Instalacja elektryczna w domu Z1 śląsk
-
- Posts: 31
- Joined: Fri 14 Oct, 2011
Instalacja elektryczna w domu Z1 śląsk
Witam. Przeszukuje ale nie potrafię znaleść odpowiedzi odnośnie instalacji elektrycznej. Firma ukończyła w stanie surowym zamkniętym nasz domek. Reszta robót wykonuję już sam (jestem elektrykiem) i stoi przede mną teraz etap układania instalacji elektrycznej. Zakupiłem już kabelki, peszle samogasnące, uchwyty do tych peszli itp. I teraz moje pytanie: w jaki sposób układać kabelki na parterze a jak u góry na poddaszu? Przesyłam zdjęcia z parteru domku jak i z poddasza. Na parterze będzie jeszcze ogrzewanie podłogowe i oczywiście wylewka.
PS. CZASAMI SIĘ ZASTANAWIAM PO CO JEST TO FORUM?? I TAK NIKT NIE ODPISZE, NIE POMOŻE....LEPIEJ NA INNYCH FORACH SZUKAĆ POMOCY BO TUTAJ NIC SIĘ NIE DZIEJE....(pewnie mój temat zostanie usunięty po tym tekście)
PS. CZASAMI SIĘ ZASTANAWIAM PO CO JEST TO FORUM?? I TAK NIKT NIE ODPISZE, NIE POMOŻE....LEPIEJ NA INNYCH FORACH SZUKAĆ POMOCY BO TUTAJ NIC SIĘ NIE DZIEJE....(pewnie mój temat zostanie usunięty po tym tekście)
-
- Posts: 3841
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Jak widzisz nikt nie usunął Twojego postu.
A to że nikt nie chce się ustosunkować do Twojego zapytania? To chyba zrozumiałe - nikt na tym Forum nie chce brać odpowiedzialności za tak poważne zagadnienie. Niestety, przez Forum nie nauczysz się układać instalacji elektrycznej i to w domu drewnianym.
Proponuję poszukaj po Necie - wrzuć "residential wiring" i znajdziesz dużo. Zacznij od Google Grafika.
Powodzenia.
A to że nikt nie chce się ustosunkować do Twojego zapytania? To chyba zrozumiałe - nikt na tym Forum nie chce brać odpowiedzialności za tak poważne zagadnienie. Niestety, przez Forum nie nauczysz się układać instalacji elektrycznej i to w domu drewnianym.
Proponuję poszukaj po Necie - wrzuć "residential wiring" i znajdziesz dużo. Zacznij od Google Grafika.
Powodzenia.
o instalacji
Budowałem ok 10 lat temu mieszkanie ze strychu w kamienicy, wszystko było w konstrukcji drewnianej, ściany w szkielecie "polskim" ze słupków 10x10 które wymieniłem na 50x150. Miałem projekt. Instalację elektryczną robiłem sam, ba miałem nawet nawet uprawnienia SEPowskie "E" do 1 kV, więc mogłem oficjalnie robić. Ale do rzeczy, przewody 3x2,5 mm2 na gniazdka, przewody 3x1,5 mm2 na oświetlenie i sterowanie nim. Podziel osobne obwody na łazienkę, kuchnię i pokoje. Wszystkie przewody układaj w rurkach karbowanych lub prostych, pod puszki rozdzielaczowe daj blachę ocynkowaną 0,5 mm. Chociaż puszek rozdzielaczowych już się nie stosuje bo teraz kładzie się przewody jednym ciągiem i łączy się w puszkach wyłączników lub puszkach gniazdek. A jak połączyć sterowanie oświetleniem to sam musisz do tego dojść. W słupach pionowych na rurki można wywiercić otwór śr 16 mm , a w belkach stropowych jak zajdzie potrzeba to pośrodku szerokości i 50cm od podpory belek. W przewodach jedna żyła jest na fazę druga na zero a trzecia na uziemienie do bolca w gniazdku. Uziemienie łączysz wspólnie najlepiej z bednarką. W kuchni i łazience (pomieszczenia o zwiększonej wilgotności) obowiązkowo gniazdka z uziemieniem. Po wykonaniu zleć osobie z uprawnieniami do odbioru instal. elektr. odbiór z pomiarami.
A najlepiej jak byś sobie kupił książkę o wykonywaniu instalacji elektrycznych. jest ich mnóstwo i w tym jest problem bo nie wiadomo którą wybrać najlepiej wybiera się , po staremu, w księgarni.
