Czy tak można?
Czy tak można?
Witam Panie Wojtku,
Niedawno dowiedziałem się, że niektórzy "wykonawcy" stosują następującą metodę ocieplania ścian (począwszy od zewnątrz): deska 22mm, styropian 25mm, wiatroizolacja, 3x5cm wełny mineralnej układanej na przemian, styropian 25mm, boazeria na desce lub płycie gk. Jak Pan zauwazył brak jest folii paraizolacyjnej. Czy stosowane są takie rozwiązania i jakie to może mieć konsekwencje w dalszym użytkowaniu domu. To ma być domek całoroczny z ogrzewaniem olejowym i kominkiem.
Będę bardzo wdzięczny za komentarz na ten temat.
Arek
Niedawno dowiedziałem się, że niektórzy "wykonawcy" stosują następującą metodę ocieplania ścian (począwszy od zewnątrz): deska 22mm, styropian 25mm, wiatroizolacja, 3x5cm wełny mineralnej układanej na przemian, styropian 25mm, boazeria na desce lub płycie gk. Jak Pan zauwazył brak jest folii paraizolacyjnej. Czy stosowane są takie rozwiązania i jakie to może mieć konsekwencje w dalszym użytkowaniu domu. To ma być domek całoroczny z ogrzewaniem olejowym i kominkiem.
Będę bardzo wdzięczny za komentarz na ten temat.
Arek
-
- Posts: 3840
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Według mnie nie jest to najszczęśliwsze rozwiązanie. Moje wątpliwości budzi fakt układanie styropianu po wewnętrznej stronie ścian zewnętrznych. Szczególnie w zakresie szpar, które, było nie było, powstają na styku poszczególnych płyt styropianowych. Tą drogą wilgoć migrować będzie do wnętrza ściany, a tam (w okresie jesienno-zimowo-wiosennym), na styku z zimnym powietrzem, będzie skraplać się, co może doprowadzać do destrukcji konstrukcji domu i zawilgocenia wełny.
Jednocześnie brak stosowania płyty zewnętrzego poszycia ścian zewnętrznych obniża izolacyjność akustyczną ściany i a także obniża sztywność konstrukcji budynku.
Zwróciłeś, i słusznie, uwagę na brak folii paroizolacyjnej w budynku. To wielki błąd. Folia paroizolacyjna to jeden z podstawowych składników budownictwa szkieletowego. Funkcją tej folii jest ograniczenie migracji wilgoci z wnętrza budynku w ściany zewnętrzne, a tym samym ograniczenie wykraplania się pary w grubości ściany. Folia ta ogranicza także swobodną ucieczkę powietrza z budynku, a tym samym i ciepła. Z tych powodoów folię paroizolacyjną należy maksymalnie uszczelniać - na połączeniach, w miejscach kontaktów itp.. Tylko szczelna powłoka folii paroizolacyjnej może gwarantować trwałość budynku.
Teraz oceń technologię stosowaną przez wspomnianą przez Ciebie firmę.
A co to za firma? Może na priva?
Pozdrawiam
Jednocześnie brak stosowania płyty zewnętrzego poszycia ścian zewnętrznych obniża izolacyjność akustyczną ściany i a także obniża sztywność konstrukcji budynku.
Zwróciłeś, i słusznie, uwagę na brak folii paroizolacyjnej w budynku. To wielki błąd. Folia paroizolacyjna to jeden z podstawowych składników budownictwa szkieletowego. Funkcją tej folii jest ograniczenie migracji wilgoci z wnętrza budynku w ściany zewnętrzne, a tym samym ograniczenie wykraplania się pary w grubości ściany. Folia ta ogranicza także swobodną ucieczkę powietrza z budynku, a tym samym i ciepła. Z tych powodoów folię paroizolacyjną należy maksymalnie uszczelniać - na połączeniach, w miejscach kontaktów itp.. Tylko szczelna powłoka folii paroizolacyjnej może gwarantować trwałość budynku.
Teraz oceń technologię stosowaną przez wspomnianą przez Ciebie firmę.
A co to za firma? Może na priva?
Pozdrawiam
Dzięki za odpowiedź. Z premedytacją wpisałem "wykonawcy" w cudzysłowie, nie jest to bowiem żadna firma, tylko człowiek - cieśla zajmujący się również stawianiem domów drewnianych. Cały czas się waham co do wykonawcy, a zasłyszałem że tak "robią" więc poprosiłem Pana o wyjaśnienia.
