Pozioma izolacja przeciw-wilgociowa pod bale

Techniczne aspekty budowy domów z bali
Post Reply
kriskros
Posts: 1
Joined: Sat 20 Apr, 2013

Pozioma izolacja przeciw-wilgociowa pod bale

Post by kriskros » Sat 20 Apr, 2013

Witam serdecznie,
Nie mam jasności tematu i nie mogę znaleźć informacji na temat izolacji przeciwwilgociowej pod bale drewniane.
Czy bloczki fundamentowe powinny być odizolowane - papą termozgrzewalną, papierem silosowym, czy jeszcze
czymś innym od belki podwalinowej ???


User avatar
andstach1
Posts: 80
Joined: Wed 23 Feb, 2011

Post by andstach1 » Mon 29 Apr, 2013

Być może zbyt mało się starałeś żeby znaleźć odpowiedź, która jest na stronie www.szkielet.pl
Podwalina – bez względu na technologię budynku jest jego newralgicznym i jednym z najważniejszych punktów. Od posadowienia budynku drewnianego na płycie czy fundamencie będzie zależał w znacznym stopniu okres jego użytkowania.
Bezwzględne zasady, których powinno się przestrzegać, to:
- minimalna odległość od gruntu do podwaliny 25cm,
- szczelna izolacja pozioma pomiędzy drewnem a betonem, fundamentem, murem itd.
Musimy również pamiętać, że budynek powinien wystawać po za obrys fundamentu czy ławy (razem z jej ociepleniem pionowym). Dlaczego? (wyprzedzając pytanie):
ściana o długości 10m i wysokości 3m ma 30m2, podczas opadów (Średnie roczne sumy opadów atmosferycznych (mm) na obszarze Polski 1971-2000 to 600-700mm H2O czyli litrów.) założenie: ściana nasza przyjmie szacunkowo (jest w pionie) około 15.000 litrów wody na rok !!!
Wiemy również, że beton „ciągnie” wodę, a więc w ciągu roku taka ilość wody sprzyjać będzie rozwojowi: grzybów, pleśni (bardzo szkodliwych szczególnie tych patogennych) oraz innym chorobom drewna, powodujących jego szybszą gradację, a więc skrócenie okresu używalności.
Reasumując – beton „ciągnie” wodę, drewno „ciągnie” wodę (zwiększa się wilgotność drewna) – beton, nie może przekazać drewnu wilgoci.
Woda ściekająca po ścianie nie może dostać się pod podwalinę! Eliminujemy to poprzez wystawienie budynku poza obrys fundamentu, gdzie krople odcinane są i ściekają swobodnie w dół. Tu należało by się również zastanowić nad odwodnieniem, lub odprowadzeniem wody deszczowej.
Do izolacji poziomej można użyć z powodzeniem wszelkiego rodzaju wodorozcieńczalnych Dysperbitów, a na wyschniętą powierzchnię, kubełkowych foli PCV – przeznaczonych do izolacji poziomej (nie mylić z izolacją pionową fundamentów – nie o takie „kubełki” tu chodzi). Należy pamiętać, aby użyć szerokości foli co najmniej szerokości fundamentu, ale z doświadczenia powiem, że lepiej użyć szerszej, a w razie nierównomiernego rozkładu po prostu ją obciąć. Dodam, że pamiętać należy tu również o zabezpieczeniu właściwym wnętrza fundamentu znajdującego się w środku domu, izolacji foli budowlanej ślepej wylewki, warstwie dylatacyjnej wylewki, foli budowlanej i dylatacji posadzki.
Należało by tu również pamiętać o tym, żeby odpowiednio zabezpieczyć Podwalinę. Najlepszym rozwiązaniem jest impregnacja ciśnieniowa, jednak należy tu dodać, że nawet przy zastosowaniu impregnacji ciśnieniowej środkiem bezbarwnym, zawsze będziemy mieli inny odcień koloru pomiędzy innymi balami budynku.
Jednak jest to sposób najskuteczniejszy, najnowocześniejszy, a środki do impregnacji ciśnieniowej posiadają certyfikaty do użytkowania przez ludzi i zwierzęta, których nie posiada większość dostępnych produktów na rynku, które z reguły są rakotwórcze lub toksyczne.
Mam nadzieję, że pomogłem w wyjaśnieniu problemu.
pozdrawiam

mbetter95
Posts: 3
Joined: Wed 09 Oct, 2013
Location: poasban
Contact:

Post by mbetter95 » Mon 21 Oct, 2013

Płyta gk, folia paroizolacyjna, wełna na bale, wiatroizolacja, ruszt, dylatacja, styropian. Chodzi mi czy na paroizolacje kładzie się bezpośrednio płytę GK, czy robi się ruszt?
"M Better"


Post Reply

Return to “Wymagania techniczno-montażowe domów z bali”