Chcemy postawić domek letniskowy. Kilka pytań.
Chcemy postawić domek letniskowy. Kilka pytań.
Witam.
Wraz z ojcem będziemy na działce rekreacyjnej stawiać domek letniskowy. Oczywiście im bliżej realizacji tego zamierzenia, tym coraz więcej niepewności się pojawia. Stwierdziłem, że skorzystam z wiedzy i doświadczenia użytkowników tego forum i postaram się uzyskać tutaj odpowiedzi na moje pytania. Także stopniowo pewnie będą pojawiać się problemy z którymi nie wiem co począć.
Na początek kilka spraw. Dotyczyć one będą zagadnień związanych z ociepleniem i pochodnymi.
Na początek dodam że na aktualną chwilę domek ma być użytkowany tylko w ciepłym okresie, czyli od połowy wiosny do połowy jesieni mniej więcej. Ale być może w przyszłości, także i zimą ktoś tam będzie zaglądał.
1) Podłoga z pustką powietrzną (domek ma stać na słupach wylanych w gruncie, jakieś 20-25 cm nad ziemią). I teraz pytanie:
Czy ocieplać konstrukcję podłogi??
Czy pod budynkiem na glebie rozkładać folię budowlaną/ogrodniczą? Sąsiad na doradzał żeby rozłożyć. Ma to według niego zapobiegać rozwojowi roślinności pod budynkiem i podciąganiu wilgoci z gleby przez konstrukcję.
2) Jeśli ocieplać, to widziałem jak sąsiad na działce obok zastosował następującą "metodę". Do legarów przy dolnej krawędzi poprzybijał listewki (jakieś 2cm na 2cm), na nich położył OSB 6 mm, na to wełnę mineralną, folia paroizolacyjna i poszycie podłogi.
Drugi sposób jaki z ojcem chcemy zastosować, to na podwalinie przed poożeniem konstrukcji podłogi, rozciągnąć siatkę plastikową (np.na krety), na to wiatroizolacja. Dopiero wtedy na to położyć legary i deski czołowe, następnie wełnę, paroizolację i poszycie.
Co wy na to?? Który sposób się lepiej sprawdzi??
3) Ponoć jeśli ściany zewnętrzne zostaną ocieplone i położona zostanie paroizolacja, to taki budynek nie może pozostać bez ogrzewania na zimę. Co się stanie jeśli się jednak pozostawi bez tego ogrzewania. Co w takim razie mamy zrobić, jeśli nie będziemy ogrzewać budynku zimą?? Jakaś inna konstrukcja ściany??
4) Mamy następującą wizję konstrukcji dachu:
Od środka
- płyta K/G
- paroizolacja
- konstrukcja nośna dachu czyli krokwie i ocieplenie między krokwiami
- wiatroizolacja
- łata dystansowa przybita na krokwie
- poszycie z OSB 3
- papa podkładowa
- gont bitumiczny
Tutaj najbardziej chodzi mi o stworzenie szczeliny wentylacyjnej między poszyciem a wiatroizolacją. Czy tak może być, i jaką grubość tej łaty dystansowej zastosować??
Czy wiatroizolacja może stykać się bezpośrednio z ociepleniem??
Przypominam. Domek letniskowy użytkowany w ciepłe miesiące, ale z założeniem, że w przyszłości może być odwiedzany także i zimą.
Pozdrawiam. Michał.
Wraz z ojcem będziemy na działce rekreacyjnej stawiać domek letniskowy. Oczywiście im bliżej realizacji tego zamierzenia, tym coraz więcej niepewności się pojawia. Stwierdziłem, że skorzystam z wiedzy i doświadczenia użytkowników tego forum i postaram się uzyskać tutaj odpowiedzi na moje pytania. Także stopniowo pewnie będą pojawiać się problemy z którymi nie wiem co począć.
Na początek kilka spraw. Dotyczyć one będą zagadnień związanych z ociepleniem i pochodnymi.
Na początek dodam że na aktualną chwilę domek ma być użytkowany tylko w ciepłym okresie, czyli od połowy wiosny do połowy jesieni mniej więcej. Ale być może w przyszłości, także i zimą ktoś tam będzie zaglądał.
1) Podłoga z pustką powietrzną (domek ma stać na słupach wylanych w gruncie, jakieś 20-25 cm nad ziemią). I teraz pytanie:
Czy ocieplać konstrukcję podłogi??
