Ocieplenie zewnętrzne - BSO czy styropian ryflowany???

Techniczne aspekty budowy domów szkieletowych
Post Reply
Gliwicki
Posts: 213
Joined: Mon 28 Jul, 2008
Location: Gliwice

Ocieplenie zewnętrzne - BSO czy styropian ryflowany???

Post by Gliwicki » Mon 31 Aug, 2009

Witam serdecznie!
Po wielu perypetiach udało się nam kupić działkę budowlaną i zaczynamy stawiać swój "domek z patyczków". I tutaj natrafiłem na problem i proszę Was o poradę ...
Ze względu na położenie (Śląsk - szkody górnicze) dom jest bez gazu i muszę wybrać system ogrzewania oparty na innych mediach. Po głębokiej analizie zdecydowalismy sie na ogrzewanie elektryczne + kominek z DGP. Zdajac sobie sprawę z ceny prądu staramy się zminimalizować straty ciepła i wybrać najbardziej optymalny system ocieplenia. Rozpatrując sprawę ocieplenia ścian zewnętrznych natrafiłem na rozbieżności w opiniach. Jaki system najlepiej zastosować? BSO czy styropian ryflowany?
Biorąc na logikę BSO powinien być lepszy (nie ma przepływu powietrza pomiędzy OSB i styropianem - ciepło nie jest unoszone z cyrkulującym powietrzem). Jakie są Wasze opinie?


Greg Olchawski
Posts: 723
Joined: Fri 02 Mar, 2007
Location: Floryda/Poznan

Post by Greg Olchawski » Mon 31 Aug, 2009

Jesli BSO jest europejskim odpowiednikiem amerykanskiego EIFS, a rozumiem ze tak jest, to oznacza polaczenie izolacji zewnetrznej z materialem elewacyjnym (tynk).
Jako izolacji mozesz uzyc zarowno welny jak i styropianu. w przypadku styropianu, to czy uzyjesz gladki czy ryflowany to juz sprawy techniczne, ale wszystko to jest w klasie BSO (EIFS).
Na forum juz wielekrotnie poruszalismy kwestie styropianu, ryflowania, przestrzeni wentylacyjnej. Przejrzyj prosze tematy, napewno znajdziesz.

Z pewnoscia bardzo dobrze planujesz (i to niezaleznie od braku gazu) by budynek dobrze termoizolowac. Jednak pamietaj by to wszystko tworzylo spojna calosc: Trzecim krytyczny elementem do pary termoizolacja-ogrzewanie jest WENTYLACJA. Pomysl o systemie odzysku ciepla i zapewnieniu szczelnosci budynku, a wszystko razem powino dac taki efekt jaki oczekujesz
pozdrawiam
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL

Gliwicki
Posts: 213
Joined: Mon 28 Jul, 2008
Location: Gliwice

Post by Gliwicki » Wed 02 Sep, 2009

Dziękuję za odpowiedź i już wyjaśniam bliżej ...
Nie wiem czy EIFS i BSO to to samo. BSO to Bezspoinowy System Ociepleń i opiera się na przyklejeniu termoizolacji na całej powierzchni ścian (pod ociepleniem nie ma oczywiście wiatroizolacji) oraz dokładnym wypełnieniu szczelin (których właściwie być nie powinno). Oczywiście na całość kładzie się potem tynk. Ściany chcę zbudować w systemie podobnym do rozwiązań stosowanych przez "wolfsystem" - dodatkowa izolacja ściany wewnątrz budynku oraz grubszy styropian na zewnątrz (min. 10-15 cm). Uzupełnieniem całości termoizolacji to min 30-40 cm waty na poddaszu oraz 30-40 cm styropianu w podłodze.
Oczywiście nie biorę pod uwagę innego rozwiązania aniżeli mechaniczna wentylacja nawiewno-wywiewna z odzyskiem ciepła. Całość zostanie uzupełniona o kominek z DGP.
Czy ktoś stosował takie rozwiązanie? Każda porada/uwaga jest na wagę złota :roll:

Greg Olchawski
Posts: 723
Joined: Fri 02 Mar, 2007
Location: Floryda/Poznan

Post by Greg Olchawski » Thu 03 Sep, 2009

Co do BSO, to mysle ze podobnie jak termin EIFS, nie wyklucza on mozliwosci stosowania lub nie wiatroizolacji. jest to szczegol techniczny a BSO wskazuje raczej na ogolny system (izolacja zew + wykonczenie elewacji) podobnie jak EIFS.
A bardziej do rzeczy, mysle ze w niejednym z tematow na portalu szkielet.pl Wottek Nitka opisywal juz co sie dzieje w przypadku klejenia styropianu na poszycie, miedzy innymi wspominajac cytowana przez Ciebie firme.
Kilka ciekawych artykulow oddajacych problem instalowania BSO w domach szkieletowych znajdziesz tutaj: http://www.szkielet.pl/problemy_technol ... Query=eifs
Na marginesie dodam tylko, ze sama wentylacja mechaniczna nie moze byc traktowana jako panaceum na problemy opisywane powyzej. Wilgoc zawsze dostanie sie do wnetrza sciany, w roznej postaci i w rozny sposob, nie ma tutaj wyjatkow!
pozdrawiam
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL

Gliwicki
Posts: 213
Joined: Mon 28 Jul, 2008
Location: Gliwice

Post by Gliwicki » Thu 03 Sep, 2009

Dziękuję raz jeszcze za cenne rady. Po przeczytaniu wskazanych przez Ciebie tekstów praktycznie wyleczyłem się z pomysłu klejenia styropianu do płyt (w BSO nie ma 100% gwarancji szczelności i zawilgocenie może się pojawić).
Czy w związku z powyższym możecie zaproponować inną formę docieplenia ścian? Ryflowanie stanowi doskonały sposób na odbiór ciepła z konstrukcji ;(
Od razu mówię, iż nie chciałbym zmieniać rozmiaru belek (140 mm jest łatwo dostępne i relatywnie tanie).
Będę wdzięczny za każdą sugestię ...

PS
Dziękuję za namiary tekstu o systemie wolfsystem ( http://www.szkielet.pl/problemy_technol ... IFS&id=137 ). A tak ładnie to wyglądało podczas rozmowy z ich przedstawicielem ;(

Greg Olchawski
Posts: 723
Joined: Fri 02 Mar, 2007
Location: Floryda/Poznan

Post by Greg Olchawski » Fri 04 Sep, 2009

jesli chcialbys pozostac przy BSO to moglbys na przyklad uzyc welny do izolacji zamiast styropianu. mialbys ten termoizolacje ktora "oddycha", nie wymaga pustki wentylacyjnej. Pamietaj tylko by w takim wypadku uzyc tynkow ktore takze beda paroprzepuszczalne.

dla urozmaicenia, gdyby obok welny zastosowac ruszt drewniany, moznaby tez uzyc innego typu wykonczenia elewacji, np sidingu.
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL

Gliwicki
Posts: 213
Joined: Mon 28 Jul, 2008
Location: Gliwice

Post by Gliwicki » Fri 04 Sep, 2009

Siding odpada ... Moja szanowana małżonka ma na niego uczulenie i nawet wypowiedzenie słowa siding powoduje u niej odruchy wiadomego typu ;)
A na poważnie, to skoncentruję się chyba na zwiększeniu ilości izolacji wewnętrznej i zastosuję styropian ryflowany na zewnątrz. Nie ma chyba jednak sensu zwiększać grubości styropianiu. A może się mylę? 4 cm zaproponowane przez projektanta to chyba za mało. A i wytrzymałosć mechaniczna będzie słaba i może pękać przy silniejszym nacisku :evil:

W projekcie (projekt Z10 w wersji drewnianej ze studia Z500) mam następujący układ warst w ścianie zewnętrznej - MZ2 - SCIANA ZEW. DREWNIANA+OCIEPLENIE gr.22cm
- tynk mineralny na siatce/oblicówka z desek
- ocieplenie - styropian z drenazem przeciwwilgociowym 4.0 cm
- papier bitumizowany przyklejony do poszycia
- poszycie ze sklejki wodoodpornej lub płyt OSB 1.2 mm
- konstrukcja szkieletowa sciany 3,8 x 140 cm co 40 cm
- wypełniona wełna mineralna
- paroizolacja
- suchy tynk : - plyty GK /płyta OSB + glazura

Ten papier bitumizowany klejony do poszycia to chyba jakaś totalna bzdura :evil:

Grzegorz Szostak
Posts: 1601
Joined: Sun 21 Aug, 2005
Location: Siedlce
Contact:

Post by Grzegorz Szostak » Fri 04 Sep, 2009

Gliwicki, znam ten projekt doskonale i zalecam ostrożność w bezpośrednim stosowaniu zapisanych w nim propozycji n.p. aneksie do konstrukcji.

