ogrzewanie kanadyjczyka
ogrzewanie kanadyjczyka
powiedzcie mi czy ogrzewanie kanadyjczyka elektrycznie nie zrujnuje budrzetu domowedo wiecie rachunki za prad. moze macie jakies doświadczenia poradzcie cos
Re: ogrzewanie kanadyjczyka
Słysząc "ogrzewanie prądem" większość łapie sie za głowę, ale w pewnych warunkach jest to ekonomicznie uzasadnione. Na ten sam domek, koszt instalacji elektrycznej (przyzwoite grzejniki konwektorowe, okablowanie + robocizna) wyniesie 4-5 tys., a na instalacje wodną CO (kocioł na gaz/ekogroszek, rury, grzejniki + robocizna) trzeba przyjąć min. te 20 - 30 tys.tapi wrote:powiedzcie mi czy ogrzewanie kanadyjczyka elektrycznie nie zrujnuje budrzetu domowedo wiecie rachunki za prad. moze macie jakies doświadczenia poradzcie cos
Dobrze, jeśli decydując się na "elektrykę" bierzesz pod uwagę instalację wentylacji mech. z rekupereatorem, a izolacją w ścianie zewnętrznej będzie coś więcej niż standardowe 15 cm wełny mineralnej.
Dom 90m2. Miesięcznie koszty ogrzewania przy temperaturach nie przekraczających -20 - 400zł. Najważniejsze aby nie zmieniać często temperatury, bo przy częstych zmianach, gdy dopiero testowałem wszystko, to mogło delikatnie nadszarpnąć budżet. Przypuszczam, że gdybym często zmianiał teraz temperaturę to koszt miesięczny byłby ok 800 - 900zł. No ale trzeba odcierpieć swoje zanim dojdzie się do konsensusu. Temperatura w domu utrzymuje się na całkiem przyzwoitym poziomie, bynajmniej jak dla mnie.
Pozdrawiam.
Pozdrawiam.
A możesz bardziej sprecyzować. To miesięczny koszt wszystkiego co w domu "na prąd" czy faktycznie tylko koszt ogrzewania?piko wrote:Dom 90m2. Miesięcznie koszty ogrzewania przy temperaturach nie przekraczających -20 - 400zł. ...
Ogrzewasz konwektorami, masz piece akumulacyjne, czy może podłogówkę? Jaka masz taryfę w ZE (licznik jedno czy dwutaryfowy)? Co z wentylacją (grawitacyjna, mechaniczna, czy mech. + reku)?
pozdrawiam
Przy takich samych parametrach domku, tzn. ok. 90 m2, użytkowe poddasze, myślimy o kominku z rozprowadzeniem (chyba nawiew), oraz konwektorowych grzejnikach elektrycznych, jako dodatek, a w łazienkach podłogowe na prąd. Kiedyś-tam może solary... Z przeczytanych juz opinii wniosek, ze przygotowanie drewna na zimę do kominka wychodzi taniej (i przyjemniej) niż tylko prąd, czy gaz. Co do podłogowego, na forum wile różnych opinii. Zależy chyba, jaka podłoga. Przy takim metrażu, chyba nie kalkuluje się zbyt droga inwestycja w instalację co i cw? Też jestem ciekawa opinii, bo spotkanie w tej srawie tuz, tuz... Pozdrawiam!
Koszt wszystkiego co tylko podłączone do sieci, ogrzewane konwektorami, brak podłogowego, licznik dwutaryfowy, went. grawitacyjna, bez poddasza.pike22 wrote:A możesz bardziej sprecyzować. To miesięczny koszt wszystkiego co w domu "na prąd" czy faktycznie tylko koszt ogrzewania?piko wrote:Dom 90m2. Miesięcznie koszty ogrzewania przy temperaturach nie przekraczających -20 - 400zł. ...