Czy pod budynkiem na glebie rozkładać folię budowlaną/ogrodniczą? Sąsiad na doradzał żeby rozłożyć. Ma to według niego zapobiegać rozwojowi roślinności pod budynkiem i podciąganiu wilgoci z gleby przez konstrukcję.
2) Jeśli ocieplać, to widziałem jak sąsiad na działce obok zastosował następującą "metodę". Do legarów przy dolnej krawędzi poprzybijał listewki (jakieś 2cm na 2cm), na nich położył OSB 6 mm, na to wełnę mineralną, folia paroizolacyjna i poszycie podłogi.
Drugi sposób jaki z ojcem chcemy zastosować, to na podwalinie przed poożeniem konstrukcji podłogi, rozciągnąć siatkę plastikową (np.na krety), na to wiatroizolacja. Dopiero wtedy na to położyć legary i deski czołowe, następnie wełnę, paroizolację i poszycie.
Co wy na to?? Który sposób się lepiej sprawdzi??
3) Ponoć jeśli ściany zewnętrzne zostaną ocieplone i położona zostanie paroizolacja, to taki budynek nie może pozostać bez ogrzewania na zimę. Co się stanie jeśli się jednak pozostawi bez tego ogrzewania. Co w takim razie mamy zrobić, jeśli nie będziemy ogrzewać budynku zimą?? Jakaś inna konstrukcja ściany??
4) Mamy następującą wizję konstrukcji dachu:
Od środka
- płyta K/G
- paroizolacja
- konstrukcja nośna dachu czyli krokwie i ocieplenie między krokwiami
- wiatroizolacja
- łata dystansowa przybita na krokwie
- poszycie z OSB 3
- papa podkładowa
- gont bitumiczny
Tutaj najbardziej chodzi mi o stworzenie szczeliny wentylacyjnej między poszyciem a wiatroizolacją. Czy tak może być, i jaką grubość tej łaty dystansowej zastosować??
Czy wiatroizolacja może stykać się bezpośrednio z ociepleniem??
Przypominam. Domek letniskowy użytkowany w ciepłe miesiące, ale z założeniem, że w przyszłości może być odwiedzany także i zimą.
Pozdrawiam. Michał.
No to jak drodzy Państwo. Uzyskam odpowiedź na moje pytania, które znajdują się w pierwszym poście?? Bo jak na razie posty które już są, to dla mnie bardziej posty dla samego nabicia licznika, niż wnoszące coś konkretnego w temat moich pytań. Niestety nie jestem zawodowym budowlańcem, stolarzem, cieślą czy innym fachowcem związanym z tematyką budowy i z ogólników nie jestem w stanie wywnioskować zbyt wiele.
Jeżeli ktoś nie jest w stanie rzeczowo i wystarczająca jasno mi odpowiedzieć, to uprzejmie proszę o nie zaśmiecanie tematu.
A może Pan Wojciech Nitka wrzuci tu parę swoich groszy.
Panwie, pytam się po to żeby wszystko zrobić od początku tak jak należy, żeby później nie było, że ja coś źle zrobiłem i mam problemy z budynkiem.
Pozdrawiam. Michał.
Jeżeli ktoś nie jest w stanie rzeczowo i wystarczająca jasno mi odpowiedzieć, to uprzejmie proszę o nie zaśmiecanie tematu.
A może Pan Wojciech Nitka wrzuci tu parę swoich groszy.
Panwie, pytam się po to żeby wszystko zrobić od początku tak jak należy, żeby później nie było, że ja coś źle zrobiłem i mam problemy z budynkiem.
Pozdrawiam. Michał.
-
- Posts: 3840
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
mivel, odnośnie Twoich pytań z pierwszego postu,
Ad 1. - jak najbardziej ocieplać strop nad gruntem, ale bez płyty OSB; do spodu konstrukcji przymocuj folię wiatroizolacyjną (napisami do dołu), i załóż ruszt od spodu. Jak najbardziej czarna folia budowlana na grunt - ograniczy migrację wilgoci z gruntu.
Ad 3. - tak, jeżeli ściany i strop zostaną ocieplone i zostanie położona folia paroizolacyjna w domku powinna być zachowana zimą temperatura np. +5 stopni lub ... w okresie zimy powinieneś co jakiś czas wietrzyć. Inaczej na wiosnę będziesz czuł zapach stęchlizny, spowodowanej nadmiarem wilgoci w domku.
