kominek a dom drewniany

Techniczne aspekty budowy domów szkieletowych
Post Reply
czorcik23
Posts: 13
Joined: Sun 14 Dec, 2008

kominek a dom drewniany

Post by czorcik23 » Tue 27 Oct, 2009

Witam. Jestem w trakcie budowy domku drewnianego tzn. mam wylane fundament. Zacząłem mysleć już o ogrzaniu tego domku.. Chciałbym żeby dodatkowym źródłem ciepła był kominek z dystrybucją ciepłego powietrza do wszystkich pomieszczeń. Zastanawiam sie czy jest to możliwe w domach o konstrukcji szkieletowej??


abriss
Posts: 38
Joined: Fri 26 Jun, 2009

Re: kominek a dom drewniany

Post by abriss » Tue 27 Oct, 2009

Możliwe. Jak najbardziej.

czorcik23
Posts: 13
Joined: Sun 14 Dec, 2008

Re: kominek a dom drewniany

Post by czorcik23 » Tue 27 Oct, 2009

Kwestia czy trzeba stosowac jakieś dodatkowe zabezpieczenia?

dwronka
Posts: 394
Joined: Sun 17 May, 2009

Post by dwronka » Tue 27 Oct, 2009

Po pierwsze to izolacja komory oraz samych kanalów doprowadzających powietrze do pomieszczeń .
Długo by się tu rozpisywać lecz postaram się strescić i napisać na chłopski rozum ;)
PO PIERWSZE IZOLACJA!
Jako izolację komory można wybrać welnę mineralną z ekranem lecz lepszym i bezpieczniejszym rozwiązaniem są płyty krzemianowo- wapienne.
Jest to drozszy produkt lecz prostrzy w montażu , nie mam nam prawa się nic odkleić jak w przypadku welny - to zazwyczaj przez niechlujstwo i niewiedzę monterów lecz często przez taśmy ,które wytrzymalość ogniową 350 stopni jak deklaruje producent mają .....oczywiscie przez chwilę.
To samo tyczy się izolacji dgp - tu wystarczą rękawy( wełna zamknieta w foli aluminiowej) odpowiednio dobrane do średnicy przewodów.
Początek takiego rozporwadzenia w czopuchu powinien być wykonany z rur z stali kwaso i żaroodpornej.
Po drugie to odpowiedni komin - dobry przekroj, odpowiednia wysokosć, posiadający wyczystkę itp
Po trzecie doprowadzenie powietrza z zewnątrz pod kominek lub najlepiej zakup wkładu kominkowego z kroccem do podlaczenia dopływu świezego powietrza.
Dzięki czemu nie będzie nam piszczeć powietrze dopływajace do pomieszczenia gdzie jest kominek przez wszelkie szpary.
Po czwarte - stosowanie odpowiednio dobranych średnic przewodów dgp ( dystrybucja gorącego powietrza) to samo tyczy się wszelkich rozgałęzień - stosujemy trojniki o małych katach zalamania w innym przypadku cala instalacja bedzie powodować duże opory przez co bedzie glośna.
Po piąte - stosowanie dystrybutora gorącego powietrza o odpowiedniej sile pracy liczonej w możliwej ilosci przepompowanego powietrza na godzine w m3 , dzięki czemu bedziemy mieć możliwosc regulacji temperatury w czopuchu co jest bardzo ważną sprawą.
Po szoste -odpowiednie kratki w czopuchu , stosowanie komory dekompresyjnej.
Zwłaszcza kładlbym tu nacisk na kratki - na pewno bez żaluzji gdyż jest to nasz "strażnik teksasu " a inaczej mówiąc zawór bezpieczeństwa- nadmiar gorącego powietrza jest wydalany na zewnatrz.
Gdy zastosujemy za male kratki w czopuchu powstanie wysoka temperatura ,ktora mozę spowodować np przesuniece wkładu i inne nadprzyrodzone zjawiska ;)
Po siódme - wkład kominkowy powienien byc tak zabudowany aby powietrze opływalo go z wszelkich stron zwłaszcza tylna sciankę ,która nagrzewa się najbardziej.
Nie wolno go zacementować - widziałem takie przypadki i minimalna odległosć tylnej scianki do izolacji to 10 cm jak nie więcej.
Nie robmy z wkładu komina - nie stawiajmy na nim rur w pionie i tak przez trzy kondygnacje - widziałem takie cos na zdjeciach :lol:
Gdy zdecydujemy sie na wkład nie patrzmy tylko na cenę - dobre i tanie czy desing lecz na konstrukcję - ja preferuje monolity lub ew spawane.
Wkłady skręcane są dobre jako wkłady rekraacyje i wkład za 800 pln posłuży nam przez 10 - 20 lat pod warunkiem , że bedziemy go stosować jak rekraacja- raz w tygodniu.
Tłumaczenie ,że skręcane są lepsze bo jak coś się stanie to można wymienić dany element jest dla mnie bzdurnym argumentem gdyz na szczelnosć takiego wkładu jak dobrze pójdzie mamy max 2 lata a co za tym idzie w razie awarii niszczymy pół jak nie iwęcej obudowy.
To bylo by na tyle - kto pyta nie bładzi ;)

