Wykonanie podbudowy pod płytę
Wykonanie podbudowy pod płytę
Witam
Proszę o pomoc oraz informację jak nalezy wykonać podbudowę pod płytę fundamentową - grunty typu iły, gliny
Jak zabezpieczyć podbudowę przed kolmatacją - zamuleniem jeśli podbudowa wykonana jest z materiału typu kliniec ??? czy jest taka konieczność ???
Czy zastosowanie geowłókniny jest konieczne ?
Czy system odwodnienia jest konieczny ?
Jaka powinna być głębokość wykonania obrusu zew / w projekcie mam 1,0 m/
Obawiam się, że wykonanie podbudowy w przypadku gliny, iłów powinno być głębsze jeśli nie ma możliwości odwodnienia podbudowy / oczywiście pod warunkiem gdy poziom wód gruntowych jest niższy niż 2,0 m/ jeśli tak to jaka głębokość wykonania wykopu oraz wymiany gruntu po obrusie zew.
Dziękuje, Paweł.
Proszę o pomoc oraz informację jak nalezy wykonać podbudowę pod płytę fundamentową - grunty typu iły, gliny
Jak zabezpieczyć podbudowę przed kolmatacją - zamuleniem jeśli podbudowa wykonana jest z materiału typu kliniec ??? czy jest taka konieczność ???
Czy zastosowanie geowłókniny jest konieczne ?
Czy system odwodnienia jest konieczny ?
Jaka powinna być głębokość wykonania obrusu zew / w projekcie mam 1,0 m/
Obawiam się, że wykonanie podbudowy w przypadku gliny, iłów powinno być głębsze jeśli nie ma możliwości odwodnienia podbudowy / oczywiście pod warunkiem gdy poziom wód gruntowych jest niższy niż 2,0 m/ jeśli tak to jaka głębokość wykonania wykopu oraz wymiany gruntu po obrusie zew.
Dziękuje, Paweł.
-
- Posts: 321
- Joined: Thu 28 Jan, 2010
- Contact:
Witam, przyznam ze nie bardzo rozumiem pytania. Jesli chodzi ci o plyte fundamentowa to w tym przypadku nie istnieje podbudowa poniewaz jest usadowiona na gruncie. Robi sie to w ten sposob ze zbiera sie mieka warstwe ziemi nastepnie daje sie stabilizator grubosci zaleznej od wykopu (nalezy pamietac ze plyta powinna byc nad poziomem gruntu jesli jest to budynek bez podpiwniczenia). Potem sie go ubija i na to nastepuje wylanie plyty, mozna tez uzyc magrone (jest to rzadki beton na bazie stabilizatora ) wylewa sie okolo 10 cm, jezeli jest to plyta pod piwnice i znajduje sie ponizej wod gruntowych nalezy przed wylaniem plyty zastosowac wloknine niewiem czy mozna ja nabyc w Polsce jest to specjalna wykladzina nie przepuszczajaca wilgoci, ktora pod wplywem ciezaru plyty pecznieje. Nalezy w tym przypadku rowniez zabezpieczyc sciany do wysokosci wod gruntowych, trzeba tez pamietac o drenazu wokol plyty, nie wiem czy chodzilo ci o to czy tez moze pytales o fundamenty i plyte podlogowa.
podbudowa pod płytę
Witam Pana, dziękuję za zainteresowanie się moim postem
Temat dotyczy wykonania podbudowy pod płytę fundamentową pod lekkie budownictwo szkieletowe
W projekcie sposób wykonania płyty to
- ściągniecie warstwy humusu
- wykonanie wykopu o głębokości 1,0 m po obrysie zew - szerokość wykopu 40 cm od strony wew pod katem około 45 stopni
- wykonanie podbudowy wypełnieniu wykopu materiałem typu kliniec oraz właściwym zagęszczeniu
Podbudowa powinna być wykonana ponad 10 cm ponad poziom 0
- warstwa wyrównująca chudy beton - Folia
- 150 mm XPS
- zbrojenie
- płyta 200 mm beton B 20
Uważam, że z punktu technicznego jest to prawidłowa konstrukcja uwzględniająca strefę przemarzania jednak obawiam się, że po kilkudziesięciu latach wolne przestrzenie pomiędzy klińcem zostaną zamulone
dlatego też zastanawiam się czy nie wykonać podbudowy z materiału typu kliniec oraz piasku drobnoziarnistego o odpowiednim uziarnieniu /tak aby nie doszło do kolmatacji wykonanej podbudowy /
Inne rozwianie to zastosowanie odpowiedniej geowłókniny.
