Izolacja termiczna ściany zewnętrznej
Izolacja termiczna ściany zewnętrznej
Witam
Ostatnio zastanawiałem się na prawidłowym sposobem ocieplenia ściany.
Marzy mi się domek z elewacją wykończoną drewnem (siding drewniany lub imitacja bali), dlatego też założyłem 150mm wełny pomiędzy słupkami nośnymi ściany oraz dodatkowo 50mm wełny od wew. ściany na ruszcie. Jest to rozwiązanie chyba poprawne i często stosowane. Ale zacząłem się zastanawiać co dzieje się w miejscach połączenia ściany zew. z wew. w tym miejscu powstaje mostek termiczny. Dlatego zacząłem się zastanawiać nad dołożeniem 5cm wełny od zewnątrz na ruszcie i dopiero wtedy wykończenie ściany. Wełna oczywiści będzie zabezpieczona przed zamoknięciem.
Proszę mi powiedzieć czy aby za dużo nie kombinuję i te 5cm dodatkowe od wew. wystarczy czy rzeczywiści lepiej dodać jeszcze coś od zew.
pozdrawiam
sokmarcin
Ostatnio zastanawiałem się na prawidłowym sposobem ocieplenia ściany.
Marzy mi się domek z elewacją wykończoną drewnem (siding drewniany lub imitacja bali), dlatego też założyłem 150mm wełny pomiędzy słupkami nośnymi ściany oraz dodatkowo 50mm wełny od wew. ściany na ruszcie. Jest to rozwiązanie chyba poprawne i często stosowane. Ale zacząłem się zastanawiać co dzieje się w miejscach połączenia ściany zew. z wew. w tym miejscu powstaje mostek termiczny. Dlatego zacząłem się zastanawiać nad dołożeniem 5cm wełny od zewnątrz na ruszcie i dopiero wtedy wykończenie ściany. Wełna oczywiści będzie zabezpieczona przed zamoknięciem.
Proszę mi powiedzieć czy aby za dużo nie kombinuję i te 5cm dodatkowe od wew. wystarczy czy rzeczywiści lepiej dodać jeszcze coś od zew.
pozdrawiam
sokmarcin
Re: Izolacja termiczna ściany zewnętrznej
tutaj masz prawidłowe wykonaniesokmarcin wrote: Ale zacząłem się zastanawiać co dzieje się w miejscach połączenia ściany zew. z wew. w tym miejscu powstaje mostek termiczny. Dlatego zacząłem się zastanawiać nad dołożeniem 5cm wełny od zewnątrz na ruszcie i dopiero wtedy wykończenie ściany.
nie ma tam żadnych mostków termicznych, ja mam zrobione 15 + 5 cm do tego elewacja drewniana i jest super ciepło,
nie kombinuj, bo przekombinujesz
-
- Posts: 1601
- Joined: Sun 21 Aug, 2005
- Location: Siedlce
- Contact:
Re: Izolacja termiczna ściany zewnętrznej
drewno to nie beton, jaki mostek termiczny macie na 4 cm belce zamkniętej w 15 cm wełny i do tego 5 cm od środka? on jest tak minimalny że nie warto zawracać sobie nim głowy.
napisz proszę jak to powinno być prawidłowo zrobione, interesuje mnie kolejność poszczególnych warstw, szczególnie na dachu, bo przecież przez dach ucieka najwięcej ciepła.Grzegorz Szostak wrote:Minimalizowanie wpływu mostków termicznych należy stosować od zewnętrznej (zimnej) strony przegrody. Najprościej można to sprawdzić przeliczając współczynnik U z uwzględnieniem położenia tej warstwy.
Witam
Czyli z tego widać, żę najlepszym rozwiązaniem będzie w uproszczeniu 5cm z zewnątrz +15 cm w ścianie.
Czy uważacie, że przy takim układzie warto dodawać 5cm od wew. czy też grubość warstwy zew. zwiększyć do 10cm?
Nie rozumiem czemu przy układzie poziomym sidingu ma być jakiś problem. O ile pamiętam na płytę osb nabijamy ruszt pionowy i układamy izolację pomiędzy rusztem. Na to folia wiatroizolacyjna i dopiero poziomy siding.
Pozdrawiam
Czyli z tego widać, żę najlepszym rozwiązaniem będzie w uproszczeniu 5cm z zewnątrz +15 cm w ścianie.