Ad 4. - układ połaci dachu jak najbardziej prawidłowy; szczelinę wentylacyjną zachowaj o grubości min. 30 mm. Stosuj jednak folię wysokoparoprzepuszczalną - min. 3000g/m2/24h. Nie zapomnij o otworach w okapie i w kalenicy.
Ad 1. - jak najbardziej ocieplać strop nad gruntem, ale bez płyty OSB; do spodu konstrukcji przymocuj folię wiatroizolacyjną (napisami do dołu), i załóż ruszt od spodu. Jak najbardziej czarna folia budowlana na grunt - ograniczy migrację wilgoci z gruntu.
Ad 3. - tak, jeżeli ściany i strop zostaną ocieplone i zostanie położona folia paroizolacyjna w domku powinna być zachowana zimą temperatura np. +5 stopni lub ... w okresie zimy powinieneś co jakiś czas wietrzyć. Inaczej na wiosnę będziesz czuł zapach stęchlizny, spowodowanej nadmiarem wilgoci w domku.
Ad 4. - układ połaci dachu jak najbardziej prawidłowy; szczelinę wentylacyjną zachowaj o grubości min. 30 mm. Stosuj jednak folię wysokoparoprzepuszczalną - min. 3000g/m2/24h. Nie zapomnij o otworach w okapie i w kalenicy.
-
- Posts: 3840
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Po pierwsze - piszemy tu o budowie domku letniego, w którym w okresie, lata ma być w miarę zachowany komfort temperaturowy a nie mówimy o budowaniu sauny.TERMIT wrote:"najlepsza konstrukcja, wedlug mnie , dla takiego domku to sama szkielet z gk, bez izolacji i paro bariery, ktora mozna w kazdej chwili dolozyc gdy zdecydujesz sie uzywac go w zimie
Po drugie - fajnie jest proponować najpierw założenie płyt gipsowo-kartonowych a potem, na okres zimowy dołożyć izolację cieplną i paroizolację.
Jak proponujesz to wykonać? Płyty gipsowo-kartonowe na zawiasach, a dodatkowe pomieszczenie na składowanie w lecie izolacji cieplnej wyjętej ze ścian?
Dziękuję Panie Wojtku za tak szybką odpowiedź.
Co do stropu podłogi. Czyli sposób jaki chcemy z ojcem zastosować, jak najbardziej do przyjęcia?? Dla przypomnienia:
- legary
- siatka plastikowa (np. na krety) jako ruszt
- wiatroizolacja
- konstrukcja podłogi + ocieplenie
- paroizolacja
- poszycie z OSB 22 mm
W kwestii zimy i izolacji termicznej budynku. Czy jak zostawię na zimę rozszczelnione okna (plastikowe) to wystarczy, aby wilgoć się nie zbierała? Czy jednak lepiej systematycznie wietrzyć budynek w czasie zimy? Jeśli chodzi o rozszczelnienie okien i kwestię bezpieczeństwa, to będą założone okiennice, więc myślę że spokojnie można te okna tak zostawić. Co do wietrzenia, działka niby daleko nie jest (50 km od domu), ale zimą dojazd praktycznie niemożliwy, szczególnie jak leży śnieg, lub są roztopy.
Ewentualnie przychodzi mi do głowy jeszcze pomysł z wywietrznikami, które można by na zimę zostawiać otwarte.
Pozdrawiam. Michał.
Co do stropu podłogi. Czyli sposób jaki chcemy z ojcem zastosować, jak najbardziej do przyjęcia?? Dla przypomnienia:
- legary
- siatka plastikowa (np. na krety) jako ruszt
- wiatroizolacja
- konstrukcja podłogi + ocieplenie
- paroizolacja
- poszycie z OSB 22 mm
W kwestii zimy i izolacji termicznej budynku. Czy jak zostawię na zimę rozszczelnione okna (plastikowe) to wystarczy, aby wilgoć się nie zbierała? Czy jednak lepiej systematycznie wietrzyć budynek w czasie zimy? Jeśli chodzi o rozszczelnienie okien i kwestię bezpieczeństwa, to będą założone okiennice, więc myślę że spokojnie można te okna tak zostawić. Co do wietrzenia, działka niby daleko nie jest (50 km od domu), ale zimą dojazd praktycznie niemożliwy, szczególnie jak leży śnieg, lub są roztopy.
Ewentualnie przychodzi mi do głowy jeszcze pomysł z wywietrznikami, które można by na zimę zostawiać otwarte.
Pozdrawiam. Michał.