Pawel
Temat dotyczy wykonania podbudowy pod płytę fundamentową pod lekkie budownictwo szkieletowe
W projekcie sposób wykonania płyty to
- ściągniecie warstwy humusu
- wykonanie wykopu o głębokości 1,0 m po obrysie zew - szerokość wykopu 40 cm od strony wew pod katem około 45 stopni
- wykonanie podbudowy wypełnieniu wykopu materiałem typu kliniec oraz właściwym zagęszczeniu
Podbudowa powinna być wykonana ponad 10 cm ponad poziom 0
- warstwa wyrównująca chudy beton - Folia
- 150 mm XPS
- zbrojenie
- płyta 200 mm beton B 20
Uważam, że z punktu technicznego jest to prawidłowa konstrukcja uwzględniająca strefę przemarzania jednak obawiam się, że po kilkudziesięciu latach wolne przestrzenie pomiędzy klińcem zostaną zamulone
dlatego też zastanawiam się czy nie wykonać podbudowy z materiału typu kliniec oraz piasku drobnoziarnistego o odpowiednim uziarnieniu /tak aby nie doszło do kolmatacji wykonanej podbudowy /
Inne rozwianie to zastosowanie odpowiedniej geowłókniny.
Pawel
-
- Posts: 321
- Joined: Thu 28 Jan, 2010
- Contact:
http://forum.muratordom.pl/frykow-dom-b ... 108952.htm
Tutaj są zdjęcia z wykonania plyty fundamentowej pod dom murowany na szkodach górniczych. Normalnie aż tyle żelaza w to nie wchodzi ...
Tutaj są zdjęcia z wykonania plyty fundamentowej pod dom murowany na szkodach górniczych. Normalnie aż tyle żelaza w to nie wchodzi ...
Nie sprzeczaj się z idiotami, ściągną Cie na swój poziom i pokonają doświadczeniem.
Witam
Przekrój podbudowy zał na zdjęciu
Wykonanie podbudowy w przypadku występowania gruntów tz wysadzeniowych tz gliny iły jest technicznie poprawne problem ten nie występował by w przypadku piasków, żwirów - wykonanie podbudowy polegało by tylko na usunięciu warstwy humusu, uzupełnieniu go klinem/ ale w przypadku tz gruntów wysadzeniowych w okresie niskich temperatur brak wymiany gruntu po obrysie zew będzie przyczyną nierównomiernego podnoszenia płyty oraz jej osadzania i możemy być przyczyną pęknięcia płyty.
Mój problem sprowadzą się do pytania czy przy wymianie gruntu po obrysie zewnetrznym wymieszać kliniec z piaskiem drobnoziarnistym aby nie doszło do kolmatacji podbudowy z upływem lat, jeśli nie to czy zastosować geowłókninę np Tefond HP .
Jeśli ktoś miał podobny problem proszę o sugestię
Paweł
Przekrój podbudowy zał na zdjęciu
Wykonanie podbudowy w przypadku występowania gruntów tz wysadzeniowych tz gliny iły jest technicznie poprawne problem ten nie występował by w przypadku piasków, żwirów - wykonanie podbudowy polegało by tylko na usunięciu warstwy humusu, uzupełnieniu go klinem/ ale w przypadku tz gruntów wysadzeniowych w okresie niskich temperatur brak wymiany gruntu po obrysie zew będzie przyczyną nierównomiernego podnoszenia płyty oraz jej osadzania i możemy być przyczyną pęknięcia płyty.
Mój problem sprowadzą się do pytania czy przy wymianie gruntu po obrysie zewnetrznym wymieszać kliniec z piaskiem drobnoziarnistym aby nie doszło do kolmatacji podbudowy z upływem lat, jeśli nie to czy zastosować geowłókninę np Tefond HP .
Jeśli ktoś miał podobny problem proszę o sugestię
Paweł
płyta fundamentowa
Witam. Mam takie pytanie - czy mogę zastosować takie rozwiazanie fundamentu jak na n/w rysunku? i czy muszę dać tak głeboko fundament skoro jest piasek .Dodam, że chciałem podniść płytę do ok 45 cm stąd te 2 bloczki.
-
- Posts: 3841
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Na pewno musisz zmienić w zakresie rozwiązania izolacji cieplnej.