A najlepiej jak byś sobie kupił książkę o wykonywaniu instalacji elektrycznych. jest ich mnóstwo i w tym jest problem bo nie wiadomo którą wybrać najlepiej wybiera się , po staremu, w księgarni.
Tylko dom z drewna.
-
- Posts: 31
- Joined: Fri 14 Oct, 2011
Astek ja o samym podłączaniu mam pojęcie bo tak jak pisałem jestem elektrykiem chodziło mi o to w jaki sposób te przewody w peszlach układać w domu szkieletowym aby nie osłabić kontrukcji szkieletu i po wielu przemyśleniach wraz ze znajomym (również elektrykiem, który na co dzień robi instalacji ale w domach murowanych) mamy pewną koncepcję na instalację elektryczną na parterze---->foto
-
- Posts: 3841
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
-
- Posts: 31
- Joined: Fri 14 Oct, 2011
-
- Posts: 3841
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Dla Pańskiej informacji - http://www.merit.pl/produkty.htmlTERMIT wrote: ( nie wiem czy w kraju mozna dostac blaszki oslonowe, ktore zalatwiaja ten problem)
-
- Posts: 31
- Joined: Fri 14 Oct, 2011
Dlatego chyba wybiorę alternatywne wyjście z tej sytuacji.TERMIT wrote:wywiercenie otworu 20mm w slupku nie oslabi konstrukcji
problemem jest klopot z izolacja i jesli zbytnio zblizysz sie z otworem do krawedzi slupka istnieje niebezpieczenstwo, ze uszkodzi sie kabel przykrecajac g/k lub w Twoim przypadku rowniez osb ( nie wiem czy w kraju mozna dostac blaszki oslonowe, ktore zalatwiaja ten problem)
-
- Posts: 3841
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Poczytaj - http://www.szkielet.pl/domy_szkieletowe ... %B3w&id=15 oczywiście o ile TERMIT nie skrytykuje tego.TERMIT wrote:wywiercenie otworu 20mm w slupku nie oslabi konstrukcji
-
- Posts: 31
- Joined: Fri 14 Oct, 2011
Marlukas88 jak jesteś elektrykiem to jesteśmy w domu.
Z konstrukcją szkieletową nie ma co się bawić jak z jajkiem, w słupach można wiercić otwory najlepiej pośrodku szerokości na pe4szel lub rurki 16 mm spokojnie otwór 18 mm wystarczy.
W stropach najlepiej pośrodku czyli tam gdzie nie występują żadne siły ani rozciągające (dół) ani ściskające (góra).
Zresztą P. Nitka dał link do wykonywania otworów dla "KOWALSKIEGO". Jako że kończyłem Tech Bud spec. dokumen. budowlana wiem że pośrodku elementu typu "belka" nie występują żadne siły (a jedynie rozwarstwiające) można z powodzeniem wiercić w drewnie otwory po środku, od brzegu otworu x 2 szerokości 1/2 tego otworu w dół lub górę od jego środka. Przykładowo - belka wysokości 200 mm więc otwór pośrodku max 60 mm, od osi środka belki brzeg otworu wynosi 30 mm i zostaje nam od góry 2x30 mm czyli 70mm i od dołu 70 mm. I nie ma się co certolić z tym szkieletem i tak jest obliczany ze sporym współczynnikiem bezpieczeństwa.
Jak obliczyłem obciążenie normowe dla mojego stropu na pokojem 20m2 to wygląda to tak, jakby w pokoju miało stanąć 40 chłopa i każdy ważyłby 105 kg i strop nie ma prawa ugiąć się po środku więcej niż 13 mm. A wytrzymałość graniczna belek jego jest znacznie większa. A tak w ogóle to belki stropowe przenoszą o wiele większe obciążenia bo jest do nich przybita płyta OSB czym tworzą z nią profil T i tak się powinno liczyć, a nie jako belki swobodnie podparte. Ale jeden przykręci OSB a drugi deski i chyba dlatego "normiści" takie zalecają obliczenia.
Z instalacją elektryczną to najlepiej jakbyś miał płyty GK na ruszcie przybitym do słupków to wtedy byś dał wzdłuż łat i do puszek pod łatami. I to by było eleganckie rozwiązanie bez wiercenia w belkach. A jak będziesz robił instalacje wod-kan to na rurkach daj izolację o ściankach min. 10 mm (pianka), bo jak dasz przy płycie OSB albo odwalą ci fuchę to będziesz w mrozy miał niefajno. Wiem to z doświadczenia, potrafi taka rurka zamarznąć pomimo iż dawany jest z zewnątrz styropian, ale taki styropian często nic nie daje oprócz dobrego wrażenia bo przestrzeń między styropianem a płytą OSB jest czasami wentylowana, więc taki styropian robi za bazę pod tynk cienkowarstwowy i nic więcej.