Ogrzewasz konwektorami, masz piece akumulacyjne, czy może podłogówkę? Jaka masz taryfę w ZE (licznik jedno czy dwutaryfowy)? Co z wentylacją (grawitacyjna, mechaniczna, czy mech. + reku)?
Artur, dzięki za podpowiedź, zawsze dobrze wiedzieć , co ktoś już wypróbował. A czy możesz powiedzieć, jak masz rozprowadzone ciepło z kominka? dzisiaj na spotkaniu przyszły (?) wykonawca sugerował po prostu wylot w podłodze na korytarzu poddasza, podobno ma się wszystko super nagrzać??? szczerze mówiąc myślałam o wylotach w każdym pokoju...
Pozdrawiam!
Pozdrawiam!
ogrzewanie
myslisz tylko o ogrzewaniu kominkiem i tylko kominkiem?????????????????????????? drewno tez nie tanieje
- jakoś sobie nie wyobrażam tego wylotu w podłodzeannika wrote:wykonawca sugerował po prostu wylot w podłodze na korytarzu poddasza, podobno ma się wszystko super nagrzać??
-zakładając już istnienie tego wylotu będziesz musiała mieć pootwierane drzwi do wszystkich pomieszczeń ,aby ciepło skutecznie się rozeszło
nie wiem czy to takie praktyczne, ja mam wylot w każdym pokoju
pozdrawiam
Tapi, po rozmowachz "domnymi" znajomymi, wygląda to tak, że większość (z nowych domów) ma kominki i elektrykę, jedni maja TYLKO kominek i to bez płaszcza wodnego, jedni elektryczne podłogowe, konwektory, kominek z płaszczem i przygotowują solary... na prawdę trudno stwierdzić, ale chyba lepiej zawsze mieć coś alternatywnego, żeby nie wymarznąć porządnie nawet raz na pięć lat...
Acha, większość forumowiczów nie mówi, jaka jest utrzymywana temperatura przy zastosowaniu ich ogrzewania??
Acha, większość forumowiczów nie mówi, jaka jest utrzymywana temperatura przy zastosowaniu ich ogrzewania??
Tez stoimy przed podobna decyzja.czarek63 wrote:nie wiem czy to takie praktyczne, ja mam wylot w każdym pokoju
Zdaje sie ze juz "przemieszkales" 2 zimy w swoim nowym domu. ak sie sprawdzilo to ogrzewanie kominkowe z wylotami w kazdym pokoju? Czy bylo podstawowe, czy raczej na drugim planie, a na pierwszym inne? Weglowe? Konwektorowe? Gazowe?
Pozdrawiam
OGRZEWANIE CERAMICZNE
Chcialem troche rozruszac ten temat, bo stoimy przed DECYZJA Teraz juz wiem, ze kominek bylby dodatkiem i raczej nie ogrzeje domu. A bylem tu i tam to zobaczyc.
Pewna Pani ogrzewala swojego szkieletowca prawie wylacznie kominkiem i chorowala juz powaznie 2 x tej zimy... w tym zapalenie pluc
Teraz myslimy, czy by powaznie nie rozwazyc ogrzewania ceramicznego, np. marmurowego? Koszty, jesli dobrze sie doczytalismy, bylyby dla nas ok. 15 tys. I tu pytanie, czy ktos MA lub WIE o sprawowaniu sie takowego w szkieletowcu?
No i dodamy sobie do komina raczej piec wolnostojacy, podoba nam sie taki z kominkiem oraz piekarnikiem obudowany ceramika, miast kominka....
Ludzie, piszcie w temacie...
Pewna Pani ogrzewala swojego szkieletowca prawie wylacznie kominkiem i chorowala juz powaznie 2 x tej zimy... w tym zapalenie pluc
Teraz myslimy, czy by powaznie nie rozwazyc ogrzewania ceramicznego, np. marmurowego? Koszty, jesli dobrze sie doczytalismy, bylyby dla nas ok. 15 tys. I tu pytanie, czy ktos MA lub WIE o sprawowaniu sie takowego w szkieletowcu?