Ujmując rzeczowo:
- przekrój B-B wyraźnie wskazuje na centralne posadowienie ściany co przy dociepleniu fundamentu styropianem tworzy spory problem z odpowiednim odprowadzeniem wody opadowej przy BSO (EIFS),
- w typowych przekrojach (38x***) są wyłącznie ściany; stop i więźba (wiązary) to już drewno KVH,
- nie we wszystkich pomieszczeniach przewidziano wentylację.

Całościowo projekt jest jednym z moich ulubionych mimo tego, że wymaga sporo pracy w dostosowaniu dla inwestora.

Greg Olchawski
Posts: 723
Joined: Fri 02 Mar, 2007
Location: Floryda/Poznan

Post by Greg Olchawski » Sat 05 Sep, 2009

Gliwicki wrote:Ten papier bitumizowany klejony do poszycia to chyba jakaś totalna bzdura :evil:
Nie znam projektu o ktorym mowisz oraz zaznaczam ze ponizsza wypowiedz abstrachuje od systemu docieplenia zewnetrznego styropianem.

Papier bitumizowany jest stosowany w usa od bardzo dawna jako tzw "weather resistive barrier" (WRB), obecnie czesto zastepowany przez "housewrap" w Polsce znany jako wiatroizolacja.
Trzy wazne fakty przy okazji powyzszego:
1. w usa stosowanie WRB jest obowiazkowe
2. WRB moze byc zarowno jako papier bitumizowany jak i wiatroizolacja. istota jest tu bariera dla wilgoci/wody z zewnatrz, ktora jednoczesnie nie blokuje przeplywu pary wodnej. oba materialy spelniaja to zadanie.
3. stosowanie papieru bitumizowanego ma bardzo dluga tradycje i niech to bedzie dodatkowym potwierdzeniem jak bardzo wazne jest WRB w budownictwie drewnianym, BEZ WYJATKOW (jak forsowane przez niektorych domy prefabrykowane)
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL

Gliwicki
Posts: 213
Joined: Mon 28 Jul, 2008
Location: Gliwice

Post by Gliwicki » Mon 07 Sep, 2009

Grzegorz Szostak wrote: - przekrój B-B wyraźnie wskazuje na centralne posadowienie ściany co przy dociepleniu fundamentu styropianem tworzy spory problem z odpowiednim odprowadzeniem wody opadowej przy BSO (EIFS),
Tego nie zauważyłem ... Oczywiście naniosę odpowiednie poprawki i problemu być nie powinno. Dziękuję za zwrócenie uwagi na ten (jakże istotny) szczegół!
Grzegorz Szostak wrote: - w typowych przekrojach (38x***) są wyłącznie ściany; stop i więźba (wiązary) to już drewno KVH
Czy to stanowi problem? Czy może warto przeprojektować więźbę na typowy rozmiar (będę mial lekkie pokrycie blachodachówką).
Grzegorz Szostak wrote: - nie we wszystkich pomieszczeniach przewidziano wentylację.
Ja robię wentylacje "po swojemu" z rekuperatorem.
Grzegorz Szostak wrote: Całościowo projekt jest jednym z moich ulubionych mimo tego, że wymaga sporo pracy w dostosowaniu dla inwestora.
Znalazłem ten projekt po miesiącach poszukiwań i również uważam go za bardzo ładny i przemyślany ;)

Gliwicki
Posts: 213
Joined: Mon 28 Jul, 2008
Location: Gliwice

Post by Gliwicki » Mon 07 Sep, 2009

Greg Olchawski wrote:Papier bitumizowany jest stosowany w usa od bardzo dawna jako tzw "weather resistive barrier" (WRB), obecnie czesto zastepowany przez "housewrap" w Polsce znany jako wiatroizolacja.
I tutaj mam wątpliwości. W moim (zastrzegam, że w 100% subiektywnym) przekonaniu papier bitumizowany doskonale spełnia swoją rolę jako izolator wilgoci z zewnątrz. Nie mam jednak przekonania co do jego zdolności do przepuszczania pary wodnej i obawiam się zawilgocenia poszycia ...
Zdecydowania zastosuję więc wiatroizolację :roll:

Grzegorz Szostak
Posts: 1601
Joined: Sun 21 Aug, 2005
Location: Siedlce
Contact:

Post by Grzegorz Szostak » Mon 07 Sep, 2009

Gliwicki wrote:Grzegorz Szostak napisał/a:

- w typowych przekrojach (38x***) są wyłącznie ściany; stop i więźba (wiązary) to już drewno KVH
Czy to stanowi problem? Czy może warto przeprojektować więźbę na typowy rozmiar (będę mial lekkie pokrycie blachodachówką).
Nie jest to problem poza koniecznością zamawiania drewna o zróżnicowanych przekrojach i typie oraz 4 wiązarów.

Greg Olchawski
Posts: 723
Joined: Fri 02 Mar, 2007
Location: Floryda/Poznan

Post by Greg Olchawski » Mon 07 Sep, 2009

Gliwicki wrote:I tutaj mam wątpliwości. W moim (zastrzegam, że w 100% subiektywnym) przekonaniu papier bitumizowany doskonale spełnia swoją rolę jako izolator wilgoci z zewnątrz. Nie mam jednak przekonania co do jego zdolności do przepuszczania pary wodnej i obawiam się zawilgocenia poszycia ...
Zdecydowania zastosuję więc wiatroizolację :roll:
Zakladajac ze papier bitumizowany to jest to samo co asphalt saturated felt (amerykanskie wyrazy w budownictwie sa bardziej wymowne) to nie ma sie czego obawiac. jest to material ktory, jak zaznaczylem wyzej, jest stosowany Z POWODZENIEM od bardzo dawna i nawet wiele domow obecnie buduje sie z jego wykorzystaniem. To sa fakty, a nie moja subiektywna opinia.
Tak przy okazji podam, ze wielu budowniczych w USA zaczyna narzekac na problemy wystepujace po uzyciu wiatroizolacji i niektorzy nawet wracaja do sprawdzonego juz sposobu (papier bitumizowany). osobiscie jestem ciekawy jak ta sytuacja bedzie sie rozwijac, na razie jest zbyt wczesnie by mowic tu o szczegolach.

Nie probuje tutaj polecac jednego materialu nad drugim tylko rozwiac watpliwosci co do papieru b. Wg obecnej sztuki budowlanej oba materialy sa poprawne i zamienne.
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL

Grzegorz Szostak
Posts: 1601
Joined: Sun 21 Aug, 2005
Location: Siedlce
Contact:

Post by Grzegorz Szostak » Mon 07 Sep, 2009

Greg Olchawski, znasz zapewne domy sprzed 20-40 lat gdzie podczas remontu elewacji widać efekty "w czasie". Jak z ich trwałością?

Wojciech Nitka
Posts: 3840
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Mon 07 Sep, 2009

Greg Olchawski wrote:Zakladajac ze papier bitumizowany to jest to samo co asphalt saturated felt
Przyłączam się do słów Greg'a - papier bitumizowany w zupełności spełnia wymagania wiatroizolacji. Dodam tylko, że papier ten - papier bitumizowany - jest dostępny w naszym kraju i ... i to po dużo niższej cenie niż tradycyjne folie wiatroizolacyjne.

dwronka
Posts: 394
Joined: Sun 17 May, 2009

Post by dwronka » Mon 07 Sep, 2009

Wojciech Nitka wrote:
Greg Olchawski wrote:Zakladajac ze papier bitumizowany to jest to samo co asphalt saturated felt
Przyłączam się do słów Greg'a - papier bitumizowany w zupełności spełnia wymagania wiatroizolacji. Dodam tylko, że papier ten - papier bitumizowany - jest dostępny w naszym kraju i ... i to po dużo niższej cenie niż tradycyjne folie wiatroizolacyjne.
Mi to wygląda na izolatkę :oops: a może się mylę.