Z konstrukcją szkieletową nie ma co się bawić jak z jajkiem, w słupach można wiercić otwory najlepiej pośrodku szerokości na pe4szel lub rurki 16 mm spokojnie otwór 18 mm wystarczy.
W stropach najlepiej pośrodku czyli tam gdzie nie występują żadne siły ani rozciągające (dół) ani ściskające (góra).
Zresztą P. Nitka dał link do wykonywania otworów dla "KOWALSKIEGO". Jako że kończyłem Tech Bud spec. dokumen. budowlana wiem że pośrodku elementu typu "belka" nie występują żadne siły (a jedynie rozwarstwiające) można z powodzeniem wiercić w drewnie otwory po środku, od brzegu otworu x 2 szerokości 1/2 tego otworu w dół lub górę od jego środka. Przykładowo - belka wysokości 200 mm więc otwór pośrodku max 60 mm, od osi środka belki brzeg otworu wynosi 30 mm i zostaje nam od góry 2x30 mm czyli 70mm i od dołu 70 mm. I nie ma się co certolić z tym szkieletem i tak jest obliczany ze sporym współczynnikiem bezpieczeństwa.
Jak obliczyłem obciążenie normowe dla mojego stropu na pokojem 20m2 to wygląda to tak, jakby w pokoju miało stanąć 40 chłopa i każdy ważyłby 105 kg i strop nie ma prawa ugiąć się po środku więcej niż 13 mm. A wytrzymałość graniczna belek jego jest znacznie większa. A tak w ogóle to belki stropowe przenoszą o wiele większe obciążenia bo jest do nich przybita płyta OSB czym tworzą z nią profil T i tak się powinno liczyć, a nie jako belki swobodnie podparte. Ale jeden przykręci OSB a drugi deski i chyba dlatego "normiści" takie zalecają obliczenia.
Z instalacją elektryczną to najlepiej jakbyś miał płyty GK na ruszcie przybitym do słupków to wtedy byś dał wzdłuż łat i do puszek pod łatami. I to by było eleganckie rozwiązanie bez wiercenia w belkach. A jak będziesz robił instalacje wod-kan to na rurkach daj izolację o ściankach min. 10 mm (pianka), bo jak dasz przy płycie OSB albo odwalą ci fuchę to będziesz w mrozy miał niefajno. Wiem to z doświadczenia, potrafi taka rurka zamarznąć pomimo iż dawany jest z zewnątrz styropian, ale taki styropian często nic nie daje oprócz dobrego wrażenia bo przestrzeń między styropianem a płytą OSB jest czasami wentylowana, więc taki styropian robi za bazę pod tynk cienkowarstwowy i nic więcej.
Tylko dom z drewna.
Sobie samemu - Oczywiście a kto ci zabroni, zamkną ciebie czy co?. I tak instalację odbiera inspektor a przed odbiorem musisz mieć protokół z badania instalacji, który może tylko wykonać osoba z uprawnieniami E lub D "pomiarowymi". Z badań wszystko wyjdzie czy prawidłowo wszystko podłączyłeś. Zresztą jak załączysz instalacje to zawsze jest bezpiecznik lub różnicówka. Przy badaniach jest większe niebezpieczeństwo w robieniu fuch bo inspektor no to zwraca uwagę, kto ma jaki uprawnienia.TERMIT wrote:astek
mam pytanie (bez zadnych ukrytych celow)
tzn. ze moge zrobic sam instalacje i zlecic sprawdzenie osobie z uprawnieniami?
Jakbyś otworzył firmę i świadczył usługi no to wtedy bracie musisz mieć przynajmniej E do 1 kV.
Resztą takie uprawnienia niewiele kosztują bo 150 zł i ważne są na 5 lat. Trochę wiedzy o instalacjach elektrycznych z książek i wystarczy. Czasami mnie dziwi jakie gamonie dostają te uprawnienia, że szkoda gadać nawet nie wiedza jakie przewody dawać na gniazdka (podstawa) , a już wykonanie sterowania z zastosowaniem zwykłego przekaźnika to dla nich czarna magia.
Tylko dom z drewna.
Uprawnienia SEP elektryczne:
Grupa 1
Urządzenia, instalacje i sieci elektroenergetyczne wytwarzające, przetwarzające, przesyłające i zużywające energię elektryczną:
2) urządzenia, instalacje i sieci elektroenergetyczne o napięciu nie wyższym niż 1 kV;
3 i4 i .. ble,ble,ble dalej ...
1. Eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci mogą zajmować się osoby, które spełniają wymagania kwalifikacyjne dla następujących rodzajów prac i stanowisk pracy:
1) eksploatacji - do których zalicza się stanowiska osób wykonujących prace w zakresie obsługi, konserwacji, remontów, montażu i kontrolno-pomiarowym;
2) dozoru - do których zalicza się stanowiska osób kierujących czynnościami osób wykonujących prace w zakresie określonym w pkt 1 oraz stanowiska pracowników technicznych sprawujących nadzór nad eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci.
2. Prace, o których mowa w ust. 1, dotyczą wykonywania czynności:
1) mających wpływ na zmiany parametrów pracy obsługiwanych urządzeń, instalacji i sieci z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i wymagań ochrony środowiska - w zakresie obsługi;
2) związanych z zabezpieczeniem i utrzymaniem należytego stanu technicznego urządzeń, instalacji i sieci - w zakresie konserwacji;
3) związanych z usuwaniem usterek, uszkodzeń oraz remontami urządzeń, instalacji i sieci w celu doprowadzenia ich do wymaganego stanu technicznego - w zakresie remontów;
4) niezbędnych do instalowania i przyłączania urządzeń, instalacji i sieci - w zakresie montażu;
5) niezbędnych do dokonania oceny stanu technicznego, parametrów eksploatacyjnych, jakości regulacji i sprawności energetycznej urządzeń, instalacji i sieci - w zakresie kontrolno-pomiarowym.
A więc wykonywaniem instalacji elektrycznych a także ich obsługa, naprawą, konserwacją i montażem mogą się zajmować tylko osoby , które posiadają stosowne potwierdzenie posiadania kwalifikacji przez komisję kwalifikacyjną.
Więc w POLSCE nie można bez stosownego ŚWIADECTWA KWALIFIKACYJNEGO wykonywać nawet samemu sobie instalacji ani jej naprawiać ani remontować ani konserwować.
I jest to o tyle dziwne iż każdy z nas wymienia żarówki a nie ma do tego uprawnień bo wymiana zwykłej żarówki to KONSERWACJA i każdy kto ją wymienił ZŁAMAŁ PRAWO.
Oprócz mojej żony i syna, bo jeszcze żadnej żarówki nie wymieniali. Jak pamiętam moja babcia ze strony ojca tez chyba nie wymieniała.
Grupa 1
Urządzenia, instalacje i sieci elektroenergetyczne wytwarzające, przetwarzające, przesyłające i zużywające energię elektryczną:
2) urządzenia, instalacje i sieci elektroenergetyczne o napięciu nie wyższym niż 1 kV;
3 i4 i .. ble,ble,ble dalej ...
1. Eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci mogą zajmować się osoby, które spełniają wymagania kwalifikacyjne dla następujących rodzajów prac i stanowisk pracy:
1) eksploatacji - do których zalicza się stanowiska osób wykonujących prace w zakresie obsługi, konserwacji, remontów, montażu i kontrolno-pomiarowym;
2) dozoru - do których zalicza się stanowiska osób kierujących czynnościami osób wykonujących prace w zakresie określonym w pkt 1 oraz stanowiska pracowników technicznych sprawujących nadzór nad eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci.
2. Prace, o których mowa w ust. 1, dotyczą wykonywania czynności:
1) mających wpływ na zmiany parametrów pracy obsługiwanych urządzeń, instalacji i sieci z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i wymagań ochrony środowiska - w zakresie obsługi;
2) związanych z zabezpieczeniem i utrzymaniem należytego stanu technicznego urządzeń, instalacji i sieci - w zakresie konserwacji;
3) związanych z usuwaniem usterek, uszkodzeń oraz remontami urządzeń, instalacji i sieci w celu doprowadzenia ich do wymaganego stanu technicznego - w zakresie remontów;
4) niezbędnych do instalowania i przyłączania urządzeń, instalacji i sieci - w zakresie montażu;
5) niezbędnych do dokonania oceny stanu technicznego, parametrów eksploatacyjnych, jakości regulacji i sprawności energetycznej urządzeń, instalacji i sieci - w zakresie kontrolno-pomiarowym.
A więc wykonywaniem instalacji elektrycznych a także ich obsługa, naprawą, konserwacją i montażem mogą się zajmować tylko osoby , które posiadają stosowne potwierdzenie posiadania kwalifikacji przez komisję kwalifikacyjną.
Więc w POLSCE nie można bez stosownego ŚWIADECTWA KWALIFIKACYJNEGO wykonywać nawet samemu sobie instalacji ani jej naprawiać ani remontować ani konserwować.