No i dodamy sobie do komina raczej piec wolnostojacy, podoba nam sie taki z kominkiem oraz piekarnikiem obudowany ceramika, miast kominka....
Ludzie, piszcie w temacie...
My na obecnym etapie - wylewanie fundamentow rozwazamy dwie mozliwosci:
1) ogrzewanie gazowe Vaillant jednofunkcyjny ok. 6.000 pln + kominek z plaszczem wodnym ok. 6.000 pln.
2) PC + kominek z plaszczem wodnym.
Z tym, ze druga opcja jest kosztowna na poczatku...ale pozniej zworty moga byc duze.....
Czy ktos z Was dziala na PC w domu szkieletowym? Czy warto inwestowac w PC, czy tez klasycznie gaz + kominek z plaszczem wodnym?
Pozdrawiam i czekam na opinie.
1) ogrzewanie gazowe Vaillant jednofunkcyjny ok. 6.000 pln + kominek z plaszczem wodnym ok. 6.000 pln.
2) PC + kominek z plaszczem wodnym.
Z tym, ze druga opcja jest kosztowna na poczatku...ale pozniej zworty moga byc duze.....
Czy ktos z Was dziala na PC w domu szkieletowym? Czy warto inwestowac w PC, czy tez klasycznie gaz + kominek z plaszczem wodnym?
Pozdrawiam i czekam na opinie.
"Tylko te drzwi pozostaną zamknięte, do których nie pukałeś."
Ja nie mam gazu, wiec nie mam watpliwosci z tym zwiazanych.
Co do ogrzewania kominkiem, trzeba to naprawde umiejetnie zrobic, aby byl efekt i pomieszczenia narozne trzeba dogrzewac... Ludzie placa za kominek powyzej 15 tys. a efekt grzewczy moze byc mizerny.
My raczej postawimy na nowoczesny piec do salonu z kominkiem oraz piekarnikiem - obudowany ceramicznie, a do tego - ogrzewanie elektryczne - konwektorowe. Aby sie sprawdzilo - musimy zadbac o dobra izolacje termiczna pomieszczen, wiec bedziemy dokladac styropianu na sciany i welny na stropie...
Mamy watpliwosc - jak jest z docepleniem podlogi na legarach, czy 20 cm welny wystarczy, moze ktos wie? Wykonawca nas zapewnia, ze podloga bedzie ciepla przy tej grubosci...
Co do ogrzewania kominkiem, trzeba to naprawde umiejetnie zrobic, aby byl efekt i pomieszczenia narozne trzeba dogrzewac... Ludzie placa za kominek powyzej 15 tys. a efekt grzewczy moze byc mizerny.
My raczej postawimy na nowoczesny piec do salonu z kominkiem oraz piekarnikiem - obudowany ceramicznie, a do tego - ogrzewanie elektryczne - konwektorowe. Aby sie sprawdzilo - musimy zadbac o dobra izolacje termiczna pomieszczen, wiec bedziemy dokladac styropianu na sciany i welny na stropie...
Mamy watpliwosc - jak jest z docepleniem podlogi na legarach, czy 20 cm welny wystarczy, moze ktos wie? Wykonawca nas zapewnia, ze podloga bedzie ciepla przy tej grubosci...
Oczywiscie nie sam kominek tyle kosztuje, ale wraz z obudowa i instalacjami rozprowadzajacymi cieplo... takie sumy ostatnio uslyszalem, co wydaje mi sie malo oplacalne...
Nawet maly dom (ok. 70 pare m kw.) - salon, kuchnia i 2 pokoje plus lazienka oraz pom. gosp. - nie byl dobrze ogrzany tylko kominkiem, zas plaszcz wodny - to chyba juz ciagniecie rur z woda i kaloryfery?
Podobno dom kanadyjski szybko sie nagrzewa, ale tez szybko traci cieplo. Konwektory szybko sie nagrzewaja, ale tez blyskawicznie stygna.