A gdyby zamiast tej wewętrznej warswy styropianu wstawiono folię paraizolacyjną, to czy grubość warstwy izolacyjnej jest w tym przypadku wystarczająca (deska, styropian, wata, deska,boazeria lub płyta gk) - jakieś 20cm? Czy w takim przypadku układ warstw jest OK? Samej waty jest 15cm.
Pozdrawiam
Arek
A gdyby zamiast tej wewętrznej warswy styropianu wstawiono folię paraizolacyjną, to czy grubość warstwy izolacyjnej jest w tym przypadku wystarczająca (deska, styropian, wata, deska,boazeria lub płyta gk) - jakieś 20cm? Czy w takim przypadku układ warstw jest OK? Samej waty jest 15cm.
Pozdrawiam
Arek
-
- Posts: 3840
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Typowy układ warstw w "kanadyjczykach" jest następujący (od zewnątrz):
- elewacja - do wyboru - np. tynk na styropianie lub wełnie, siding drewniany lub winylowy, cegła
- folia wiatroizolacyjna,
- poszycie zewnętrzne - np. płyta OSB/3 (nie należy stosować deskowania),
- konstrukcja ściany - słupki 38 x 140 mm w rozstawie 40 lub 60 cm,
- izolacja cieplna - grub. 140 mm,
- folia paroizolacyjna,
- okładzina wewnętrzna - np. płyty g/k lub boazeria.
Taki układ warstw zapewnia współczynnik U w granicach 0,28 W/m2K.
- elewacja - do wyboru - np. tynk na styropianie lub wełnie, siding drewniany lub winylowy, cegła
- folia wiatroizolacyjna,
- poszycie zewnętrzne - np. płyta OSB/3 (nie należy stosować deskowania),
- konstrukcja ściany - słupki 38 x 140 mm w rozstawie 40 lub 60 cm,
- izolacja cieplna - grub. 140 mm,
- folia paroizolacyjna,
- okładzina wewnętrzna - np. płyty g/k lub boazeria.
Taki układ warstw zapewnia współczynnik U w granicach 0,28 W/m2K.
Witam ponownie Panie Wojtku,
Jak człowiek posłucha tego i tamtego, to się dowiaduje różnych rzeczy.
1. Czy przedstawiony poniżej układ warstw można uznać za poprawny (licząc od zewnątrz): deska (siding drewniany), styropian żłobiony 5cm, wiatroizolacja, wełna 15cm, wełna 5cm - ułożona prostopadle (łata), paraizolacja, deska, płyta gk, boazeria.
2. Dlaczego w poszyciu zewnętrznym nie należy stosować deskowania?
3. Ile trzeba włożyć w ścianę wełny lub jak ułożyć warstwy by zbliżyć się do współczynnika U nieco ponad 0,2W/m2K? Czy też nie ma co przesadzać?
4. Może Pan powiedzieć jakie niezbędne elementy powinna zawierać umowa z wykonawcą domku?
Prawdopodobnie pojawią się kolejne pytania. Bardzo dziękuję za odpowiedź
Jak człowiek posłucha tego i tamtego, to się dowiaduje różnych rzeczy.
1. Czy przedstawiony poniżej układ warstw można uznać za poprawny (licząc od zewnątrz): deska (siding drewniany), styropian żłobiony 5cm, wiatroizolacja, wełna 15cm, wełna 5cm - ułożona prostopadle (łata), paraizolacja, deska, płyta gk, boazeria.
2. Dlaczego w poszyciu zewnętrznym nie należy stosować deskowania?
3. Ile trzeba włożyć w ścianę wełny lub jak ułożyć warstwy by zbliżyć się do współczynnika U nieco ponad 0,2W/m2K? Czy też nie ma co przesadzać?
4. Może Pan powiedzieć jakie niezbędne elementy powinna zawierać umowa z wykonawcą domku?
Prawdopodobnie pojawią się kolejne pytania. Bardzo dziękuję za odpowiedź
Tak jak wpomniałem - mogą pojawić się kolejne pytania.
Inspektor budowalny - jakie są jego obowiązki i czy mozna w jakiś sposób sprawdzić jego wiarygodność, uprawnienia?
Czy np. pięć wizyt na budowie inspektora za 1000zł (z uzupełnieniem dziennika budowy) to cena normalna czy też gość już na wstępie coś kombinuje. Aha, to inspektor polecony z gminy.
Inspektor budowalny - jakie są jego obowiązki i czy mozna w jakiś sposób sprawdzić jego wiarygodność, uprawnienia?
Czy np. pięć wizyt na budowie inspektora za 1000zł (z uzupełnieniem dziennika budowy) to cena normalna czy też gość już na wstępie coś kombinuje. Aha, to inspektor polecony z gminy.
-
- Posts: 3840
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
W powyższym układzie brakuje płyty poszycia.
Układ powinien wyglądać następująco:
- siding drewniany na ruszcie,
- styropian ryflowany lub wełna między elementami rusztu,
- folia wiatroizolacyjna,
- płyta poszycia - np. płyta OSB/3,
- izolacja cieplna grub. 150 mm,
- słupki ściany grub. 140 lub 150 mm,
- folia paroizolacyjna,
- okładzina wewnętrzna - płyta g/k lub boazeria,
I terez trochę komentarza do Twoich zapytań:
- w przedstawionym przez Ciebie układzie brakuje zewnętrznego poszycia ścian, które jest niezbędne chociażby do mocowania folii wiatroizolacyjnej i dodatkowego ocieplenia. W tym zakresie zamiast styropian proponuję wełnę.
- desek nie należy stosować na poszycia ścian, gdyż szpary między deskami zwiększają przewiewność izolacji cieplnej, a tym samym mogą ją wychładzać. Ponadto, w deskach surowych, mogą zalegać zarodniki grzybów czy owadów, które pod wpływem sprzyjających warunków mogą się rozwinąć.
- stosując 15 cm izolacji cieplnej w ścianach plus 5 cm dodatkowego ocieplenia plus dodatkowe warstwy uzyskasz współczynnik U w granicach 0,24 W/m2K. W tym zakresie materiałem o najlepszych parametrach izolacyjnych jest Super Mata prod. Isover'a, która ma współczynnik lambda = 0,033 W/mK.
Obowiązki inspektora nadzoru znajdziesz w Prawie Budowlanym - poszperaj po Necie. Każdy inspektor ma swoją własną cenę za swoje usługi. A czy ten inspektor zna technologię?
Układ powinien wyglądać następująco:
- siding drewniany na ruszcie,
- styropian ryflowany lub wełna między elementami rusztu,
- folia wiatroizolacyjna,
- płyta poszycia - np. płyta OSB/3,
- izolacja cieplna grub. 150 mm,
- słupki ściany grub. 140 lub 150 mm,
- folia paroizolacyjna,
- okładzina wewnętrzna - płyta g/k lub boazeria,
I terez trochę komentarza do Twoich zapytań:
- w przedstawionym przez Ciebie układzie brakuje zewnętrznego poszycia ścian, które jest niezbędne chociażby do mocowania folii wiatroizolacyjnej i dodatkowego ocieplenia. W tym zakresie zamiast styropian proponuję wełnę.
- desek nie należy stosować na poszycia ścian, gdyż szpary między deskami zwiększają przewiewność izolacji cieplnej, a tym samym mogą ją wychładzać. Ponadto, w deskach surowych, mogą zalegać zarodniki grzybów czy owadów, które pod wpływem sprzyjających warunków mogą się rozwinąć.
- stosując 15 cm izolacji cieplnej w ścianach plus 5 cm dodatkowego ocieplenia plus dodatkowe warstwy uzyskasz współczynnik U w granicach 0,24 W/m2K. W tym zakresie materiałem o najlepszych parametrach izolacyjnych jest Super Mata prod. Isover'a, która ma współczynnik lambda = 0,033 W/mK.
Obowiązki inspektora nadzoru znajdziesz w Prawie Budowlanym - poszperaj po Necie. Każdy inspektor ma swoją własną cenę za swoje usługi. A czy ten inspektor zna technologię?
-
- Posts: 3840
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Dziękuję i już nie mam wątpliwości co do poszycia.
Aczkolwiek swego czasu słyszałem opinię człowieka, który pracuje w Kronopolu, że (cytat) "jak dla Pani, nie polecałbym tych płyt OSB". Popytam o co chodziło. Czy na rynku polskim nie ma innego zamiennika (producenta) płyt OSB. Czy może pa,, panie Wojtku rozwiać moje wątpliwości co do stosoweania płyt OSB? Jakie ona ma wady (każdy wyrób ma), a jakie zalety?