W przedstawionym rozwiązaniu masz mostek termiczny w grubości płyty betonowej - pod podwaliną. Poczytaj tutaj - http://www.szkielet.pl/forum/viewtopic. ... ight=#5763
W przedstawionym rozwiązaniu masz mostek termiczny w grubości płyty betonowej - pod podwaliną. Poczytaj tutaj - http://www.szkielet.pl/forum/viewtopic. ... ight=#5763
Polecam płytę fundamentową z gotowych kształtek problem w tym ze są raczej nie dostępne na polskim rynku. W Szwecji wybierana jest ziemia na głębokość około 50 cm, potem układamy geowłókninę,zasypujemy tłuczniem 30-40cm, zagęszczamy układamy L-elementy , styropian ,zbrojenie no i beton.Jeśli istnieje za potrzebowanie na takie kształtki , można je ściągnąć ze Szwecji , koszt jednego L-elementu około 150-170 zł.
Jakby co to służę pomocą.
Jakby co to służę pomocą.
- Attachments
-
- płyta 1.jpg
- (20.82 KiB) Downloaded 60430 times
-
- płyta 3.jpg
- (23.68 KiB) Downloaded 60430 times
-
- 17płyta 6.jpg
- (22.08 KiB) Downloaded 60431 times
Jeśli chodzi o płytę fundamentową to odpada gdyż w projekcie mam fundament i ślepą podłogę którą chce zastąpić tradycyjną na styropianie . Stąd to moje poszukiwanie najłatwiejszego i dobrego rozwiązania . Zastanawiam się nad takim rozwiązaniem jak na poniższym rysunku . Jeśli mógłby sie Ktoś ustosunkować co do tego rozwiązania byłbym wdzięczny.
-
- Posts: 1601
- Joined: Sun 21 Aug, 2005
- Location: Siedlce
- Contact:
Zmiana metody posadowienia możliwa jest na etapie budowy po uzyskaniu pozwolenia. Patrząc po szkicach zastanów się czy nie warto zmienić na płytowy fundament żelbetowy.darek111 wrote:Jeśli chodzi o płytę fundamentową to odpada gdyż w projekcie mam fundament i ślepą podłogę którą chce zastąpić tradycyjną na styropianie .
-
- Posts: 1601
- Joined: Sun 21 Aug, 2005
- Location: Siedlce
- Contact:
Na rysunku przykładowe rozwiązanie bez detali (trochę stare i niekompletne). Nie kopiuj go bezmyślnie t.j. bez konsultacji z projektantem. Fundament to podstawa.
Elementy brzegowe (elki) nie kosztują aż tak dużo. Na dziś najtańsza wersja to 95 zł brutto. Są też inne, które umożliwiają wyniesienie budynku do 1,20 m ppt, a te faktycznie kosztują około 200 zł.
Na marginesie... budynek pod nowe biuro (w realizacji) wyniosłem 90cm ppt.
Elementy brzegowe (elki) nie kosztują aż tak dużo. Na dziś najtańsza wersja to 95 zł brutto. Są też inne, które umożliwiają wyniesienie budynku do 1,20 m ppt, a te faktycznie kosztują około 200 zł.
Na marginesie... budynek pod nowe biuro (w realizacji) wyniosłem 90cm ppt.
-
- Posts: 3841
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Moim zdaniem - zdecydowanie NIE. Dlaczego?
Zastanów się - do czego mocować będziesz wewnętrzną płytę gipsowo-kartonową w dolnej części ściany? A także podłogowe listwy wykończeniowe?
Podwalina powinna być powyżej stanu zerowego budynku.
Według mnie - najlepsze rozwiązanie to to, które przedstawiłeś na rysunku z dnia 9 grudnia br.
Zastanów się - do czego mocować będziesz wewnętrzną płytę gipsowo-kartonową w dolnej części ściany? A także podłogowe listwy wykończeniowe?
Podwalina powinna być powyżej stanu zerowego budynku.
Według mnie - najlepsze rozwiązanie to to, które przedstawiłeś na rysunku z dnia 9 grudnia br.
Też bym chciał tak zrobić jak na rysunku z 9 grudnia tylko tam ustawiłem bloczek bokiem i nie jestem pewien czy wtedy będzie on na tyle mocny aby można na nim posadowić ścianę. Jeśli mógłby Pan się wypowiedzieć w tej kwestjii byłbym bardzo Panu wdzięczny.
ps. A czy mozna by było ewentualnie między słupkami zamontować listwę montażową do płyt GK ?
ps. A czy mozna by było ewentualnie między słupkami zamontować listwę montażową do płyt GK ?
-
- Posts: 1601
- Joined: Sun 21 Aug, 2005
- Location: Siedlce
- Contact:
Wojciech Nitka, jak wcześniej napisałem "przykład bez detali". Na szybko uzupełniłem o wspomniany problem z GK na podstawie realizacji, gdzie w trakcie doszło ogrzewanie podłogowe i dodatkowe docieplenie.