I jest to o tyle dziwne iż każdy z nas wymienia żarówki a nie ma do tego uprawnień bo wymiana zwykłej żarówki to KONSERWACJA i każdy kto ją wymienił ZŁAMAŁ PRAWO.
Oprócz mojej żony i syna, bo jeszcze żadnej żarówki nie wymieniali. Jak pamiętam moja babcia ze strony ojca tez chyba nie wymieniała.
Tylko dom z drewna.
Chociaż z drugiej strony pisze o "stanowiskach osób wykonujących prace", a stanowiska są tylko w zakładach pracy, więc jeśliby trzymać się literalnego przepisu prawa to we własnym domu i na własnej budowie można robić sobie z instalacją i urządzeniami elektrycznymi co się tylko podoba.
Co prawda miałem prawo na studiach ale lepiej aby to skomentował jakiś doświadczony prawnik.
Co prawda miałem prawo na studiach ale lepiej aby to skomentował jakiś doświadczony prawnik.
Tylko dom z drewna.
-
- Posts: 31
- Joined: Fri 14 Oct, 2011
Dzięki astek za info:) Zapraszam do odwiedzenia mojego blogu budowlanego http://www.zetjedenslask.mojabudowa.pl/
Ja zamiast styropianu mam wełnę mineralną rockwool fasrock pod tym folia wiatroizolacyjna wywinięta w otworach okiennych do środka i tak samo przy drzwiach. Na wełnę przyszła siatka i klej i potem jeszcze raz klej na drugi dzień i na sam koniec tynk silikonowo-silikatowy firmy alpol. Coraz bardziej jestem chyba przekonany żeby się z tym nie cackać tylko wiercić otwory w belkach i koniec. Peszel jaki mam to 25/20 (żeby weszły 2 przewody do jednego peszla) więc dziurka będzie troszkę większa. Jutro przyjeżdża właściciel firmy która budowała mi domek i powiedział że jutro mi wytłumaczy co gdzie i jak tzn gdzie mogę wiercić a gdzie nie...no ogólnie jak oni to zawsze robią więc myślę że będzie git:) Ufffff ale się rozpisałem, aż nie przypuszczałem że temat instalacji będzie taki trudny. A jeśli chodzi o instalację wod-kan to już mam wybraną firmę która dostarczy mi materiał, podłączenie to już moja sprawa hehe;p I tak jak astek pisze wszystkie rurki będą w piance izolacyjnej:) Jutro jeszcze firma przyjedzie zamontować tzw balkon francuski ze szkła (zdecydowaliśmy że zamiast balkonu zrobimy sobie właśnie takie szyby).
Ja zamiast styropianu mam wełnę mineralną rockwool fasrock pod tym folia wiatroizolacyjna wywinięta w otworach okiennych do środka i tak samo przy drzwiach. Na wełnę przyszła siatka i klej i potem jeszcze raz klej na drugi dzień i na sam koniec tynk silikonowo-silikatowy firmy alpol. Coraz bardziej jestem chyba przekonany żeby się z tym nie cackać tylko wiercić otwory w belkach i koniec. Peszel jaki mam to 25/20 (żeby weszły 2 przewody do jednego peszla) więc dziurka będzie troszkę większa. Jutro przyjeżdża właściciel firmy która budowała mi domek i powiedział że jutro mi wytłumaczy co gdzie i jak tzn gdzie mogę wiercić a gdzie nie...no ogólnie jak oni to zawsze robią więc myślę że będzie git:) Ufffff ale się rozpisałem, aż nie przypuszczałem że temat instalacji będzie taki trudny. A jeśli chodzi o instalację wod-kan to już mam wybraną firmę która dostarczy mi materiał, podłączenie to już moja sprawa hehe;p I tak jak astek pisze wszystkie rurki będą w piance izolacyjnej:) Jutro jeszcze firma przyjedzie zamontować tzw balkon francuski ze szkła (zdecydowaliśmy że zamiast balkonu zrobimy sobie właśnie takie szyby).
Re: Instalacja elektryczna w domu Z1 śląsk
Uprawnienia elektryczne do 1kV można uzyskać online bez wychodzenia z domu. Wystarczy zapisać się online na kurs g1, g2 lub g3. Po odbyciu szkolenia kursant może przystąpić do egzaminu. Każdy kto ukończył 18 lat i posiada minimum podstawowe wykształcenie może zapisać się na kurs. Uzyskanie takich uprawnień elektrycznych pozwala na bezpieczną pracę z urządzeniami elektrycznymi.