Gdy nie bedzie pradu, zrobi sie nieciekawie... slyszalem, ze najlepiej miec nie jedna ale ze dwie sieci (obwody) elektryczne w domu, np. jedna obslugujaca ogrzewanie, a druga pozostale zapotrzebowanie...
I jedna mozna podpiac z czasem do przydomowej elektrowni wiatrowej... To moze byc bardziej oplacalne od solarow...
No i piec porzadny skandynawski, albo inny, np. posiadajacy obudowe ceramiczna, ktora trzyma cieplo...
Do konca jeszcze nie wiem, co zrobimy, ale tak sie to ksztaltuje...
Nawet maly dom (ok. 70 pare m kw.) - salon, kuchnia i 2 pokoje plus lazienka oraz pom. gosp. - nie byl dobrze ogrzany tylko kominkiem, zas plaszcz wodny - to chyba juz ciagniecie rur z woda i kaloryfery?
Podobno dom kanadyjski szybko sie nagrzewa, ale tez szybko traci cieplo. Konwektory szybko sie nagrzewaja, ale tez blyskawicznie stygna.
Gdy nie bedzie pradu, zrobi sie nieciekawie... slyszalem, ze najlepiej miec nie jedna ale ze dwie sieci (obwody) elektryczne w domu, np. jedna obslugujaca ogrzewanie, a druga pozostale zapotrzebowanie...
I jedna mozna podpiac z czasem do przydomowej elektrowni wiatrowej... To moze byc bardziej oplacalne od solarow...
No i piec porzadny skandynawski, albo inny, np. posiadajacy obudowe ceramiczna, ktora trzyma cieplo...
Do konca jeszcze nie wiem, co zrobimy, ale tak sie to ksztaltuje...
-
- Posts: 29
- Joined: Tue 25 Mar, 2008
ja mam licząc po podłodze 100 m2 oczywiście licze ze skosami czyli uzytkowej będzie mniej i spokojnie kominkiem ogrzewam cały dom. nie mam żadnych rozprowadzeń ciepła rurami i wychodzi b.tanio. ale na parterze kiedy w niektórych pomieszczeniach robi się zimno to otwieram dzwi do wszystkich pomieszczeń a na piętro ogrzane powietrze samo sie przedostaje klatką schodową. Kiedy wyjeżdżam i dom się ochłodzi to po przyjeździe zapalam w kominku i przy małym zimnym wietrze (nie mam folii wiatroizolacyjnej) dom się nagrzewa 3 stopnie na godzinę. oczywiście jak mam gest i włączę dodatkowo ogrzewanie gazowe to jest to szybciej. nie pamiętam mocy grzewczej kominka ale z tego co pamietam to jest to słabszy wkład po to żeby na jesien i wiosne móc dogrzać sobie. Polecam wszystkim ogrzewanie kominkiem ale dodatkowo jednak dobrze cos jeszcze mieć.
z obudowy marmurowej zrezygnowałem zrobilem prostą i nowoczesną obudowę i wyszło o wiele taniej niż tu się pisze.
z obudowy marmurowej zrezygnowałem zrobilem prostą i nowoczesną obudowę i wyszło o wiele taniej niż tu się pisze.
-
- Posts: 1601
- Joined: Sun 21 Aug, 2005
- Location: Siedlce
- Contact:
Podam Wam kilka zasad, którymi osobiście się kieruję przy inwestycjach...
1. Bez względu na to jakie będzie główne źródło ogrzewania pamiętaj o przewidzeniu w instalacji dołączenia alternatywnego.
2. Obliczaj koszty CO i CWU łącznie - da Ci to lepszy obraz zapotrzebowania.
3. Mechanika i elektronika psuje się w najmniej odpowiednim momencie - stosuj sprawdzone rozwiązania.
Lista jest o wiele dłuższa i zawiera wiele innych elementów. Ja jestem zwolennikiem rozwiązań z pompą ciepła i źródłem alternatywnym.