Czy uważacie, że przy takim układzie warto dodawać 5cm od wew. czy też grubość warstwy zew. zwiększyć do 10cm?
Nie rozumiem czemu przy układzie poziomym sidingu ma być jakiś problem. O ile pamiętam na płytę osb nabijamy ruszt pionowy i układamy izolację pomiędzy rusztem. Na to folia wiatroizolacyjna i dopiero poziomy siding.
Pozdrawiam
-
- Posts: 1601
- Joined: Sun 21 Aug, 2005
- Location: Siedlce
- Contact:
Nie ma uniwersalnego rozwiązania dla dodatkowej warstwy ocieplenia dachu minimalizującej wpływ mostków termicznych od zewnętrznej strony (pomieszczenie ogrzewane od wewnątrz). Wynika to m.in. z konieczności zachowania jego odpowiedniej sztywności i prawidłowej wentylacji.Bold wrote:napisz proszę jak to powinno być prawidłowo zrobione, interesuje mnie kolejność poszczególnych warstw, szczególnie na dachu, bo przecież przez dach ucieka najwięcej ciepła.
Prostym i skutecznym rozwiązaniem (patrząc pod względem kosztów i osiągniętych efektów) jest w takim przypadku zastosowanie belek 38x285mm z wełną 033-035 grubości 20cm oraz rusztu aluminiowego 5cm z wełną od strony wewnętrznej. Odwrócenie tego układu wymaga dostosowania do konkretnego projektu, a wykonanie podnosi koszty 40-50%.
Jeśli nabijesz rusz pionowy to musisz to zrobić na istniejących belkach konstrukcyjnych ale w ten sposób dalej masz te wyimaginowane mostki.sokmarcin wrote:Nie rozumiem czemu przy układzie poziomym sidingu ma być jakiś problem. O ile pamiętam na płytę osb nabijamy ruszt pionowy i układamy izolację pomiędzy rusztem. Na to folia wiatroizolacyjna i dopiero poziomy siding.
Proponuję Ci więcej zapału i pieniędzy poświęcić na dobre ocieplenie dachu, ściany nie mają aż tak strategicznego znaczenia.
Piszę to jako użytkownik szkieletu z elewacją drewnianą, a nie wykonawca, ale zrobisz jak uważasz.
nie o jakies szczegolne utrudnienie tu chodzi...moim zdaniem pomiedzy wiatroizolacja a sidingiem powinna byc szczelina dylatacyjna czyli dodatkowe listwy(na listwy)to mialem na mysli....nie przejmowalbym sie tak bardzo tymi mostkami tylko zainwestowal np.w lepsze okna itd.....pownych rzeczy sie nie da uniknac...
Mamy podobny problem z podjęciem decyzji co do elewacji .Może ktoś nam pomoże.
Kupiliśmy dom szkieletowy popularnie nazywany ]"Domkiem fińskim- można zobaczyć je na stronie Wikipedii pod hasłem Domki fińskie\",konstrukcja jest oryginalna fińska ma 50 lat, jest w bardzo dobrym stanie, drzewo suchutkie bez śladów wilgoci.
Mamy ogromny dylemat jaką technologie ocieplenia od zewnątrz zastosować, tak aby za kilka lat nie wdała się wilgoć.
Każdy dom po sąsiedzku jest ocieplany inaczej, (tynk na styropianie, tynk na wełnie; płyta Osb na nią wełna a na to tynk). Słyszeliśmy też ,że tak na prawdę to jedyną niezawodną technologią jest siding na wełnie z welonem lub oczywiście elewacja z drzewa.Kto ma rację?
Od wewnątrz budowa naszego domu wygląda tak:
-płyta gipsowo-kartonowa na stelażu,
-deski
-czarna folia ( trudno powiedzieć jaką ma funkcję czy określić jej producenta)
-3 warstwy prasowanego papieru ( jakby gruby karton)
-oblicówka zewnętrzna zbudowana z 2 pionowych warstw desek ,ta zewnętrzna jest nasączona czarną tłustą substancją zabezpieczającą drewno).
Co prawda dostaliśmy odpowiedź od pana Nitki po wysłaniu Smsa(dziękujemy ), ale odpowiedź ta nasunęła nam jeszcze kilka pytań. Podoba nam się pomysł z elewacją z drzewa, pod nim wełna mineralna,ale dlaczego zasugerowano nam ułożenie wiatroizolacji pod wełnę na poszycie budynku? Czy nie powinna ona znajdować się od strony zewnętrznej - na wełnie? Czy nie po to wymyślono wełnę z welonem szklanym?
