Mam pytanie na temat docieplenia domu z bala. Jest to stary dom z bala o grubosci 16 cm. Z powodu ze bal jest wizualnie brzydki lecz zdrowy mam zamiar od zewnatrz obic dom imitacja bala z deski 50 mm z warkoczem z drzewa, ocieplenie wełna, Mam zamiar zrobic to tak: od strony zewnetrznej:
- istniejacy bal
- listwa dylatacyjan 2 cm
- łaty drewniane do wypionowania scian
- wełna w plytach 5cm
- folia wiatroizlolacyjna (paroprzepuszczalna)
- listwa (kontrłata) 2 cm
- imitacja bala - deska o grubosci 50 mm, z warkoczem z drzewa
Pytanie - czy 5 cm wełny wystarczy, czy powinna byc ta luka dylatacyjna miedzy istniejacym balem a wełna, czy potrzbna jest folia?
Drugi temat to izolacja od srodka. Podobnie jak wyzej bal nie ladny. W zwiazku z tym planuje od srodka czesciowo imitacje bala oraz plyta GK. Plan od srodka budynku:
-- istenijacy bal
- konstrukcja metalowa pod plyte GK
- wełna 5 cm (poniewaz zostanie taka przestrzen)
- folia?
- plyta GK lub deska
Pytanie - czy miedzy wełna a balem potrzebna dylatacja? Czy wełna od srodka jest dopuszczalna, i jak lub czy powinna byc uwzgledniona deska.
Bardzo prosze o odpowiedz poniewaz opini ile fachowcow tyle opini i nie ukrywam ze naprawde juz nie wiem jaka jest poprawna czynnosc. Z gory gardzo dziekuje.
Robert
Ocieplenie starego domu z bala 16 cm. Prosze o odp. p .Nitkę
-
- Posts: 3
- Joined: Sun 21 Jun, 2009
-
- Posts: 3840
- Joined: Thu 19 Aug, 2004
- Location: Gdańsk
- Contact:
Mam nadzieję, że z tych dwóch rozwiązań planujesz wykonanie TYLKO jednego rozwiązania.
Padaję Ci rozwiązanie jakie ja bym zastosował, od zewnątrz, ale kolejność warstw jest od wewnątrz:
- istnejące bale grubości 16 cm
- folia paroizolacyjna,
- ruszt drewniany - wyrównujący powierzchnię ściany, grubości o 2 cm większy niż planujesz dać grubość wełny, np. 7 cm
- izolację cieplną, np wełnę Ventiterm-Plus z welonem szklanym, prod. Isover'a, grub. 5 cm
- boazeria imitująca bale.
Różnica w grubosści rusztu a wełny izolacyjnej zapewni Ci szczelinę wentylacyjną pod warstwą boazerii.
Jednak takie rowiązanie nie zapewni Ci "cieplego domu". Proponuje zwiększenie izolacji cieplnej do 10 cm (2 x 5 cm).
Montując wełnę grubości 10 cm, na poszyciu ściany pokrytym folią wiatroizolacyjną, zalecam układnie wełny w dwóch warstwach, między dwoma krzyżującymi się prostopadle rusztami.
W pierwszej kolejności należy założyć poziomy ruszt grub. 5 cm w rozstawie równym szerokości płyty wełny. W pola między elementami rusztu należy założyć płyty z wełny Fasoterm PF prod. Isover, grub. 5 cm. Płyty montujemy stalowymi, odpowiedniej długości, wkrętami o średnicy 8 mm z plastykowymi talerzykami o średnicy 60 mm.
Następnie należy położyć pionowy ruszt grub. 7 cm w rozstawie równym szerokości płyty wełny. Jako drugą warstwę wełny zalecam stosowanie wełnę Ventiterm-Plus grub. 5 cm, pokrytej welonem szklanym. Różnica 2 cm pomiędzy grubością wełny a grubością rusztu tworzy pionową szczelinę wentylacyjną zapewniającą, w przypadku zawilgocenia, osuszanie wełny..
Padaję Ci rozwiązanie jakie ja bym zastosował, od zewnątrz, ale kolejność warstw jest od wewnątrz:
- istnejące bale grubości 16 cm
- folia paroizolacyjna,
- ruszt drewniany - wyrównujący powierzchnię ściany, grubości o 2 cm większy niż planujesz dać grubość wełny, np. 7 cm
- izolację cieplną, np wełnę Ventiterm-Plus z welonem szklanym, prod. Isover'a, grub. 5 cm
- boazeria imitująca bale.
Różnica w grubosści rusztu a wełny izolacyjnej zapewni Ci szczelinę wentylacyjną pod warstwą boazerii.
Jednak takie rowiązanie nie zapewni Ci "cieplego domu". Proponuje zwiększenie izolacji cieplnej do 10 cm (2 x 5 cm).
Montując wełnę grubości 10 cm, na poszyciu ściany pokrytym folią wiatroizolacyjną, zalecam układnie wełny w dwóch warstwach, między dwoma krzyżującymi się prostopadle rusztami.
W pierwszej kolejności należy założyć poziomy ruszt grub. 5 cm w rozstawie równym szerokości płyty wełny. W pola między elementami rusztu należy założyć płyty z wełny Fasoterm PF prod. Isover, grub. 5 cm. Płyty montujemy stalowymi, odpowiedniej długości, wkrętami o średnicy 8 mm z plastykowymi talerzykami o średnicy 60 mm.
Następnie należy położyć pionowy ruszt grub. 7 cm w rozstawie równym szerokości płyty wełny. Jako drugą warstwę wełny zalecam stosowanie wełnę Ventiterm-Plus grub. 5 cm, pokrytej welonem szklanym. Różnica 2 cm pomiędzy grubością wełny a grubością rusztu tworzy pionową szczelinę wentylacyjną zapewniającą, w przypadku zawilgocenia, osuszanie wełny..
