Page 1 of 1

Docieplenie starego domu.

Posted: Sun 28 Mar, 2010
by grzegorz- dz
Witam
Mam stary dom drewniany i chciałbym go dociepli w następujący sposób - od zewnątrz:
- na bale dać folie paroprzepuszczalną
- dylatacja 2,5cm
- styropian frezowany 10 cm
- klej i siatka
- struktura
w listwie startowej i w podprzybitce otwory do dylatacji szczelina 5 mm
A wewnątrz na bale płyta GK na profilu. Ale nie mam pewności czy tak by mogło być. Proszę o radę expertów .

Posted: Tue 06 Jul, 2010
by grzegorz- dz
Panie Wojtku co Pan myśli o takim rozwiązaniu?

Posted: Tue 06 Jul, 2010
by Wojciech Nitka
Po pierwsze - zrezygnowałbym ze stosowania styropianu i ... zastąpił go wełną mineralną; stosowanie styropianu, jak zresztą piszesz, wymaga stosowania szczeliny wentylacyjnej. Gdy w listwie startowej dasz 5 mm szczelinę nawiewną, warstwa styropianu straci swoje przeznaczenie - nie będzie spełniała funkcji izolacji cieplnej. Poszukaj na Forum - temat był poruszany.
Zatem polecam następujący układ warstw - od zewnątrz:
- 2 x 5 cm wełna mineralna - mijankowo w stosunku do siebie,
- filia wiatroizolacyjna,
- istniejąca ściana z bali,
- folia paroizolacyjna,
- ruszt - można wypełnić dodatkową warstwą wełny,
- płyty gipsowo-kartonowe.

Posted: Fri 06 Aug, 2010
by Piotr Łukomski
Witam,
Jak prawidłowo ocieplić stary dom drewniany, z poddaszem, zbudowany w systemie sumikowo-łątkowym. Dom jest w trakcie remontu. Ściany zewnętrzne są z krawędziaków (bali) 15 cm. Ponieważ konstrukcja domu nie jest zbyt mocna, a planuję dodatkowo użytkowe poddasze, wykonawca proponuje przymocowanie bezpośrednio do ściany zewnętrznej z krawędziaków płyty OSB i w ten sposób wzmocnienie budynku. Na płytach będzie ruszt drewniany i ocieplenie wełną mineralną, dalej folia wiatroizolacyjna, a na koniec nowe deski elewacyjne pionowo na zakładkę.
Mam jednak obawy, czy warstwa OSB nie spowoduje zawilgocenia ścian i innych przykrych konsekwencji, gdyż jest nieprzepuszczalna. Co zrobić?
- Nawiercić otwory wentylacyjne w OSB? Niestety płyty są już kupione i trzeba z nimi coś zrobić.
- Czy od strony wewnętrznej – wnętrza domu trzeba położyć paraizolację? W tej chwili tam stare tynki zostały zbite i został krawędziak z warstwą siatki (z małych listewek, tak jak dawniej budowano).
- A może wszystko jest ok.?
Z góry dziękuję za fachową poradę.

Posted: Wed 11 Aug, 2010
by Ariok
Heh, siedzę na tym forum już jakiś czas i czytam, drukuje i znów czytam i już mam taką Głowę, że ledwo przechodzę przez drzwi do pokoju ;).
Panowie tu pytanie do pana Wojciecha (będzie mały opis mego zakłopotania)
Ogólnie domek z bala stary grubość ściany około 16 cm od środka nabijane listewki w siatkę i gipsowane mieszanka tynku i jakiegoś wapna. Ściany nierówne i z brakami nabijane deski i pianka w celu eliminacji braków.
Kwestia ocieplenia od zewnątrz:
- ściana z bala
- folia paroizolacja - tu … na ścianie bezpośrednio? czy też z odstępem od ściany około 2 lub 3 cm na kontr łacie czy może jak pisał pan Wojtek w jednej z porad dać szerszą łatę w stosunku do wełny
- łata 13 cm wełna 10 cm będzie ok.?)
- wełna na przemian najpierw 10 cm w poziomie potem 5 cm w pionie
- folia wiatroizolacyjna
- otwór dylatacji np. 3 cm
- szalunek
Panie Wojtku jeżeli ocieplę dom w taki sposób (czekam na pana korektę), czy mogę od środka domu dać -wełnę w wielkości 2 cm (wynika to z listwowania ścian pod kartongips i zostaje mi spora szczelina którą chciałbym uzupełnić (oczywiście czekam na pana poradę)
- paroizolacje ( czy też izolacja zostawiona po zewnętrznej stronie domu sparzy mi drzewo?)

Posted: Wed 11 Aug, 2010
by Wojciech Nitka
Spróbuj zrobić tak jak na rysunku.

Image

Posted: Thu 12 Aug, 2010
by Ariok
Witam i dziękuje za szybką i konkretną odpowiedz ;) i tak też uczynię według rysunku i sprawa od zewnątrz załatwiona. A tak czysto teoretycznie - jakbym zastosował system ocieplenia od zewnątrz jak wyżej to, czy mogę od środka domu dać dodatkowo
- wełna (2cm )
- paroizolacja
- karton
czy zostawić po prostu przestrzeni między listwowaniem
- bal
- listwy drewniane pod karton
hm.. bo nie wiem czy te 2 cm wełny to nie pieniądze w błoto wyrzucone
ps. dziekuje panie Wojtku za odpowiedz.

Posted: Tue 07 Sep, 2010
by grzegorz- dz
Witam.
Panie Wojtku tą folię paroizolacyjną to trzeba sklejać szczelnie taśmą taką srebrną?
I czy kłaść ją w pionie czy w poziomie? i to samo z tą drugą folią.

Posted: Tue 07 Sep, 2010
by grzegorz- dz
Panowie może ktoś z Was robił elewacje domu z panela elewacyjnego cedral firmy euronit. Bardzo jestem ciekaw opini i cen.

Posted: Tue 07 Sep, 2010
by grzegorz- dz
Wojciech Nitka wrote:Po pierwsze - zrezygnowałbym ze stosowania styropianu i ... zastąpił go wełną mineralną; stosowanie styropianu, jak zresztą piszesz, wymaga stosowania szczeliny wentylacyjnej. Gdy w listwie startowej dasz 5 mm szczelinę nawiewną, warstwa styropianu straci swoje przeznaczenie - nie będzie spełniała funkcji izolacji cieplnej. Poszukaj na Forum - temat był poruszany.
Zatem polecam następujący układ warstw - od zewnątrz:
- 2 x 5 cm wełna mineralna - mijankowo w stosunku do siebie,
- filia wiatroizolacyjna,
- istniejąca ściana z bali,
- folia paroizolacyjna,
- ruszt - można wypełnić dodatkową warstwą wełny,
- płyty gipsowo-kartonowe.
A jak dam szalówke to pod nią wiatroizolację i dopiero wełne na gołą ścianą.
A od wewnątrz mieszkania to na ścianę folię paroizolacyjną ,watę i płyty gips-karton.
Tak mam to rozumieć?

Posted: Sun 12 Sep, 2010
by grzegorz- dz
Witam .
Będe montował okna i jak wiadomo trzeba dać folie paroprzepuszczalną między ścianę a okno ale ocieplenie dopiero latem . I tu moje pytanie . Jak zabezpieczyć tą folie przy oknach żeby się nie popsuła? Może ją czymś przykryć.
Drugie pytanie . Czy folie paroprzepuszczalną to musi być na wszystkich ścianach czy tylko w łazience i kuchni?
Panie Wojtku proszę o radę.

Posted: Sun 12 Sep, 2010
by Wojciech Nitka
Wyłóż ościeża okienne paskami foli paroizolacyjnej. Po zamontowaniu okien folię wywiń na ścianę i przymocuj zszywkami. Później, kiedy będziesz kład izolacje cieplną, połącz te paski folii, za pomocą taśmy klejącej, z folią montowaną na ociepleniu.
Folię paroizolacyjną kładzie się tylko i wyłącznie na przegrodach zewnętrznych; nie stosuje się w przegrodach wewnętrznych, nawet jak jest to ściana kuchni czy łazienki.
Proponuję poczytać - http://www.szkielet.pl/domy_szkieletowe ... BCowe&id=9

Posted: Sun 12 Sep, 2010
by grzegorz- dz
Witam. Dziękuję za podpowiedź.
Wczoraj trochę poczytałem na forum i nie tylko i znalazłem jak Amerykanie ocieplaii styropianem a jak teraz ocieplają też styropianem ale dają wiatroizolację i ruszt i na to dopiero steropian. No i listwę startową w której nie może być więcej otworów razem niż 500 mm2 na metrze bieżącym listwy. Co Pan sądzi o takim sposobie ?
Jeszcze mam jedno pytanie czy na sufit pod gips karton można dać maty odbijające ciepło?

Posted: Sun 12 Sep, 2010
by Wojciech Nitka
Co o tym sądzę??. Jak byś dokładnie poczytał to byś wiedział, że większość tych postów to były własnie moje posty. Proponuję też poczytać - http://www.szkielet.pl/problemy_technol ... php?page=2 - dział Docieplanie ścian zewnętrznych.

Co do do mat na suficie - nie widzę przeciwwskazań, o ile producent mat takowe rozwiązanie przewiduje.

Posted: Sun 12 Sep, 2010
by grzegorz- dz
Czytałem o tym ale myślałem że pan się jeszcze coś odpowie. Dzięki za te ostrzeżenia.
Ja chyba zostane przy wacie. Tylko jak pomyśle że co 4 lata trzeba szalówke malować.
Ale znalazłem firmę Euronit która produkuje Panele elewacyjne cedral jest z włóknocementu ma też płyty elewacyjne tylko to chyba jest drogie . Będe do nich dzwonił.

Posted: Mon 13 Sep, 2010
by grzegorz- dz
Witam.
Panie Wojtku proszę o podpowiedź
W systemie ocieplenia steropianem od wewnątrz czyli; płyta gk , folia paroizolacyjna , wełna na bale , wiartoizolacja ,ruszt, dylatacja, steropian chodzi mi czy na paroizolacje kładzie się bezpośrednio płytę GK , czy robi się ruszt?
Z góry dziękuję :cry:

Posted: Mon 13 Sep, 2010
by Wojciech Nitka
grzegorz- dz wrote:W systemie ocieplenia steropianem od wewnątrz czyli; płyta gk , folia paroizolacyjna , wełna na bale , wiartoizolacja ,ruszt, dylatacja, steropian chodzi mi czy na paroizolacje kładzie się bezpośrednio płytę GK , czy robi się ruszt?
Nie bardzo rozumiem - raz wełna raz styropian. Napisz o co dokładnie chodzi.
Poza tym bardzo źle się czyta i trudno rozumieć, gdy nie na kropki na końcu zdania, a nowe zdania zaczyna się z małej litery. To tak poza tematem.

Posted: Tue 14 Sep, 2010
by grzegorz- dz
Wewnątrz domu chcę zrobić ruszt między ruszt wate 5 cm i na to paroizolację a nią płytę GK. Tylko niewiem czy płytę montować pezpośrednio na folię czy robić ruszt i dopiero płytę.
Bo od zewnątrz będzie może ocieplone steropianem. Ale decyzji jeszcze nie podiołem ,myślę o desce elewacyjnej cedral firmy Euronit lub Cembrit. Nieznam jeszcze cen. Narazie chcę zrobić w środku domu.
Przepraszam za błędy.

Posted: Tue 14 Sep, 2010
by Wojciech Nitka
Zatem na Twoim miejscu zrobiłbym następujący układ warstw - od wewnętrz:
- płyta gipsowo-kartonowa - bezpośrednio na folię paroizolacyjną,
- folia paroizolacyjna,
- poziomy ruszt 50 x 50 mm wypełniony izolacją cieplną,
- bale istniejącego budynku,
- ruszt poziomu 50 x 50 mm wypełniony izolacją cieplną grub. 50 mm - byle nie styropian,
- ruszt pionowy 50 x 50 mm wypełniony izolacją cieplną grub. 50 mm (dalej NIE styropian)
- folia wiatroizolacyjna - np. Proktor Frameszild,
- ruszt pionowy 30 x 50 mm - zapewniający wentylację pod okładziną elewacyjną,
- okładzina elewacyjna.
Jak długo stoi już budynek? Nowy czy przeniesiony?

Posted: Tue 14 Sep, 2010
by grzegorz- dz
Budynek stoi już 60 lat w jednym miejscu. Ale jest w bardzo dobrym stanie , zbudowany przez mojego dziadka.

Posted: Tue 14 Sep, 2010
by grzegorz- dz
Panie Wojtku a czy był by jakiś efekt przy takim sposobie ocieplenia?. Na istniejącą ścianę z drewna o grubości 15 cm dać wiatroizolacje i nabić tylko na to deski o grubości 5cm składane na felc? .
Chyba trochę już pana nudzę tymi pytaniami, ale wiem że pan ma dużą wiedze w tym temacie . Dobrze że pan jest i podpowiada nam.

Posted: Tue 14 Sep, 2010
by Piotr tomrer
Zrób tak jak pisze p.Nitka, nic lepszego nie wymyślisz.

Posted: Tue 14 Sep, 2010
by grzegorz- dz
Chyba nie :smile:

Posted: Tue 14 Sep, 2010
by grzegorz- dz
Panie Wojtku która z książek które Pan napisał była by mi pomocna w tych moich pracach?

Posted: Tue 14 Sep, 2010
by Wojciech Nitka
grzegorz- dz wrote: Na istniejącą ścianę z drewna o grubości 15 cm dać wiatroizolacje i nabić tylko na to deski o grubości 5cm składane na felc?.
W ten sposób domu nie docieplisz, a jedynie poprawisz elewację.
Co do książki - proponuję Katalog Budownictwa Drewnianego 2005, który jest poświęcony domom z bali, gdzie są między innymi przedstawione różne rozwiązania w zakresie docieplenia. Można zakupić przez księgarnię internetową.

Posted: Thu 16 Sep, 2010
by grzegorz- dz
Wojciech Nitka wrote:Zatem na Twoim miejscu zrobiłbym następujący układ warstw - od wewnętrz:
- płyta gipsowo-kartonowa - bezpośrednio na folię paroizolacyjną,
- folia paroizolacyjna,
- poziomy ruszt 50 x 50 mm wypełniony izolacją cieplną,
- bale istniejącego budynku,
- ruszt poziomu 50 x 50 mm wypełniony izolacją cieplną grub. 50 mm - byle nie styropian,
- ruszt pionowy 50 x 50 mm wypełniony izolacją cieplną grub. 50 mm (dalej NIE styropian)
- folia wiatroizolacyjna - np. Proktor Frameszild,
- ruszt pionowy 30 x 50 mm - zapewniający wentylację pod okładziną elewacyjną,
- okładzina elewacyjna.
Jak długo stoi już budynek? Nowy czy przeniesiony?
Panie Wojtku na takie ocieplenie jak pan mi zalecił można dać tynk mineralny?

Posted: Thu 16 Sep, 2010
by Wojciech Nitka
Oczywiście że NIE. Wówczas układ warstw winien być następujący:
- płyta gipsowo-kartonowa - bezpośrednio na folię paroizolacyjną,
- folia paroizolacyjna,
- poziomy ruszt 50 x 50 mm wypełniony izolacją cieplną,
- bale istniejącego budynku,
- folia wiatroizolacyjna - np. Proktor Frameszild,
- wełna mineralna - grub. 10 cm,
- tynk mineralny.
Musisz zdecydować czego naprawdę chcesz. Jednak nie mogę się powstrzymać od pytania - po co Ci dom z bali, jak ze wszystkich stron chcesz uniknąć tych bali, czy też nawet ich imitacji?

Posted: Thu 16 Sep, 2010
by grzegorz- dz
Panie Wojtku , ale ja ten dom już mam i wiem że elewację z szalówki trzeba co 4 lata odnawiać . A ja jestem osobą niepełnosprawną ruchowo to muszę potem do tych prac najmować ludzi, co wiąrze się z kosztami . Dlatego rozważam wszystkie możliwości wykonania elewacji, ja się nieznam na tych sprawach i dlatego dopytuję.

Posted: Fri 03 Dec, 2010
by Witek1972
Witam wszystkich i mam prośbę o poradę, chce na wiosnę lub latem docieplić drewniany dom (zamieszkały). Dom jest z bali 16 lub 18 cm, od środka jest płyta karton-gips, bele, na zewnątrz odeskowany. Chcę oderwać deski by dać jakiś środek do ochrony drewna i deski na powrót przybić na nie dopiero dać wełnę i tynk.
Poradźcie jak to wykonać by było dobrze, dziękuję za odpowiedzi.

Posted: Sat 26 Feb, 2011
by grzegorz- dz
Wojciech Nitka wrote:Oczywiście że NIE. Wówczas układ warstw winien być następujący:
- płyta gipsowo-kartonowa - bezpośrednio na folię paroizolacyjną,
- folia paroizolacyjna,
- poziomy ruszt 50 x 50 mm wypełniony izolacją cieplną,
- bale istniejącego budynku,
- folia wiatroizolacyjna - np. Proktor Frameszild,
- wełna mineralna - grub. 10 cm,
- tynk mineralny.
Musisz zdecydować czego naprawdę chcesz. Jednak nie mogę się powstrzymać od pytania - po co Ci dom z bali, jak ze wszystkich stron chcesz uniknąć tych bali, czy też nawet ich imitacji?
Witam Pana.
Panie Wojtku czy ta wiatroizolacja ma być położona pezpośrednio na ścianę, czy na listwach ?
A czy tynk silikatowy może być zamiast mineralnego?

Posted: Sun 27 Feb, 2011
by dwronka
folie wiatroizolacyjna jak najbardziej mozna polozyc bez dystansu. Dlaczego akurat tynk sylikatowy gdzie wiaderko 30 kg kosztuje w przedziale 150-200 zl? Przy wydajnosci ok 10 m2 z wiadra. Skoro interesuja cie tynki to proponuje tynk sylikonowy, ktory mam rewelacyjne wlasciwosci , szeroka palete barw itd itp w cenie ok 260 zl za wiadro 30 kg. Pytanie tylko po co stosowac silikaty i silikony jak tynk mineralny ma bardzo dobre wlasciwosci i z czasem staje sie coraz bardziej twardy i wytrzymaly. Koszt baranka 2 mm to raptem 28 zl za 25kg co daje nam wydajnosc na poziomie 7 m2 z worka plus farba elewacyjna ok 3-5 zl m2.

Posted: Sun 27 Feb, 2011
by grzegorz- dz
Witam.
To znaczy że mineralny jest tańszy a co z jego trwałością ? A na wełne jakie jeszcze tynki można kłaść? Czy tylko mineralny tynk.
Może ktoś wie ile może kosztować wiatroizolacja (Frameshield 100 ce) firmy Procter. Gdzie ją mogę kupić ? Potrzeba mi około 150 m2. Jestem z Kielc.

Posted: Mon 28 Feb, 2011
by proktor
witam,
zapraszam pod numer tel 661 946 764 o kontakt ze mna celem podania warunków i oferty zakupu przez Pana Wiatroizolacji FRAMESZILD 100CE Proktor,
Wysłałem równiez do Pana maila z informacją. Pozdrawiam.

Posted: Mon 28 Feb, 2011
by dwronka
na welne mozna polozyc tynki mineralne, silikatowe i silikonowe,natomiast mineralny spokojnie wystarczy. Jego cena jest o wiele nizsza niz dwa pozostale tynki.

Re: Docieplenie starego domu.

Posted: Sun 23 Sep, 2018
by Wojciech J
Witam,
Przeglądam forum od kilku tygodni w poszukiwaniu rozwiązania kwestii docieplenia domku( przy okazji wymiany elewacji z sidingu na drewnianą) a w zasadzie jego części zbudowanej na szkielecie( klatka schodowa) i mam chyba już pomysł jak to zrobić jednak chciałbym zasięgnąć opini by nie popełnić błędów.
Sytuacja obecnie wygląda nieciekawie (przynajmniej do takich wniosków dochodzę po lekturze forum i artykułów Pana Wojciecha) gdyż układ od wewnątrz jest następujący:
-gk
-paroizolacja
-15cm wełny w szkielecie
- deskowanie po skosie 25mm
- papa
- łaty 20mm wypełnione styropianem 20mm
- elewacja z sidingu

Przy zmianie elewacji chcę poprawić izolację. Do tej pory dociepliłem fundamenty styrodurem 50mm i zamierzałem pozbyć się styropianu i papy pozostawiając finalnie taki układ:

- gk
-paroizolacja
-15cm wełny w szkielecie
- deskowanie po skosie 25mm
- łaty 20mm wypełnione wełną zamiast styropianu 20mm

- kolejny ruszt 50x50 z wełną 50mm
- wiatroizolacja
- Kontrłaty 20mm
- deska elewacyjna 24mm

Ze względu na dach nie bardzo jest możliwość zastosowania grubszej izolacji.
Proszę o podpowiedź czy dobrym tropem idę czy może coś należy zrobić inaczej?

Z góry dziękuję i pozdrawiam
Wojciech

Re: Docieplenie starego domu.

Posted: Sun 23 Sep, 2018
by Wojciech Nitka
Witam Imiennika,
Nie bardzo rozumiem po co Ci "łaty 20 mm wypełnione wełną zamiast styropianu 20 mm"
Z Twojego wpisu widać że będziesz zrywał papę, na której jest stary ruszt 20 mm. Będziesz go zatem zdejmował. A po co montować go jeszcze raz?
2 cm izolacji nie bardzo poprawią izolacyjność cieplną ściany. Ale Twój wybór.

Re: Docieplenie starego domu.

Posted: Mon 24 Sep, 2018
by Wojciech J
Witam i dziękuję za szybką odpowiedź.
Szczerze mówiąc miałem zamiar tych 20milimetrowych nie zdejmować tylko wyciąć tą papę ale pewnie nie tędy droga.
W zasadzie argumentu konkretnego za ponownym montażem nie mam, jedynie dziwnie ktoś to zrobił i ściana dopiero z tymi łatami i styro 20mm jest w jednej płaszczyźnie z fundamentem.

Doszła jeszcze izolacja fundamentu 50mm i chcąc żeby szczelina wentylacyjna elewacji wystawała poza ocieplenie fundamentu należało by zachować te dodatkowe 2cm. Poza tym wydało się to dobrą okazją do pozbycia się mostków i zawsze to 7cm welny a nie 5.
Pewnia lepiej by było 2x po 5cm ale jak wspominałem, na górze robi się trochę ciasno pod okapem dachu- może jeszcze kwestia do przemyślenia- pytanie czy warto?

Pozdrawiam
Wojtek