Wg mnie najgorsze. Najprościej można to porównać do ścianki kolankowej.Wojciech Nitka wrote: Według mnie - najlepsze rozwiązanie to to, które przedstawiłeś na rysunku z dnia 9 grudnia br.
-
- Posts: 3841
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Grzegorz, o czym Ty mówisz? Jaka ścianka kolankowa? Jak można robić takie porównanie.
Na ściankę kolankową (wysoką i smukłą zakotwioną jedynie w dolnej części) działają wielkie (!!!) siły rozporowe z konstrukcji dachu, dodatkowo obciążenie wiatrem i śniegiem. A tu co masz? Pustak wysokości np. 30 cm, szerokości ok. 20 cm, obklejony zaprawą z dołu i z boków, do tego obciążony konstrukcją budynku - ścian, stropów i dachu. I co ten pustak ma wyprzeć? Styropian? Warstwa betonu grubości 10 cm?
Dalej uważam, że to najlepsze rozwiązanie.
Na ściankę kolankową (wysoką i smukłą zakotwioną jedynie w dolnej części) działają wielkie (!!!) siły rozporowe z konstrukcji dachu, dodatkowo obciążenie wiatrem i śniegiem. A tu co masz? Pustak wysokości np. 30 cm, szerokości ok. 20 cm, obklejony zaprawą z dołu i z boków, do tego obciążony konstrukcją budynku - ścian, stropów i dachu. I co ten pustak ma wyprzeć? Styropian? Warstwa betonu grubości 10 cm?
Dalej uważam, że to najlepsze rozwiązanie.
-
- Posts: 1601
- Joined: Sun 21 Aug, 2005
- Location: Siedlce
- Contact:
Wojtek, zerknij na szkic z 09.12- bloczek 12x24 postawiony "na sztorc". Tego żaden rozsądny kierownik budowy nie przepuści. Porównałem to do ścianki kolankowej prawie tak jak to ująłeś wyżej
Poniżej niedodany wcześniej załącznik.
.Wojciech Nitka wrote:wysoką i smukłą zakotwioną jedynie w dolnej części
Poniżej niedodany wcześniej załącznik.
-
- Posts: 3841
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
-
- Posts: 1601
- Joined: Sun 21 Aug, 2005
- Location: Siedlce
- Contact:
Wojciech Nitka, przepraszam - źle ująłem. Precyzyjnie: Bloczek betonowy 12 x 24 x 38 cm (standard). Ułożony: H:24 - W:12 - L:38. Klasa betonu ???. Stosunek wysokości do szerokości 2:1. Wiązanie górne (podwalina - fundament) jest ok, ale co z dolnym (bloczek-bloczek)?
Usunąłem szkic bo faktycznie może wprowadzić kogoś w błąd.
Usunąłem szkic bo faktycznie może wprowadzić kogoś w błąd.
No właśnie tego się obawiam że to połączenie dolne bloczek-bloczek może być za słabe bo tylko przymurowane na wysokości bloczka tzn 12 cm . Nad tym się bardzo zastanawiam .Czy nie lepiej dać 2 bloczki na płask i wylać wieniec np 14x14 / ze zbrojeniem/ . Podwalinę przykręcić dodatkowo poprzez wieniec do bloczka
Taki wariant był pokazany na forum przez użytkownika Espace.
Taki wariant był pokazany na forum przez użytkownika Espace.
-
- Posts: 1601
- Joined: Sun 21 Aug, 2005
- Location: Siedlce
- Contact:
Wylanie wieńca o tych wymiarach będzie problematyczne ze względu na zachowanie odpowiedniej otuliny betonem (5cm) zbrojenia. Zastanów się i policz koszty czy w takiej sytuacji nie lepiej - wykonać fundament tradycyjnie z szalunkami, a nie zalewanie w wykopie lub - wykonać fundament płytowy.
Na zdjęciu poniżej zbrojenie fundamentu 9 x 26 m w trakcie prac (08.11.2010 r.) z wyniesieniem 0,30 m ponad ustalony ostateczny poziom terenu. W praktyce wyniesienie to ponad 0,7m w stosunku do sytuacji przed przystąpieniem do prac.
Na zdjęciu poniżej zbrojenie fundamentu 9 x 26 m w trakcie prac (08.11.2010 r.) z wyniesieniem 0,30 m ponad ustalony ostateczny poziom terenu. W praktyce wyniesienie to ponad 0,7m w stosunku do sytuacji przed przystąpieniem do prac.