Z kominkiem nie zapominajcie o bezwładności cieplnej budynku szkieletowego - bez względu na to jaki to będzie.
1. Bez względu na to jakie będzie główne źródło ogrzewania pamiętaj o przewidzeniu w instalacji dołączenia alternatywnego.
2. Obliczaj koszty CO i CWU łącznie - da Ci to lepszy obraz zapotrzebowania.
3. Mechanika i elektronika psuje się w najmniej odpowiednim momencie - stosuj sprawdzone rozwiązania.
Lista jest o wiele dłuższa i zawiera wiele innych elementów. Ja jestem zwolennikiem rozwiązań z pompą ciepła i źródłem alternatywnym.
Z kominkiem nie zapominajcie o bezwładności cieplnej budynku szkieletowego - bez względu na to jaki to będzie.
Pozmienialo sie przez kilka m-cy.
Calkiem inna koncepcja....
Mam 500m3 kubatury, ok. 200m2 domu.
Zaprzegne do grzania:
- kominek AQUAFIRE ULRICH 21 KW (plaszcz wodny)
- piec gazowy kondensacyjny z zamknieta komora spalania-jednofunkcyjny - HOVAL 18KW
- do tego 300l zbiornik biwaletny, wraz z zestawem SOLARNYM ULRICHA - jedna bateria sloneczna prozniowa.
calos bedzie grzala c.w.u. i c.o.
Miejmy nadzieje ze wystarczy
Calkiem inna koncepcja....
Mam 500m3 kubatury, ok. 200m2 domu.
Zaprzegne do grzania:
- kominek AQUAFIRE ULRICH 21 KW (plaszcz wodny)
- piec gazowy kondensacyjny z zamknieta komora spalania-jednofunkcyjny - HOVAL 18KW
- do tego 300l zbiornik biwaletny, wraz z zestawem SOLARNYM ULRICHA - jedna bateria sloneczna prozniowa.
calos bedzie grzala c.w.u. i c.o.
Miejmy nadzieje ze wystarczy
"Tylko te drzwi pozostaną zamknięte, do których nie pukałeś."
Tu się mylisz. Wiele zależy od tego - jaki masz kominek, jak zrobione jest rozprowadzenie, gdzie stoi kominek i czy umiejętnie w nim palisz. Mam przyjaciół, ktorzy maja od 5 lat tylko kominek z rozprowadzeniem, domek niewielki 90 metrów (tylko na razie parter, bo poddasze jeszcze nie urzadzone), i czasem marzną, ale facet po prostu skopal im zabudowę kominka, nie robiąc np. doprowadzenia zimnego powietrza od spodu, i zabudowując boki kominka, także ze powietrze po prostu nie krąży, więc jaki ma byc ciąg i grawitacja powietrza?jacoll21 wrote:Kominek jest dobry jako element wystroiu, a nie do ogrzewanja jako głowne źródło ciepła, da radę ogrzać, tylko...
Miałem kominek, teraz mam ogrzewanie nadmuchowe miller i w tym sezonie na gaz wydałem 1.000 zł. Na drewno do kominka wydałbym napewno więcej.
Ale, mam też przyjaciół w B-Białej pod Szyndzielnią, którzy mają 300 metrowy dom - wielopokoleniowy, więc komfort zycia musi być odpowiedni. W jednej częsci mieszkają babcia, prababcia i siostra, w drugiej - większej - oni - małżeństwo i 4 dzieci. Mają kominek i awaryjnie kocioł. Ale jeszcze nigdy, a zawsze jesteśmy u nich w zimie, nie grzali chałupy niczym innym jak kominkiem. Oczywiście, jest rozprowadzenie do wszystkich pomieszczeń, i mozecie nie wierzyć, ale w dodatku jest to ogrzewanie bez nadmuchu - wymuszone tj. grawitacyjne, a nie mechaniczne! Coroczne zakupy drewna - 10 kubików. Jaja, nie? gdybym nie widziała, sama bym nie uwierzyła.