Aczkolwiek swego czasu słyszałem opinię człowieka, który pracuje w Kronopolu, że (cytat) "jak dla Pani, nie polecałbym tych płyt OSB". Popytam o co chodziło. Czy na rynku polskim nie ma innego zamiennika (producenta) płyt OSB. Czy może pa,, panie Wojtku rozwiać moje wątpliwości co do stosoweania płyt OSB? Jakie ona ma wady (każdy wyrób ma), a jakie zalety?
-
- Posts: 3840
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
-
- Posts: 3840
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Pisałeś o wiatroizolacji i styropianie ryflowanym więc się do tego ustosunkowałem. Takie rozwiązania nalezy stosować dla płyt drewnopochodnych.
Feramacell, jako płyta gipsowo-włóknowa, ak najbardziej może być stosowana na poszycia. Wówczas możesz styropian kleić bezpośrednio do płyty, bez stosowania folii wiatroizolacyjnej i styropianu ryflowanego.
Feramacell, jako płyta gipsowo-włóknowa, ak najbardziej może być stosowana na poszycia. Wówczas możesz styropian kleić bezpośrednio do płyty, bez stosowania folii wiatroizolacyjnej i styropianu ryflowanego.
-
- Posts: 3840
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Nie, prawidłowym jest układanie wiatroizolcji PRZED montażem stolarki zewnętrznej.
Poczytaj - 2.3.2.2. Wymagania stawiane przy montażu wiatroizolacji - na stronie http://www.szkielet.pl/domy_szkieletowe ... BCowe&id=9
Poczytaj - 2.3.2.2. Wymagania stawiane przy montażu wiatroizolacji - na stronie http://www.szkielet.pl/domy_szkieletowe ... BCowe&id=9
-
- Posts: 3840
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Co znaczy "domowym sposobem" ?
Do badania wilgotności drewna służą wilgotnościomierze. Innego "domowego sposobu" nie widzę. Polecam - http://www.tanel.com.pl
Do badania wilgotności drewna służą wilgotnościomierze. Innego "domowego sposobu" nie widzę. Polecam - http://www.tanel.com.pl
Witam panie Wojtku i wszystkich formumowiczów.
"KTO NIE PYTA NIE BŁĄDZI" tak to się mówi? Mam problem. Oto założenia:
1. chatka z użytkowym poddaszem sobie stoi i jest na etapie ocieplania wełną mineralną,
2. będzie zamieszkana w dni wolne, dłuższe weekendy jakieś urlopy itp.,
3. są okna drewniane z możliwością mikrowentylacji - chatka będzie przewietrzana,
4. będzie ogrzewany kominkiem centralnym z rozprowadzeniem ciepłego powietrza,
5. Zainstalowane będą również grzejniki elektryczne z ustawionym termostatem (na okresy zimowe) by utrzymać temperaturę +5 stopni.
I teraz właściwe pytanie: Czy w takim przypadku konieczna jest i niezbędna paroizolacja? Słyszałem bowiem, że przy grubości ścian zewnętrznych z ociepleniem 23cm przy tych założeniach w domu mozna się czuć jak noga w gumiaku.
Proszę o rozwianie moich wątpliwości jakie będzie wtym przypadku najlepsze rozwiązanie?
Dzięki
"KTO NIE PYTA NIE BŁĄDZI" tak to się mówi? Mam problem. Oto założenia:
1. chatka z użytkowym poddaszem sobie stoi i jest na etapie ocieplania wełną mineralną,
2. będzie zamieszkana w dni wolne, dłuższe weekendy jakieś urlopy itp.,
3. są okna drewniane z możliwością mikrowentylacji - chatka będzie przewietrzana,
4. będzie ogrzewany kominkiem centralnym z rozprowadzeniem ciepłego powietrza,
5. Zainstalowane będą również grzejniki elektryczne z ustawionym termostatem (na okresy zimowe) by utrzymać temperaturę +5 stopni.
I teraz właściwe pytanie: Czy w takim przypadku konieczna jest i niezbędna paroizolacja? Słyszałem bowiem, że przy grubości ścian zewnętrznych z ociepleniem 23cm przy tych założeniach w domu mozna się czuć jak noga w gumiaku.
Proszę o rozwianie moich wątpliwości jakie będzie wtym przypadku najlepsze rozwiązanie?
Dzięki