Piotr tomrer
Posts: 192
Joined: Sat 15 Sep, 2007
Location: Notteroy-Norwegia

Post by Piotr tomrer » Wed 28 Oct, 2009

Kilka dni temu przyglądałem się stawianiu kominka na naszej budowie. Panowie z firmy "Varmeokonomi" przed instalacją wkładu wymurowali ściankę z bloczków gr. 6 cm i 3-centymetrowa, wentylowaną dylatacją od strony konstrukcji domu. potem dopiero zainstalowali kominek Dovre i cała reszte.

czorcik23
Posts: 13
Joined: Sun 14 Dec, 2008

Post by czorcik23 » Wed 28 Oct, 2009

O kurcze jest tego troche. Bardzo dziekuje za wyczerpującą odpowiedz

dwronka
Posts: 394
Joined: Sun 17 May, 2009

Post by dwronka » Wed 28 Oct, 2009

Od pewnego czasu na rynku są dostępne tzw ciepłe obudowy kominek nagrzewa obudowę a następnie obudowa po wygaszeniu paleniska obudowa oddaje kilka godzin ciepło.

Gliwicki
Posts: 213
Joined: Mon 28 Jul, 2008
Location: Gliwice

Post by Gliwicki » Thu 29 Oct, 2009

W realizowanym przez nas projekcie ściana za kominkiem jest dodatkowo (poza izolacja) na całej wysokości wymurowana cegłą na 6 cm. W moim przekonaniu takie rozwiazanie jest bezpieczniejsze od zastosowania tylko samej izolacji (niezależnie od jej rodzaju) ...

czorcik23
Posts: 13
Joined: Sun 14 Dec, 2008

Post by czorcik23 » Thu 29 Oct, 2009

Może mógłby Pan wkleić kilka zdjęć (jeśli Pan ma) jak to wygląda w Pana wykonaniu.

Tobi
Posts: 69
Joined: Thu 11 Jun, 2009
Location: Katowice
Contact:

Post by Tobi » Thu 29 Oct, 2009

Gliwicki, też jestem zainteresowany takim rozwiązaniem. Czy w Twoim przypadku jest to ściana zewnętrzna czy wewnętrzna?

Grzegorz Szostak
Posts: 1601
Joined: Sun 21 Aug, 2005
Location: Siedlce
Contact:

Post by Grzegorz Szostak » Thu 29 Oct, 2009

dwronka wrote:Od pewnego czasu na rynku są dostępne tzw ciepłe obudowy kominek nagrzewa obudowę a następnie obudowa po wygaszeniu paleniska obudowa oddaje kilka godzin ciepło.
Nie bardzo rozumiem dlaczego piszesz "od pewnego czasu"? To jedno z najstarszych rozwiązań.

dwronka
Posts: 394
Joined: Sun 17 May, 2009

Post by dwronka » Thu 29 Oct, 2009

Owszem piece kaflowe ;)

Gliwicki
Posts: 213
Joined: Mon 28 Jul, 2008
Location: Gliwice

Post by Gliwicki » Thu 29 Oct, 2009

Tobi wrote:Gliwicki, też jestem zainteresowany takim rozwiązaniem. Czy w Twoim przypadku jest to ściana zewnętrzna czy wewnętrzna?
Będę budował dom wg projektu Z10 ze studia Z500. W moim projekcie ściana drewniana (wewnętrzna) stanowiąca tył kominka obłożona jest dodatkowo cegłą pełną gr. 6 cm. Podobnie zabezpieczony jest komin. Trzony kominowe wykonane jako systemowe typu SCHIEDEL obmurowane są cegłą pełną na 12 cm.
Szczegółowe rozwiązanie można zobaczyć na projekcie dostępnym tutaj = http://www.z500.pl/pliki/10/warianty/21 ... szczeg.pdf

jankes
Posts: 9
Joined: Fri 03 Jul, 2009

Post by jankes » Wed 16 Dec, 2009

Moj kolega rowniez ma oblozony dodatkow cegla. Bylem jak mu robili, fachowcy byli oszczedni w slowach jednak twierdzili, ze oblozenie cegla sie sprawdza. Musze przyznac, ze kominek sluzy juz ponad 2 lata i sprawdza sie - pierwsza klasa.

ah1965
Posts: 1
Joined: Wed 16 Dec, 2009

Post by ah1965 » Wed 16 Dec, 2009

Jaka powinna być średnica :
1. przewodu doprowadzającego powietrze z zewnątrz do kominka ( kominek 16 kW )
2. przewodów DGP przy dystrybucji grawitacyjnej ?

Kubek
Posts: 124
Joined: Mon 12 Oct, 2009

Post by Kubek » Tue 22 Dec, 2009

Witam
Chciałbym nawiązać do płyt krzemianowo- wapiennych.
Ponieważ planuję wspomaganie ogrzewania fundamentowego wymiennikiem umieszczonym w obudowie nad wkładem kominkowym, zastanawiam się czy można po zastosowaniu płyt k-w wyciszyć akustycznie obudowę wełną mineralną ( bądź innym izolatorem. jakim?) umieszczajac ją pomiedzy płytami k-w a płytami k-g. Wówczas kratki dekompresyjne musiałbyy być specjalnie obudowane po między płytami aby włókna wełny nie unosiły się w pomieszczeniu.

dwronka
Posts: 394
Joined: Sun 17 May, 2009

Post by dwronka » Thu 24 Dec, 2009

Kubek umieść dystrybutor ciepłego powietrza na strychu.



Post Reply

Return to “Wymagania techniczno-montażowe domów szkieletowych”