Tylko, że... kominek odpowiednio mocny, i nie tani czy tam z marketu. Jego instalację robili im - oczywiscie nie za darmo- fachowcy z Jotula (pierwsza ekipa zawaliła mocno sprawę i "nie ciungło"). A dla tych z Jotula wszystko miało tam znaczenie - gdzie stoi kominek, jaki jest układ domu, gdzie są schody, a gdzie drzwi. Jak włożysz rękę, pod otwór pod ich kominkiem, to aż chłód czujesz i wszystkie kurze im w to miejsce zaciąga.
Miejsce kominka, nie powinno byc tam, gdzie najładniej, tylko tam gdzie jest w stanie zapewnic najlepszy ciąg.
My zdecydowalismy się się na kocioł na ekogroszek+ awaryjnie kominkowe + solary na wodę. gaz u nas odpada. zastanawialismy się się nad opcją typu: prąd+kominkowe. Ale u nas niestety, (już gdzieś pisałam) - wiocha, i bardzo często prąd wyłączają w ciągu dnia lub nocy, a w dodatku linie są zrywne, a wtedy awarie trwają dlugo, bo jak to na wsi - nikomu się nie spieszy, i wiochy robią na samym końcu. Wychodząc z założenia, ze tyle lat ludzie prąd nie mieli, to i jeden dzien ich nie zbawi.
-
- Posts: 29
- Joined: Tue 25 Mar, 2008
mi kominek zrobili tak że powietrze do spalania bylo brane z pomieszczenia kratką u dołu a ciepło wychodzi kratkami u gory. Intuicyjnie po przemysleniu przerobiłem. zagipsowałem kratki u dołu. i zrobiłem doprowadzenie powietrza z zewnątrza rurą od spodu. Mam nadzieje że nie obniżyłem mocy. przynajmniej dochodzi świeże powietrze a nie kisimy się ciągle w tym samym.
pzdr
pzdr
Masz rację - wg. najnowszych prawideł powinno. Nie wiem czy oni maja doprowadzenie z zewnątrz - zapytam [przy okazji. (ja nie mam, ale ja mam stary dom). Niemniej jednak, nie zmienia to faktu, że grawitacyjnie, ogrzewają kominkiem całą chalupę. Więc działać to ogrzewanie kominkowe może naprawdę - a jak nie działa u jacolla21, to może bylo to kwestią złego wykonastwa. A że rąbanie i dokładnie jest upierdliwe , to już kwestia upodobań i poczucia lub nie - wygody.
-
- Posts: 1601
- Joined: Sun 21 Aug, 2005
- Location: Siedlce
- Contact:
Witam
Mój też ma, ale rurę 100 mm PCV do komina wentylacyjnego i dymowego do lepszej cyrkulacji powietrza, ponieważ mamy mieć zamontowany Ekopiec.
Każdy powinien sobie takie coś sprawić, ponieważ już przy zakupie kominka pierwsze co spytają Cię w sklepie to "czy zamontowałeś (w zależności od zaplanowanej mocy kominka) rurę metalową o przekroju np. ok 50 na 150mm wbudowaną w fundament?”. Dzięki temu nie ma ryzyka zaczadzenia w pomieszczeniu w którym jest kominek oraz kominek jest bardziej wydajny.
pozdrawiam
Finka
Mój też ma, ale rurę 100 mm PCV do komina wentylacyjnego i dymowego do lepszej cyrkulacji powietrza, ponieważ mamy mieć zamontowany Ekopiec.