Może szczęśliwi posiadacze domków fińskich rozwiązywali już ten problem?
Kupiliśmy dom szkieletowy popularnie nazywany ]"Domkiem fińskim- można zobaczyć je na stronie Wikipedii pod hasłem Domki fińskie\",konstrukcja jest oryginalna fińska ma 50 lat, jest w bardzo dobrym stanie, drzewo suchutkie bez śladów wilgoci.
Mamy ogromny dylemat jaką technologie ocieplenia od zewnątrz zastosować, tak aby za kilka lat nie wdała się wilgoć.
Każdy dom po sąsiedzku jest ocieplany inaczej, (tynk na styropianie, tynk na wełnie; płyta Osb na nią wełna a na to tynk). Słyszeliśmy też ,że tak na prawdę to jedyną niezawodną technologią jest siding na wełnie z welonem lub oczywiście elewacja z drzewa.Kto ma rację?
Od wewnątrz budowa naszego domu wygląda tak:
-płyta gipsowo-kartonowa na stelażu,
-deski
-czarna folia ( trudno powiedzieć jaką ma funkcję czy określić jej producenta)
-3 warstwy prasowanego papieru ( jakby gruby karton)
-oblicówka zewnętrzna zbudowana z 2 pionowych warstw desek ,ta zewnętrzna jest nasączona czarną tłustą substancją zabezpieczającą drewno).
Co prawda dostaliśmy odpowiedź od pana Nitki po wysłaniu Smsa(dziękujemy ), ale odpowiedź ta nasunęła nam jeszcze kilka pytań. Podoba nam się pomysł z elewacją z drzewa, pod nim wełna mineralna,ale dlaczego zasugerowano nam ułożenie wiatroizolacji pod wełnę na poszycie budynku? Czy nie powinna ona znajdować się od strony zewnętrznej - na wełnie? Czy nie po to wymyślono wełnę z welonem szklanym?
Może szczęśliwi posiadacze domków fińskich rozwiązywali już ten problem?
-
- Posts: 3840
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Może kilka wyjaśnień. Po co daje się folię wiatroizolacyjną? Po pierwsze po to by chronic budynek przez przewietrzaniem, a także przed ochroną konstrukcji przed wodą opadową mogącą wpływac pod warstę izolacji cieplnej - proponuję - http://www.szkielet.com.pl/problemy_tec ... 4%85&id=67 Stąd folia pod rusztem i izolacją cieplną.yessie wrote: Podoba nam się pomysł z elewacją z drzewa, pod nim wełna mineralna,ale dlaczego zasugerowano nam ułożenie wiatroizolacji pod wełnę na poszycie budynku? Czy nie powinna ona znajdować się od strony zewnętrznej - na wełnie? Czy nie po to wymyślono wełnę z welonem szklanym?
Podane przez mnie rozwiązanie posiada szczelinę wentylacyjną pomiędzy izolacją cieplną a szczelną okładziną drewnianą, stąd nie widzę konieczności stosowania folii wiatroizolacyjnej pomiędzy wełną a okładziną drewnianą; ewentualne zawilgocenia izolacji cieplne będą na bieząco osuszane przez powietrze wentylująca szczelinę. Oczywiście możesz, jako zewnętrzną warstwę, stosować wełnę z welonem, tylko po co?
Co to i po co jest wełna z welonem? "Do wewnętrznej izolacji kanałów wentylacyjnych, izolacji akustycznej (budowa tłumików szczelinowych i komorowych oraz paneli dźwiękochłonnych). Powłoka dostosowana jest do przepływu powietrza z prędkością 20 m/s, nie powodując porywania włókien." - to ze strony http://www.rockwool.pl/sw60701.asp
Oczywiście, możesz powołać się stronę http://www.isover.pl/products.php?p=o&c ... 91&level=4 gdzie jest napisane "Izolacja termiczna i akustyczna ścian osłonowych, ocieplanych metodami suchymi pod wentylowane okładziny elewacyjne wykonane z kamienia, szkła, blachy, itp." ale zwróć uwagę dotyczy to - Fasady - metoda ciężka sucha, fasady wentylowane. Zapraszam także na http://www.isover.pl/katalog_rozw/pdf/308.pdf gdzie w pokazanym rozwiązaniu nie stosuje się folii wiatroizolacyjnej.
