Plyta OSB na plyte OSB?
Plyta OSB na plyte OSB?
Witam
Mam do Was pytanie, wlasnie wykanczam swojego kanadyjczyka i jest jedna rzecz ktora mnie nurtuje... a mianowicie chodzi o strop, a dokladniej mam polozona plyte OSB 22 mm na legary o rozstawie ok 40 cm i zastanawiam sie czy to jest sens polozyc druga plyte osb np 12-18 mm? Pomoze to w czyms? Jak mocowac plyte na plyte? Chodzi mi czy daje sie jakis filc itd, czy tylko przykreca?
I drugie pytanie o wyciszenie takiego stropu. Planuje na calej gorze oprocz lazienki polozyc panele. Czy sama pianka pod panele wystarczy do wyciszenia? Oczywiscie w stropie jest 15 cm welny, a plyta osb mocowana na filc. Czy sa jeszcze jakies sposoby aby to wyciszysz? Np podwojna plyta jak pisalem wczesniej?
Pozdrwiam
Mam do Was pytanie, wlasnie wykanczam swojego kanadyjczyka i jest jedna rzecz ktora mnie nurtuje... a mianowicie chodzi o strop, a dokladniej mam polozona plyte OSB 22 mm na legary o rozstawie ok 40 cm i zastanawiam sie czy to jest sens polozyc druga plyte osb np 12-18 mm? Pomoze to w czyms? Jak mocowac plyte na plyte? Chodzi mi czy daje sie jakis filc itd, czy tylko przykreca?
I drugie pytanie o wyciszenie takiego stropu. Planuje na calej gorze oprocz lazienki polozyc panele. Czy sama pianka pod panele wystarczy do wyciszenia? Oczywiscie w stropie jest 15 cm welny, a plyta osb mocowana na filc. Czy sa jeszcze jakies sposoby aby to wyciszysz? Np podwojna plyta jak pisalem wczesniej?
Pozdrwiam
-
- Posts: 723
- Joined: Fri 02 Mar, 2007
- Location: Floryda/Poznan
Zacznijmy od podstaw: czy poszycie stropu to płyty na pióro i wpust (na dłuższej krawędzi)? Jeśli nie, to czy wykonane zostały wzmocnienia w tych miejscach pod płytami?
Pierwsza warstwa poszycia stropu jest w zasadzie tylko "pod" podłogą, substratem. Oprócz odpowiedzniej ilości i rodzaju gwoździ powinna być zainstalowana na specjalny klej, nie rozumiem idei stosowania podkładek filcowych. W mocowaniu płyty nie chodzi o to aby wyciszyć strop tylko zapobiec ewentualnemu późniejszemu skrzypieniu podczas jego pracy.
Samo wyciszenie stropu dokonuje się wypełniając go dużą ilością izolacji akustycznej która powinna być dobrze ułożona. Dodatkowo, płyty GK do stropu montuje się na specjalny ruszt "akustyczny" który dodatkowo amortyzuje drgania. Samej akustyki stropu generalnie nie da się poprawić poprzez "manipulację" w doborze materiałów wykończeniowych podłogi. Co więcej, zastanów się czy warto kłąść panele "pływające", może się okazać, że bardziej będzie Cię denerwować odgłos jaki ta podłoga daje gdy się po niej chodzi, niż wrażenia akustyczne piętro niżej. Może lepiej byłoby położyć panele klejone lub przybijane do podłogi.
Co do drugiej warstwy płyty OSB, to jak najbardziej powinieneś ją położyć, bezpośrednio na pierwszą, z lekkim offset'em tak aby zakrywała łączenia pierwszej warstwy. Poszycie stropu montuj tylko do belek stropowych używając odpowiedniej długości gwoździ stalowych (skrętnych lub pierścieniowych) lub specjalnie przystosowanych do tego wkętami. Pod żadnym pozorem nie wolno używać do tego wkrętów stosownych do płyt GK.
Pierwsza warstwa poszycia stropu jest w zasadzie tylko "pod" podłogą, substratem. Oprócz odpowiedzniej ilości i rodzaju gwoździ powinna być zainstalowana na specjalny klej, nie rozumiem idei stosowania podkładek filcowych. W mocowaniu płyty nie chodzi o to aby wyciszyć strop tylko zapobiec ewentualnemu późniejszemu skrzypieniu podczas jego pracy.
Samo wyciszenie stropu dokonuje się wypełniając go dużą ilością izolacji akustycznej która powinna być dobrze ułożona. Dodatkowo, płyty GK do stropu montuje się na specjalny ruszt "akustyczny" który dodatkowo amortyzuje drgania. Samej akustyki stropu generalnie nie da się poprawić poprzez "manipulację" w doborze materiałów wykończeniowych podłogi. Co więcej, zastanów się czy warto kłąść panele "pływające", może się okazać, że bardziej będzie Cię denerwować odgłos jaki ta podłoga daje gdy się po niej chodzi, niż wrażenia akustyczne piętro niżej. Może lepiej byłoby położyć panele klejone lub przybijane do podłogi.
Co do drugiej warstwy płyty OSB, to jak najbardziej powinieneś ją położyć, bezpośrednio na pierwszą, z lekkim offset'em tak aby zakrywała łączenia pierwszej warstwy. Poszycie stropu montuj tylko do belek stropowych używając odpowiedniej długości gwoździ stalowych (skrętnych lub pierścieniowych) lub specjalnie przystosowanych do tego wkętami. Pod żadnym pozorem nie wolno używać do tego wkrętów stosownych do płyt GK.
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL
Poszycie stropu to zwykle plyty wzmacniane od spodu na laczeniach.
Z tego co wiem wykonawca dal filc aby zapobiedz wlasnie pozniejszemu skrzypieniu, a nie jako wyciszenie stropu.
Plyta K-G na suficie jest mocowana na taka blaszke z otworam i na to profili, to nie wiem czy to jest to o czym piszesz?
Sa wogole panele klejowe? Z tego co szukam to sa panele plywajace lub deska klejona, a samych paneli klejonych nie moge znalezc. Czy po polozeniu takiego panela/deski klejonej zawsze trzeba robic cyklinowanie?
Ogolnie to myslalem aby polozyc plywajace panele na korek ale nie wiem czy to dobrze wyciszy?
Jakiej grubosci plyte osb polozyc na ta co mam? I nie stosowac zadnych klei, filcow itd tylko bezposrednio na pierwsza warstwe?
Czemu nie mozna stosowac do tego wkretow jak to K-G? Pytam z ciekawosci
Z tego co wiem wykonawca dal filc aby zapobiedz wlasnie pozniejszemu skrzypieniu, a nie jako wyciszenie stropu.
Plyta K-G na suficie jest mocowana na taka blaszke z otworam i na to profili, to nie wiem czy to jest to o czym piszesz?
Sa wogole panele klejowe? Z tego co szukam to sa panele plywajace lub deska klejona, a samych paneli klejonych nie moge znalezc. Czy po polozeniu takiego panela/deski klejonej zawsze trzeba robic cyklinowanie?
Ogolnie to myslalem aby polozyc plywajace panele na korek ale nie wiem czy to dobrze wyciszy?
Jakiej grubosci plyte osb polozyc na ta co mam? I nie stosowac zadnych klei, filcow itd tylko bezposrednio na pierwsza warstwe?
Czemu nie mozna stosowac do tego wkretow jak to K-G? Pytam z ciekawosci
-
- Posts: 723
- Joined: Fri 02 Mar, 2007
- Location: Floryda/Poznan
pozdrawiamselius wrote:Poszycie stropu to zwykle plyty wzmacniane od spodu na laczeniach.
Z tego co wiem wykonawca dal filc aby zapobiedz wlasnie pozniejszemu skrzypieniu, a nie jako wyciszenie stropu. Nie rozumiem idei stosowania filcowych podkładek bowiem skrzypienie jest wynikiem tarcia o gwożdzie w trakcie pracy poszycia. Oprócz właściwego mocowania gwożdziami, kleje pomagają zapobiegać pracy płut, a podkładki filcowe nie.
Plyta K-G na suficie jest mocowana na taka blaszke z otworam i na to profili, to nie wiem czy to jest to o czym piszesz? Trudno powiedzieć, nawet za oceanem jest wiele rodzajów ale większość, niestety, działa jako zwykły ruszt a nie listwa która ma pomóc w wygłuszeniu stropu
Sa wogole panele klejowe? Z tego co szukam to sa panele plywajace lub deska klejona, a samych paneli klejonych nie moge znalezc. Czy po polozeniu takiego panela/deski klejonej zawsze trzeba robic cyklinowanie? Cyklinuje się powierzchnie "surowe". Deski lub panele "wykończone" są gotowe do użytku od razu po instalacji. Każdą deskę/panel na pióro i wpust można przykleić/przybić do podłoża.
Ogolnie to myslalem aby polozyc plywajace panele na korek ale nie wiem czy to dobrze wyciszy? Jak już wcześniej wspomniałem, wygłuszenia stropu nie dokonuje się poprzez "manipulacje" materiałami wykończeniowymi podłogi. Poza tym, podłogi pływające mają bardzo duży mankament: są strasznie głośne same w sobie.
Jakiej grubosci plyte osb polozyc na ta co mam? I nie stosowac zadnych klei, filcow itd tylko bezposrednio na pierwsza warstwe? Przy tym co już masz 12-15mm wystarczy. Bez klejów, filców itp, Mocowanie bezpośrednio do belek tak samo jak spodnią warstwę, tylko oczywiście przy użyciu dłuższych gwożdzi.
Czemu nie mozna stosowac do tego wkretow jak to K-G? Pytam z ciekawosci Poszycia stropów są częścią strukturalną budynku i wymagają mocnych łączników. Pod obciążeniem gwożdzie mogą się co najwyżej ugiąć, wkręty GK pękają
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL
Witam,
Pozwolę się podłączyć do tematu. Wykonałem podłogę z OSB 22mm na legarach i zdecydowałem się, że położę dodatkową warstwę płyt 15 lub 18 mm. I tu mam trzy pytania.
1. Czy dopuszczalne jest aby druga warstwa OSB była montowana prostopadle do pierwszej warstwy, czyli ułożenie płyt drugiej warstwy będzie odwrotne o 90 stopni i tym samym równoległe do legarów.
2. Dookoła płyt pierwszej warstwy robiłem dylatację 3mm - jeżeli teraz położę drugą to dylatacja straci sens, zgadza się??
3. Czy koniecznie płyty drugiej warstwy muszą być łapane do legarów, czy wystarczy że wkręty dam odpowiednio gęsto mocując tylko do pierwszej warstwy OSB?
Pozdr.
Pozwolę się podłączyć do tematu. Wykonałem podłogę z OSB 22mm na legarach i zdecydowałem się, że położę dodatkową warstwę płyt 15 lub 18 mm. I tu mam trzy pytania.
1. Czy dopuszczalne jest aby druga warstwa OSB była montowana prostopadle do pierwszej warstwy, czyli ułożenie płyt drugiej warstwy będzie odwrotne o 90 stopni i tym samym równoległe do legarów.
2. Dookoła płyt pierwszej warstwy robiłem dylatację 3mm - jeżeli teraz położę drugą to dylatacja straci sens, zgadza się??
3. Czy koniecznie płyty drugiej warstwy muszą być łapane do legarów, czy wystarczy że wkręty dam odpowiednio gęsto mocując tylko do pierwszej warstwy OSB?
Pozdr.
zaciekawiło mnie w powyższych wypowiedziach klika aspektów - np to że skrzypienie jest wynikiem tarcia tylko płyty o gwóźdź a nie również drewna o drewno. Wydaje mi sie że drewno może trzeć równiez o drugie drewno, czyli płyta o legar jeśli nie zostanie przyklejona - stąd stosuje się albo filc na styku obu materiałów albo klej wodoodporny żeby trwale zespolić płytę z legarem. U mnie w starym parkiecie (dom murowany) skrzypią klepki, a nie były montowane na gwoździe tylko klej puścił. Jedna trze o druga więc parkiet skrzypi.
Czy przy rozstawie belek stropowych co 40cm zastosowanie płyty 22mm nie wystarczy i należy dawać dodatkową warstwę? Czy to standard czy to tylko tak na wszelki wypadek lepiej dać więcej żeby było mocniejsze?
Jeśli dawać druga warstwę to chyba raczej prostopadle do poprzedniej, aby teraz z kolei dłuższa krawędź płyty spoczywała na legarze. Tak przynajmniej jest na stronie Kronopolu. Na obu warstwach bym dał dylatację 3mm między płytami. Na spodniej płycie dylatacja nie traci sensu, bo płyta mimo złączenia z legarem i wierzchnią płytą może minimalnie się rozszerzać pod wpływem wilgoci.
Czy przy rozstawie belek stropowych co 40cm zastosowanie płyty 22mm nie wystarczy i należy dawać dodatkową warstwę? Czy to standard czy to tylko tak na wszelki wypadek lepiej dać więcej żeby było mocniejsze?
Jeśli dawać druga warstwę to chyba raczej prostopadle do poprzedniej, aby teraz z kolei dłuższa krawędź płyty spoczywała na legarze. Tak przynajmniej jest na stronie Kronopolu. Na obu warstwach bym dał dylatację 3mm między płytami. Na spodniej płycie dylatacja nie traci sensu, bo płyta mimo złączenia z legarem i wierzchnią płytą może minimalnie się rozszerzać pod wpływem wilgoci.
rps
Mam pytanie a propos - u mnie podłoga też montowana jest na legarach i na podłogę mam przybite gwoździami pierścieniowymi OSB gr. 22mm - przy czym dość dowolnie został potraktowany temat dylatacji - należy przyjąć, że w zasadzie jej nie ma. Czy powinienem spodziewać się jakichś paskudnych konsekwencji tego faktu?
Dodam, że pod wierzchnią płytą OSB ma być wełna (20cm między belki), od spodu do legarów ma być zamontowana OSB gr. 18mm, a pod spodem jest piwnica lub pustka powietrzna (też zaizolowane p-wilgociowo i cieplnie). Z kolei na wierzchnią OSB ma iść cienka, twarda wełna i dopiero na to finalna podłoga (deski lub klepka).
Dodam, że pod wierzchnią płytą OSB ma być wełna (20cm między belki), od spodu do legarów ma być zamontowana OSB gr. 18mm, a pod spodem jest piwnica lub pustka powietrzna (też zaizolowane p-wilgociowo i cieplnie). Z kolei na wierzchnią OSB ma iść cienka, twarda wełna i dopiero na to finalna podłoga (deski lub klepka).
-
- Posts: 723
- Joined: Fri 02 Mar, 2007
- Location: Floryda/Poznan
pozdrawiamRumcais wrote:Mam pytanie a propos - u mnie podłoga też montowana jest na legarach i na podłogę mam przybite gwoździami pierścieniowymi OSB gr. 22mm - przy czym dość dowolnie został potraktowany temat dylatacji - należy przyjąć, że w zasadzie jej nie ma. Czy powinienem spodziewać się jakichś paskudnych konsekwencji tego faktu? wszystkie materialy drewnopochodne zmieniaja wymiarowosc wraz z naturalnymi zmianami wilgotnosci powietrza. ten blad nalezy koniecznie poprawic
Dodam, że pod wierzchnią płytą OSB ma być wełna (20cm między belki), od spodu do legarów ma być zamontowana OSB gr. 18mm, a pod spodem jest piwnica lub pustka powietrzna (też zaizolowane p-wilgociowo i cieplnie). Z kolei na wierzchnią OSB ma iść cienka, twarda wełna i dopiero na to finalna podłoga (deski lub klepka).podloga z desek lub klepki powinna byc mocowana bezposrednio do paneli poszycia osb
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL
-
- Posts: 723
- Joined: Fri 02 Mar, 2007
- Location: Floryda/Poznan
Po pierwsze: Panele poszycia stropow/dachow uklada sie prostopadle do belek stropowych poniewaz w tym kierunku maja one wieksza zdolnosc do przenoszenia obciazen. Polozenie drugiej warstwy niczego tu nie zmienia w tej kwesti dlatego panel nalezy przesunac (offset) nieco w obu kierunkach od panelu spodniego.rps wrote:zaciekawiło mnie w powyższych wypowiedziach klika aspektów - np to że skrzypienie jest wynikiem tarcia tylko płyty o gwóźdź a nie również drewna o drewno. Wydaje mi sie że drewno może trzeć równiez o drugie drewno, czyli płyta o legar jeśli nie zostanie przyklejona - stąd stosuje się albo filc na styku obu materiałów albo klej wodoodporny żeby trwale zespolić płytę z legarem. U mnie w starym parkiecie (dom murowany) skrzypią klepki, a nie były montowane na gwoździe tylko klej puścił. Jedna trze o druga więc parkiet skrzypi.
Czy przy rozstawie belek stropowych co 40cm zastosowanie płyty 22mm nie wystarczy i należy dawać dodatkową warstwę? Czy to standard czy to tylko tak na wszelki wypadek lepiej dać więcej żeby było mocniejsze?
Jeśli dawać druga warstwę to chyba raczej prostopadle do poprzedniej, aby teraz z kolei dłuższa krawędź płyty spoczywała na legarze. Tak przynajmniej jest na stronie Kronopolu. Na obu warstwach bym dał dylatację 3mm między płytami. Na spodniej płycie dylatacja nie traci sensu, bo płyta mimo złączenia z legarem i wierzchnią płytą może minimalnie się rozszerzać pod wpływem wilgoci.
Po drugie: Wiekszosc sama komplikuje sobie sprawe poprzez kladzenie legarow. Otoz panele powinno sie mocowac bezposrednio do belek stropowych ale tu oczywiscie kolejny problem tj ich minimalny rozstaw dla paneli poszycia podlogi. Stosowanie zbyt duzych przekrojow belek z duzych odstepach to bledne kolo: z tad koniecznosc stosowania legarow ale te powinny miec na tyle duze przekroje aby nie "pracowaly" pod poszyciem/podloga i kolo sie zamyka.
Co do skrzypienia drewno-drewno, pewnie jest w tym troche prawdy ALE:
1. panele nie pracuja w taki sam sposob jak moze pracowac parkiet
2. mowimy o panelach ktore tak czy tak musza byc mocowane mechanicznie do belek stropowych
3. filc nie zapobiegnie ruchom paneli a tym samym tarciu o laczniki mechaniczne
4. klej oprocz izolacji dodatkowo wzmacnia laczenie do belek stropowych, filc nie
Reasumujac: przy mocowaniu paneli poszycia stropow stosuj tylko klei i laczniki mechaniczne.
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL
Dziękuję za szybką odpowiedź! Acz mam jeszcze jedno pytanie związane z tą kwestią - jak to poprawić? Nie ma problemu z nacięciem fragmentów płyt, które są na wierzchu, ale jak naciąć je w miejscach, gdzie stoi już szkielet...?
A z kolei jeśli chodzi o podłogę, to rozważam http://materialy-steico.pl/katalog-prod ... floor.html wariant - sądzisz, że to zły pomysł?
A z kolei jeśli chodzi o podłogę, to rozważam http://materialy-steico.pl/katalog-prod ... floor.html wariant - sądzisz, że to zły pomysł?
-
- Posts: 723
- Joined: Fri 02 Mar, 2007
- Location: Floryda/Poznan
Poza "dawaniem na tace" co tydzień i sumienną modlitwą, nie wiem... Niestety nie zawsze znam odpowiedź jak naprawić błędy których nie powinno być od samego początku. Lepiej (taniej) zapobiegać niż leczyć...
Nie bardzo rozumiem jak instaluje się te listwy? Jeśli jako legary to pisałem o tym wyżej, jeśli przybija się je na belke stropową (rozsądniej) to nie może być mowy o braku mostka akustycznego.
Co o tym sądze? Śmieje się. Niestety, w PL wystarczy mieć znaną markę (być dużym) i wypuścić coś na rynek a większość i tak będzie się zachwycać "o to jest dobre rozwiązanie".
Nie bardzo rozumiem jak instaluje się te listwy? Jeśli jako legary to pisałem o tym wyżej, jeśli przybija się je na belke stropową (rozsądniej) to nie może być mowy o braku mostka akustycznego.
Co o tym sądze? Śmieje się. Niestety, w PL wystarczy mieć znaną markę (być dużym) i wypuścić coś na rynek a większość i tak będzie się zachwycać "o to jest dobre rozwiązanie".
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL
-
- Posts: 723
- Joined: Fri 02 Mar, 2007
- Location: Floryda/Poznan
proponuje założyć nowy temat bo to nie są informacje związane z oryginalnym pytaniem, chociaż na temat instalacji drewnianych podłóg już nie raz pisałem na forum
Class-1 License, Building Construction (Comercial & Residential), St.Johns Co, Florida (USA)
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL
Class-2 License, Carpentry (Structural, Rough/Frame & Finish), St.Johns Co, Florida (USA)
NAHB (National Association of Home Builders)
obecnie: Poznań, PL