Każdy powinien sobie takie coś sprawić, ponieważ już przy zakupie kominka pierwsze co spytają Cię w sklepie to "czy zamontowałeś (w zależności od zaplanowanej mocy kominka) rurę metalową o przekroju np. ok 50 na 150mm wbudowaną w fundament?”. Dzięki temu nie ma ryzyka zaczadzenia w pomieszczeniu w którym jest kominek oraz kominek jest bardziej wydajny.
pozdrawiam
Finka
- Attachments
-
- PICT0408_web.jpg
- (60.19 KiB) Downloaded 76284 times
-
- Posts: 1601
- Joined: Sun 21 Aug, 2005
- Location: Siedlce
- Contact:
My zastosowalismy:
1. Kominek z plaszczem wodnym 18KW ULRICH
2. Zestaw Solarny SD300 ULRICH
3. Piec jednofunkcyjny - kondensacyjny 21KW HOVAL
i mysle ze to dobry wybor.
←→Mam inne pytanie←→
Powiedzcie mi jaka welne zastosowac na polac dachowa i sciany zewnetrzne (50 styropian + tynk).
Jaka grubosc? Myslalem o polaci 200 mm i scianach zewnetrznych 150 mm. Natomiast sciany dzialowe: 100 i sufity 200 mm. Czy tak moze byc? Jaka welne stosowac? Czy marka juz bez roznicy? W plytach czy rolkach?
Poradzcie mi jeszcze jaka folia paraizolacyjna? Jakie paramentry i jaka marka?
Pozdrawiam i niecierpliwie czekam na odpowiedzi i sugestie.
Pozdro....→→
1. Kominek z plaszczem wodnym 18KW ULRICH
2. Zestaw Solarny SD300 ULRICH
3. Piec jednofunkcyjny - kondensacyjny 21KW HOVAL
i mysle ze to dobry wybor.
←→Mam inne pytanie←→
Powiedzcie mi jaka welne zastosowac na polac dachowa i sciany zewnetrzne (50 styropian + tynk).
Jaka grubosc? Myslalem o polaci 200 mm i scianach zewnetrznych 150 mm. Natomiast sciany dzialowe: 100 i sufity 200 mm. Czy tak moze byc? Jaka welne stosowac? Czy marka juz bez roznicy? W plytach czy rolkach?
Poradzcie mi jeszcze jaka folia paraizolacyjna? Jakie paramentry i jaka marka?
Pozdrawiam i niecierpliwie czekam na odpowiedzi i sugestie.
Pozdro....→→
"Tylko te drzwi pozostaną zamknięte, do których nie pukałeś."
jezeli myslisz o wełnie i markach - to przede wszystkim patrz na róznicę we współczynnikach lambda. Im mniejsza, tym lepiej (odwrotnie niż opór cieplny - tutaj im większy, tym lepiej). Wełna w ofercie tej samej firmy może być np. od np. 0,033 do 0,041 a w niekórych więcej, dlatego porównuj marki i ceny za jakie możesz ja kupić. Zależy na co cię stać, i jak dobrze chcesz wyizolować dach, czy ścianę, czyli co cię będzie satysfakcjonowało.
Osobiście mam większe przekonania do wełny mineralnej skalnej, niż szklanej. Jest gęściejesza i twardsza, mniej siada i łatwiej się ją układa. Ale znajdziesz amatorów każdej firmy, więc obiektywnie patrz i porównuj parametry i aprobaty . A najlepiej pogadaj z dekarzami, którzy naprawiają dachy i sa w stanie zobaczyć co się po kilku latach dzieje z daną wełną i czy jest róznica czy nie.
Co do ilości izolacji, to ja w projekcie mam dokładnie tak jak ty (tzn. na jętkach mam więcej - bo 25 cm wełny) - taka izolacja to chyba taki podstawowy standard - wystarczy, ale w sumie mogłoby być lepiej . Ściany jeszcze rozważamy, czy coś dodać lub zmienić, ale dach raczej będziemy mocniej izolować, będzie poddasze użytkowe, i to niestety - jak twierdzi wielu, którzy je mają, jest nieco za mało, zeby się w lecie nie gotować, nie tylko w kanadyjczykach
pzdr
Osobiście mam większe przekonania do wełny mineralnej skalnej, niż szklanej. Jest gęściejesza i twardsza, mniej siada i łatwiej się ją układa. Ale znajdziesz amatorów każdej firmy, więc obiektywnie patrz i porównuj parametry i aprobaty . A najlepiej pogadaj z dekarzami, którzy naprawiają dachy i sa w stanie zobaczyć co się po kilku latach dzieje z daną wełną i czy jest róznica czy nie.