Greg Olchawski
Posts: 723
Joined: Fri 02 Mar, 2007
Location: Floryda/Poznan

Post by Greg Olchawski » Mon 07 Sep, 2009

dwronka wrote:Mi to wygląda na izolatkę :oops: a może się mylę.
Przepraszam, ale nie zrozumialem Twojego postu :?:
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL

dwronka
Posts: 394
Joined: Sun 17 May, 2009

Post by dwronka » Mon 07 Sep, 2009

Greg Olchawski wrote:
dwronka wrote:Mi to wygląda na izolatkę :oops: a może się mylę.
Przepraszam ale nie zrozumialem Twojego postu :?:
Bardzo popularnym materiałem do izolacji poziomych jest tektura budowlana nasączona bitumem. Jest to materiał udawający pape izolacyjną.

Gliwicki
Posts: 213
Joined: Mon 28 Jul, 2008
Location: Gliwice

Post by Gliwicki » Tue 08 Sep, 2009

Może poszedłem na zbyt dużą łatwiznę umysłową i stąd to małe nieporozumienie. Jednak jako chemik określenie "papier bitumizowany" rozumiem jako "papier nasączony wysokowrzącymi węglowodorami o małej lotności". Owszem - ze względu na wysoką hydrofobowość material taki powinien się charakteryzować bardzo dobrą izolacyjnością dla wody. Ale czy nie za dobrą? Czy nie będzie się to w pewnych warunkach zachowywać tak jakbyśmy pokryli dom zwyczajną folią? Rownie dobrze mógłbym się wszak pokusić o zasmołowanie całej powierzchni poszycia - toż to przecież również wysokowrzące węglowodory o małej lotności!
Nadal więc nie jestem do końca przekonany co do tego materiału ...

Grzegorz Szostak
Posts: 1601
Joined: Sun 21 Aug, 2005
Location: Siedlce
Contact:

Post by Grzegorz Szostak » Tue 08 Sep, 2009

Jak już napisali przedmówcy papier bitumizowany spełni swoje zadanie. Materiał sprawdzony od lat. Niestety nie jest tak odporny na błędy wykonawcze (trwałość) jak wiatroizolacje syntetyczne. Efekt degradacji tego materiału można spotkać podczas remontów starych domów w US.

Greg Olchawski
Posts: 723
Joined: Fri 02 Mar, 2007
Location: Floryda/Poznan

Post by Greg Olchawski » Wed 09 Sep, 2009

Grzegorz Szostak wrote:Greg Olchawski, znasz zapewne domy sprzed 20-40 lat gdzie podczas remontu elewacji widać efekty "w czasie". Jak z ich trwałością?
Przepraszam ale nie zauwazylem wczesniej Twojego pytania.
Efekty w czasie zaleza tez od tego jak duzy byl kontakt z wilgocia (nieprawidlowa elewacja) i od jakosci samego materialu, a trudno powiedziec jaki on byl dokladnie 20-40 lat temu. Sama wymiana elewacji zawsze bedzie prowadzic do uszkodzenia wiatroizolacji, zwlaszcza papieru, nawet gdyby byl nowy, tak wiec nie zawsze da sie go sprawiedliwie ocenic.
Widoczny "efekt uplywu czasu" moze byc pozornie mylacy. Ten stary papier moze nadal spelniac swoje zadanie, jesli jest pod oryginalna, nie uszkodzona elewacja. Zupelnie odwrotnie natomiast moze byc w przypadku foli. Ten bardzo podatny na promieniowanie UV material moze nie spelniac swojego zadania nawet pomimo dobrego wygladu. Prosze sobie tylko wyobrazic budynek pokryty folia wiatroizolacyjna ktory "czeka" wystarczajaco dlugo na wykonanie calej elewacji. Kazdy dzien zwloki zmniejsza jego skutecznosc dzialania.
Roznego rodzaju folie choc stosowane od kilkunastu lat sa tylko szacowane na okolo 50 lat. czas jednak pokaze czy te przewidywania okaza sie trafne. Nawet gdyby byly, to oznacza to koniecznosc wymiany po okolo 40 czy 40+ latach uzytkowania.