Zapraszam do dyskusji.
- CocoChanels
- Posts: 17
- Joined: Sat 27 Jun, 2009
- Location: France
Izolacja termiczna sciany zewnetrznej
Przegl±dn±³em sporo materia³ów ale nie znalaz³em informacji jak prawid³owo zaizolowaæ nieu¿ytkowe poddasze. Generalnie termiczn± izolacjê powinien mieæ strop i sk³adaæ siê z od spodu
- p³yta gipsowa
- paroizolacja
- izolacja termiczna w konstrukcji stropu
- poszycie stropu
Zak³adamy ¿e dach pokryty jest dachówk± bitumiczn± po³o¿on± na p³ycie OSB. Gdzie jest wiatrolzolacja? Czy tu¿ pod p³yt± OSB? Czy pomiêdzy p³yt± OSB a wiatroizolacj± powinien byæ ruszt z odstêpem i wentylowana w³a¶nie ta szczelina? W obu przypadkach wiatroizolacja bêdzie bezpo¶rednio dostêpna z poddasza - czy to jej nie szkodzi?
No i przy okazji drugie pytanie - dlaczego w planach konstrukcyjnych bardzo czêsto dolne wi±zary dachowe s± powy¿ej stropu, zamiast ukryte lub wspólne z konstrukcj± stropu?
- p³yta gipsowa
- paroizolacja
- izolacja termiczna w konstrukcji stropu
- poszycie stropu
Zak³adamy ¿e dach pokryty jest dachówk± bitumiczn± po³o¿on± na p³ycie OSB. Gdzie jest wiatrolzolacja? Czy tu¿ pod p³yt± OSB? Czy pomiêdzy p³yt± OSB a wiatroizolacj± powinien byæ ruszt z odstêpem i wentylowana w³a¶nie ta szczelina? W obu przypadkach wiatroizolacja bêdzie bezpo¶rednio dostêpna z poddasza - czy to jej nie szkodzi?
No i przy okazji drugie pytanie - dlaczego w planach konstrukcyjnych bardzo czêsto dolne wi±zary dachowe s± powy¿ej stropu, zamiast ukryte lub wspólne z konstrukcj± stropu?
-
- Posts: 723
- Joined: Fri 02 Mar, 2007
- Location: Floryda/Poznan
Re: Izolacja termiczna sciany zewnetrznej
Wszystko powinno byc zrobione dokladnie tak jak jest w projekcie a wszelkie watpliwosci nalezy rozwiazac z architektem. ale generalnie to:CocoChanels wrote:Przeglądnąłem sporo materiałów ale nie znalazłem informacji jak prawidłowo zaizolować nieużytkowe poddasze. Generalnie termiczną izolację powinien mieć strop i składać się z od spodu
- płyta gipsowa
- paroizolacja
- izolacja termiczna w konstrukcji stropu
- poszycie stropu
Zakładamy że dach pokryty jest dachówką bitumiczną położoną na płycie OSB. Gdzie jest wiatrolzolacja? Czy tuż pod płytą OSB? Czy pomiędzy płytą OSB a wiatroizolacją powinien być ruszt z odstępem i wentylowana właśnie ta szczelina? W obu przypadkach wiatroizolacja będzie bezpośrednio dostępna z poddasza - czy to jej nie szkodzi?
No i przy okazji drugie pytanie - dlaczego w planach konstrukcyjnych bardzo często dolne wiązary dachowe są powyżej stropu, zamiast ukryte lub wspólne z konstrukcją stropu?
- pas dolny wiazarow stanowi jednoczesnie mocowanie plyt gk sufitu,
- dla poddasza nieuzytkowego izolujesz wlasnie ta przestrzen bezposrednio nad ostatinia kondygnacja a nie polac dachowa
- wentylacja powinna miec miejsce dla calej przestrzeni poddasza nieuzytkowego
Gont bitumiczny instaluje sie do plyt poszycia dachu. Pomiedzy nimi powinno ulozyc sie papier bitumiczny. Nie stosuje sie wiatroizolacji. Wentylacja ma miejsce od wewn. strony poszycia dachu z poddaszem nieuzytkowym, jak wskazalem w poprzednim punkcie.
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL