Jak zamontować paroizolację na ścianach wewnętrznych?

Techniczne aspekty budowy domów szkieletowych
Post Reply
Rumcais
Posts: 124
Joined: Tue 22 Mar, 2011

Jak zamontować paroizolację na ścianach wewnętrznych?

Post by Rumcais » Tue 14 Feb, 2012

tj. czy jakoś ją wywinąć, czy dociąć, czy może jeszcze jakoś inaczej rozwiązać? Rzecz w tym, że szkielet wszystkich ścian mam już postawiony, w znacznej części obity OSB (OSB mam obustronne także na wewnętrznych) i niebawem czeka mnie montaż paroizolacji - w dzisiejszym układzie mam wrażenie, że ryzykuję wyrwami w paroizolacji szerokości równej grubości ścian wewnętrznych przylegających do ścian zewnętrznych? Czy to stanowi duży problem? I jeśli tak, to czy da się to jakoś rozwiązać?
Dla lepszego zrozumienia mojej pokrętnej wypowiedzi załączam zdjęcie ilustrujące problem.
Attachments
20111217156.jpg


Wojciech Nitka
Posts: 3840
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Tue 14 Feb, 2012

Jak piszesz nie położyłeś folii w miejscach połączenia ścian wewnętrznych ze ścianami zewnętrznymi. Gdybyś ją dał, zapewniłbyś ciągłość folii paroizolacyjnej na całej powierzchni ścian zewnętrznych. A tak ... Rozważ założenie folii. To nawet nie takie trudne - bierzesz piłę "lisi ogon" z ostrzem do metalu, przecinasz gwoździe łączące ściany, zakładasz pasy folii i ponownie przybijasz ściankę do ściany. To tylko kilka godzin roboty, a dom budujesz na lata.
A co do dalszych podpowiedzi - jaki to będzie dom - parterowy czy poddaszem?
Obijając wszystkie ściany płytą OSB pamiętaj o ograniczeniach - max. 1m2 płyty na 1m3 pomieszczenia.

Rumcais
Posts: 124
Joined: Tue 22 Mar, 2011

Post by Rumcais » Tue 14 Feb, 2012

Serdeczne dzięki! Taką też ideę polecę mojemu wykonawcy!:)

Dom jest parterowy, ale... z poddaszem. Tzn. w założeniu dom jest parterowy z nieużytkowym poddaszem, z wyjątkiem miejsca nad garażem, które ma być pokojem gościnnym. Jakkolwiek ocieplić solidnie zamierzam całe poddasze, jako, że jest dość obszerne, to przypuszczam, że jak dzieci podrosną to pewnie będą wybitnie zainteresowane tą przestrzenią...

Wojciech Nitka
Posts: 3840
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Tue 14 Feb, 2012

Rumcais wrote:zamierzam całe poddasze, jako, że jest dość obszerne, to przypuszczam, że jak dzieci podrosną to pewnie będą wybitnie zainteresowane tą przestrzenią...
Poczytaj wątek - http://www.szkielet.pl/forum/viewtopic. ... 9799#29799

Rumcais
Posts: 124
Joined: Tue 22 Mar, 2011

Post by Rumcais » Tue 14 Feb, 2012

hmmm... u mnie ten stryszek - licząc po podłodze- ma powierzchnię niemal 200m2, a od podłogi do kalenicy ma 5 do 6,5metra wysokości (spadek dachu 45 stopni), reasumując kubatura jest spora. Wprawdzie nie będę tam teraz instalował ogrzewania (poza rzeczonym pokojem nad garażem, ale i tam z przepustnicą odcinającą nawiew, kiedy ten pokój nie będzie używany), ale przypuszczam, że mimo oddzielenia poddasza od parteru wełną grubości 20mm i być może jeszcze jakąś warstwą XPS lub styropianiu straty cieplne parteru lekko będą grzały poddasze, tym bardziej, że potężną wyrwą w barierze będą schody na górę oddzielone co najwyżej drzwiami...

Rumcais
Posts: 124
Joined: Tue 22 Mar, 2011

Post by Rumcais » Thu 26 Apr, 2012

Kolejny problem - jak mocować folię paroizolacyjną? Zszywkami, czy taśmą? A może jednym i drugim? I w jaki sposób uniknąć nadmiernego podziurawienia folii podczas montażu płyt G/K czy instalacji elektrycznej?

Wojciech Nitka
Posts: 3840
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Thu 26 Apr, 2012

Folię paroizolacyjną montuje się zszywkami i skleja się taśmami samoprzylepnymi. Pamiętaj, folię kładzie się tylko na przegrody zewnętrzne.
Dobrym sposobem na niedziurawienie folii paroizolacyjnej jest montaż rusztu na folii. Między elementami rusztu kładziesz instalację elektryczną i ... dodatkową warstwę izolacji cieplnej.

selius
Posts: 111
Joined: Mon 13 Dec, 2010
Location: Nowy Dwór Maz.

Post by selius » Thu 26 Apr, 2012

A czy danie foli paroizolacyjnej w lazienkach jest bledem?

Wojciech Nitka
Posts: 3840
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Thu 26 Apr, 2012

Folię paroizolacyjną zakłada się tylko i wyłącznie na przegrodach zewnętrznych.
O ile łazienka przylega do ściany zewnętrznej należy na niej założyć folię.
Na przegrodach wewnętrznych, nawet jeżeli są to ściany łazienki, foli paroizolacyjnej nie należy zakładać.

Rumcais
Posts: 124
Joined: Tue 22 Mar, 2011

Post by Rumcais » Fri 27 Apr, 2012

Zdania w doktrynie są w tej materii podzielone - polecam: http://www.domykanadyjskie.mojabudowa.pl/?page=29 a szczególnie frazę tam umieszczoną:
Paroizolacja czyli atestowana folia o niskiej paroprzepuszczalności (prawie nie przepuszcza pary wodnej) jest konieczna na ścianach od środka czyli bezpośrednio pod płytą GK.
Kładzie się ją na wszystkich ścianach zewnętrznych oraz połaci dachowej czyli wszystkich przegrodach pomiędzy ciepłym domem a zimnym "zewnętrzem".
Dodatkowo wykłada się nią wszystkie ściany i sufity w łazienkach. Zaleca się też w pralniach i kuchniach, ale to już nie jest konieczne.

Wojciech Nitka
Posts: 3840
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Fri 27 Apr, 2012

Każdy, a właściwie każda firma wykonawcza, robi jak sobie uważa.
Ciekaw byłbym wyjaśnienia słów: "Dodatkowo wykłada się nią wszystkie ściany i sufity w łazienkach. Zaleca się też w pralniach i kuchniach, ale to już nie jest konieczne." Jakie jest tego uzasadnienie? Może firma się wypowie.
Ja dalej twierdzę że folię paroizolacyjną układa się tylko i wyłącznie na przegrodach wewnętrznych. I to w zasadzie nie ma wyjątków.

User avatar
TERMIT
Posts: 486
Joined: Mon 12 Mar, 2012

Post by TERMIT » Fri 27 Apr, 2012

Post usunię™ty na prośbę autora.

Rumcais
Posts: 124
Joined: Tue 22 Mar, 2011

Post by Rumcais » Fri 27 Apr, 2012

Przyznam, że dla mnie chłopcy z Inez kierują się następującą logiką - w łazience jest wilgotno, więc chronimy szkielet jak się da i dlatego wszystkie płaszczyzny wyklejamy folią, a wentylację załatwiamy mechanicznie. Nie trzyma się to kupy...?

User avatar
TERMIT
Posts: 486
Joined: Mon 12 Mar, 2012

Post by TERMIT » Fri 27 Apr, 2012

Post usunię™ty na prośbę autora.

Rumcais
Posts: 124
Joined: Tue 22 Mar, 2011

Post by Rumcais » Fri 27 Apr, 2012

OK, zatem w jaki sposób prawidłowo zrobić łazienkę by konstrukcja była wolna od bezsensownego zawilgocenia?

Wojciech Nitka
Posts: 3840
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Fri 27 Apr, 2012

Najpierw zastanów się, albo poszukaj informacji, jaka jest rola folii paroizolacyjnej i dlaczego kładzie się ją ścianach zewnętrznych.
Jeżeli znajdziesz odpowiedzi na te pytania to zrozumiesz dlaczego nie układa się paroizolacji na ścianach wewnętrznych.
Jak widzisz, jak piszesz "chłopcy z Inez" kierują się niewłaściwą logiką. No cóż, tak bywa.

User avatar
TERMIT
Posts: 486
Joined: Mon 12 Mar, 2012

Post by TERMIT » Fri 27 Apr, 2012

Post usunię™ty na prośbę autora.

Rumcais
Posts: 124
Joined: Tue 22 Mar, 2011

Post by Rumcais » Fri 27 Apr, 2012

Czyli, skoro przewiduję rekuperator - tj. anemostat wywiewny w łazience, to nie ma sensu wydziwiać z folią na wszystkich ścianach?

Wojciech Nitka
Posts: 3840
Joined: Thu 19 Aug, 2004
Location: Gdańsk
Contact:

Post by Wojciech Nitka » Fri 27 Apr, 2012

Rekuperator nie ma tu nic do rzeczy.
Po prostu ściany wewnętrzne, nie wymagają folii paroizolacyjnej, a tym bardziej układanej na obu stronach ścianek co można spotykać niestety na budowach, jak poniżej.

Image

Pisałem już kiedyś - zrób małe doświadczenie - włóż kawałek drewna, takiego z którego jest konstrukcja budynku i włóż do worka nylonowego i zamknij. Napisz nam za dwa tygodnie co się będzie działo.

Rumcais
Posts: 124
Joined: Tue 22 Mar, 2011

Post by Rumcais » Fri 27 Apr, 2012

Ale w przypadku łazienki nie ma ryzyka, o którym piszesz - w tym "foliowym worku" będą przecież tylko okładziny ścian (płytki, ew. płyty G-K), natomiast konstrukcja (drewno) będzie zabezpieczone tylko od "mokrej" strony.

User avatar
TERMIT
Posts: 486
Joined: Mon 12 Mar, 2012

Post by TERMIT » Fri 27 Apr, 2012

Post usunię™ty na prośbę autora.



Post Reply

Return to “Wymagania techniczno-montażowe domów szkieletowych”