok ten XPS to jest głównie finnfoam, i trochę ROOFMATE™ SL-A.
A wracając do ogrzewania podłogowego w szkielecie. Na razie są 2 opinie. Jedna jak najbardziej za, a druga tak nie bardzo :)
Mnie głównie interesuje to czy dam radę z wylewce zakumulować tyle ciepła aby można było grzać tylko w II taryfie elektrycznej?
W budynkach tradycyjnych z podłogówką, jednak ciepło akumuluje się też mimo wszystko w ścianach. W szkielecie tego już nie będzie. Dlatego mam obawy.
Wylewkę będę robiło tak czy inaczej, dlatego tez mnie kusi zatopić w niej kable grzewcze - koszt w sumie nie dużo większy niż grzejniki elektryczne konwektorowe. Ale obawiam się że to nie będzie dobre rozwiązanie przy szkieleciku.



Post Reply

Return to “Instalacje - wymagania techniczno-montażowe dla domów z drewna”