-
- Posts: 1601
- Joined: Sun 21 Aug, 2005
- Location: Siedlce
- Contact:
-
- Posts: 1601
- Joined: Sun 21 Aug, 2005
- Location: Siedlce
- Contact:
-
- Posts: 1601
- Joined: Sun 21 Aug, 2005
- Location: Siedlce
- Contact:
-
- Posts: 1601
- Joined: Sun 21 Aug, 2005
- Location: Siedlce
- Contact:
Wg mnie z cegieł sie buduje całe ściany nośne np cegły kl 150 to czemu by nie miały utrzymać parterowego drewnianego domku , który nawet wielokrotnie stoii na samych pustakach bez fundamentów / widziałem takie rozwiazania/ co prawda takie mnie nie przekonują , ale podmurówka z pełnych cegieł to chyba jest bardzo mocna tym bardziej że podwalina jeszcze ją dociska bo jest przykręcona.
jestem zwolennikiem fundamentu w ktorym to co ,,wystaje" powyzej poziomu gruntu jest monolityczne z betonu i w tym sa zalane prety gwintowane.
Cegla tak jak pisze Grzegorz nei jest tu dobrym rozwiazaniem ,proponuje bloczek betonowy lub lany beton w szalunek-choc nie uwazam sie tu za experta gdyz zawsze zlecam firmie podwykonanwczej wykonanie fundamentu.
Cegla tak jak pisze Grzegorz nei jest tu dobrym rozwiazaniem ,proponuje bloczek betonowy lub lany beton w szalunek-choc nie uwazam sie tu za experta gdyz zawsze zlecam firmie podwykonanwczej wykonanie fundamentu.
Zamierzam wybudowac dom mozliwie najbardziej ekologiczny.
U mnie trzeba wybrać nieco ponad 30 cm humusu. Poczatkowo planowałem wykonac podsypke 15cm i na to 15cm xps na zaklad (oczywiscie wczesniej chudziak i folia) i 20 cm plyta. Strefa przemarzania u mnie 0,7 m.
Zwykly styropian nie wchodzi w gre, uwazam ze nie nadaje sie pod plyte fundmentowa.
Zainteresowalem sie rowniez wykonaniem podbudowy pod plyte ze szkla spienionego. Rozwiazanie podsunal mi geotechnik i poczytalem troche o tym w sieci, jednak jak wiadomo na stronie producenta sa tylko same zalety. na forach jest wiele dyskusji jednak w jezyku niemieckim i to jest dla mnie nie do przeskoczenia na chwile obecna.
Do producenta wyslalem jedynie zapytanie o cene (jeszcze bez odpowiedzi, bedzie pewnie wysoka bo za ekologie sie doplaca, ale zobaczymy).
Chcialbym was zapytac czy ktos z forumowiczow moze w miare obiektywnie cos wiecej napisac o samym wykonaniu podbudowy ze spienionego szkla, czy w praktyce to rzeczywiscie takie proste i szybkie. Koniecznie tez proszę wspomniec o wadach takiego rozwiazania. Chce wybrac mozliwie najtrwalsze i bezpieczne rozwiazanie. Z gory dziekuje.
U mnie trzeba wybrać nieco ponad 30 cm humusu. Poczatkowo planowałem wykonac podsypke 15cm i na to 15cm xps na zaklad (oczywiscie wczesniej chudziak i folia) i 20 cm plyta. Strefa przemarzania u mnie 0,7 m.
Zwykly styropian nie wchodzi w gre, uwazam ze nie nadaje sie pod plyte fundmentowa.
Zainteresowalem sie rowniez wykonaniem podbudowy pod plyte ze szkla spienionego. Rozwiazanie podsunal mi geotechnik i poczytalem troche o tym w sieci, jednak jak wiadomo na stronie producenta sa tylko same zalety. na forach jest wiele dyskusji jednak w jezyku niemieckim i to jest dla mnie nie do przeskoczenia na chwile obecna.
Do producenta wyslalem jedynie zapytanie o cene (jeszcze bez odpowiedzi, bedzie pewnie wysoka bo za ekologie sie doplaca, ale zobaczymy).
Chcialbym was zapytac czy ktos z forumowiczow moze w miare obiektywnie cos wiecej napisac o samym wykonaniu podbudowy ze spienionego szkla, czy w praktyce to rzeczywiscie takie proste i szybkie. Koniecznie tez proszę wspomniec o wadach takiego rozwiazania. Chce wybrac mozliwie najtrwalsze i bezpieczne rozwiazanie. Z gory dziekuje.
-
- Posts: 187
- Joined: Wed 16 Feb, 2011
- Location: Warszwa