-
- Posts: 3
- Joined: Sun 21 Jun, 2009
Bardzo dziekuje za odpowiedz, mam jeden problem z gruboscia welny... Przy tej grubosci wełny czyli 10cm plus 5cm deski elewacja wyjdzie poza firemury..... i tu jest jedyny problem...
Czy dodatkowa izolacja od wewnatrz nie jest wskazana?
oraz czy folia wiatroizolacyjna ma byc przymocowana bezposrednio do bala? czy moze to byc folia (membrana) montowana na dachy?
Dziekuje bardzo Robert
Czy dodatkowa izolacja od wewnatrz nie jest wskazana?
oraz czy folia wiatroizolacyjna ma byc przymocowana bezposrednio do bala? czy moze to byc folia (membrana) montowana na dachy?
Dziekuje bardzo Robert
-
- Posts: 3
- Joined: Sun 21 Jun, 2009
Sprawdzilem odległosc od firemuru i 10cm wełny spokojnie sie zmiesci...............
Wiec ostatnie pytania do Pana to:
---Czy Wiatro izolacje (membrane dachowa) przymocowac bezposrednio do elewacji z bala takerem?
---W takim ukladzie jesli nie stosowac wełny wewnątrz to jak powinna wygladac sciana, czy konstrukcja metalowa i plyta GK wystarczy? (bez foli itd)
Dziekuje za informacje
Wiec ostatnie pytania do Pana to:
---Czy Wiatro izolacje (membrane dachowa) przymocowac bezposrednio do elewacji z bala takerem?
---W takim ukladzie jesli nie stosowac wełny wewnątrz to jak powinna wygladac sciana, czy konstrukcja metalowa i plyta GK wystarczy? (bez foli itd)
Dziekuje za informacje
- CocoChanels
- Posts: 17
- Joined: Sat 27 Jun, 2009
- Location: France
Ocieplenie starego domu z bala 16 cm Prosze o odp p Nitke
ju¿ podaje na chwilê obecn± od zewn±trz patrz±c jest:
1 - oblicówka drewniana 23 mm
2 - dylatacja 2,5 cm
3 - wiatroizolacja
4 - ruszt pionowy z warstw± we³ny 50 mm
5 - ruszt poziomy z warstw± we³ny 100 mm
6 - bal grubo¶ci 10 cm
dalej chcia³bym zastsowaæ
7 - ruszt stalowy z we³n± 50 mm
8- paraizolacjazó³ta folia
9 - p³yta karton-gips
ewentualnie na niektórych ¶cianach
7a - ruszt drewniany z warstw± we³ny 50 mm
8a - paraizolacja z³óta folia
9a - dylatacja 2,5 cm
10a - deska boazeryjna
Czy nic nie bêdzie gniæ, ani ple¶nieæ przy takim uk³adzie?
1 - oblicówka drewniana 23 mm
2 - dylatacja 2,5 cm
3 - wiatroizolacja
4 - ruszt pionowy z warstw± we³ny 50 mm
5 - ruszt poziomy z warstw± we³ny 100 mm
6 - bal grubo¶ci 10 cm
dalej chcia³bym zastsowaæ
7 - ruszt stalowy z we³n± 50 mm
8- paraizolacjazó³ta folia
9 - p³yta karton-gips
ewentualnie na niektórych ¶cianach
7a - ruszt drewniany z warstw± we³ny 50 mm
8a - paraizolacja z³óta folia
9a - dylatacja 2,5 cm
10a - deska boazeryjna
Czy nic nie bêdzie gniæ, ani ple¶nieæ przy takim uk³adzie?
Pytanie do robertszcz oraz do eksperta:
Ten temat to dla mnie jakiś horror. Mam właściwie identyczny układ, tzn. stary bal, który chcę ocieplić z zewnątrz. Do tej pory nie ustaliłam ponad wszelką wątpliwość jaki powinien być układ warstw i w jaki sposób powinny być zamocowane. Różne źródła podpowiadają, że na bal od zewnątrz w pierwszej warstwie powinna pójść paroizolacja. Nie całkiem rozumiem dlaczego, skoro jej zadanie polega na wyprowadzaniu wilgoci w postaci pary - tzn. pakuję parę z zewnątrz budynku prosto w materiał izolacyjny, który jest zimny - a zatem w efekcie mam wodę w wełnie, ergo mokrą izolację, czyli zero izolacji.
Robercie - u ciebie paroizolacji nie widzę. Czy możesz napisać jak ostatecznie ociepliłeś swój bal i czy masz problem z wilgocią?
Pozdrowienia
zina
Ten temat to dla mnie jakiś horror. Mam właściwie identyczny układ, tzn. stary bal, który chcę ocieplić z zewnątrz. Do tej pory nie ustaliłam ponad wszelką wątpliwość jaki powinien być układ warstw i w jaki sposób powinny być zamocowane. Różne źródła podpowiadają, że na bal od zewnątrz w pierwszej warstwie powinna pójść paroizolacja. Nie całkiem rozumiem dlaczego, skoro jej zadanie polega na wyprowadzaniu wilgoci w postaci pary - tzn. pakuję parę z zewnątrz budynku prosto w materiał izolacyjny, który jest zimny - a zatem w efekcie mam wodę w wełnie, ergo mokrą izolację, czyli zero izolacji.
Robercie - u ciebie paroizolacji nie widzę. Czy możesz napisać jak ostatecznie ociepliłeś swój bal i czy masz problem z wilgocią?
Pozdrowienia
zina