Ocieplenie domu szkieletowego

Techniczne aspekty budowy domów szkieletowych
Wojciech Nitka
Posty: 3737
Rejestracja: czw 19 sie, 2004
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Ocieplenie domu szkieletowego

Post autor: Wojciech Nitka » ndz 26 cze, 2011

Ocieplenie domu szkieletowego
Domy ze szkieletu drewnianego, podobnie jak budowane w innych technologiach, wymagają docieplenia ścian, by uzyskać odpowiedni komfort cieplny i zabezpieczyć ściany przed działaniem wilgoci.
Mieszkam w domu zbudowanym w konstrukcji szkieletu drewnianego, – pisze użytkownik moj.dom.pl - dojrzewam powoli do decyzji o jego dociepleniu. Jakie są możliwości i technologie? Informacje, do których udało mi się dostać były bardzo ogólnikowe.

Naszemu czytelnikowi odpowiada Grzegorz Tomaszewski ze Stowarzyszenia na Rzecz Systemów Ociepleń:

Budynek w szkielecie drewnianym jest po prostu szczególnym przypadkiem podłoży, na których wykonuje się standardowe ocieplenia z użyciem np. płyt EPS. Jedyną różnicą względem standardowego podejścia jest wykonanie przed przystąpieniem do ocieplania zabezpieczenia powłoką wodoszczelną zewnętrznej powierzchni ścian (drewnianej czy drewnopochodnej). Ma to na celu wyeliminowanie wszelkich zagrożeń związanych np. z penetracją pary wodnej (lub skropleń) z zewnątrz obiektu w głąb wrażliwej na wilgoć ściany drewnianej.

Wykonuje się zatem następujące kroki montażowe:
1. zatopienie w specjalnym preparacie zabezpieczającym pasków siatki zbrojonej – na stykach drewnopochodnych płyt poszycia (np. płyt OSB),
2. miejscowe zaszpachlowanie widocznych na powierzchni poszycia miejsc po łącznikach mechanicznych (wokół łbów kołków, wkrętów, itp.),
3. aplikacja na całej powierzchni (za pomocą wałka, pędzla lub natrysku) powłoki wodoszczelnej na poszycie drewniane – wymagane są 2 warstwy.
Po wyschnięciu tej powłoki przystępuje się do standardowej aplikacji systemu ociepleniowego, czyli przyklejania płyt EPS, zatapiania siatki, aplikacji tynków, ewentualnie malowania.

To artykuł ze strony - http://www.dom.pl/ocieplenie-domu-szkie ... html#thanx Czekam na komentarze.


nydar1957
Posty: 201
Rejestracja: sob 02 kwie, 2011

Post autor: nydar1957 » pn 27 cze, 2011

Zaletą styropianu klejonego do konstrukcji jest zwiększenie oporu przepływu ciepła. Dla typowej ściany szkieletowej +5 cm klejonego styropianu, współczynnik przenikania ciepła U wyniesie ok.0,19W\m2\K, ale jeżeli zastosujemy ruszt lub styropian ryflowany to U=0,29. Należy przy tym pamiętać, parametry izolacji podawane są dla laboratoryjnych warunków. W rzeczywistości będzie inaczej i opory przepływu ciepła będą niższe. Przyklejony
styropian zaoszczędzi pieniądze na ogrzewanie ale będzie wymagał odpowiedniej wilgotności wewnątrz pomieszczeń(w trakcie mrozów ok.45%) Przy wentylacji grawitacyjnej należy stosować kratki wentylacyjne sterowane prostym mechanicznym higrostatem a przy wymuszonej,wentylatorem sterować musi higrostat elektroniczny.
ps.prywatnie uważam, że stosowanie 5-cio cm styropianu jest nieporozumieniem, ponieważ pkt.rosy znajduje się przy płycie obiciowej.

Greg Olchawski
Posty: 723
Rejestracja: pt 02 mar, 2007
Lokalizacja: Floryda/Poznan

Re: Ocieplenie domu szkieletowego

Post autor: Greg Olchawski » wt 28 cze, 2011

Moim skromnym zdaniem:
Domy ze szkieletu drewnianego, podobnie jak budowane w innych technologiach, wymagają:

docieplenia ścian, FALSE
by uzyskać odpowiedni komfort cieplny FALSE
i zabezpieczyć ściany przed działaniem wilgoci FALSE
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL

nydar1957
Posty: 201
Rejestracja: sob 02 kwie, 2011

Post autor: nydar1957 » wt 28 cze, 2011

Twierdzi Pan, że docieplenia ścian,by uzyskać odpowiedni komfort cieplny i zabezpieczyć ściany przed działaniem wilgoci jest fałszem. Mnie Pan nie przekona. Może uda się przekonać do tej tezy tych którzy mieszkają w nieocieplonej wielkiej płycie. Wilgoć przechodząca przez przegrody zewnętrzne to zaledwie 1% bilansu pary wodnej w przeciętnym domu. Ten 1% może ujarzmić SPRAWNA wentylacja. Obniżanie parametrów cieplnych o 50% aby pozbyć się tej resztkowej wilgoci, jest nieuzasadnioną rozrzutnością. Uważam, że problem z nadmierną wilgotnością ścian zewnętrznych tkwi w zasłanianiu kratek wentylacyjnych w okresie zimowym,lub stosowaniem nadmiernego schładzania pomieszczeń klimatyzacją w gorące parne dni. Na szczęście to drugie bardziej dotyczy Florydy niż Polski.

Awatar użytkownika
artdeco
Posty: 65
Rejestracja: wt 30 mar, 2010
Lokalizacja: Kalisz
Kontakt:

Post autor: artdeco » wt 16 sie, 2011

A ja odświeżę temat ale inne pytanie.
Ocieplając dach obity deskami lub OSB należy pozostawić pustkę powietrzną pomiędzy membraną a OSB. A jak to jest że w scianie zewnetrznej obitej OSB dajemy izolacje do plyty.
Oto jest PYTANIE !!!! :idea:

Greg Olchawski
Posty: 723
Rejestracja: pt 02 mar, 2007
Lokalizacja: Floryda/Poznan

Post autor: Greg Olchawski » śr 17 sie, 2011

No to ja zadam Tobie pytanie: jakie pokrycie dachu, jaka membrana no i o jakiej pustce nad osb piszesz?

Jeśli masz poddasze użytkowe i poszycie (np OSB) to izolację poddasza układasz najczęściej z zachowaniem pustki wentylacyjnej między izolacją a deskowaniem. Wszystko musi być tak przemyślane aby ewentualną wilgoć która może się tam dostać (a dostanie się prędzej lub później w mniejszej lub większej ilości) miała możliwość ucieczki.

W ścianach, fajnie że pytasz, jest dokładnie tak samo. To znaczy z wilgocią. Ale pustki między izolacją a poszyciem nie ma z dwóch powodów: nie tylko dlatego że głębokość słupków jest o wiele mniejsza i jakby można było to dałoby się więcej materiału izolacyjnego, nie mniej. Ale przede wszystkim dlatego że materiały/konstrukcja ściany powinna byc taka by umożliwić (podobnie jak na dachu) ucieczkę wilgoci. Można to zrobić budując dyfuzyjnie otwarte na zew ściany.

Co jednak gdy ktoś zastosuje np. styropian na elewację? No widzisz, tutaj pojawiają sie paradoxy tego forum (jakakolwiek aluzja zupełnie bez złośliwości :grin: ) i jeśli prześledzisz moje wypowiedzi na tym forum przez lata to będziesz wiedział dlaczego. Trzeba by bowiem wtedy zastosować tam pustkę (np ruszt pionowy) ale pustka ta musi być dość dobrze wentylowana, a to jednocześnie postawi pod znakiem zapytania termoizolacyjne właściwości (i sens) styropianu.

Jak sam zauważyłeś (wg niektórych) w ścianach wentylacji/dyfuzji nie musi być, ale na dachu już tak. Paradoks jest większy gdy czytam czasami, iż producenci domów prefabrykowanych to już w ogóle mogą sobie robić jeszcze większe "odskoki" od technologii bo ponoć stosują "cudowne" uszczelki (np wokół otworów okiennych) więc styropian mogą sobie kleić do poszycia (nie słyszałem o uszczelkach które w naszym klimacie wytrzymałyby kilkanaście lat ale szkoda nawet się rozpisywać...)
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL

Jan Jablonski
Posty: 321
Rejestracja: czw 28 sty, 2010
Kontakt:

Post autor: Jan Jablonski » śr 17 sie, 2011

Greg Olchawski,
Mysle ze zapomniales tu powiedziec ze wentylacja dachu to nie tylko odprowadzenie wilgoci ale rowniez kwestia chlodzenia latem pomieszczen na poddaszu bo po to przedewszystkim robi sie dach wentylowany.

Greg Olchawski
Posty: 723
Rejestracja: pt 02 mar, 2007
Lokalizacja: Floryda/Poznan

Post autor: Greg Olchawski » śr 17 sie, 2011

Jan, wcale nie zapomniałem, ponieważ z tym co mówisz akurat się nie zgadzam ale szanuje opinie kolegi :grin:

Zapomniałem jednak dodać coś innego tj proponuje o wiele lepsze rozwiązanie: poddasze nieużytkowe i wszystko jasne :wink:
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL

Jan Jablonski
Posty: 321
Rejestracja: czw 28 sty, 2010
Kontakt:

Post autor: Jan Jablonski » śr 17 sie, 2011

Greg Olchawski,
Mozna i tak jednak chcialbym wiedziec dlaczego sie nie zgadzasz???

Greg Olchawski
Posty: 723
Rejestracja: pt 02 mar, 2007
Lokalizacja: Floryda/Poznan

Post autor: Greg Olchawski » śr 17 sie, 2011

Uważam że pustka wentylacyjna służy odprowadzeniu ewentulanej wilgoci. Ma jeszcze jedna inną krytyczną funkcję zimą, ale to już zupełnie inna historia.

Do tego o czym Ty napisałś to, wg mnie, powinno się używać termoizolacji oraz ... klimatyzację
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL

Jan Jablonski
Posty: 321
Rejestracja: czw 28 sty, 2010
Kontakt:

Post autor: Jan Jablonski » śr 17 sie, 2011

Nie do konca masz racje , z wlasnego doswiadczenia wiem ze naturalna wentylacja dachu jest bardzo pomocna zwlaszcza latem no ele jak napisales kazdy ma swoje zdanie i nalezy je szanowac

Greg Olchawski
Posty: 723
Rejestracja: pt 02 mar, 2007
Lokalizacja: Floryda/Poznan

Post autor: Greg Olchawski » śr 17 sie, 2011

Nie twierdzę że (teoretycznie) tak nie jest. Ale jest to tylko wtórna funkcja, tym bardziej jeśli weźmiesz pod uwagę, że właściwie zaizolowany dach (na zimę) będzie sobie radził całkiem dobrze także latem. Problemy z "przegrzewaniem" latem dotyczą raczej nieco cieplejszych klimatów i tam do ochrony służy folia którą zakłada się na spodnią część poszycia.

Moja rada jak wcześniej: tam gdzie tylko możliwe stosować poddasza nieużytkowe, same zalety :grin:
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL

Awatar użytkownika
artdeco
Posty: 65
Rejestracja: wt 30 mar, 2010
Lokalizacja: Kalisz
Kontakt:

Post autor: artdeco » śr 17 sie, 2011

Greg znam te opinie o styropianie i dlatego buduje dom z obitką drewnianą na ruszcie ( na dachu OSB i gont papowy).
Moje pytanie było o ściany obitej OSB np.12mm bo tam jakos dziwnie brakuje mi miejsca na wentylacje wełny izolacyjnej. Też zauważyłem to że o wentylacji dachu to ludzie pamiętają a o ścianie to już nie bardzo.

Jan Jablonski
Posty: 321
Rejestracja: czw 28 sty, 2010
Kontakt:

Post autor: Jan Jablonski » czw 18 sie, 2011

artdeco,
jeszcze kilka lat termu wykonywalo sie wentylacje scian (przynajmniej we wloszech) jednak po zmianie przepisow wycofano sie z tego
.Greg Olchawski,
co znaczy dobrze zaizolowany i o jakich foliach mowisz???

Marcin L
Posty: 1364
Rejestracja: sob 26 mar, 2005
Lokalizacja: z Polski

Post autor: Marcin L » czw 18 sie, 2011

Moim zdaniem w upalne dni nic nie pomoze i dach predzej czy pozniej ,,sie przegrzeje"dlatego tak jak pisal Greg najlepszym rozwiazaniem sa parterowki z poddaszem- strychem.Warto zalozyc rekuperacje czy tez klimatyzacje -domy ,,kanadyjskie" najlepiej sprawdzaja sie w klimacie chlodniejszym i tego niestety nic nie zmieni....

Jan Jablonski
Posty: 321
Rejestracja: czw 28 sty, 2010
Kontakt:

Post autor: Jan Jablonski » czw 18 sie, 2011

A co z domami bez poddasza z widocznym dachem od wewnatrz???

Greg Olchawski
Posty: 723
Rejestracja: pt 02 mar, 2007
Lokalizacja: Floryda/Poznan

Post autor: Greg Olchawski » czw 18 sie, 2011

artdeco,
W ścianach generalnie takiej pustki nie ma/było bo zawsze budowało się z materiałów otwartych dyfuzyjnie na zewnątrz. Dzisiaj wszyscy chcą jak najtaniej ocieplić więc wybierają styropian i bez wentylacji mogą mieć później problemy (a z wentylacją izolacyjność styropianu szla. trafi i błędne koło sią zamyka). Kiedyś założyłem wątek na forum i zapytałem forumowiczów którzy bywają na Północy jak buduje się w Skandynawii i jakoś jednoznacznie wyszło że nikt tam nie kładzie styropianu na ściany (a na forum byłem ciągle rugany jak to Europa poszła do przodu i takie tam brednie). Ale nie chcę schodzić z tematu bo wiadomo jak się to skończy :razz:

Jan,
dobrze zaizolowany oznacza że ma właściwy typ i grubość wentylacji do rodzaju poddasza i klimatu. Docieplenia np z waty chronią przed transmisją ciepła w wyniku przewodzenia. Bariery np z foli aluminiowych chronią przed transmisją ciepła w wyniku promieniowania (tu można zupełnie przy okazji dodać że wentylacja przeciw-wilgociowa pomagałaby ograniczyć nieco transmisję poprzez konwekcję, ale to na marginesie).

W klimacie ciepłym z dużym nasłonecznieniem warto dodać folie aluminiowe ponieważ tam ma to sens ekonomiczny, tym bardziej gdy mamy poddasze nieużytkowe i kanały wentylacji mechanicznej (najczęściej z klimatyzacją) właśnie na poddaszu.

W klimacie zimniejszym jak PL to rozwiązanie nie jest kosztowo efektywne i lepiej zainwestować w grubszą izolacje termiczną. Efekt latem będzie podobny a zimą oszczędność na ogrzewaniu oczywista. Tak więc jak widać: grubość, jakość i tyo izolacji trzeba dobrać do klimatu, poddasza i innych elementów.

Są to folie (aluminiowe) w przeróżnej postaci. Do kupienia w rolkach/arkuszach, same folie na podkładzie lub folie przyczepione już do wełny, można także bez problemu kupić (UWAGA) poszycie pokryte z jednej strony taką folią i inne możliwości.
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL

Jan Jablonski
Posty: 321
Rejestracja: czw 28 sty, 2010
Kontakt:

Post autor: Jan Jablonski » czw 18 sie, 2011

Greg Olchawski,
montowalem welne z folia aluminiowa i powiem ci ze nie zdala egzaminu natomiast w tej chwili stawiam scianki dzialowe na poddaszu domu murowanego z dachem drewnianym
uklad od spodu ; deska ,paroizolacja 10 cm welny ,membrana ,wentylacja 5 cm wys. kontrlaty i dachowka .
Temperatura afrykanska 38 stopni cel. temperatura na poddaszu nie rozni sie od tej na parterze wiec chyba jednak wentylacja dachu ma sens.

DABEKO
Posty: 168
Rejestracja: pn 22 lis, 2010

Post autor: DABEKO » czw 18 sie, 2011

W ścianach generalnie takiej pustki nie ma/było bo zawsze budowało się z materiałów otwartych dyfuzyjnie na zewnątrz
Poważne pytanie - czy OSB jest otwarte dyfuzyjnie?
Co do skandynawii Greg, to zauważ że tam obicie z desek pasuje. Jest wpasowane w krajobraz. Tynki spotyka się głównie bliżej miast, kamienice itp.
Dom na wsi w lesie okładany tynkiem wpasowywuje się jak mniej więcej u nas dom obity deskami i pomalowany tradycyjnym szwedzkim kolorem na osiedlu otynkowanych domów :)

Greg Olchawski
Posty: 723
Rejestracja: pt 02 mar, 2007
Lokalizacja: Floryda/Poznan

Post autor: Greg Olchawski » pt 19 sie, 2011

Jan,
A próbowałeś dokładnie ten sam dom z folią (tak żeby porównanie miało sens)? Poza tym jestem ciekawy jak ten dom o którym piszesz będzie zachowywał się w zimie z 10cm izolacją dachu.

Być może źle montowałeś folię albo nie zrozumiałeś dokładnie tego co piszę. Przepraszam ale tak się buduje, zwłaszcza w ciepłych klimatach, ja tego sobie nie wymyśliłem, rozwiązanie jest sprawdzone i daje wymierne korzyści (około 10% w sezonie letnim). Zanim zaprzeczysz przeczytaj dokładniej, tym bardziej że podałem bardzo wyraźnie: w naszym klimacie lepiej jest wpakować więcej $$$ w termoizolację termiczną.
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL

Greg Olchawski
Posty: 723
Rejestracja: pt 02 mar, 2007
Lokalizacja: Floryda/Poznan

Post autor: Greg Olchawski » pt 19 sie, 2011

DABEKO pisze:Poważne pytanie - czy OSB jest otwarte dyfuzyjnie?
Co do skandynawii Greg, to zauważ że tam obicie z desek pasuje. Jest wpasowane w krajobraz. Tynki spotyka się głównie bliżej miast, kamienice itp.
Dom na wsi w lesie okładany tynkiem wpasowywuje się jak mniej więcej u nas dom obity deskami i pomalowany tradycyjnym szwedzkim kolorem na osiedlu otynkowanych domów :)
Zwróć uwagę że ja nie piszę o wykończeniu elewacji ale o dociepleniu styropianem. Chodziło o to, że w Skandynawii, pomimo zimniejszego klimatu nikt (wg tego co pisali forumowicze) nie dociepla styropianem. Wykończyć tynkiem można każdy budynek, nawet szkieletowy bez styropianu czy wełny na ścianach.

Tak , OSB jest otwarte dyfuzyjnie, stanowi słaby opóźniacz pary ale jest dyfuzyjnie otwarte.
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL

Jan Jablonski
Posty: 321
Rejestracja: czw 28 sty, 2010
Kontakt:

Post autor: Jan Jablonski » sob 20 sie, 2011

Greg Olchawski,
Dach byl wykonany kilka lat temu przez inna firme ,poddasze bylo uzytkowane przez wlascicieli od poczatku teraz je dziela na pomieszczenia .Szanuje cie za twoja wiedze jednak nie we wszystkim sie zgadzam mysle ze czesto przesadzasz i podajesz bledne informacje. Co do wentylacji dachow jest to powszechnie stosowany system nie tylko we Wloszech ale i w innych krajach ,co do okresu zimowego system ten rowniez swietnie zdaje egzamin.

Greg Olchawski
Posty: 723
Rejestracja: pt 02 mar, 2007
Lokalizacja: Floryda/Poznan

Post autor: Greg Olchawski » sob 20 sie, 2011

Jan, coś nie tak. Przecież napisałem wyraźnie że taka włąśnie wentylacja jak piszesz musi być oraz że w klimacie PL lepiej jest dać więcej izolacji termicznej niż folię, więc naprawdę nie rozumiem o co chodzi?
Jestem trochę zdziwiony że w dachu będzie zaledwie 10cm izolacji, to wszystko.
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL

mteza
Posty: 1
Rejestracja: czw 08 mar, 2018
Kontakt:

Re: Ocieplenie domu szkieletowego

Post autor: mteza » czw 08 mar, 2018

Zaleca się zachowanie dobrze wentylowanej przestrzeni pomiędzy pokryciem dachu i membraną
paroprzepuszczalną. Według normy PN-EN ISO 6946 pkt. 5.3.4 dobrze wentylowaną warstwą powietrza jest taka
warstwa, w której pole powierzchni otworów między nią a środowiskiem zewnętrznym jest równe lub przekracza
15 cm2 na metr kwadratowy powierzchni przegrody.

Emzet
Posty: 1
Rejestracja: pt 01 lip, 2016

Re: Ocieplenie domu szkieletowego

Post autor: Emzet » wt 15 maja, 2018

A zastanawiałeś się na pianką PUR? Jest lepszą metodą od wełny lub styropianu, ponieważ szczelnie wypelnia nawet najmniejsze szczeliny - nie powstają mostki termiczne.



ODPOWIEDZ

Wróć do „Wymagania techniczno-montażowe domów szkieletowych”