Tak wiec chcialbym zwrocic uwage na cos bardzo oczywistego: nie oczekujmy by wiatroizolacja (papier czy folia) "przezyla" sama elewacje. Kazdy remont/wymiana elewacji oznacza koniecznosc wymiany wiatroizolacji, podobnie jak w przypadku np pokryc dachowych.
Zreszta ta sama analogie nalezy stosowac do pozostalych czesci budynku: stolarka, pokrycia dachowe, wyposazenie wnetrz itp itd. Tak wiec tyle po ulubionym argumencie "dom na pokolenia" przeciwnikow domow drewnianych :wink:
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL

Gliwicki
Posts: 213
Joined: Mon 28 Jul, 2008
Location: Gliwice

Post by Gliwicki » Wed 09 Sep, 2009

Jak więc radzicie - zastosować wiatroizolację czy papier bitumizowany? Cena nie jest dla mnie w tej chwili najistotniejsza i koncentruję się na aspektach technologicznych ...

Greg Olchawski
Posts: 723
Joined: Fri 02 Mar, 2007
Location: Floryda/Poznan

Post by Greg Olchawski » Thu 10 Sep, 2009

Gliwicki wrote:... Cena nie jest dla mnie w tej chwili najistotniejsza i koncentruję się na aspektach technologicznych ...
)Oby jak najwiecej Polakow mialo takie zdrowe podejscie jak Ty, czyli jak cos juz robic, to przede wszystkim dobrze, a nie isc na kompromis ze wzgledu na nizsza cene.
Zapomnialem wczesniej dodac ze paieru (ani foli) nie klei sie do poszycia tylko mocuje mechanicznie (choc niektorzy zaliczaja tez kleje do takowych, tak przy okazji).
Jesli planujesz ocieplenie styropianem, jak mowa byla wczesniej, to na ten moment proponowalbym raczej folie.
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL

Gliwicki
Posts: 213
Joined: Mon 28 Jul, 2008
Location: Gliwice

Post by Gliwicki » Thu 10 Sep, 2009

Greg Olchawski wrote:Oby jak najwiecej Polakow mialo takie zdrowe podejscie jak Ty, czyli jak cos juz robic, to przede wszystkim dobrze, a nie isc na kompromis ze wzgledu na nizsza cene.
Zapomnialem wczesniej dodac ze paieru (ani foli) nie klei sie do poszycia tylko mocuje mechanicznie (choc niektorzy zaliczaja tez kleje do takowych, tak przy okazji).
Jesli planujesz ocieplenie styropianem, jak mowa byla wczesniej, to na ten moment proponowalbym raczej folie.
Dziękuję za uznanie moich starań ;)
Twoja wypowiedź rozwiała również moje wątpliwości co do stosowalności omawianych materiałów. Jak do tej pory nikt nie zwrócił uwagi na fakt, iż w projekcie papier bitumizowany mial być przyklejony do poszycia, i to wzbudzało moje największe obawy. Jeżeli papier będzie tylko przymocowany mechanicznie (zszywki), to istnieje pewna przestrzeń wentylowana umożliwiająca usuwanie wody. Biorąc jednak na logikę należy zadać pytanie "Skoro papier bimumizowany jest taki dobry i tani, to dlaczego zastąpiono go wiatroizolacją równie dobrą a drogą?"
Ciągle nie mam pełnego przekonania do papieru => zdecyduję się więc na folię i styropian ryflowany.
I tutaj pojawia się kolejne pytanie. Jaka powinna być optymalna grubość styropianu?
W projekcie są 4 cm. W moim przekonaniu to troszeczkę za mało i całość może być dość delikatna (pękanie przy nacisku). Zastosuję więc grubszy - tylko jaki? Czy ktoś może mi wyjaśnić wpływ ryflowania na właściwości izolacyjne?
Znalazłem w starych postach info (czytuję z pamięci - przepraszam jeśli przekręciłem), że jeżeli powierzchnia wentylaci w listwie startowej jest większa od 1500 mm2, to styropianu nie włącza się do obliczeń izolacji cieplnej budynku. Czy jak zastosuję sugerowane 500 mm2, to styropian będzie spełniał pokładane w nim nadzieje? A jeżeli tak, to jaką najlepiej zastosować jego grubość?
Ogrzewanie elektryczne kosztuje i izolację muszę mieć naprawdę doskonałą :roll:

Greg Olchawski
Posts: 723
Joined: Fri 02 Mar, 2007
Location: Floryda/Poznan

Post by Greg Olchawski » Thu 10 Sep, 2009

Papier najlepiej mocowac na specjalne gwozdzie z platikowymi podkladkami ktore rozkladaja sile nacisku na wieksza powierzchnie. Uzywajac zszywek narazamy go na zbyt duze uszkodzenia podczas samej instalacji.
tak jak wspomniales, zwiekszajac przestrzen wentylacyjna pod styropianem zmniejszach wlasciwosci termoizolacyjne takiej przegrody i stopniowo styropian staje sie tylko nosnikiem elewacji tynkowej (a do tego istnieja o wiele lepsze sposoby na posiadanie tynku zewnetrznego niz uzycie nie oddychajacego styropianu, ktory i tak bedzie podatny na uszkodzenia mechaniczne).
Z drugiej strony jednak, ograniczajac zdolnosc do samo-wentylacji pod styropianem, narazasz sie na zwiekszone zawilgocenie i powazne problemy z tym zwiazane. Ot to jest wlasnie caly paradoks ze stosowaniem styropianu w domach drewnianych.
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL

Wojciech Nitka
Posts: 3840
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Thu 10 Sep, 2009

Styropian nie jest ostatecznym rozwiązaniem, choć nie da się ukryć - najtańszym.
Możesz równie dobrze zastosować płyty z wełny mineralnej lub płyty z włókna drzewnego prod. Steico - http://www.steico.com/download/pdf/prod ... t_0226.pdf To nowość na rynku polskim, choć rozwiązania popularne na Zachodzie.
Stosując wełnę mineralną lub płyty włókna drzewengo, przy pokryciu ich tynkami mineralnymi, nie musisz zachowywać pustki wentylacyjnej.

peterte
Posts: 28
Joined: Wed 13 May, 2009

Post by peterte » Fri 11 Sep, 2009

Wojciech Nitka wrote:Styropian nie jest ostatecznym rozwiązaniem, choć nie da się ukryć - najtańszym.
Możesz równie dobrze zastosować płyty z wełny mineralnej lub płyty z włókna drzewnego prod. Steico - http://www.steico.com/download/pdf/prod ... t_0226.pdf To nowość na rynku polskim, choć rozwiązania popularne na Zachodzie.
Czy ktoś z forumowiczów stosował takie rozwiązanie? A może któryś z wykonawców podzieli się swymi doświadczeniami z tym materiałem? Zamierzam rozpocząć budowę i po tym co przeczytałem na forum chyba zrezygnuję ze styropianu... Choć tak na szybko przeliczyłem cenę i wyszło mi kosmicznie dużo :-(
Wojciech Nitka wrote:Stosując wełnę mineralną lub płyty włókna drzewengo, przy pokryciu ich tynkami mineralnymi, nie musisz zachowywać pustki wentylacyjnej.
Czyli rozumiem od zewnątrz: tynk mineralny->płyta steico->wiatroizolacja->płyta OSB... etc...? Czy ktoś może mi powiedzieć jak "ciepła" jest taka izolacja np w porównaniu do styropianu?
Pozdrawiam
Peter

Gliwicki
Posts: 213
Joined: Mon 28 Jul, 2008
Location: Gliwice

Post by Gliwicki » Fri 11 Sep, 2009

Wojciech Nitka wrote:Styropian nie jest ostatecznym rozwiązaniem, choć nie da się ukryć - najtańszym.
Możesz równie dobrze zastosować płyty z wełny mineralnej lub płyty z włókna drzewnego prod. Steico - http://www.steico.com/download/pdf/prod ... t_0226.pdf To nowość na rynku polskim, choć rozwiązania popularne na Zachodzie.
Stosując wełnę mineralną lub płyty włókna drzewengo, przy pokryciu ich tynkami mineralnymi, nie musisz zachowywać pustki wentylacyjnej.
Czy ktoś ma własne doświadczenie z płytami z włókna drzewnego? Chętnie wsadziłbym kawałek do wody i zobaczyłbym jak się zachowuje pod wpływem wilgoci ...



Post Reply

Return to “Wymagania techniczno-montażowe domów szkieletowych”