Co do ilości izolacji, to ja w projekcie mam dokładnie tak jak ty (tzn. na jętkach mam więcej - bo 25 cm wełny) - taka izolacja to chyba taki podstawowy standard - wystarczy, ale w sumie mogłoby być lepiej . Ściany jeszcze rozważamy, czy coś dodać lub zmienić, ale dach raczej będziemy mocniej izolować, będzie poddasze użytkowe, i to niestety - jak twierdzi wielu, którzy je mają, jest nieco za mało, zeby się w lecie nie gotować, nie tylko w kanadyjczykach
pzdr
Ja ogrzewam kominkiem cały domek. Powierzchnia 76m2, kominek 16kW Tarnava. Rozprowadzenie ciepłego powietrza wentylatorem i rurami do wszystkich pomieszczeń.
Koszt drewna na sezon - ok. 2200.
jestem bardzo zadowolony z tego rozwiązania. Oczywiście - gdy wracam po południu z pracy to w domu może być 16 stopni (jeśli na dworze jest np. -15). Po ok. 1 godzinie po rozpaleniu w kominku w całym domu jest już 18-19 stopni. Kanadyjczyk b. szybko się nagrzewa. Słowem - trzeba lubić dokładać do kominka i rozpalać w nim codziennie. W każdym razie - dla mnie kominkowe opalanie domu w pełni się sprawdza. Ważne jest to by wkład był dobry - no i bardzo ważna sprawa - dobre zrobienie obudowy kominka. Obudowa musi trzymać wszelkie parametry (m.in. wełna mineralna z ekranem z foli aluminiowej itd. itp.) - obudowa nie morze się grzać - mimo że wkład kominkowy jest gorący nie do wytrzymania. I jeszcze jedno: mam domek szkieletowy. Ale za wkładem kominkowym mam jedyny fragment ściany wewnętrznej zbudowany z pustaków. Wkład potrafi naprawdę nagrzać się do b. wysokich temperatur.
Mam grzejniki konwekcyjne elektryczne - ale ich nie używam w ogóle. Są na wszelki wypadek i przy okazji dłuższych kilkudniowych wyjazdów poza dom - "pilnują" wtedy żeby temperatura w domu była minimum kilka stopni na plus.
Koszt drewna na sezon - ok. 2200.
jestem bardzo zadowolony z tego rozwiązania. Oczywiście - gdy wracam po południu z pracy to w domu może być 16 stopni (jeśli na dworze jest np. -15). Po ok. 1 godzinie po rozpaleniu w kominku w całym domu jest już 18-19 stopni. Kanadyjczyk b. szybko się nagrzewa. Słowem - trzeba lubić dokładać do kominka i rozpalać w nim codziennie. W każdym razie - dla mnie kominkowe opalanie domu w pełni się sprawdza. Ważne jest to by wkład był dobry - no i bardzo ważna sprawa - dobre zrobienie obudowy kominka. Obudowa musi trzymać wszelkie parametry (m.in. wełna mineralna z ekranem z foli aluminiowej itd. itp.) - obudowa nie morze się grzać - mimo że wkład kominkowy jest gorący nie do wytrzymania. I jeszcze jedno: mam domek szkieletowy. Ale za wkładem kominkowym mam jedyny fragment ściany wewnętrznej zbudowany z pustaków. Wkład potrafi naprawdę nagrzać się do b. wysokich temperatur.
Mam grzejniki konwekcyjne elektryczne - ale ich nie używam w ogóle. Są na wszelki wypadek i przy okazji dłuższych kilkudniowych wyjazdów poza dom - "pilnują" wtedy żeby temperatura w domu była minimum kilka stopni na plus.